No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:26

Kinderen blazen net graag veel kaarsen uit! Dus lekker 6 zetten!

Hier flink de vinger aan de knip. Zondag komt er bezoek, was al aan taart halen aan het denken, en toen PING ik kan zelf ook iets bakken!!!

Ik heb verder alle mogelijke uitgaven in kaart gebracht voor de rest van de maand en heb mezelf nu moreel klem gezet door al mijn geld al toe te wijzen. Vrij budget is zo minimaal want weet niet hoeveel boodschappen me nog gaan kosten en laatste wat ik wil is zonder eten zitten.

Flubberboot

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:22

Hier nog niks gekocht! Wel vaak dingen in winkelwagentje gedaan :') Maar heb me ingehouden!

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:23

Ik was een stille meelezer, maar heb daardoor wel iets gedaan wat ik anders niet had gedaan.

Ik houd van lunchen bij de McDonalds. Normaal zou ik een wrap nemen, maar nu heb ik mijn punten gebruikt die je kan sparen om gratis eten te krijgen. Ik heb een volwaardige lunch gegeten voor 80 cent voor de mayonaise bij mijn frietjes :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:25

_chou schreef:
Ik houd van lunchen bij de McDonalds. Normaal zou ik een wrap nemen, maar nu heb ik mijn punten gebruikt die je kan sparen om gratis eten te krijgen. Ik heb een volwaardige lunch gegeten voor 80 cent voor de mayonaise bij mijn frietjes :D

Goed gedaan! Ik ga ook maar eens mijn punten van slager ed eens goed bekijken om in te ruilen. Ik heb daar te weinig aandacht voor.

Nu braaf appeltje eten ipv snack uit de automaat te trekken

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:38

Ik heb jarenlang iedere maand bijgehouden wat er precies betaald/gekocht/verkocht werd. Dit is het laatste jaar een beetje verwaterd, en ik ben op dit moment bezig dit terugwerkend in kaart te brengen. Ik kan alleen maar zeggen: ik heb echt die bewustwording nodig %)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:57

Ik heb daarnet al mijn favorietenlijstjes leeggegooid; bol.com, vinted, marktplaats.

Ik realiseerde me dat ik het gebruikte om spullen te dumpen die ik heel gaaf vind als ik ze zie, totaal vergeet als ik ze niet zie, en dan toch weer wil hebben als ik ze wel zie. Met lege favorietenlijstjes is de verleiding veel minder groot om random dingen te kopen.

Ook schrik ik er een beetje van hoe vaak per dag ik naar marktplaats en vinted ga, om gewoon alleen maar rond te klikken en te zien of er nog iets ik wat ik wil kopen. Dus dat probeer ik mezelf ook af te leren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:59

Vjestagirl schreef:
Ik heb daarnet al mijn favorietenlijstjes leeggegooid; bol.com, vinted, marktplaats.

Ik realiseerde me dat ik het gebruikte om spullen te dumpen die ik heel gaaf vind als ik ze zie, totaal vergeet als ik ze niet zie, en dan toch weer wil hebben als ik ze wel zie. Met lege favorietenlijstjes is de verleiding veel minder groot om random dingen te kopen.

Ook schrik ik er een beetje van hoe vaak per dag ik naar marktplaats en vinted ga, om gewoon alleen maar rond te klikken en te zien of er nog iets ik wat ik wil kopen. Dus dat probeer ik mezelf ook af te leren.

Je kan een tijdslimiet per app instellen :j
Ik heb dat voor Vinted niet omdat ik daar veel verkoop, maar wel voor social media. Best een idee om ook bij koop-apps te doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:02

Goeie Vjesta!

Ik heb op insta alle meuk-aanpratende accounts ontvolgd.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 08-01-25 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:02

Marjo schreef:
Vjestagirl schreef:

Je kan een tijdslimiet per app instellen :j
Ik heb dat voor Vinted niet omdat ik daar veel verkoop, maar wel voor social media. Best een idee om ook bij koop-apps te doen.

Ik gebruik de apps niet, ik zit gewoon op chrome/firefox.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:34

En dan ben je jarig in Januari en komt de logische vraag wat je wil hebben.
Ik heb een bijdrage gevraagd voor een nieuwe bbq omdat mijn oude tweede hands, gekregen van mijn broer, na 16 jaar compleet was doorgeroest.
Met de bijdragen kan ik er weer eentje van goede kwaliteit kopen en geen action exemplaar die na een zomer al bij het oudijzer kan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:16

Ik heb vandaag alleen getankt (kosten zaak van mijn man) en een pecan broodje gekocht (zakelijke kosten). Verder soep en fruit van de baas en eten uit de pantry :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:20

Ik heb ook uit de voorraad gegeten vandaag. Smashburgers, dat eten ze echt heel graag hier. Zelf de wraps gemaakt. Echt super easy en veel lekkerder dan die uit de winkel. En zo raakt die bloem ook eens op.
Ik vond 6 kilo bloem in de voorraadkast. Dus moet wat meer zelf bakken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:25

Wat is een smashburger? Volgens mij zag ik vandaag ook al zoiets in de supermarkt...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:31

Vjestagirl schreef:
Wat is een smashburger? Volgens mij zag ik vandaag ook al zoiets in de supermarkt...

Een hamburger die je op een loeihete plaat platdrukt. Ze karameliseren dan een beetje en worden iets crunchy. Je kunt er ook andere ingrediënten in smashen terwijl de burger bakt, jalapeno bijvoorbeeld. Heel lekker! Ze worden als je het mij vraagt veruit het beste op de barbecue. Hier gaan ze per 2 op een hamburgerbroodje, met o.a uien, kaas en saus :9

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:29

Het universum wilt me iets vertellen.

Ik had net iets gezien dat ik heel graag wou, voor een heel goede prijs. Toch overstag gegaan en betaald via Paypal. Krijgt de verkoper transactiekosten daarop en dus iets minder dan dat ik betaald had. Daarop vond hij dat ik moest bijbetalen, wat ik heb geweigerd. Daarop heb ik het bedrag net teruggekregen, want hij was niet akkoord en ik ook niet :') Dus ik heb gefaald maar toch ook niet...

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:32

Tieneke schreef:
Het universum wilt me iets vertellen.

Ik had net iets gezien dat ik heel graag wou, voor een heel goede prijs. Toch overstag gegaan en betaald via Paypal. Krijgt de verkoper transactiekosten daarop en dus iets minder dan dat ik betaald had. Daarop vond hij dat ik moest bijbetalen, wat ik heb geweigerd. Daarop heb ik het bedrag net teruggekregen, want hij was niet akkoord en ik ook niet :') Dus ik heb gefaald maar toch ook niet...

:') :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:13

Hier gaat het nog steeds goed, behalve de nodige boodschappen, Vegters rolletjes O:) en de vulling voor mijn kussen nog niets gekocht. Maar ik ga mijn zadel verkopen, en ik ben wel van plan om voor een gedeelte van dat geld iets weer te kopen. Ik zie dat niet als falen bij deze challenge, omdat het wel om dingen gaat die ik echt graag wil, nuttig zijn, lang mee gaan en omdat het ook van geld van de verkoop van mijn zadel is en dat dus ook geld is wat "extra" is om zo maar te zeggen. Ik heb wel streng tegen mezelf gezegd dat ik niet het hele bedrag mag uitgeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:06

Zou je die spullen ook hebben gekocht als je je zadel niet zou verkopen?
Zijn het spullen die je echt nodig hebt? Heb je een strikt bedrag met jezelf afgesproken wat je uit mag geven, want 'niet het hele bedrag uitgeven' resulteert vaak toch in grotendeels uitgeven omdat het te vaag is.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:30

Uiteindelijk had ik dezelfde spullen ook gekocht, ja. Alleen niet deze maand. Dus ze gaan er sowieso komen _O-

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:45

Dat is wel een goede opisop, om af te spreken hoeveel je mag uitgeven.
Ik heb een tijdje elk extraatje gespaard maar dat houd ik dan toch niet vol. Nu spreek ik dan met mezelf af hoeveel ik er van mag spenden.
En soms is dat ook niks.

Wel grappig, ik zat vanochtend te denken, waar geef ik normaal m’n geld aan uit. Maar ik kon alleen kleding en rommeltjes voor in huis. Of keertje ergens eten of lunchen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:00

Samantha_ schreef:
Dat is wel een goede opisop, om af te spreken hoeveel je mag uitgeven.
Ik heb een tijdje elk extraatje gespaard maar dat houd ik dan toch niet vol. Nu spreek ik dan met mezelf af hoeveel ik er van mag spenden.
En soms is dat ook niks.

Wel grappig, ik zat vanochtend te denken, waar geef ik normaal m’n geld aan uit. Maar ik kon alleen kleding en rommeltjes voor in huis. Of keertje ergens eten of lunchen?

Sparen wordt veel makkelijker als je een doel hebt, waar je ook nog een deadline aan hangt.

Bijv. Over 3 jaar wil ik een xxx kopen en dat kost me xxx. Is het haalbaar om elke maand dat bedrag te sparen?

Zo ja, doen.

Zo nee, hoe kan ik het dan toch bereiken? Meer verdienen, minder uitgeven of er langer over doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:51

Budgetten maken is zeker heel nuttig. Zie een budget ook niet als een belemmering maar een manier om geld uit te kunnen geven aan zaken waaraan je het wilt uitgeven (zorgen dat daar geld voor is).
Dus als je graag 1 a 2 keer per week een koffie wilt halen bij Starbucks bijv, kan je een budget maken waar je dat van kan betalen zonder je er juist schuldig over te voelen. Het zou moeten voorkomen dat je geld wegglipt naar zaken die je geen voldoening geven of helpen je je lange termijn doelen te bereiken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:00

Ik denk dat bijhouden waar je nu je geld aan uitgeeft de eerste stap is voordat je een budget gaat maken.
Je moet eerst duidelijk hebben waar nu je geld heen gaat, dan kan je bepalen welke zaken je daarvan eigenlijk geen geld meer aan wilt uitgeven en voor welke zaken je wel budget vrij wilt maken.
Sparen zou eigenlijk bij je vaste lasten gezet moeten worden, dit geld leg je al opzij voordat je geld toebedeeld aan "leuke/fun" aankopen.
Dave Ramsey heeft 7 stappen hoe je financieel meer zekerheid kan opbouwen. En als je van "ver" moet komen kan het de eerste jaren niet zo leuk zijn om weinig geld voor "fun" te hebben.
Extra sparen met "extra" geld is eigenlijk het makkelijkste omdat je dat niet in je budget dan hebt staan maar dat vergt een andere manier van denken over geld.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:39

Vjestagirl schreef:
Kunnen jullie eens helpen denken hoe ik gratis aan een flinke plaat piepschuim zou kunnen komen? Het liefst 2 à 3 cm dik, 150cm breed, en zo'n 80cm hoog.

Ik wil de achterkant van mijn aquarium isoleren, omdat daar warmte wegstraalt, en alles wat niet wegstraalt is weer een bezuiniging, maar hoe kom ik in hemelsnaam aan zo'n plaat piepschuim?

Ken je misschien iemand die bij de afvaldienst werkt? Of zit er in de buurt een Mediamarkt / witgoedwinkel? Een koelkast of een grotere (meer dan 45 inch) tv komt misschien wel met zo'n formaat schuimplaat in de doos. Als de winkel bijvoorbeeld net nieuwe showmodellen heeft neergezet of dat gaat doen hebben ze er misschien wel eentje voor je.

Wat zijn jullie allemaal goed bezig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:09

Ik werk niet met budgetten en geloof ook niet dat het werkt. Ik heb gewoon een max bedrag per maand en waar ik het aan uitgeef ga ik niet plannen. Als je met budgetten gaat werken wordt de administratie kostbaarder dan wat het oplevert. Je gaat tenslotte ook nog alleen maar schuiven met potjes. Nee, ik geloof er niet in. Zolang er meer binnenkomt dan er uit gaat kun je wat sparen, en soms ontkom je er niet aan om spaargeld uit te geven.