Trouwen in 2026!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:12

Eind van de maand ga ik taart proeven en bespreken.
De mannen gaan ook deze maand kijken voor pakken. Voor mijn vader en broer is maatwerk bijna een must.

Maar deze stresskip kan wakker liggen van de kleinste dingen. Gelukkig hebben we wel een team om ons heen die met dingen kunnen helpen, echter moeten we er nu voor waken dat ze niet te veel overnemen.
Zoals ineens gaan bemoeien met de gastenlijst. :x

upendo

Re: Trouwen in 2026!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 21:44

Wij zijn zo blij dat we praktisch alles al geregeld hebben.. :=
We hadden het al wel voorzien maar met twee kinderen is het toch even andere koek.. :')

Thank God for the professionele ceremoniemeester. :))

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:13

Ik begin inmiddels wel een beetje stress te krijgen, wij hebben nog maar heel weinig geregeld... En we hebben nog maar 3 maanden tot de grote dag :')

We hebben gekeken naar kosten om te trouwen op onze locatie maar die waren zo bizar hoog omdat het geen echte trouwlocatie is, dat we hebben besloten om de maandag ervoor 'stiekem' gratis op het gemeentehuis te trouwen en een nep ceremonie te doen op onze trouwdag. Haalt een héle hoop stress weg!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 09:34

miss_lizje schreef:
De mannen gaan ook deze maand kijken voor pakken. Voor mijn vader en broer is maatwerk bijna een must.

Maar deze stresskip kan wakker liggen van de kleinste dingen. Gelukkig hebben we wel een team om ons heen die met dingen kunnen helpen, echter moeten we er nu voor waken dat ze niet te veel overnemen.

Wat fijn dat je hulp hebt, alleen jammer dat ze nu met de gastenlijst gaan bemoeien.

Ik zelf vind het erg lastig welke gasten ik wel uitnodig en welke niet en voor welk dagdeel etc.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 09:55

Hebben wij ook heel lang over getwijfeld, vooral omdat de daggasten nu als enig extraatje het eten hebben. Misschien dat ik nog iets met de lunch doe of s ochtends voor ze.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 10:51

Rienn schreef:
miss_lizje schreef:

Wat fijn dat je hulp hebt, alleen jammer dat ze nu met de gastenlijst gaan bemoeien.

Ik zelf vind het erg lastig welke gasten ik wel uitnodig en welke niet en voor welk dagdeel etc.
\

Gastenlijst vind ik ook best lastig, aangezien mijn sociale kring veeeel groter is dan die van mijn verloofde. Daarnaast past het ook niet echt in mijn "cultuur" om bepaalde familieleden of vrienden alleen voor de avond uit te nodigen o.i.d. De enige regel voor mij is dat ik niet voor iedereen een +1 doe, namelijk als ik de partner niet heb ontmoet ;)

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:26

Die gastenlijst vinden wij ook wel een dingetje ja.. En dan met name het +1 verhaal. Daar heb ik ook wel al wat nachten over gepiekerd :\ Ik wil er op Bokt niet te veel over uitweiden, maar mocht er iemand zijn die in pb wil meedenken dan zou dat wel fijn zijn :o

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:38

Wij doen overdag de ceremonie alleen met onze naaste familie en beste vrienden. Dus de ouders, onze broers en zussen met partners. Onze buren waar we heel goed mee zijn en dus de beste vrienden. Dat zijn 21 volwassenen en 2 kinderen. Voor het feest 's avonds doen we niet zo moeilijk en nodigen we gewoon iedereen uit die we aardig vinden. :') Maar goed het is thuis en vind het ook wel zo leuk voor de band als er aardig wat mensen zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:53

Zowel verloofde als ik hebben best wel een grote familie en het is ook nog een beetje complex allemaal. Echter zie ik de kant van mijn vader nooit dus die hoef ik er niet bij. Daarnaast heb ik weinig vrienden dus de gastenlijst is vooral verloofde zijn kant.

We zitten nu op 60 dag gasten en dan zo'n 45 avond gasten. Dat vind ik wel genoeg, maar nu hebben sommige mensen (nichtjes en broer van bruidegom) een nieuwe relatie. De eerste zie ik bijna wekelijks, maar die laatste heb ik 1x gezien nu en is nogal bijzonder.

Dus tja, wel of geen plus 1 is nog een discussie.

Daarnaast verwacht ik nog een stel afvallers die mij gaan haten omdat ik een kind en huisdier vrije trouwerij heb. Een aantal zullen geen oppas hebben omdat die ook op het feest rondlopen. En dit punt is voor mij echt niet onderhandelbaar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 23:36

Wij zijn ook nog wel aan het dubben over de gastenlijst.. Gelukkig heeft één '+1-probleem' zichzelf al opgelost, relatie uit. Scheelt weer. :x

Tenzij er bij mijn werk nog een paar collega's bij komen (waar op zich best kan, haha) zitten wij nu op ongeveer 65 gasten waarvan 15 mensen die na de dag ook blijven eten en borrelen. Kan nog dat we wat schuiven, ik reken eigenlijk op 70/20.

Wij gaan inderdaad ook in de ochtend even langs het gemeentehuis (10 minuten verderop), we vinden het wel leuk om de daadwerkelijke datum ook getrouwd te zijn in werkelijkheid.

En wij hebben ook een stuiterbalvrije bruiloft. Alleen die van ons zijn erbij en daarvoor gaan we nog een oppas regelen, ik wil even een dag niet in moeder-modus hoeven zijn. Zie mezelf al gaan.. 'Nee lieffie, niet rennen om de taarttafe....' Klabam.. Just our luck. :') En bij die van mij is het nog tot daar aan toe maar andermans sugar-high kinderen erbij.. Nope. :=

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 00:32

Wij hebben bewust gekozen waarvan de de partners niet mochten gewoon het hele koppel niet uitgenodigd.

Bij ons flikte dat twee stelletjes ook, bij de 1 was ik niet welkom en bij de ander mijn partner niet. Maar wel uitnodigde die ze wel wilde. (We gaan al meer als 12 jaar samen) we zijn toen zelf ook bij beide niet gegaan want je nodigt of het koppel uit of gewoon niet is onze mening.

Overigens hebben wij deze twee koppels dus niet uitgenodigd op onze bruiloft.

Hier doen we het helemaal anders, iedereen uitgenodigd voor de trouw/ceremonie, daarna proost momentje met z’n alle. Daarna gaan er 45 man weer weg en blijven er 35 dag gasten mee eten. Dit is alleen naaste familie en getuige. Daarna bij het feest is iedereen weer welkom.

Wij hebben dit bewust zo gedaan omdat 45 man extra mee eten gewoon 4250 euro extra was. En dat vonden wij geld wat we konden besparen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 07:30

Wij zitten nu op 110 genodigden waarvan eigenlijk maar 5 alleen op t feest komen. De rest gewoon de hele dag, dus: ceremonie, receptie, eten en feest. Die 5 zijn de collega's van mijn vriend, mijn collega's zijn ook voor de ceremonie uitgenodigd aangezien ik een hele goede band heb met hen. Wel zijn onze collega's de enigen waarbij we geen +1 hebben, ondanks dat ik een aantal partners wel heb ontmoet.

Verder zijn kinderen bij ons welkom, ook al hebben wij die zelf niet. We doen een springkussen en tekenhoek en verder is het aan de ouders zelf om de boel in de gaten te houden. Nou weet ik dat de meeste vrienden van ons gewoon hun kinderen bij opa en oma brengen en dat de andere kinderen iig rond hun bedtijd vertrekken.

Ik ben half Indonesische en bij ons is zijn familie bijeenkomsten sowieso altijd chaos en gezelligheid, maar vind ik het zelf ook not done om mijn kleine neefjes en nichtjes er niet bij te hebben. Het zou niet compleet voelen.

Daarentegen heb ik er geen moeite mee om familieleden (ooms, tantes, neven/nichten) helemaal niet uit te nodigen als ik niks met ze heb of ronduit vreselijke mensen vindt. Dus mensen die ik er echt gewoon niet bij wil hebben, nodig ik niet omwille van de goede vrede.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:14

Wij hebben 65 gasten in totaal, ongeveer 30 bij de ceremonie en daarna sluit iedereen vanaf het proost en taart moment. We hebben een omzetgarantie op de locatie dus eten voor alle 65 gasten is daarmee wel gedekt. De feest locatie is een klein stukje lopen en helaas mogen daar maximaal 70 man in dus de voetbalteams kunnen niet nog extra worden uitgenodigd voor alleen het feestje.

@xKatinkii - Wij denken ook na over de dag van tevoren trouwen op papier. Scheelt te veel geld en ik vind een babs toch echt wel heel moeilijk kiezen. Ik heb dan liever dat een vriend een praatje doet op die dag.
En als ik dan dat artikel lees over dat huwelijk wat niet rechtsgeldig is verklaard omdat er een paar woordjes zijn vergeten denk ik liever het zekere voor het onzekere.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:43

Jildau schreef:
Wij doen overdag de ceremonie alleen met onze naaste familie en beste vrienden. Dus de ouders, onze broers en zussen met partners. Onze buren waar we heel goed mee zijn en dus de beste vrienden. Dat zijn 21 volwassenen en 2 kinderen. Voor het feest 's avonds doen we niet zo moeilijk en nodigen we gewoon iedereen uit die we aardig vinden. :') Maar goed het is thuis en vind het ook wel zo leuk voor de band als er aardig wat mensen zijn.

Dit is ook wat ik graag wil. Ceremonie klein en intiem met familie en beste vrienden. De overige gasten wil ik daarna uitnodigen. Mijn vriend, super lief, wil graag dat alle gasten er de gehele dag zijn. Dus ook zijn medewerkers en een aantal studiegenoten (ik ken zijn studiegenoten niet, ik heb ze 1 keer gezien en een aantal van zijn medewerkers ken ik). Ik wil mijn collega's, klein kantoor, ook uitnodigen, maar dan alleen voor het feest. Zelfde geldt voor een aantal vriendinnen, fijn dat ze er zijn, alleen niet de hele dag :o

We hebben gisteravond een offerte ontvangen, de prijs viel mee, maar die wordt denk ik wel een stuk lager. We hebben een wijnarrangement, maar die komt uit op €8000,- :') :') Ik gok dat daar in de berekening een fout is gemaakt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:53

Haha ja dat wordt luxe wijn. :D

Ja ik hoef persoonlijk de mensen die verder van ons af staan niet bij een intiem moment zoals de ceremonie. Liever dat ze dan 's avonds komen voor een hapje en drankje en de livemuziek. Dus ik snap jou helemaal.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:56

Spaansepony schreef:
Wij hebben bewust gekozen waarvan de de partners niet mochten gewoon het hele koppel niet uitgenodigd.

Bij ons flikte dat twee stelletjes ook, bij de 1 was ik niet welkom en bij de ander mijn partner niet. Maar wel uitnodigde die ze wel wilde. (We gaan al meer als 12 jaar samen) we zijn toen zelf ook bij beide niet gegaan want je nodigt of het koppel uit of gewoon niet is onze mening.

Overigens hebben wij deze twee koppels dus niet uitgenodigd op onze bruiloft.

Hier doen we het helemaal anders, iedereen uitgenodigd voor de trouw/ceremonie, daarna proost momentje met z’n alle. Daarna gaan er 45 man weer weg en blijven er 35 dag gasten mee eten. Dit is alleen naaste familie en getuige. Daarna bij het feest is iedereen weer welkom.

Wij hebben dit bewust zo gedaan omdat 45 man extra mee eten gewoon 4250 euro extra was. En dat vonden wij geld wat we konden besparen.

De gene waar wij het gesprek mee hebben gehad van een locatie waar we zijn wezen kijken gaf aan dat dit heel gebruikelijk is. Dat is misschien ook een optie voor mij om mijn vriend wat tegemoet te komen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:57

Jildau schreef:
Haha ja dat wordt luxe wijn. :D

Ja ik hoef persoonlijk de mensen die verder van ons af staan niet bij een intiem moment zoals de ceremonie. Liever dat ze dan 's avonds komen voor een hapje en drankje en de livemuziek. Dus ik snap jou helemaal.

Ik heb ook gevraagd welke wijn ze schenken :D

Ja precies! Het is toch iets bijzonders en dit wil je delen met de mensen die je dierbaar zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:59

Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar hoe communiceer je zoiets? Je mag komen - moet weer weg en zelf je eten regelen - en dan mag je daarna weer terugkomen? Ofzo? Zou het zelf bijzonder vinden om zo'n uitnodiging te ontvangen maar als het blijkbaar gebruikelijk is...

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:20

Jildau schreef:
Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar hoe communiceer je zoiets? Je mag komen - moet weer weg en zelf je eten regelen - en dan mag je daarna weer terugkomen? Ofzo? Zou het zelf bijzonder vinden om zo'n uitnodiging te ontvangen maar als het blijkbaar gebruikelijk is...

Ik begreep wel dat dit inderdaad soms gedaan wordt, maar wij hebben er voor gekozen om iedereen die bij de ceremonie is ook wel mee te laten eten bij het diner. Anders voelt het alsof we hen allemaal aan hun lot over laten ofzo? We trouwen ook niet echt in de buurt van huis dus het is ook niet te doen voor de gasten om tussendoor naar huis te gaan.
Maar wij kiezen er dan waarschijnlijk wel weer voor om niet iedereen een +1 te laten meenemen.. Zo maakt iedereen zijn eigen overwegingen denk ik :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:35

Jildau schreef:

Toevallig hebben ze op de locatie waar wij graag zouden willen trouwen een aantal goede restaurants zitten, dus dat is prima denk ik dan.
Voor mij is ook de grote vraag, hoe deel je dit je gasten mee?! Wanneer dit heel makkelijk kan wil ik dit zeker als optie onthouden.

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:50

Rienn schreef:
Jildau schreef:

Toevallig hebben ze op de locatie waar wij graag zouden willen trouwen een aantal goede restaurants zitten, dus dat is prima denk ik dan.
Voor mij is ook de grote vraag, hoe deel je dit je gasten mee?! Wanneer dit heel makkelijk kan wil ik dit zeker als optie onthouden.

Ik heb even snel iets van een website geplukt maar ik denk dat je dan verschillende programma's hebt en op dat kaartje met 'programma' dus voor iedereen t juiste programma erop zet, waarbij je dan misschien ook de begin- en eindtijden van ieder onderdeel erop zet zodat het duidelijk is.

https://madeformoments.nl/trouwen-pocke ... t-timeless

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:58

Ik zou het laatste deel afhaken, als het programma voor mij in 2 delen wordt opgesplitst. De mensen welke ik het waard zou vinden om daarvoor moeite te doen, zouden ons niet wegsturen met het eten. Ik zou ook zeker afhaken als mijn man niet welkom is. Nu was onze bruiloft inclusief ceremonie ‘voor niemand’ (als in met z’n 2en aan de andere kant van de wereld) en het bruiloftsfeest voor iedereen (inclusief kinderen en partners), dus wij hebben ook niet over daggasten en/of avondgasten hoeven nadenken. Ik ben wel heel blij dat wij officieel op de datum getrouwd zijn, daar ik die datum met beleid had uitgezocht. Voor mij was op een andere dag het bij de gemeente vastleggen geen optie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:31

Ja ik zou ook afhaken bij twee delen. Ik zou wel zonder partner gaan maar dat is afhankelijk wat voor bruiloft het is. Een bruiloft van een collega bijvoorbeeld zou ik gerust met collega's heen gaan en dan snap ik dat partners niet uitgenodigd zijn. Wij hoeven er verder ook niet over na te denken want de mensen die "daggast" zijn staan vast en verder mag iedereen 's avonds komen. Met of zonder partner maakt ons niet uit. Ik ga er vanuit dat mensen geen jonge kinderen meenemen naar een avondfeest vanaf 20:00.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:27

Het schijnt heel Nederlands te zijn om mensen niet voor het eten uit te nodigen. Ik zou denk ik ook niet meer teruggaan daarna

Als je voor de ceremonie uitgenodigd bent dan ook voor het eten. Als je ze niet persoonlijk genoeg vindt voor een diner, waarom dan wel bij het intieme moment zijn. Laat ze dan gewoon voor het feest komen

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:38

Heel persoonlijke keuze dus of je mensen wilt uitsluiten bij het diner, maar wel uitnodigt bij de ceremonie. Hoe langer ik er over na denk hoe meer deze keuze een minder goede optie blijkt voor ons.