Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 20:38

Yup, zeker Daslook :j

Ceetje_bokt

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:02

Wat leuk, die had ik nog nooit (zoveel) in het wild gezien.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:37

Ik weet ook ergens een stuk bos waar Daslook zo groeit, erg mooi om te zien :j

Hier zat ik op te wachten, boshyacint <3
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:50

Die heb ik vorige week in onze tuin ontdekt, verstopt onder de clematis ranken die tot op de grond reiken. Spontaan opgekomen maar prachtig. <3 Wist niet wat het was, nu dus wel. Hoe spreid deze zich en kan ik hem makkelijk verpoten? Want plek waar hij nu staat zie je hem niet.

Hier is een aantal jaar geleden spontaan muurleeuwerikbek gaan groeien op de stenen rond de vijver, en dat breidt zich ook mooi uit. <3
Is van origine niet inheems maar mag zich toch inheems noemen nu.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 21:15

Ik zou even wachten met verplaatsen. In de herfst kun je de bolletjes opgraven en op een andere plek gelijk weer planten, dan bloeien ze daar volgend voorjaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:29

Het zijn bolletjes? Dan ben ik helemaal benieuwd hoe die hier geraakt is.
Zal er dan wel een markering bij gaan zetten, anders vind ik hem niet meer terug.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 21:34

Als het echt de boshyacint is dan ja, bolletjes :j

Het Grasklokje (Campanula rotundifolia) lijkt er behoorlijk op qua bloem en wordt in de UK ook wel Scottish Bluebell genoemd. De boshyacint is gewoon (Common) Bluebell. Die zou het misschien ook kunnen zijn, die kan wel aan komen waaien :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:52

Ik heb de boshyacint ook staan, maar een deel van de bloemenstengels wordt in mijn tuin afgebeten of afgebroken door een dier. Meestal gaat het goed tot ze in de knop staan. En dan worden elk jaar meerdere bloemenstengels "aangevallen" en liggen dan naast de plant te verleppen. -O-
Iemand een idee welke vijand mijn boshyacinten hebben?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:15

Het zijn geen blaadjes zoals bij het grasklokje maar echt die lange sprieten. Zal morgen eens zoeken en een foto maken, maar denk dat ie al wel uitgebloeid is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:31

Bedacht me ineens dat er een lamp vlakbij staat, dus net al opgezocht.

Afbeelding

Lijkt toch net anders te zijn.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:19

Inderdaad vreemd dat de bloemen omhoog staan. Maar het is beslist een bol. Omdat het er maar één is zou ik inderdaad nog even wachten met uitgraven. Als hef al een flink kluitje was kon je de gok rustig wagen na de bloei. Over hoe die daar gekomen is, waarschijnlijk mieren. Veel verwilderingsbollen maken zaden met mierenbroodjes. En spaanse hyacint/ boshyacint is erg goed in verwilderen. Hier staat de hele buurt er vol mee inclusief de gemeenteperkjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:48

Ik vind hem wel superschattig dus hopelijk kan ik hem dit najaar een mooi plekje geven.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:02

Hebben jullie tips voor het mooi houden van een bloemstrook met wilde bloemen? Wij hebben verschillende stukken in de tuin waar we wilde bloemenmengsel zaaien met allerlei inheemse eenjarige en meerjarige soorten. Maar er komt elk jaar veel onkruid in. Gisteren weer er doorheen geweest en alle brandnetel, zuring, gras en hondsdraf er weer tussenuit getrokken maar dan blijft er eigenlijk niets over. Terwijl we het zaad altijd bewust laten liggen. Oftewel, door al het onkruid krijgen de mooie bloemen geen kans ;( ik weet dat brandnetel ook een waardplant is voor de atalanta, maar dit vormt zulke enorme wortelnetwerken dat als ik het laat staan de tuin volgend jaar alleen maar brandnetel is

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:26

Als specifiek brandnetel de overhand krijgt zou het kunnen dat je veel stikstof in de grond hebt.
En daar hebben rijke kruidenvegetaties nu net een hekel aan. Je zou een mengsel voor rijke grond kunnen proberen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:40

Precies dat inderdaad. Het klinkt alsof je grond vrij rijk is en daar doen de meeste kruiden en bloemen mengsels het slecht op. Een aangepast mengsel kan helpen en elk jaar structureel maaisel oprapen en afvoeren inplaats van laten liggen ook.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:20

Oh we laten juist blad en takjes liggen voor de natuurlijke vertering :') maar goede tip! Ik zal eens kijken of ik iets voor rijke grond kan vinden

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:26

Oh een topic naar m’n hart dit <3
We hebben vorig jaar een huis laten bouwen en dus ook een tuin om vanaf 0 aan te gaan leggen! In het najaar is het gras ingezaaid en zijn de bomen en struiken geplant. Vorig weekend zijn we aan de slag gegaan met de overige beplanting.
Onze tuinontwerpster heeft ook een kwekerij waar biologisch verantwoord en veel inheemse soorten worden gekweekt en zij heeft dan ook de planten geleverd:

Afbeelding

Afbeelding

Het waren ruim 800 plantjes, weekend flink doorgebuffeld maar het zit in de grond! Ik weet niet of álles inheems is trouwens, heb een groen hart maar nog lichtgroene vingers :D :D

Afbeelding
Achter huis heb ik twee van zulke borders. Deze ga ik wel leegtrekken want hier komt m’n bio pluktuin, in de schuur staan m’n zaailingen en dahlia’s klaar. De andere border heb ik afgelopen najaar ingezaaid met een bloemenmengsel (zaden van de Bolster), de eerste roze korenbloem staat inmiddels in bloei. Ik haal alleen de grassen weg omdat die de neiging hebben om heel erg te overwoekeren, de rest van wat doorgaans als onkruid wordt beschouwd laat ik geworden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:51

Heerlijk die foto met al die potjes Noeps! Hopelijk slaat alles goed aan. Wel een uitdaging in deze tijd, de komende weken lijkt het droog te blijven.

Ik heb ook nog elders advies ingewonnen wat betreft onze bloemstroken. Diegene zegt kalken tegen brandnetel en zuring, grote ratelaar bijzaaien tegen gras en op 1 plek ga ik een schaduwmengsel zaaien omdat die strook precies in de schaduw van de boomgaard staat. Hopelijk lukt het dit jaar wel om het mooi te houden! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:53

Wat gaaf Noeps!

Die Boshyacinten zijn zo mooi <3 hier in de buurt een paar tuinen die ze hebben en ze verspreiden zich langzaam verder langs de slootkant.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:34

Heel tof Noeps! Dat wordt zeker prachtig.

De tuin is hier ook een never ending story. Als ik wat nieuws plant doe ik het grotendeels inheems, maar niet alles. Wel zorg ik ervoor dat alles wat nieuw is iig geen schadelijke pesticiden bevat :D

Mn nieuwste aanwinsten zijn vingerhoedskruid, dropplant, kattenstaart, salvia en akelei.

Ook zag ik de ooievaarsbek die het vorig jaar slecht deed weer opkomen <3

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:57

Zo'n aanhangwagen vol wil ik ook! <3 :P

Wat een fijn topic is dit toch. Bijzonder leuk om jullie nieuwste aanwinsten te zien, of hoe iets zich na een tijdje ontwikkeld heeft in de tuin.
Als je zelf geen tuin hebt is dat toch wel the next best thing :))

Miriam91, inderdaad parasiteert grote ratelaar op gras. En ziet er een stuk mooier uit :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:40

Ik kom even meelezen in dit topic hoor....en ik kan ook wat tips gebruiken. Anderhalf jaar geleden ons huis gekocht met rondom tuin. Niet groot...450 m2 maar landelijk gelegen, vlakbij zee. Nu hebben de vorige bewoners de tuin helaas volgestort met grind en (oh horror) kunstgras. Er staan wel een stuk of 13 oude fruitbomen (appel en peer), een grote oude berk, een groot perk vol hortensia's, een kruidentuintje en een stuk met grassen en heide. Nu hebben we aangevuld met een stuk bessenstruiken en willen steeds meer planten in dd tuin en langzamerhand steeds minder grind. Aan de voorzijde (zuidwest) zit een hoek in het huis waar ik graag iets hoogs en groenblijvends wil. Ga ik nu schelden in de kerk als ik iets met coniferen wil? Ik geloof dat 99%ze spuuglelijk vindt...maar in dat hoekje zou dat precies mooi passen.
Heeft iemand anders een tip? Smal en hoog en groenblijvend....

Vergeet helemaal te zeggen dat we dd voorste strook net helemaal hebben ingezaaid met bloemen (vlinders en bijen).

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:45

Als je aan inheemse soorten vast wil houden is taxus je beste optie. Dat is ook een van de weinige coniferen die vij gemakkelijk op bruin hout uitloopt.

Taxus baccata 'Fastigiata' (Zuilvenijnboom) blijft lang smal omdat alle twijgen strak omhoog groeien. Maar uiteindelijk wordt elke zuilconifeer breed omdat er alsmaar meer twijgen bij komen.
Snoeien moet je dan wel met de snoeischaar doen en niet met de heggenschaar. Anders ga je de twijgen strippen. En dat ziet er echt niet uit.

Bij gewone taxus kan je wel de heggenschaar gebruiken. Maar dat moet dan vaker om hem smal te houden.

En hulst is ook een goede optie.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:54

Thx voor de tips! Hulst vind ik ieeeuw....en prikkelig;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:35

Lang, smal, hoog denk ik aan de italiaanse traditie om een cypres bij huis te plaatsen.