Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:22

Petje af voor je houding. Niet veel mensen kunnen zo feitelijk en rationeel blijven over een situatie die zo onwijs emotioneel is. Dat is ontzettend knap en bewonderenswaardig. Ik denk oprecht dat je een fijn mens bent voor je omgeving en een ontzettend goed voorbeeld voor je kinderen. Pas je op jezelf? :knuffel:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:53

Goed gedaan TS, je hebt volgens mij echt gedaan wat je kon. Nu is het uit jouw macht en aan het college.
En wat goed dat er een groep studenten bij was!Ik denk dat dit echt een heel leerzaam moment voor de studenten was.

Ik zou goed nadenken over het interview. Is de Gelderlander een regio-uitgave van het AD? Die vind ik namelijk regelmatig ook wat sensatiebelust.

Urona447

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:07

Wat een sterke vrouw ben je en wat fijn dat je een goed gevoel erover hebt. Echt bewonderenswaardig hoe je dit aanpakt en wat een eerbetoon aan je man.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:07

Ik sluit me helemaal aan bij voorgaande reacties!
Respect voor hoe je het allemaal maar gedaan hebt _/-\o_
Nu eerst weer landen en op naar de brief!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:15

Ik kan alleen mijn bewondering uitspreken voor je. Wat heb je je krachtig opgesteld. Ik weet niet of ik zo stevig in mijn schoenen zou staan in een vergelijkbare situatie.

Femke_Tweety schreef:
Wel een serieuze tip,
Spreek af dat je het artikel wil lezen vóór eigenlijke publicatie, en dat het pas gepubliceerd mag worden na jouw expliciete (schriftelijke) accoord.
Om te voorkomen dat je woorden totaal uit context gebruikt worden.
Bij een echt goede journalist zou dat niet nodig moeten zijn, mijn persoonlijke ervaring is dat het tóch wijs is om dit af te spreken.
Niet iedereen die in een interview face to face prima overkomt is ook in staat om het goed met voldoende context en nuance op papier te krijgen.

En ik gun je niet de frustratie van een artikel met jouw naam erin waar je net eigenlijk niet helemaal achter de inhoud staat.

Een artikel dat wél goed in elkaar zit, kan juist iets heel goeds en positiefs zijn.
Namelijk alsnog, weliswaar op een andere plek, écht gehoord worden.

Goede tip om af te spreken dat je het artikel voor publicatie mag lezen én correcties mag aanvoeren voor publicatie. Als je tenminste instemt met een interview, want ik kan mij voorstellen datje nu even rust wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:18

Trots op je dat je dat zo goed wist te verwoorden allemaal, en ik hoop dat de geneeskundestudenten hier iets waardevols opsteken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:19

Kneiters wat heb je dit goed gedaan! Petje af!

Nu bijkomen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:22

Ik kan ook alleen maar respect hebben voor hoe je het hebt aangepakt en jezelf verwoordt hebt. Petje af!

Hopelijk kun je nu een beetje tot rust komen en ik ben benieuwd naar de uitspraken. Laat het een leerpunt zijn voor iedereen zodat dit soort zaken in de toekomst anders aangepakt gaan worden.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:42

Wat een blamage voor de huisarts die dit als leercasus voorstelde. Hopelijk beklijft het nú wel bij diegene.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:51

Wat fijn dat je gehoord bent nu, en dat je je goed hebt kunnen uiten daar!
Nu tot rust komen, heel belangrijk om dit inderdaad af te sluiten, lekker even weg straks.
Diepe buiging voor jou, je toewijding en je doorzettingsvermogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:52

Whizz schreef:
Wat een blamage voor de huisarts die dit als leercasus voorstelde. Hopelijk beklijft het nú wel bij diegene.

Zonde eigenlijk, want to be fair, ik denk dat dit een heeeeel goede leercasus kàn zijn als het gaat om hoe fouten onstaan, hoe je dat zou moeten voorkomen en wat je moet doen als er dingen fout gaan.

Juist leren van de fouten die gemaakt zijn is 1 van de belangrijkste doelen voor TS als ik het goed begreep.

Laat ze dit maar als leercasus gebruiken als voorbeeld waarbij héél veel fout gegaan is...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:43

Ik vind je zo stoer en dapper.
Hopelijk is dit een leermoment voor iedereen die in de zaal aanwezig was.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:49

Heel knap!

En dat idd, schriftelijk toestemming geven vóór publicatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:09

Wow, petje af, secrecible. Wat heb jij dit goed gedaan!
Met jou valt geen loopje te nemen. Mooi ook dat er geneeskunde studenten aanwezig waren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:25

Dit topic kwam gisteren voor mij voor het eerst voorbij en na alles gisteren gelezen te hebben vandaag jouw verslag van gisteren gelezen. Maar werkelijk wat ben jij dapper en een bikkel, wat heb jij jou goed voorbereid en wat heb ik een respect voor jou, jouw inzet en jouw voorbereiding! Echt petje af!!

Ik denk ook dat het interview een goed idee is, en ik zag dat daar ook al goede tips voor gegeven zijn hier.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:29

Mega dapper TS, diep respect voor je. Wat een enerverende dag moet het zijn geweest.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:37

Dus ze dachten echt met een nabestaande van doen te hebben die hun medische kennis en diagnose in twijfel ging trekken, en werden koud gepakt toen jij (met de wet aan jouw kant) kon aantonen dat hun totale werkwijze ivm calamiteitenbeheer onvoldoende is. Ik had graag een vlieg geweest gisteren.

En mooi leermoment voor de studenten. Enig idee waarom ze net bij jouw zaak aanwezig waren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:47

secricible schreef:
Helaas toch als een dweil geslapen -O- hoofd zat toch echt nog een stuk voller dan gedacht.

pmarena schreef:
Zouden ze iets gedacht hebben in de trant van mevrouwtje wil even snikkend haar beklag doen maar daar stampen we wel overheen...?

Nee, zo extreem niet. Maar ik heb hier echt heel veel werk in gestopt. Ik denk niet dat ik overdrijf dat ik 300-500 tuchtklachten doorgelezen heb en even zoveel uren aan voorbereidingswerk heb gedaan. Ik had echt alles bij aan papierwerk, tot mijn eigen medisch dossier aan toe. Ik denk dat ze niet door hadden dat ik zo beslagen ten ijs zou konen.

Daarnaast doe ik de aanname dat hun aandacht vooral lag bij het medisch inhoudelijke. De klacht rondom het niet doen van een calamiteitenmelding hebben zij, denk ik, als een detail gezien en gedacht dat ze dat konden pareren met het onderzoeks"rapport". Het feit dat ik een heel andere weg in zou slaan met mijn argumentatie (namelijk de kwaliteit vh onderzoek in twijfel stellen en wijzen op hun eindverantwoordelijkheid daarin) had de advocaat niet aan zien komen. Dat icm het feit dat de artsen blijkbaar de wetgeving totaal niet kenden trok ineens een beerput aan mankementen open.

Je hebt je er echt bewonderenswaardig in vastgebeten, ik vind het heel knap _/-\o_

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet vaak gebeurt.... want laten we wel wezen.... hoe realistisch is het dat de achterblijvende partner zoals in dit geval met kleine kinderen, die net een enorme dreun te verwerken heeft gehad en die nu zonder partner voor de kinderen en inkomsten moet zorgen zeg maar.... ergens nog uren en uren vindt om zich zo goed voor te bereiden en zo vast te bijten in iets als dit dat op zichzelf ook weer een pak stress veroorzaakt :(:)

Ik hoop dat jullie als gezin inderdaad even fijn samen weg kunnen en dit als een soort nieuwe fase kunnen gaan zien, dat het nu wat meer "afgehandeld" is zeg maar. Dingen kunnen toch beter "helen" naarmate er meer afgesloten is :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:11

Ik kan alleen maar zeggen dat ik er heel graag bij had willen zijn om hun gezichten te zien. Je hebt je hartstikke goed voorbereid, maar dat het zo zou lopen, kon je toch niet bedenken.

Ik denk ook dat het heel goed is om hier van te leren. Denk ook wel dat studenten hebben gefilmd of stukken opgenomen misschien?
Er gaat echt wel heel veel mis in de zorg, maar als er niemand overlijdt of er is geen heftige blijvende schade, wordt het onder het kleed geschoven. Dan krijg je al snel andere cijfers of lijken zaken waar wordt doorgepakt een uitzondering. En over de menselijke kant ben ik al meer dan eens begonnen met artsen en die zien en horen het zelf ook wel om hun heen. Maar als ik bijv naar de mentaliteit in een bepaald academisch zkh kijk, lijkt er echt geen aandacht voor.

Qua media zou je ook kunnen afwachten wie nog meer komt. Je bent natuurlijk niet van 1 krant afhankelijk. Maar als het een sterk stuk is, kan het wel verder weer opgepakt worden en kan het maar zo zijn, dat je nog vaker gebeld en gevraagd wordt.

Wat ik gister schreef; op volgens mij Hart van Nederland kwam in vrouw in beeld die 20jr de verkeerde of geen diagnose had gekregen. Het stukje dat ik zag, ging best netjes en respectvol.

Maar ik zou denk ik wel de uitspraak afwachten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 14:20

@superpony: er mag in een rechtzaak geen beeld of geluidopname gemaakt worden dus dat lijkt me niet.

@foxy: volgens mij is het standaard dat geneeskundestudenten bij een zitting zijn ter lering. Waarom deze casus, geen idee. Mogelijk gewoon toeval, mogelijk omdat het objectief gewoon een interessante casus is. Veel tuchtxaken zijn saai, gaan over rapporten waar foutjes in staan of zijn zonder basis ingediend om het indienen (een goed voorbeeld daarvan is de psychiatrische cliënt of een gevangene die tig zaken aanspant om het aanspannen)

Heel erg bedankt voor alle lieve complimentjes verder!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:26

Held! _/-\o_ Supergoed gedaan!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:39

Respect voor hoe je dit hebt gedaan!

Ik ben inderdaad ook voor mijn studie eens bij een tuchtzaak geweest. We kregen gewoon een dag toegewezen en dan was het de vraag welke zaak er voorbij zou komen. Dat werd gewoon in de roosterplanning toegewezen, dus stond al een semester lang vast.

Ik wad toen bij een zaak waar ik bij inlezen al wel inschatte dat het enkel om miscommunicatie gaat, dus ik verwachtte een ongegronde klacht. Dat bleek ook na de uitspraak.

Ik denk dat jouw zaak qua timing met 'goed' viel. Maar ik dat dit voor die studenten wel een hele leerzame is geweest!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:40

secricible schreef:
@superpony: er mag in een rechtzaak geen beeld of geluidopname gemaakt worden dus dat lijkt me niet.

@foxy: volgens mij is het standaard dat geneeskundestudenten bij een zitting zijn ter lering. Waarom deze casus, geen idee. Mogelijk gewoon toeval, mogelijk omdat het objectief gewoon een interessante casus is. Veel tuchtxaken zijn saai, gaan over rapporten waar foutjes in staan of zijn zonder basis ingediend om het indienen (een goed voorbeeld daarvan is de psychiatrische cliënt of een gevangene die tig zaken aanspant om het aanspannen)

Wat ik me nog afvraag, misschien is dat al wel verteld, maar krijg je ook een officiële uitspraak zoals bij een normale rechtbank? En dus ook de uitspraak op papier met de daarbij behorende afwegingen, e.d.?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:52

Ik lees al vanaf het begin stilletjes mee.

Ik vind het super knap hoe jij deze zaak bent aangegaan, hoe je je hebt voorbereid en hoe je je gisteren hebt weten te presenteren.

Ik wens je veel rust toe, samen zijn met je gezin. Geniet van elkaar, wees trots op jezelf. ngeacht wat nu nog de uitspraak zal zijn, heb jij het goed gedaan.
Zo'n zitting is echt super stressvol en spannend, geen dagelijkse gang van zaken voor je en kost echt heel veel energie.

Verder alleen nog een dikke knuffel en neem de tijd om even te ontspannen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:57

_San87_ schreef:
secricible schreef:

Wat ik me nog afvraag, misschien is dat al wel verteld, maar krijg je ook een officiële uitspraak zoals bij een normale rechtbank? En dus ook de uitspraak op papier met de daarbij behorende afwegingen, e.d.?

Ja, net als bij "normale" uitspraken komt er een officiële uitspraak.
Misschien interessant om eens uitspraken te lezen?
Dat kan via de volgende link:

https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... 2025-01-31