We worden oud...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 03:03

Jaaa… en de Okkie… en dat jongetje met zn speelgoedoctopus :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 07:52

Ja die bladen kregen we op school. Daar kon je op abonneren. Was erg leuk.
Kregen jullie ook schoolmelk trouwens? En fluor spoelen? Ik kan me dat nog goed herinneren en dat is nu helemaal niet meer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:55

Schoolmelk wel ja, gatver. Kwam in mijn tijd nog in glazen flesjes, en zwarte kratten. En die stonden dan voor de deur van de kleuterschool op de stoep. Met een beetje pech waren ze lauwwarm met de room erbovenop in de zomer, en bevroren in de winter. :r

Fluor spoelen en fluortabletten ed was van ver na mijn tijd. Het toevoegen van fluor aan het drinkwater kwam ergens tijdens mijn vroege jeugd.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:16

Ik mis de tv-programma’s Spoed, commissaris Rex en spel zonder grenzen. Geniaal gewoon :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:41

Suzanne F. schreef:
Kregen jullie ook schoolmelk trouwens? En fluor spoelen? Ik kan me dat nog goed herinneren en dat is nu helemaal niet meer.

Ja was echt vies. Ik kreeg chocomelk trouwens. Niet te zuipen.

Taptoe hadden wij ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:42

Siers83 schreef:
Ik had een abonnement op de Penny en kreeg dan ook de wereld van paarden. Dat was een informatief blad met veel info en foto’s. Duurde een tijdje eer ik die ging waarderen maar later heb ik ze echt stuk gelezen

Oja de Wereld van paarden was ik alweer helemaal vergeten.

Ik las vroeger alles wat over paarden ging (nu nog steeds :+ ), penny, ponyclub (Malle idd), de Bianca boekjes en ik was helemaal weg van de boeken van de Zilverhengst.

Griezelbus herinner ik me ook nog wel.

Schoolmelk en fluor heb ik gelukkig geen herinneringen aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:43

Fluor bij de tandarts en dan in zo'n plastic gebitje bleh.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:46

De schooltandarts.... |(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:49

Oja ik herinner me ineens..vroeger had je in de jaarbeurs in Utrecht ook wel 1 heus paarden evenement. Paard98 ofzoiets. Wie is daar weleens geweest?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:18

Er zijn ook wel latere pogingen geweest, Paard99 is sowieso dacht ik geweest, alleen niet in de jaarbeurs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:21

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:22

Suzanne F. schreef:

Ja... dat fluor zat in van die cupjes. 1 jongetje in mijn klas kreeg een andere omdat hij diabetes had. Blijkbaar zat in de "gewone" veel suiker :')
Schoolmelk ken ik ook. Wij hadden volle, halfvol en chocolade.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:25

Elisa2 schreef:
Oja ik herinner me ineens..vroeger had je in de jaarbeurs in Utrecht ook wel 1 heus paarden evenement. Paard98 ofzoiets. Wie is daar weleens geweest?

Hier hadden wij de Haagse paardendagen. Werd op de lange voorhout georganiseerd vlak bij het binnenhof. Was ook een gaaf evenement. Die bestaat ook al jaren niet meer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:26

Wait, what? Suiker in de fluor die je tanden moest beschermen? Haha wat :')

Then again, er was fluor met cola smaak, dus waarom ben ik verbaasd :')

Ik kon er altijd maar 1 tegelijk in, anders moest ik overgeven. Dus ik moest ze om en om in.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:28

Met wasknijpers een kaart of bierviltje aan je fiets maken zo dat het langs de spaken kwam en dat het ratelde. Of de foliedoppen van de melkflessen. Deden we die niet om de spaken als versiering? Later kreeg je die speciale kralen voor om je spaken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:30

Qimm schreef:
Wait, what? Suiker in de fluor die je tanden moest beschermen? Haha wat :')

Then again, er was fluor met cola smaak, dus waarom ben ik verbaasd :')

Ik kon er altijd maar 1 tegelijk in, anders moest ik overgeven. Dus ik moest ze om en om in.

Ja dat was in die bitjes bij de tandarts, dat hebben ze nu nog steeds.

Dat fluor kregen we gewoon op school. In kleine cups (shotglaasjes :+ ) en daar moest je dan mee spoelen. En weer uitspugen, wat weleens mis ging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:34

Wij kregen thuis fluor tabletjes. Smaakte naar zoetjes :))
Die bitjes bij de tandarts ken ik ook nog wel, vreselijk :r
Schoolmelk hadden wij nooit. Er waren sowieso maar een paar kinderen die tijdens de middagpauze op school bleven, de meeste gingen thuis eten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:42

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja... dat fluor zat in van die cupjes. 1 jongetje in mijn klas kreeg een andere omdat hij diabetes had. Blijkbaar zat in de "gewone" veel suiker :')
Schoolmelk ken ik ook. Wij hadden volle, halfvol en chocolade.

Fluor gaven mijn ouders tabletjes en bij de tandarts was het na de controle zitten met van die bitjes met soort gel erin. Smerig! Of het dat is of gewoon een sterk gebit en vrij goed leren poetsen, ik heb tot op de dag van vandaag nog geen gaatjes.

Schoolmelk.... bij ons op school hadden we van die blauwe pakjes. IJskoud nog wel te drinken, maar vaak was het op kamertemperatuur.... brrrrrr! Zo vies! Mijn moeder gesmeekt om met dat abonnement te stoppen, wat ze op een gegeven moment gelukkig deed.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:46

Ja dat bitje en dat moest je best lang in en dan boven de wasbak want op een gegeven moment begon je dan te kwijlen want je mocht niet slikken en dan stond er een wekkertje bij. Vreselijk.

En die schoolmelk. Brrrrr ik hou al helemaal niet van melk en we hadden een keer dat we ons rietje erin staken. Was het helemaal hard en brokkelig. Had het buiten te lang in de zon gestaan. Bah wat ranzig was dat.

En als het Koninginnedag was dan kreeg je altijd een sinaasappel op school geloof ik? Of was het ander fruit?

Edit: typo

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:22

Ibbel schreef:
Schoolmelk wel ja, gatver. Kwam in mijn tijd nog in glazen flesjes, en zwarte kratten. En die stonden dan voor de deur van de kleuterschool op de stoep. Met een beetje pech waren ze lauwwarm met de room erbovenop in de zomer, en bevroren in de winter. :r

Fluor spoelen en fluortabletten ed was van ver na mijn tijd. Het toevoegen van fluor aan het drinkwater kwam ergens tijdens mijn vroege jeugd.

Die ken ik ook nog!
Sommige flesjes hadden een gekleurde dop en heel soms een opdruk met een wijze spreuk <3

Naderhand kwam de melk in een soort driehoekige drinkpakjes, die smaakte helemaaaal nergens naar!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:40

Flying_Angel schreef:
Ik mis de tv-programma’s Spoed, commissaris Rex en spel zonder grenzen. Geniaal gewoon :))

Commissaris Rex en spel zonder grenzen ken ik nog, :D
Rex was gewoon spannend en spel zonder grenzen waren de verschillende spellen gewoon leuk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:45

Brrr, die lauwe schoolmelk in die driehoekpakjes, wat een hel! Met fluor nooit iets te maken gehad. In Ahoy Rotterdam is ook een paar keer een paardenbeurs geweest, en die in Utrecht ben ik ook geweest, was gelijk een kleine bokt meeting :)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:04

Elisa2 schreef:

Ja geweldig! Ging met mijn moeder. Was ook een grote show met prachtige witte en zwarte paarden in het donker wat dan mooi verlicht werd.

Ohhh die fluorbitjes bij de tandarts |( . Bij mij ging er felroze spul in en ook nog deels warm en dan met je tanden erin waardoor je geen adem meer kon halen als je neus verstopt was! En smaakte zo goor!!! Soort zurige smaak.
De kleine fluortabletjes vond ik dan wel weer lekker die ik vroeger kreeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:10

Schoolmelk zat bij ons in kleine pakjes met een rietje. Je kon kiezen uit halfvol, vol, karnemelk of chocomelk.
Het fluor spoelen was ook klassikaal en zat in plastic weggooibekertjes, we moesten dan allemaal een minuut ofzo spoelen en dan weer uitspugen in het bekertje.
Bij de tandarts kreeg je inderdaad zo’n fluor bitje elk half jaar met vies spul waar je van ging kwijlen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:16

Suzanne F. schreef:
Schoolmelk zat bij ons in kleine pakjes met een rietje. Je kon kiezen uit halfvol, vol, karnemelk of chocomelk.
Het fluor spoelen was ook klassikaal en zat in plastic weggooibekertjes, we moesten dan allemaal een minuut ofzo spoelen en dan weer uitspugen in het bekertje.
Bij de tandarts kreeg je inderdaad zo’n fluor bitje elk half jaar met vies spul waar je van ging kwijlen.

Was dat spoelen echt een fluorbehandeling? Ik herinner mij n.l. wel die roze tabletjes die je moest kauwen en daarna uitspugen en spoelen met water. Waar je gebit niet zo goed schoon was werd het dan knalroze.
Resultaat was per leerling nogal wisselend.