Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:13

Buffelduke schreef:
Is inderdaad ‘rauwe’ lasagne en werkt perfect! Kan zelfs bevroren in de oven maar dan moet je even aluminium folie over de bovenkant heen doen. Dan verbrand hij niet. Op het laatst folie eraf en dan kan die bovenkant nog mooi mee garen en wat knapperig worden. Ik doe het al jaren zo! Ik had nooit een magnetron en dan is dit de lekkerste optie. Overigens gebruik ik nu ook geen magnetron. Ben een beetje anti magnetron.

Aan ruimte hier geen gebrek. We hebben een vrij grote woning en grote schuur (nu mag ik niet zoveel kwijt in de schuur want dat is het domein van mijn vriend :+ ) maar in het washok nog genoeg plek. En zal toch klein beginnen.

Met betrekking tot het wecken. Ook dan heb je natuurlijk kans op botulisme. Ben je daar dan niet bang voor pmarena? Want als je dan iets openmaakt voor je het gaat verhitten adem je het ook in. Of zit daar verschil in? (Sorry ben dit nog aan het ontdekken)

Heel bot maar als je botulisme in je pot hebt, heb je niet opgelet.

Het begint met goed schoon maken van de pot direkt voor gebruik, alle delen. Mijn moeder haalde alles door een soda-oplossing. Vervolgens de goed schoon gemaakte groente (of fruit) in de pot. Pot dicht, klem erop en in de ketel.
Na het wecken de boel af laten koelen en vervolgens donker bewaren, daglicht is de moord voor je ingemaakte spullen.

Wij hebben daar nooit problemen mee gehad. Een hele enkele keer dat een pot toch niet goed dicht zat en er schimmel in zat, maar als dat één of twee potten per jaar was, was het veel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 22:46

Botulisme komt ook niet overal in/op voor.

Je hele proces staat en valt met je voorbereiding, kennis van producten die je gebruikt, het proces en schoon werken.

Het maakt niet uit of je dan pressure canning, wecken, inmaken of gewoon koken doet.

Op Facebook is er ook een groep Wecken is hip.

https://www.facebook.com/groups/1667418 ... ?ref=share

Als je daar op het loepje klikt kun je ook onwijs veel informatie vinden. Ook over botulisme, hoe het werkt, waar het op zit en hoeveel doden er gevallen zijn door botulisme door wecken in Europa (spoiler alert: 0 ).

Het is echt niet zo moeilijk, (on) veilig of ingewikkeld. Eerst inlezen en dan gewoon doen. Met (hak/weck/schroefdeksel) potten en een grote pan met deksel en een theedoek op de bodem kun je ook al beginnen om te zien of je het wat vindt. Al begin je met water voor je noodvoorraad.

Let op, het kan wel verslavend zijn om je voorraad te zien groeien, daar zijn pmarena en ik het dan wel over eens ;)

En dan begint het gezeur, want dan moet je op zoek naar ruimte om je Pantry te maken en vullen, zodat je elk jaar mee kunt doen aan de pantry challenge :P

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:51

Gisteren de vriezer ingedoken om te kijken wat ik vandaag zou kunnen maken.
Er lag nog kip, garnalen en zeevruchten in. In de voorraad kast stond nog blikgroente en paellarijst.
Keuze snel gemaakt. Het werd vandaag paella.
In de winkel lag nog afgeprijsde sugarsnaps, haricot vert en paprika.
Maaltijd voor 2 dagen, kost me € 2,25.
We hadden zelfs nog zelf gemaakte mango en aardbeien ijs liggen, dus een beste maaltijd.
Voor morgen heb ik 3 pakken ( afgeprijsde) sukadelappen uit de vriezer gehaald, en die liggen nu lekker in de slowcooker samen met de haricot vert en de 3e paprika. maak ik daar aardappelpuree bij.
En daar blijft morgen ook een gedeelte van over, dan hebben we dinsdag of woensdag nog een maaltijd restjes eten.

Zolala

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:30

Ik had vanavond ook wel weer een avontuurlijke maaltijd.
Een ovenschotel van filodeeg (eerste keer dat ik dat gebruikte), gevuld met een pakje mini slavinkjes en verse (geblancheerde) spinazie uit de vriezer, gehakte uitjes, en geraspte belegen kaas.
Eerst de slavinkjes gebakken, ondertussen ovenschaal ingevet en bekleed met filodeeg. Vinkjes alvast in de schaal, uitjes even glazig gebakken en de spinazie een paar minuten mee laten garen.
Alles met wat knoflook en kruiden over de ovenschaal verspreid, toegedekt met de rest van het filodeeg, en 25 minuten in de oven tot het deeg mooi knapperig en goudbruin was.
Was verrassend hartig en lekker! :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 10:45

Ja hoe verder in de challenge hoe creatiever je wordt :P

Of hoe saaier soms , als er geen inspiratie is :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:47

Dank voor de tip voor de Facebookpagina over het wecken, ik heb me daar ook aangemeld. Afgelopen jaar eens klein getest met 4 potten groene en snijbonen, dat is erg positief bevallen. Ik wil ook graag volledige maaltijden en vlees wecken zodat er minder vriezerruimte nodig is.

Ikkeniet en Zolala, dat klinkt goed! Vooral die slavinken, die mis ik stiekem wel een beetje. Ik maak ze wel eens zelf, maar dat gebeurt maar heel weinig. Binnenkort maar weer eens doen.

Net een volle pot jam uit mijn handen laten vallen. On a positive note, dat scheelt weer een pot in de pantry :D
Gelukkig heb ik er nog een stuk of 15 in voorraad.

Vanavond curry, dan is de overdatum kokosmelk ook weer weg.
Morgen staat er een gehaktschotel met aardappelpuree op de planning, want ik heb nog aardappelpuree in poedervorm en daar kan weer wat overdatum houdbare melk doorheen :D
Nog 2 pakken melk te gaan, dan zijn we geloof ik weer op koers wat betreft producten die over datum zijn.

Ik las eerder hier iets over een app waar je ook houdbaarheidsdatums kunt invullen? Misschien moet ik me daar ook maar eens aan gaan wagen om dit soort situaties te voorkomen.
Ooit als ik eens een fatsoenlijke voorraadkast heb wil ik alles fifo gaan sorteren, dan heb je dat probleem al een stuk minder snel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 17:54

Ik ging wieden in de moestuin, dat werd schatgraven naar vergeten aardappels :P

Afbeelding

Weet ik ook gelijk wat we in ieder geval een vanavond :+

Vlees wecken en maaltijden staan op die FB sites, als je in het tabje Bestanden kijkt, staan er heel veel recepten mocht je wat zoeken.

Met het loepje kun je ook veel vinden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:55

Wecken e.d. nog nooit mee in aanraking geweest maar ik vind het altijd heel tof om te zien hoe anderen ermee aan de slag gaan. Kijk vaak Youtube filmpjes of insta filmpjes en lees ook in de topics op bokt mee.

Wat leuk nog die vergeten aardappels hierboven! Kun je idd wel wat leuks mee voor het avondeten.
Wij hebben net een nacho ovenschotel uit de oven geplukt. Ik had nog zakjes van HAK met nacho bonen mix, doritos en geraspte kaas in huis dus da’s lekker makkelijk - kon ik vandaag wel even gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Heb vandaag de vriezer en koelkast/houdbare voorraad nog wat gevuld. Bij de Aldi zijn XXL aanbiedingen deze week dus heb daar oa vanalles ingeslagen:
    - salami (een deel voor direct gebruik en een deel (26 plakjes) heb ik ingevroren wat ik dan als pizza beleg kan gebruiken later)
    - geraspte kaas was nu 3,29 voor 400g
    - 25kg Jonagold appels voor 2,99
    - 800g jong belegen kaas plakken voor 6,50
    - En bij AH heb ik nog dreft vaatwas blokjes 2+3 gratis (0,27cent per stuk) ingeslagen

Komend weekend zijn de kiwi gold bij Aldi in de aanbieding dus die wil ik misschien nog even snel halen; 1,89 voor 500g.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:20

Ohh heerlijk, nacho's!
En wat leuk, vergeten aardappelen tegen komen :D

Ai, jam laten vallen, dat geeft zo'n troep := Ik hoop dit jaar ook eens eigen jam te kunnen maken! Een paar jaar geleden heb ik 60 aardbeienplanten gekocht, maar twee jaar op rij viel de oogst enorm tegen door het slechte weer.

Ik heb vandaag erg simpel gegeten; aardappeltjes met roerbakgroente en falafel uit de afprijsbak van de supermarkt :+
Gisteren hadden we pasta met tomatensaus uit voorraad, en zaterdag moest ik werken bij een bruiloft en heb ik daar lekker luxe mee mogen eten :9

Verder begon de voorraad flink te krimpen!
Alleen heb ik vandaag gezondigd.. De Alpro was 1+1 gratis bij Plus, dus ik heb weer een voorraad Alpro cuisine (plantaardige kookroom) en chocoladepudding enz :+ Oh, en de Old Amsterdam kaas 1+1 gratis, die kon ik ook niet laten liggen :)) Verder heb ik me kunnen beheersen haha.

Cursebreaker, ik las je bericht en dacht, wat, 25kg appels voor 3 euro?! Snel naar de Aldi!! Maar dat moet vast 2,5kg zijn :') Ik haal mijn appels altijd bij de voerhandel, 50 cent per kilo, daar wil ik nog steeds eens appelsap mee maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:33

8nnemiek schreef:
Ohh heerlijk, nacho's!
En wat leuk, vergeten aardappelen tegen komen :D

Ai, jam laten vallen, dat geeft zo'n troep := Ik hoop dit jaar ook eens eigen jam te kunnen maken! Een paar jaar geleden heb ik 60 aardbeienplanten gekocht, maar twee jaar op rij viel de oogst enorm tegen door het slechte weer.

Ik heb vandaag erg simpel gegeten; aardappeltjes met roerbakgroente en falafel uit de afprijsbak van de supermarkt :+
Gisteren hadden we pasta met tomatensaus uit voorraad, en zaterdag moest ik werken bij een bruiloft en heb ik daar lekker luxe mee mogen eten :9

Verder begon de voorraad flink te krimpen!
Alleen heb ik vandaag gezondigd.. De Alpro was 1+1 gratis bij Plus, dus ik heb weer een voorraad Alpro cuisine (plantaardige kookroom) en chocoladepudding enz :+ Oh, en de Old Amsterdam kaas 1+1 gratis, die kon ik ook niet laten liggen :)) Verder heb ik me kunnen beheersen haha.

Cursebreaker, ik las je bericht en dacht, wat, 25kg appels voor 3 euro?! Snel naar de Aldi!! Maar dat moet vast 2,5kg zijn :') Ik haal mijn appels altijd bij de voerhandel, 50 cent per kilo, daar wil ik nog steeds eens appelsap mee maken.

Wellicht moet je eens naar Hereford gaan....... }>

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:35

Hahahaa het was idd 2,5 kg :=
Dat vond ik al een nette prijs zo voor 2,99 maar 0,50 per kg is idd beter nog hihi.

En oehh lekker mee eten met een bruiloft, das Nice!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:40

Het hereford apple fest klinkt gaaf ja :))

Ik vind het geweldig als ik mee mag eten bij een bruiloft ja <3 Soms krijg ik een simpele maar heerlijke leveranciersmaaltijd.. en soms mag ik een compleet 3 tot 5 gangendiner mee eten :wow: Echt fantastisch!
Zaterdag kreeg ik een super lekkere risotto :9

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:39

8nnemiek, ik heb zelf ook te weinig fruit maar er staan hier frambozen en bramen overal rondom ons perceel in het wild. Vooral de bramen hebben het vorig jaar extreem goed gedaan, ik denk dat 80% van de jam van vorig jaar uit bramen bestaat.

Super leuk, mee-eten bij een bruiloft, dat lijkt me absoluut geen straf!

Ik dacht ook eerst dat dat wel een héle mooie prijs was voor die appels haha. Helaas toch een comma vergeten.

Gisteren helaas toch weer iets gevonden wat fors over datum is. Een pak sojamelk, van augustus 2024 haha. Ik ben er geen fan van en koop het ook niet meer, ik denk dat ik deze maar tot chiapudding ga verwerken in etappes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:49

Heerlijk, zo veel bramen!

Sojamelk gaat hier altijd snel op. De ongezoete gebruik ik veel om mee te koken, bijvoorbeeld voor roomsausjes.. en de zoete oa voor pannekoeken en daar kun je ook goed brood mee bakken (soja is een broodverbeteraar) of ik maak er gewoon chocolademelk van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:55

Van mijn werk kan ik eten dat overblijft meenemen en vandaag aten we vegetarische Chili. Mijn man zit nu al meer dan een half uur aan tafel de wacht te houden en gepiep van de kinderen aan te horen om die ene (!) lepel chili die ze moeten proeven. Sta ons bij :')
Het maakt het niet altijd makkelijk omdat je misschien normaliter wat anders zou hebben gegeten, maar het bespaart een beetje geld en weggooien is zonde.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 19:19

Daar is zeer ducttape zeer geschikt voor :P

Wij hebben vandaag picanha op brood met wat sla en geraspte wortel en mango jalapeno dipsaus.

En aardappeltjes van gisteren.

Prima combi :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:31

Ohh bramen <3 heerlijk als je dat zo thuis hebt. Hier een postzegel tuintje wat betegeld is. Er staat een loungebank en trampoline en dan is de tuin ver vol _O- Maar ik wil eigenlijk wel eens gaan kijken om wat dingen in potten te gaan planten. Iemand tips wat voor een beginner Zonder groene handen aan te raden is? _O- tuin staat op het zuiden met de hele dag zon.

opisop_shop
hahaha ja leuk soms, dat de mini mensjes een eigen willetje hebben he. Onze zoon eet vrij beperkt wat ik wel jammer vind maar na alle tig andere methodes welke we door de jaren heen geprobeerd hebben zonder resultaat, is het maar zoals het is. Komt vast ooit weer goed hoop ik (hij is nu bijna 12). Mijn man at ook heel beperkt toen ik hem leerde kennen maar ondertussen eet hij ook echt best wel veel dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Onze zoon at echt ALLES toen hij klein was en van de een op de andere dag toen hij peuter was, was het klaar en sindsdien is het maar gewoon op zijn tempo pas weer nieuwe dingen proberen en aanpassen als iets ineens niet meer bevalt, want niks werkt helaas en zeker niet als ze ouder worden :=

Ik ben vandaag bij de Lidl weer een voorraad prei gaan halen (3 stuks voor een euro, ik heb er 15 meegenomen). Heb nu 3 porties in de ijskast liggen voor het avondeten en voor in de soep morgen en nog 12 porties net de vriezer in gedaan - m’n groente lade welke een huge box is zit nu echt prop vol dus moet weer eens wat andere dingen eruit gaan opmaken.

Afbeelding

Verder hebben we hier de vriezer qua maaltijden wel best ver leeg gegeten en heb ik een lijst gemaakt met wat ik de komende tijd weer wil gaan toevoegen qua maaltijden - qua losse ingrediënten heb ik qua groenten, fruit e.d. nog echt vanalles liggen, dus daar ga ik dan ook proberen wat mee te doen.

Qua maaltijden hoop ik de komende tijd dit nog in grotere hoeveelheden te maken en in te vriezen - ga ik proberen zoveel mogelijk met aanbiedingen in te kopen, en eventueel een rondje markt als ik er energie voor ga hebben (verjaardag van onze zoon komt eraan en dan ben ik altijd enorm druk en momenteel begin ik het al te voelen dat ik de laatste tijd ook al teveel heb gedaan dus even kijken of het me nog lukt om naar de markt te gaan bovenop de rest van m’n To Do’s de komende weken. Wat beperkt dmv #postcovid):

- bami saus van m’n moeder (met spekjes en ui)
    - zelf getrokken runder bouillon (soep) met zelfgemaakte merg balletjes
    - pasta saus
    - kippensoep

De kippensoep ga ik morgen maken. De bami saus dit weekend.
De rest is dan voor de komende weken ergens. Vooral de merg balletjes zijn veel werk, dus daar moet ik echt even energie voor gaan vinden haha. De pasta saus gaat in de slowcooker dus daar hoef ik gelukkig niet veel voor te doen.

Vanavond eten we Lasagnette met alles behalve het gehakt uit voorraad. Ik koop normaal een kant en klare groenten zak, Italiaans, maar ga het nu doen met groenten uit voorraad; paprika, ui, prei en knoflook. Het Knorr pakje had ik ook nog staan, alleen het gehakt heb ik bij gekocht met de boodschappen.

Van de mega hoeveelheid eieren van laatst, heb ik uiteindelijk niks meer Extra gemaakt voor in de vriezer, want ze zijn echt goed opgegaan met onze normale dingen. Heb ondertussen alweer een nieuwe voorraad eieren liggen haha.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:38

Even een vraag tussendoor bij het zien van die lekkere prei :P

Blancheren jullie groenten altijd even voor je het invriest?
Ik heb dat laatst met bladspinazie, prei en witlof wel gedaan, en volgens mij ook met broccoli en bloemkool..
Meestal komen die groenten hier in een ovenschotel, quiche of grote pan met pasta terecht, dus vraag ik me een beetje af: is het dan wel nodig?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 17:07

Ik Blancheer niks, teveel werk :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:20

Ik blancheer ook niet, teveel werk idd. Maar ligt er ook een beetje aan hoe en waar je de groentes in verwerkt erna. De prei gebruik ik bv met name om in een soep te gooien of mee te wokken in een pan of erna in ovenschotels e.d. en dat kan prima zonder blancheren en paprika’s gebruik ik ook voor alleen meteen mee opbakken in een pan of in een soep.

Spinazie, broccoli en bloemkool koop ik eigenlijk altijd al vanuit de vriezer bij de supermarkt in; die verwerk ik eigenlijk niet echt zelf. Maar zou ik dat wel doen, zou ik ze ook niet blancheren hihi. Ik vries het gewoon echt zo in allemaal. Broccoli kook ik bv vanuit vriezer ook Altijd nog voor ik het verwerk in oven gerechten of andere gerechten omdat ik niet zo houd van al dente. Dus dan zou ik het echt onnodig werk vinden om nog te blancheren van te voren.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:22

Dank voor jullie reacties!
Voortaan zal ik verse groenten alleen wassen en snijden voor het invriezen, ik vond het al zo'n gedoe steeds.

Cursebreaker, ik heb tegenwoordig ook liever groenten vanuit de vriezer bij de supermarkt :D Ik koop eigenlijk alleen nog weleens vers als er echt gestunt wordt met aanbiedingen, of dingen zoals witlof en knolselderij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:31

Ik blancheer alleen sperziebonen, de rest gaat gewoon rauw de vriezer in. Geen probleem, alleen niet de groentes laten ontdooien voor je ze gaat gebruiken. Gewoon bevroren de pan in en dan komt het helemaal goed :D

Sperziebonen weck ik nu wel sinds vorig jaar, dat is me goed bevallen en scheelt vooral ruimte in de vriezer.

Ik koop inderdaad ook veel groente gelijk als diepvriesgroente in de winkel, zoals broccoli, bloemkool en sperziebonen. Veel groenten vind ik vers alleen lekkerder dus de rest koop ik eigenlijk altijd vers.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:24

Spruitjes dan?
Die zijn hier niet meer uit de vriezer verkrijgbaar, vers vind ik het toch wel weer prijzig. Vandaag stonden ze in de folder voor een euro, dus ik heb een paar zakjes gekocht met de bedoeling ze voor te bereiden en in te vriezen voor later.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:57

Ja, laatst ook een zak verse spruitjes schoongemaakt, geblancheerd en ingevroren. Maar die waren ook maar 99 cent ofzo.

De laatste diepvries spruitjes die ik had kwamen van Albert Heijn (eigen merk). En ik zie ze ook wel van Bonduelle.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:23

Bij ons in Oostenrijk hadden ze ze altijd bij de Lidl maar daar zie ik ze al ruim een half jaar niet meer. Hofer (Aldi) had ze sowieso al niet en bij andere winkels waar ze evt kunnen zijn is dan alles weer duur dus daar koop ik eigenlijk bijna nooit iets.