De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:11

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik zie de meeste vegatariers als irritante doordrammers. Het is echt hun eigen houding waarom mensen een hekel aan hun krijgen. Door met een vingertje te gaan wijzen bereik je geen mensen en geen bewustwording.

Ik ben zelf pescotariër (wel vis, geen vlees) en ik krijg juist veel te maken met vingertje wijzen van anderen. Hoezo wel vis? Dat zijn toch ook dieren? En heb je geen leren laarzen dan? En je paard, die heb je toch naar de slager gedaan in plaats van inslapen? Die wordt toch ook opgegeten dan?
En dan blijven ze maar drammen waarom het allemaal echt belachelijk is wat ik doe. Ik snap echt het probleem niet, ik moet dat toch zelf weten?
Overigens ben ik het type die gewoon om de gehaktballetjes van de soep heen schept, en het helemaal prima vindt als de ander een hamburger of biefstuk voor mijn neus gaat zitten eten. Moet die ander helemaal zelf weten

Ik eet al ruim 20 jaar vegetarisch en erger mij er aan als mensen mij gaan vertellen dan vlees gezond is en moet want anders krijg je tekorten. Als ik dat irritant vind moet ik dus niet min of meer hetzelfde doen en anderen proberen te overtuigen dat ze vegetarisch moeten gaan eten.
Het is mijn keus, niet die van een ander. En zoals ik al ergens anders opmerkte heb ik een hekel aan gedram, dan sluit ik mij af en stop met reageren. Mede omdat ik het ervaar als een gebrek aan erkenning en respect voor mijn grens of mening. Dus als iemand mij dwingend probeert te overtuigen dat ik weer vlees moet eten ben ik snel klaar met het gesprek. En dat geldt ook voor andere onderwerpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:23

purny schreef:
Mijn werk geeft elk jaar een feest en serveren daar alleen plantaardig voedsel.
Ik weiger daar heen te gaan.

Dat vind ik raar. Waarom weiger je dat?

Edit, ik vind het bedrijfsfeest niet raar, ik vind jouw reactie raar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:28

De universiteit deed dat ook altijd met speciale dagen. In de kantine was geloof ik wel vlees? Het is toch niet raar om 1 maaltijd / dag plantaardig te eten? Wie weet leer je wel lekkere nieuwe recepten eten die je anders nooit gegeten had.

Ik heb familie en als zij iets organiseren is er vaak geen vega eten. Terwijl zeker 5 mensen vega zijn. En ik als langste al 20 jaar…

De laatste keer (bbq) zaten er zelfs door de aardappelen spekjes en door de salade zat ham… Toen had ik niks mee want er kwam een cateraar en ze hadden vega geregeld. Of een keer was er een stamppotbuffet besteld en overal zat vlees doorheen.

Dus vroeger nam mijn moeder voor ons zelf eten mee. Want zij vinden het blijkbaar belangrijk om bij alles vlees te hebben. Prima. Maar er zijn dus elke keer zeker 5 mensen die niks kunnen eten. :+

Mijn oplossing is nu dat ik vooraf eet. Idem dito voor de andere vegetariërs trouwens. :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:47

purny schreef:

Maar het zijn vegetariërs die drammen :=

Ik heb nog nooit een vegetariër horen zeggen dat ze een sociale gelegenheid gingen overslaan puur omdat er vlees zou worden gegeten :+

Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen zich soort van aangesproken voelen (?) of in ieder geval meteen discussie aan willen gaan over hun ethische keuzes zodra er ter sprake komt dat iemand vegetarisch eet. En dan echt zonder aanleiding groter dan dat een ander een vega maaltijd bestelt. Ik zeg altijd dat ik vlees gewoon niet zo lekker vind :j is ook meteen klaar.

rien10

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:53

Ik ken geen drammende vegetariërs en ik ken geen drammende vleeseters. Kennelijk leef ik in een andere bubbel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:07

Fly_high schreef:
Ik heb nog nooit een vegetariër horen zeggen dat ze een sociale gelegenheid gingen overslaan puur omdat er vlees zou worden gegeten :+

Ik wel hoor, ook dat ik niet bij iemand aan tafel (kantine op het werk) mocht zitten omdat ik kipfilet op brood had en dat ik dus maar staand moest eten want de andere tafels waren vol.
Ook een x een buurt-BBQ waar 2 gezinnen niet kwamen want zij wilde geen vlees zien/ruiken.
Maar 1 ervan was sowieso bijzonder, 1 kindje speelde wel eens bij ons en zodra ik ging koken (lees: vlees verwerken) moest ik eerst haar naar huis sturen.

Daarnaast gaat mijn man ook niet naar bepaalde dingen op het werk als er bv bij een sushi en/of visrestaurant wordt gegeten.
Of bij zo'n duur restaurant waar het om de beleving gaat en hij het eten niet herkend.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:15

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
In mijn vrienden/kennissen kring ken ik dat gedram ook niet.

Maar wel bijvoorbeeld bij instanties die ineens alleen nog maar vegetarisch serveren. Om het later weer in te trekken want werknemers gingen buiten de deur eten.
Dat soort acties.

Daar kan ik niet goed tegen.
Dat is ook gedram.

https://archive.is/3xvzI

Deze bedoelde ik bijvoorbeeld.
Dat is ook gewoon gedram :j

Biedt beide aan, en ook geen probleem met meer gerechten vegetarisch dan met vlees/vis.
Want uiteindelijk kan iedereen vegetarisch eten en andersom niet.
Maar schrappen, nee dat niet.
Dat is je (algemeen) overtuiging door de strot duwen.

Vreemde stelling: beide kanten kunnen elkaars voedsel eten maar willen dat niet. En ze gaan ook niet dood als ze elkaars gerechten eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:18

rien10 schreef:
purny schreef:

Als ik mensen uitnodig op een feest geef ik ze de keuze. Vlees of vega.
Je zou dus bij opgeven aan kunnen geven of je voor een bitterbal gaat of een bietenbal.

Hier wordt het plantaardig voedsel je door je strot gedouwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:25

Hoezo door je strot gedouwd, je kiest toch zelf of je het in je mond stopt, of ben je verplicht te eten?

Ik zou dat dus echt niet erg vinden, ook al hou ik erg van vlees.
Wie betaalt bepaalt wat er te eten komt toch?

Op een feestje van een glutenvrije kennis is ook alleen glutenvrij eten, en mijn vegetarische vrienden serveren ook enkel vegetarisch op hun verjaardag.
Maakt me echt helemaal niks uit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:40

Nu sla ik verjaardagen, feestjes, etentjes etc überhaupt al over als ik er maar ff onderuit kan, maar mocht er ergens enkel vega(n), glutenvrij ofzo geserveerd worden dan haak ik bij voorbaat al af. :o
Idem wanneer er enkel sushi, wild of orgaanvlees oid voorgeschoteld wordt.
Niet omdat ik vind dat het me opgedrongen wordt maar omdat ik veel dingen niet eet vanwege de smaak en/of textuur en onbekende dingen kosten me ontzettend veel moeite om te proberen of ik het lust.
Is voor niemand leuk als ik daar verschrikkelijk chagrijnig zit te zijn omdat ik niets kan eten en iedereen om me heen wel lekker zit te smullen. :')
Of nog erger, als ik zit te kokhalzen omdat de smaak en/of structuur totaal verkeerd valt. %)

Het enige wat ik aan iemand die vega(n) eet vraag is of ze het eten van vlees/dierlijke producten niet missen en hoe ze dat oplossen.
Puur omdat ik me niet kan voorstellen helemaal geen vlees of kaas te eten, buiten dat dat voor mij persoonlijk ook gewoon onmogelijk is zonder enorme tekorten op te lopen en ik wel vervangers heb geproefd maar het over het algemeen toch teveel verschilt in smaak of structuur.
Geen oordeel naar diegene ofzo, puur interesse. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:48

Wellicht drammen jullie kenissen niet ,in your face, maar lusten ze er op SM wel pap van!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:58

verootjoo schreef:
Hoezo door je strot gedouwd, je kiest toch zelf of je het in je mond stopt, of ben je verplicht te eten?

Ik zou dat dus echt niet erg vinden, ook al hou ik erg van vlees.
Wie betaalt bepaalt wat er te eten komt toch?

Op een feestje van een glutenvrije kennis is ook alleen glutenvrij eten, en mijn vegetarische vrienden serveren ook enkel vegetarisch op hun verjaardag.
Maakt me echt helemaal niks uit.

Mij maakt het dus wel uit. Net zoals ik niet gedwongen wens te worden om vlees te eten, dwing ik niemand om vegetarisch te eten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:17

Dwingen om vegetarisch te eten.... geoenten en graanproducten etc zijn wel een heel relevant onderdeel van een gezond dieet? Of eten vleeseters van bokt principieel geen groenten :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:19

Maar je dwingt toch niemand tot vegetarisch eten?
Hoelang duurt zo’n feest helemaal, meestal een paar uurtjes.
Hoe erg is het om een paar uurtjes geen vlees te eten :+

Ik begrijp dat gewoon niet zo goed.

Feestjes met enkel orgaanvlees vind ik geen vergelijk. Heb nog nooit een feest gezien waar ze enkel orgaanvlees serveren :n
Sushi misschien wel. En glutenvrij ga je echt niet dood van. Dan krijg je nl gewoon fruit, groente, glutenvrij taart. Het is vrij weinig anders dan niet glutenvrij eten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:20

Als ergeen keus is leg je dus iets op. Daar hou ik niet van. Ieder zijn eigen keuze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:24

Precies. Of vraag bij de opgave of iemand vlees of vega wil.
Probleem opgelost en iedereen blij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:26

rien10 schreef:
purny schreef:

Ik ook eigenlijk. Een uitnodiging is toch leuk? En gezellig met je collega's

Wat ik vooral raar vind, en daar heeft mijn werk nog wel eens een handje van, is het zo doorslaan dat de Oekraïense vlag nog eerder buiten hangt dan de Nederlandse, dat er tijdens de nieuwjaarslunch alleen maar gammelegammele muziek wordt gedraaid, en dat de dodenherdenking rustig vergeten wordt terwijl er tijdens de ramadan overal ramadan mubarak staat en de pauzetijden aangepast worden tot zeer oncomfortabele tijden
Nederland heeft wel een beetje de neiging om zijn eigen cultuur te vergeten in de will to please

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:27

Gewoon beide aanbieden.
Uiteindelijk is het grootste aantal van de Nederlanders vleeseter.
Dus opdringen in de vorm van niet aanbieden is niet fatsoenlijk.
Dat is dus een vorm van drammen.

Net zo als ik lees bij Marlinde dat er zelfs door de salade ham gedaan word.
Gewoon niet nodig.
Er hoort ook vegetarische keuze te zijn.

Hoe moeilijk is dat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:28

MarlindeRooz schreef:
De universiteit deed dat ook altijd met speciale dagen. In de kantine was geloof ik wel vlees? Het is toch niet raar om 1 maaltijd / dag plantaardig te eten? Wie weet leer je wel lekkere nieuwe recepten eten die je anders nooit gegeten had.

Ik heb familie en als zij iets organiseren is er vaak geen vega eten. Terwijl zeker 5 mensen vega zijn. En ik als langste al 20 jaar…

De laatste keer (bbq) zaten er zelfs door de aardappelen spekjes en door de salade zat ham… Toen had ik niks mee want er kwam een cateraar en ze hadden vega geregeld. Of een keer was er een stamppotbuffet besteld en overal zat vlees doorheen.

Dus vroeger nam mijn moeder voor ons zelf eten mee. Want zij vinden het blijkbaar belangrijk om bij alles vlees te hebben. Prima. Maar er zijn dus elke keer zeker 5 mensen die niks kunnen eten. :+

Mijn oplossing is nu dat ik vooraf eet. Idem dito voor de andere vegetariërs trouwens. :+

Dat vind ik dan weer wel aso. Als je weet dat er vegetariërs komen alleen maar vlees serveren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:35

Mungbean schreef:
Het milieu is sowieso niet meer te redden, met of zonder Schein.

PFAS zit echt overal. Zie pfas kaart Nederland.
in ons bloed is de gezondheidskundige grenswaarde allang overschreden.
https://www.rivm.nl/nieuws/eerste-lande ... s-in-bloed
Met of zonder Shein, het gaat het verschil niet maken vrees ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:51

Als je een maaltijd zonder vlees aanbied (1), dan ben je niemand iets “door de strot aan het douwen”.
Wat een starre houding zeg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:54

Een maaltijd aanbieden is per definitie gastvrij en vriendelijk. Tenzij je er gif in stopt met het doel iemand om te leggen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:57

rien10 schreef:
Als je een maaltijd zonder vlees aanbied (1), dan ben je niemand iets “door de strot aan het douwen”.

Bij een bedrijfsfeest of de link die ik plaatste.

Ja.. Dan duw je het door de strot.

De starre houding komt dan juist van die kant.

Wat mensen thuis aanbieden is wat anders natuurlijk.
Ik verwacht bij een vegetariër geen vlees bijvoorbeeld.
En dat is helemaal prima.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-07-25 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:57

rien10 schreef:

Nou inderdaad. Goh, eens een keertje geen vlees, dat is nou niet bepaald een ramp. Ik eet graag vlees, maar een dag zonder moet kunnen, ik ben geen verslaafde. En je krijgt het maar.[/quote]

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:01

prompter schreef:
rien10 schreef:

Nou inderdaad. Goh, eens een keertje geen vlees, dat is nou niet bepaald een ramp. Ik eet graag vlees, maar een dag zonder moet kunnen, ik ben geen verslaafde. En je krijgt het maar.
[/quote]

Men gaat toch ook niet zeggen we serveren alleen maar vlees.
Een keertje met is niet bepaald een ramp :+

En wij eten regelmatig geen vlees. Maar het gaat om de manier waarop.