Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:24

In de bijstand mag je 1800 per jaar aan giften ontvangen zonder gevolgen.

Maar alles is idd duur geworden. Horeca doen we bijna niet meer, niet omdat we het niet kunnen maar omdat de prijs kwaliteit geheel niet meer klopt. Maak thuis beter eten voor veel minder geld. Kopje thee, heet water met een zakje 3,75 -O-

Ik doe dus veel meer met de moestuin. Ik zorg dat ik zaad van mijn groenten uit de tuin verzamel voor het jaar erop en zorg dat de vriezers vol zitten. Bloemkool, rode kool, bieten, spinazie, bonen, erwten.. Dat scheelt enorm. Verder kippen voor de eieren, en overschot verkoop ik, zodat de kippen hun eigen voer betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:26

Ah dus corrupte mensen mag je aanvallen, vermoorden en nazis noemen. Voor de rechten van onschuldige mensen die onder een corrupte regering leven hoef je niet op te komen. Zal het noteren!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:26

Ik snap je, bedoel het ook niet geheel alleen naar jou en op jou.
Iets van een nuance, want wat voor de 1 geen probleem lijkt te zijn kan dat voor een ander het wel zijn.
En dan kun je makkelijk zeggen dat je dit of dat kan veranderen maar dat kan op een gegeven moment ook niet meer. Dan is die rek er ook gewoon uit.

Maar als ik dan kijk naar levenskwaliteit, en daarmee bedoel ik, gezonde stress, niet teveel zorgen enzovoort. Dat word wel steeds meer zo. En als dan ook dat ene ijsje niet meer kan.
@dorine92.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:30

Electra63 schreef:
Dorine92 schreef:
Klopt, maar het ironische hieraan is dat het gemiddelde stemgedrag en de politieke ideeën van het overgrote deel van de bokkers, ons precies in deze situatie heeft geleid.
Onze zieltjes laten verkopen aan de EU, met de Navo Rusland uitlokken, de oorlog steunen, de covid maatregelen, het is er allemaal niet goedkoper op geworden

Ok......... nu snap ik je :D.
Maar is totaal.of-topic.

Sowieso het vergelijken met andere landen, slaat nergens op.
In Oekraïne en Ghaza is een oorlog bezig, in Afrika is door de droogte überhaupt soms niets te eten.
Er zijn landen met overstromingen of aardbevingen.
In sommige Eueopese landen is het minimumloon € 500.
Enz.....

Dit topic gaat over de inflatie en het rondkomen in Nederland.

Klopt, maar iemand riep als reactie op dat ik zei dat we het in Nederland zo slecht nog niet hebben:

"Nederland staat ergens bovenaan in de lijst van landen met hoogste inflatiepercentage".

En daar reageerde ik op dat dat niet waar is. Want dat is ook niet waar. Nederland staat bij lange na niet bovenaan. En dan hebben we het niet alleen over landen waar oorlog is.

Dit alles betekent niet dat ik het niet chiller zou vinden als het allemaal opgelost zou worden... maar ik heb inmiddels voldoende gereisd om te zien dat klagen over ijsjes van 5 euro, wonend in Nederland met een Nederlands salaris of Nederlandse uitkering echt wel een voorrecht is

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:36

Babsiej schreef:

De hoogte van dit bedrag kan verschillen per gemeente, zo is het in Rotterdam bijvoorbeeld 1200 euro.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:36

Babsiej schreef:

Maar alles is idd duur geworden. Horeca doen we bijna niet meer, niet omdat we het niet kunnen maar omdat de prijs kwaliteit geheel niet meer klopt. Maak thuis beter eten voor veel minder geld. Kopje thee, heet water met een zakje 3,75 -O-

Ik doe dus veel meer met de moestuin. Ik zorg dat ik zaad van mijn groenten uit de tuin verzamel voor het jaar erop en zorg dat de vriezers vol zitten. Bloemkool, rode kool, bieten, spinazie, bonen, erwten.. Dat scheelt enorm. Verder kippen voor de eieren, en overschot verkoop ik, zodat de kippen hun eigen voer betalen.

Maar wie gaat er nou giften controleren. Wat is precies een gift. Een bos bloemen? Lijkt me niet. Mee eten bij je ouders? Lijkt me niet, wie gaat dat controleren dan? En mag je niet sociaal doen dan?
Als mensen hun boodschappen niet op krijgen en jij krijgt het omdat het anders in de kliko belandt, is het dan een gift?
En stel, iemand geeft jou iets waar je helemaal niet om gevraagd hebt, moet je het dan meetellen? Dan kan het zelfs een nadeel zijn als iemand jou iets cadeau doet, want oei je 1800 euro.
En wie gaat het controleren als je het in cash hebt dan?
Dus idd, mogelijkheden zat

Horeca is toch echt luxe ten top, dat hoeft niet om gezond en gelukkig te zijn

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:37

MarlindeRooz schreef:
Ah dus corrupte mensen mag je aanvallen, vermoorden en nazis noemen. Voor de rechten van onschuldige mensen die onder een corrupte regering leven hoef je niet op te komen. Zal het noteren!

Vreemde conclusies trek jij

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:39

Mellow schreef:
Ik snap je, bedoel het ook niet geheel alleen naar jou en op jou.
Iets van een nuance, want wat voor de 1 geen probleem lijkt te zijn kan dat voor een ander het wel zijn.
En dan kun je makkelijk zeggen dat je dit of dat kan veranderen maar dat kan op een gegeven moment ook niet meer. Dan is die rek er ook gewoon uit.

Maar als ik dan kijk naar levenskwaliteit, en daarmee bedoel ik, gezonde stress, niet teveel zorgen enzovoort. Dat word wel steeds meer zo. En als dan ook dat ene ijsje niet meer kan.
@dorine92.

Ja klopt. We zijn er als land niet welvarender op geworden. Nu moeten zowel man als vrouw werken om rond te komen. Single zijn is niet de bedoeling. Je moet werken tot je dood. Veel stress aankunnen. En vooral in de pas lopen. Niet de bedoeling wat mij betreft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:40

Wie heeft er belang bij dat mensen in het westen hun overheid wantrouwen, anti vaccins zijn, Rusland zielig vinden en nog veel meer? Juist Rusland en laat dat land nu een flinke afdeling cyber hebben die juist dit soort verhalen via social media bij iedereen waar ze bij kunnen influistert. Ze zijn aardig succesvol gebleken, mag overheid hier zich in zoverre voor schamen dat slechter onderwijs daar mensen kwetsbaar voor maakt.

Ja, we hebben problemen en onze overheid maakt fouten, maakt nog niet dat we de oplossing moeten zoeken bij een bron die ons kwaad wil doen.

Inkomens stijgen nooit geheel mee met inflatie helaas en het wordt zeker bij mensen die naast laag inkomen ook nog eens pech hebben qua huis (isolatie), gezondheid, etc. aan alle kanten krap. Ik zit nog redelijk wegens juiste moment huurhuis, wat eigen vleesvoorziening en alles werkt nog goed (genoeg). Maar ook ik vraag mij af hoe lang is dat nog zo met stijgende kosten en overheid die prios heeft waar ik het mee eens ben, maar niet blij wordt van waar dat geld als altijd vandaan gaat komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:42

Dorine92 schreef:
Babsiej schreef:

Maar wie gaat er nou giften controleren. Wat is precies een gift. Een bos bloemen? Lijkt me niet. Mee eten bij je ouders? Lijkt me niet, wie gaat dat controleren dan? En mag je niet sociaal doen dan?
Als mensen hun boodschappen niet op krijgen en jij krijgt het omdat het anders in de kliko belandt, is het dan een gift?
En stel, iemand geeft jou iets waar je helemaal niet om gevraagd hebt, moet je het dan meetellen? Dan kan het zelfs een nadeel zijn als iemand jou iets cadeau doet, want oei je 1800 euro.

Ja giften controleren ze. Je kunt controle krijgen of je wel voldoende uitgeeft aan bijvoorbeekd voedsel. Leef je te zuinig kan dat zelfs boetes en terugbetalen als gevolg hebben, redelijk recent is dat zelfs gebeurd bij een mevrouw, meeeten structureel bij anderen, nope dat kost je geld en boetes. In de bijstand mag de gemeente altijd op elk moment van de dag controles uitvoeren en al je bankgegevens inzien. Je moet daaraan meewerken, zo niet kost je geld en krijg je boetes,

Een verjaardagskado gekregen, je loopt het risico gekort te worden, en elke gemeente handeert daarin zijn eigen regels en bedragen wat wel en wat niet mag, en geldstress sloopt, maakt ziek, kost nachtrust. En elke seconde moeten nadenken mag ik dit wel of niet geeft een niet bepaald ontspannen levensstijl

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:46

Dorine92 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Vreemde conclusies trek jij

Zegt degene die ervan uitgaat dat mensen met een andere mening blijkbaar niet genoeg reizen en dat wat meer zou moeten doen.

En zegt degene die ervan uitgaat dat mensen met een andere mening gewoon niet intelligent genoeg zijn om haar te begrijpen, en meent daarom Jip en Janneke taal 6.0 toe te moeten passen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:54

Ik snap ook echt niet hoe het kan dat restaurants volgeboekt zijn, ik ga denk ik eens per jaar uit eten in Nederland en dan maar proberen met die ene keer niet te schrikken..
Als ik op vakantie ben met de tent en auto dan wel wat vaker maar ook dan kook ik regelmatig.

Ik heb het geluk dat ik heel soms wordt uitgenodigd door familie of met het werk voor een etentje.

Ik snap persoonlijk ook niet dat er zoveel afhaal en thuisbezorg dingen bestaan, maar dat is omdat ik ook daar misschien eens per jaar gebruik van maak.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:06

tamary schreef:
Ja, we hebben problemen en onze overheid maakt fouten, maakt nog niet dat we de oplossing moeten zoeken bij een bron die ons kwaad wil doen.
Dit is een hele mooie uitspraak. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:07

karuna schreef:
Dorine92 schreef:

Ja giften controleren ze. Je kunt controle krijgen of je wel voldoende uitgeeft aan bijvoorbeekd voedsel. Leef je te zuinig kan dat zelfs boetes en terugbetalen als gevolg hebben, redelijk recent is dat zelfs gebeurd bij een mevrouw, meeeten structureel bij anderen, nope dat kost je geld en boetes. In de bijstand mag de gemeente altijd op elk moment van de dag controles uitvoeren en al je bankgegevens inzien. Je moet daaraan meewerken, zo niet kost je geld en krijg je boetes,

Een verjaardagskado gekregen, je loopt het risico gekort te worden, en elke gemeente handeert daarin zijn eigen regels en bedragen wat wel en wat niet mag, en geldstress sloopt, maakt ziek, kost nachtrust. En elke seconde moeten nadenken mag ik dit wel of niet geeft een niet bepaald ontspannen levensstijl

Dit lijkt mij nogal bizar. Niemand verplicht jou om alles met pin te betalen dus hoe gaan ze controleren of jij wel genoeg geld uitgeeft aan boodschappen? Bovendien, wie zegt dat jij uit de supermarkt eet en hoeveel dat dan is? Misschien eet je wel vaak brandnetels en raap je in het najaar een mega voorraad hazelnoten en tamme kastanjes.
Je mag je geld toch uitgeven hoe je dat zelf wilt? Te weinig geld uitgeven aan voedsel lijkt me nogal bijzonder. Vraag me sowieso af of die mensen niet iets beters te doen hebben dan controleren waar mensen het geld van hun bijstand aan uitgeven. Het lijkt me nuttiger om slechts te kijken of ze er recht op hebben ja of nee. Hoe ze het uitgeven is none of their f business

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:09

moonsparkle schreef:
Ik snap ook echt niet hoe het kan dat restaurants volgeboekt zijn, ik ga denk ik eens per jaar uit eten in Nederland en dan maar proberen met die ene keer niet te schrikken..
Als ik op vakantie ben met de tent en auto dan wel wat vaker maar ook dan kook ik regelmatig.

Ik heb het geluk dat ik heel soms wordt uitgenodigd door familie of met het werk voor een etentje.

Ik snap persoonlijk ook niet dat er zoveel afhaal en thuisbezorg dingen bestaan, maar dat is omdat ik ook daar misschien eens per jaar gebruik van maak.

Ik neem aan dat je dan met een minimaal salaris moet rondkomen? Waarom begrijp je dan niet dat mensen die meer salaris hebben daar dan wel geld voor hebben? Dat snap ik dan even niet

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:31

Dorine92 schreef:
Dit lijkt mij nogal bizar. Niemand verplicht jou om alles met pin te betalen dus hoe gaan ze controleren of jij wel genoeg geld uitgeeft aan boodschappen? Bovendien, wie zegt dat jij uit de supermarkt eet en hoeveel dat dan is? Misschien eet je wel vaak brandnetels en raap je in het najaar een mega voorraad hazelnoten en tamme kastanjes.
Je mag je geld toch uitgeven hoe je dat zelf wilt? Te weinig geld uitgeven aan voedsel lijkt me nogal bijzonder. Vraag me sowieso af of die mensen niet iets beters te doen hebben dan controleren waar mensen het geld van hun bijstand aan uitgeven. Het lijkt me nuttiger om slechts te kijken of ze er recht op hebben ja of nee. Hoe ze het uitgeven is none of their f business

Zo, hoe duidelijk wil je maken dat je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Het is echt prima om geen kennis te hebben van hoe iets werkt als je er nooit zelf mee te maken heb gehad, maar wees dan gdomme niet zo oordelend over die situatie! Weet je wat, doen we het in Jip en Janneke taal 7.0:

---

Citaat:
Dit lijkt mij nogal bizar.

Helaas is het zo dat iets gewoon kan bestaan en echt waar kan zijn, óók als jij het bizar vind.

Citaat:
Niemand verplicht jou om alles met pin te betalen dus hoe gaan ze controleren of jij wel genoeg geld uitgeeft aan boodschappen?

De mensen bij de gemeente hebben allemaal tabellen met nummertjes daarin. Die nummers staan voor centjes, en zijn bepaald door mensen die zelf véél meer centjes op hun bankrekening hebben staan. Mensen met een bijstandsuitkering hebben allemaal papieren bonnetjes, en de nummertjes op de papieren bonnetjes moeten in de buurt komen van de nummertjes in de tabelletjes.

Citaat:
Bovendien, wie zegt dat jij uit de supermarkt eet en hoeveel dat dan is?

Niemand kan dat zeggen, maar volgens de tabelletjes moet je voor een bepaald aantal centjes uit de supermarkt eten. Kun je niet laten zien dat je dat bepaalde aantal centjes uitgeeft bij de supermarkt, dan krijg je straf.

Citaat:
Misschien eet je wel vaak brandnetels en raap je in het najaar een mega voorraad hazelnoten en tamme kastanjes.

Je moet een bepaald aantal centjes uitgeven bij de supermarkt, anders kun je blijkbaar goed genoeg voor jezelf zorgen met de brandnetels en de hazelnoten en heb je de centjes van Ome Nederland dus niet nodig!

Citaat:
Je mag je geld toch uitgeven hoe je dat zelf wilt?

Nee, met een bijstandsuitkering mag dat absoluut niet! De mensen die de nummertjes in de tabellen bepalen, je weet wel, die zelf véél meer centjes op hun rekening hebben dan de mensen die zich aan de nummers in de tabellen moeten houden, die mensen vinden dat iedereen voor zichzelf moet kunnen zorgen. Op de manier die zij dat willen, en óók als je zielig bent. En zolang je niet voor jezelf zorgt zoals zij dat willen, mag je dus niet de centjes uitgeven zoals jij dat wilt.

Citaat:
Te weinig geld uitgeven aan voedsel lijkt me nogal bijzonder.

Zie mijn antwoord op de eerste zin!

Citaat:
Vraag me sowieso af of die mensen niet iets beters te doen hebben dan controleren waar mensen het geld van hun bijstand aan uitgeven.

Die mensen die dat controleren hebben niks beters te doen, want die moeten ervoor zorgen dat ze niet zélf in de bijstand komen dus verdienen ze hun centjes op deze manier. Misschien past deze vraag die je hebt beter bij de mensen die bepalen welke nummertjes in de tabellen staan, of die niet iets beters te doen hebben dan mensen hun levensgeluk en hun waardigheid af te nemen.

Citaat:
Het lijkt me nuttiger om slechts te kijken of ze er recht op hebben ja of nee.

Misschien is het nuttiger om te kijken waarom mensen de bijstand in moeten, en om dáár iets te doen aan de kant van de mensen met heel veel meer centjes op hun rekening die er ook alles aan doen om die centjes daar te houden, ten koste van de mensen in de bijstand.

Citaat:
Hoe ze het uitgeven is none of their f business

Zie (opnieuw) mijn antwoord op de eerste zin!

---

Geen kennis hebben en dan toch meepraten: prima. Maar laat de (ver)oordelen over aan mensen die weten waar ze het over hebben.

Dan als afsluiter, geheel in ongetwijfeld bekende stijl: Nu duidelijk?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 01:11

Babsiej schreef:

Dat wisselt echt per gemeente. Hier mag dat dus absoluut niet.
Elke gemeente bepaalt zelf of giften mogen, hoeveel mag en zelfs nog van wie. Wij hebben bijvoorbeeld geen vast bedrag, het wordt per geval bekeken. Dus het zou zelfs kunnen dat persoon A in een jaar 500 euro mag krijgen in geld en middelen en persoon b minder. Kunnen we niet controleren, want het wordt niet bekend gemaakt...

Dorine, er wordt gewoon om bankafschriften gevraagd dus ja, ze controleren het en nee je mag niet zelf weten waar je je geld aan uitgeeft. Of eigenlijk, ja dat mag maar er kunnen gevolgen zitten aan te weinig uitgeven aan eten. En bij verdachte situaties kunnen ze surveilleren. Net als dat ik niet zelf mag bepalen of er iemand een tijd komt logeren. Af en toe mag, als zij denken dat je er voordeel van hebt of dat ze bij je wonen niet meer.
En ja, ook verjaardagscadeau's moet je doorgeven officieel.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 02:21

En de voedselbank? Daar is de grens voor alleenstaande dat je 325 overhoudt, minimaal, voor boodschappen. Met 150 in de maand zit je daar ruim onder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 02:21

Dorine, je staat duidelijk heel ver vanaf mensen die het echt moeilijk hebben. Je oordeelt ook zo makkelijk over mensen, mensen die je niet eens kent.

Ik zit op Bokt, maar je weet helemaal niet waar ik voor of tegen ben of op wie ik stem.

Ten eerste zijn er veel mensen die het al heel lang zwaar hebben en die doen vaak al van alles om te bezuinigen. Dus even roepen dat ze nog maar dit of dat moeten doen, is echt te makkelijk.

Het gaat ook niet alleen om die groep. Het gaat ook om mensen die eerst dingen wel konden doen en nu net niet meer.

Je haalt er cijfers en andere landen bij, maar die boeien helemaal niet. Het maakt voor mensen die het echt zwaar hebben helemaal niet uit of een ander het nog zwaarder heeft. Ze staan alleen in hun eigen schoenen. Ze wonen in Nederland en hier zouden we het kunnen of moeten voorkomen dat mensen niet voldoende of niet gezond kunnen eten en drinken.

Ik zeg toch ook niet tegen jou als je morgen je arm breekt, niet janken, iemand anders is stervende aan een rotziekte? Er is altijd wel iets of iemand die alles erger en slechter heeft. Maar dat maakt mensen hun situatie dus niet beter.
Daarbij maakt het helemaal niet uit of we hier 10 mensen in armoede hebben of 100.000 bijv. Voor elk persoon, is het gewoon erg, die hebben niks aan die cijfers.

Ik snap ook echt niet dat je er een dagtaak van hebt gemaakt om in een topic als dit je gelijk te willen halen. Je mist echt empathisch vermogen.
Als je denkt dat mensen het niet slecht hebben of daar nog van alles aan kunnen doen, ga naar die mensen toe, ga ze dat vertellen en help ze dan.

Buiten dit, ging het dus niet alleen om de echte minima, maar ook om gewoon hardwerkende mensen die nu minder kunnen kopen. Het is niet aan jou, mij of anderen om te oordelen wat ze wel of niet moeten kunnen kopen.
Het is gewoon belangrijk dat je naast je werk kan ontspannen. Voor de een is dat dit en voor de ander dat. Maar als je jaren keihard staat te werken en je ziet gewoon dat je minder te besteden hebt, kan dat echt mensen wat doen.

Te zot voor woorden dat je alle rekeningen hebt betaald en dan niet vrij naar de winkel kan om te kopen wat je nodig hebt of lekker vindt. En dat hoeft helemaal niet altijd het duurste te zijn hoor. Ik kocht idd laatst 3 doosjes BonBonBloc. Een ander wil gewoon een goedkoop reepje chocola en is daar al blij mee. Maar ook dat kan dan soms gewoon niet meer.
En ook al kan ik het betalen, schrok ik alsnog wel van de prijs.

superpony

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 02:23

En nog even apart. Die vrouw die boodschappen van haar moeder kreeg moest wel degelijk een flink bedrag terugbetalen. Hoe ze erachter zijn gekomen mag Joost weten, maar dat soort dingen gebeuren echt. Ging echt om een flink bedrag, puur en alleen omdat haar moeder haar boodschappen gaf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 03:33

Babsiej schreef:
En de voedselbank? Daar is de grens voor alleenstaande dat je 325 overhoudt, minimaal, voor boodschappen. Met 150 in de maand zit je daar ruim onder.

Die 325 is niet de enige regel. Mijn vaste lasten zijn een stuk hoger als de normbedragen die ze hier aanhouden. Dus ik kom niet in aanmerking, want met hun normbedragen zou ik idd meer over houden en ik heb geen schulden. Zo lopen er wel meer mensen die niet in aanmerking komen. Nu heb ik het ooit wel tijdelijk gehad en was het hier helaas ook geen super pakket. Vooral heel veel ongezonde dingen, zoals meerdere trayen frisdrank, meerdere pakken koekjes per keer. Maar soms ook wel hele mooie dingen, alleen hadden zij dus wel echt last van de too goo to go opkomst.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 06:50

superpony schreef:
En nog even apart. Die vrouw die boodschappen van haar moeder kreeg moest wel degelijk een flink bedrag terugbetalen. Hoe ze erachter zijn gekomen mag Joost weten, maar dat soort dingen gebeuren echt. Ging echt om een flink bedrag, puur en alleen omdat haar moeder haar boodschappen gaf.

Het ging inderdaad om 7000 euro. De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
https://nos.nl/artikel/2362361-vrouw-me ... ggevorderd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:45

moonsparkle schreef:

Omdat de tweedeling rijk en arm bestaat.

Rijk zegt vrolijk pak je toch een ijsje minder.
Wat natuurlijk prima kan als je er 5 in een week haalt.
Zonder empathie want snappen niet dat dat het hoogtepunt van de maand was.

Of die zeggen dan pak je toch goedkopere producten in de supermarkt. Wat niet meer kan bij 35 euro.
Zien niet dat het vaste lasten zijn die bij een hele groep niet meer veranderd kunnen worden.
Die 30 potten pindakaas leuk, maar als iemand al jaren de goedkoopste pakt heeft die niks aan die andere 29.

En die mensen zitten op het terras te verkondigen dat er niets mis is in Nederland.
Want het zit er vol.

Mwm thuis zien ze niet.
En die persoon die een jaar heeft gespaard en eens gaat uiteten valt dan ook onder kijk het zit toch vol.

Daarnaast hebben we bijna 19 miljoen mensen. Dan is vol ook maar relatief

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:59

moonsparkle schreef:

Keuzes? Zo gaat de een vaker uit eten, de ander heeft een paard, en weer een ander spaart voor een vakantie, en weer iemand anders gaat wellicht maar heel sporadisch, maar telt wel mee voor dat volle terras of volgeboekte restaurant.

En dan heb je nog toeristen/dagjesmensen.

Wij gaan niet vaak uit eten, dat kunnen we wel, maar we kiezen ervoor ons geld anders uit te geven. Wanneer we op vakantie zijn, gaan we dan weer wel heel vaak uit eten (waar we dus voor sparen). Dus lijkt het ook alweer dat we constant in restaurants zitten, wat onder de streep dan weer totaal niet zo is.

En dan zijn er de mensen die wel veel overhouden en maandelijks, misschien zelfs wekelijks in een restaurant zitten. Ja, die heb je ook.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:04

Ik ben de afgelopen dagen in Berlijn. Ik wist het en het was altijd al zo, maar pfoe wat zijn de verschillen in prijzen merkbaar.. meer dan ooit naar mijn idee.

Grote glazen cocktails voor 5.60, volle longdrinks wijn in de clubs voor 5 euro, menu's bij restaurants voor 17 euro (en dan kies je nog een duurdere).
Gisteravond ook in de lidl, ook zo merkbaar. De wc papier die in nl zowat 6 euro kost, ligt hier voor 2,99. Ik zag meerdere producten liggen die ik normaliter koop en hier gewoon echt 20 tot 50% goedkoper zijn.

Ik wist het, maar het was wel even confronterend hoor!