Hoe warm is het bij jullie in huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 09:53

40 minuten volhouden in deze warmte vind ik echt knap! _/-\o_
Het schijnt vanmiddag in delen van het land gewoon 20 graden te schelen. Bizar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:54

Morrie schreef:
Als er geen lekkage zou zijn, zou ik hem aanzetten. Maar ik weet dat ik ellende over me afroep als ik dat nu zou doen. Pas als de monteur geweest is en het gerepareerd heeft, kan hij weer aan overdag

Maar het is toch heel normaal dat er condenswater wordt afgevoerd als je de airco gebruikt?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:57

Hier heeft alles wat open kon staan opengestaan maar als nog was het maar een graad afgekoeld.
Laat het onweer maar komen als het daarvan afkoelt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:58

Cayenne schreef:
40 minuten volhouden in deze warmte vind ik echt knap! _/-\o_
Het schijnt vanmiddag in delen van het land gewoon 20 graden te schelen. Bizar!

Nou, dat was wel al om 8.15 he, dat scheelde net iets :')
Maar goed, de hond wil ook even de poten strekken (alhoewel, nee eigenlijk niet, die vond het veel te warm en liep te sjokken) en ik ook, anders beweeg ik echt de hele dag niet met dit weer.
Ik denk ook dat het 40 minuten duurde door het trage tempo van de hond, normaal loop ik dit rondje een stuk vlotter hahahaha :+

Nee 8nnemiek, die van mij voert geen condenswater af hoor in de koelstand.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:00

Ik stond om 6 uur met de hond buiten, maar toen vond ik het al te warm en zij ook :=

MarlindeRooz

Re: Hoe warm is het bij jullie in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:05

Ik vind buiten de warmte wel oké. Maar dat het in huis niet afkoelt vind ik vervelender.

Dus ga vanmiddag even langs een braderie hier dichtbij. Zal er wel rustig zijn. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:16

Goof schreef:

Dat zou wel moeten :j Ik hoor mijn airco regelmatig het water wegpompen nu.
Het principe van een airco is vrij simpel; een element in de binnen-unit wordt gekoeld via de gasleiding van de buitenunit, en daar wordt dan warme, vochtige lucht langs geblazen. Het vocht uit de warme lucht zal altijd deels condenseren op de koude plaat, en dat condenswater loopt dan óf via een slangetje direct naar je afvoer, óf wordt met een pompje omhoog gepompt naar buiten.
Als er geen condenswater uit de slang komt dan zou ik even goed nakijken of er geen verstopping zit.

Bij verwarmen werkt het overigens precies andersom; dan ontstaat er in de buitenunit condenswater.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:21

8nnemiek schreef:
Goof schreef:

Dat zou wel moeten :j Ik hoor mijn airco regelmatig het water wegpompen nu.
Het principe van een airco is vrij simpel; een element in de binnen-unit wordt gekoeld via de gasleiding van de buitenunit, en daar wordt dan warme, vochtige lucht langs geblazen. Het vocht uit de warme lucht zal altijd deels condenseren op de koude plaat, en dat condenswater loopt dan óf via een slangetje direct naar je afvoer, óf wordt met een pompje omhoog gepompt naar buiten.
Als er geen condenswater uit de slang komt dan zou ik even goed nakijken of er geen verstopping zit.

Bij verwarmen werkt het overigens precies andersom; dan ontstaat er in de buitenunit condenswater.

De warme lucht gaat gewoon via een slang naar buiten, dus er wordt nergens vocht opgevangen oid. Wellicht voelt de binnenkant van de slang wat vochtig, maar daar heb ik mijn hand nog nooit ingestoken :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:27

Pff 29,1 nu boven.
Ik meende dat het vandaag koeler zou zijn dan gisteren -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:28

Goof schreef:
De warme lucht gaat gewoon via een slang naar buiten, dus er wordt nergens vocht opgevangen oid. Wellicht voelt de binnenkant van de slang wat vochtig, maar daar heb ik mijn hand nog nooit ingestoken :+

Ah, dan heb je een mobiele airco :j Maar jouw airco zal ook condenswater afvoeren, alleen doet die dat waarschijnlijk via de warme lucht, direct naar buiten inderdaad. Dat werkt niet bij een vaste split airco.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:39

Bij ons is het gemiddeld 25 graden binnen, ik ben benieuwd of het vanmiddag af gaat koelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:41

8nnemiek schreef:
Goof schreef:

Ah, dan heb je een mobiele airco :j Maar jouw airco zal ook condenswater afvoeren, alleen doet die dat waarschijnlijk via de warme lucht, direct naar buiten inderdaad. Dat werkt niet bij een vaste split airco.

Oh sorry, ja klopt. Ik heb een mobiel staan in de slaapkamer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:45

Ja een airco wordt heel veel gedoe hier. Dus misschien volgend jaar. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:58

Gisteren toen ik naar bed ging was het nog 27 graden. Dat was vanmorgen afgekoeld tot 25 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:04

Pff ik zit nu op een werklocatie in een pand uit de jaren 50 zonder airco in de volle zon, kamertje van 3 bij 3. Ik ga stuk 8)7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:04

Renee1991 schreef:
Pff ik zit nu op een werklocatie in een pand uit de jaren 50 zonder airco in de volle zon, kamertje van 3 bij 3. Ik ga stuk 8)7

Dat is afzien. :\ Tot hoe laat moet je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:38

40 minuten met de hond. Dapper.

Renee jemig, dat is toch niet te doen :n mag dat eigenlijk wel?

Hier was de woonkamer 27 graden net alweer. Mobiele airco weer aangezet. Afgelopen nacht was de keuze boven 29 graden camper 29 grden of in de woonkamer op de grond, en buiten 28,5 graad. het is de camper geworden omdat die het vlotste afkoeld, daar was het vanmorgen 22 graden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:44

8nnemiek schreef:
Morrie schreef:
Als er geen lekkage zou zijn, zou ik hem aanzetten. Maar ik weet dat ik ellende over me afroep als ik dat nu zou doen. Pas als de monteur geweest is en het gerepareerd heeft, kan hij weer aan overdag

Maar het is toch heel normaal dat er condenswater wordt afgevoerd als je de airco gebruikt?

Dat hoort via een (harde)slang naar de regenpijp verderop te gaan, maar nu gaat het naar het balkon van de benedenburen. Die slang is achteraf aangelegd na klachten van de benedenburen.
In de winter bij verwarmen stroomt er water uit de buitenunit naar dezelfde benedenburen, maar daar heb ik ze nog nooit over horen klagen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:46

Hier is het nu 24 graden in huis. Buiten hebben we het maar niet over, we staan weer ergens bovenaan qua warmte in Nederland als ik de KNMI waarnemingen bekijk. En dan zie ik ook plekken waar het gewoon onder de 24 graden is.
Ik liep voor 7 uur al met de hond in de bossen, een uur gewandeld. Afgelopen dagen ook, wel vermoeiend als je een avonddienst hebt en pas om 3 uur in bed ligt. Kruip daarna wel weer terug in bed met de wekker om 11 uur, maar slaap dan toch niet echt lekker meer.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:21

Ik liep vanmorgen ook weer vroeg met de honden (kwart over 6 vertrokken) en vond het toen we terugkwamen al goed warm. Ik heb ook het idee dat het een stuk benauwder is dan gisteren.
Hier nu wel bewolkt, maar zodra je de airco ruimtes uitloopt, loop je wel echt tegen een muur van warmte. De woonkamer die nog steeds klushol is, staat nu op 28 graden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:22

Wij hebben ook nog wel een mobiele airco staan, maar dat is echt een onding. Wat ouder model, werkt wel maar lekt zo veel condensvocht enzo.
Al twijfelde ik gisteren wel om hem even aan te zetten om de slaapkamer af te koelen :Y)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:25

Blijft bij mij in huis nog steeds 21 graden. Vannacht ook gewoon goed geslapen maar werd wel zweten wakker. Al denk ik meer dat dat dit keer hormoon gerelateerd was. Sliep met dekbed over.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:26

Iejoorr schreef:
Mijn huis is wel een hele halve graad afgekoeld vannacht :') 28 graden nu. Nog maar een paar uurtjes, dan kunnen de afkoel-games beginnen :))

Zoiets had ik ook, van 29,5 graden gisteravond naar 28,5 graden om half 7 vanochtend ... %) Inmiddels weer 29 graden, dus ik hoop zo dat het rond 17 uur echt gaat regenen. En dan graag meer dan wat spatjes die de boel alleen maar benauwd maken

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:33

Ik hoop het, de ellende is dat het gister voor het eerst opwarmde en het vanacht ook niet echt afkoelde.
Met de warmte nog in het huis en in de muren,loopt het voorlopig nog wel even op.
Zal niet zomaar afgekoeld zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:56

ik moet morgen de deur uit, zie er nu al tegenop. De galerij is overdekt met glas en bloedheet, evenals de lift. Maar ik moet vuilniszakken wegbrengen, brood halen en de post uit de brievenbus halen. dat gebouw koelt niet in 1 nacht af hier.