Dorine92 schreef:Dit lijkt mij nogal bizar. Niemand verplicht jou om alles met pin te betalen dus hoe gaan ze controleren of jij wel genoeg geld uitgeeft aan boodschappen? Bovendien, wie zegt dat jij uit de supermarkt eet en hoeveel dat dan is? Misschien eet je wel vaak brandnetels en raap je in het najaar een mega voorraad hazelnoten en tamme kastanjes.
Je mag je geld toch uitgeven hoe je dat zelf wilt? Te weinig geld uitgeven aan voedsel lijkt me nogal bijzonder. Vraag me sowieso af of die mensen niet iets beters te doen hebben dan controleren waar mensen het geld van hun bijstand aan uitgeven. Het lijkt me nuttiger om slechts te kijken of ze er recht op hebben ja of nee. Hoe ze het uitgeven is none of their f business
Zo, hoe duidelijk wil je maken dat je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Het is echt prima om geen kennis te hebben van hoe iets werkt als je er nooit zelf mee te maken heb gehad, maar wees dan gdomme niet zo oordelend over die situatie! Weet je wat, doen we het in Jip en Janneke taal 7.0:
---
Citaat:
Dit lijkt mij nogal bizar.
Helaas is het zo dat iets gewoon kan bestaan en echt waar kan zijn, óók als jij het bizar vind.
Citaat:
Niemand verplicht jou om alles met pin te betalen dus hoe gaan ze controleren of jij wel genoeg geld uitgeeft aan boodschappen?
De mensen bij de gemeente hebben allemaal tabellen met nummertjes daarin. Die nummers staan voor centjes, en zijn bepaald door mensen die zelf véél meer centjes op hun bankrekening hebben staan. Mensen met een bijstandsuitkering hebben allemaal papieren bonnetjes, en de nummertjes op de papieren bonnetjes moeten in de buurt komen van de nummertjes in de tabelletjes.
Citaat:
Bovendien, wie zegt dat jij uit de supermarkt eet en hoeveel dat dan is?
Niemand kan dat zeggen, maar volgens de tabelletjes moet je voor een bepaald aantal centjes uit de supermarkt eten. Kun je niet laten zien dat je dat bepaalde aantal centjes uitgeeft bij de supermarkt, dan krijg je straf.
Citaat:
Misschien eet je wel vaak brandnetels en raap je in het najaar een mega voorraad hazelnoten en tamme kastanjes.
Je moet een bepaald aantal centjes uitgeven bij de supermarkt, anders kun je blijkbaar goed genoeg voor jezelf zorgen met de brandnetels en de hazelnoten en heb je de centjes van Ome Nederland dus niet nodig!
Citaat:
Je mag je geld toch uitgeven hoe je dat zelf wilt?
Nee, met een bijstandsuitkering mag dat absoluut niet! De mensen die de nummertjes in de tabellen bepalen, je weet wel, die zelf véél meer centjes op hun rekening hebben dan de mensen die zich aan de nummers in de tabellen moeten houden, die mensen vinden dat iedereen voor zichzelf moet kunnen zorgen. Op de manier die zij dat willen, en óók als je zielig bent. En zolang je niet voor jezelf zorgt zoals zij dat willen, mag je dus niet de centjes uitgeven zoals jij dat wilt.
Citaat:
Te weinig geld uitgeven aan voedsel lijkt me nogal bijzonder.
Zie mijn antwoord op de eerste zin!
Citaat:
Vraag me sowieso af of die mensen niet iets beters te doen hebben dan controleren waar mensen het geld van hun bijstand aan uitgeven.
Die mensen die dat controleren hebben niks beters te doen, want die moeten ervoor zorgen dat ze niet zélf in de bijstand komen dus verdienen ze hun centjes op deze manier. Misschien past deze vraag die je hebt beter bij de mensen die bepalen welke nummertjes in de tabellen staan, of die niet iets beters te doen hebben dan mensen hun levensgeluk en hun waardigheid af te nemen.
Citaat:
Het lijkt me nuttiger om slechts te kijken of ze er recht op hebben ja of nee.
Misschien is het nuttiger om te kijken waarom mensen de bijstand in moeten, en om dáár iets te doen aan de kant van de mensen met heel veel meer centjes op hun rekening die er ook alles aan doen om die centjes daar te houden, ten koste van de mensen in de bijstand.
Citaat:
Hoe ze het uitgeven is none of their f business
Zie (opnieuw) mijn antwoord op de eerste zin!
---
Geen kennis hebben en dan toch meepraten: prima. Maar laat de (ver)oordelen over aan mensen die weten waar ze het over hebben.
Dan als afsluiter, geheel in ongetwijfeld bekende stijl: Nu duidelijk?