Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:16

BaileyMix schreef:
Sorry, ik bedoelde het stukje dat er minstens 4 generaties nodig zijn om verandering te bewerkstelligen, niet dat de prijs omhoog gaat.

Dat heb ik erbij staan, hopelijk kun je er begrip voor hebben dat een stukje ook niet kunnen is en niet alleen niet willen. Daar heb je tijd voor nodig om de idioterie van het verleden op te lossen zodat de boeren niet failliet gaan.

Want ik vertel je toch hopelijk niks nieuws dat ook jij als vegetariër die boeren net zo hard nodig hebt want jouw eten komt, ook zonder vlees, gewoon bij die boeren vandaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:22

Ik woon in een boerenomgeving en de meeste dieren hier staan heerlijk buiten (tenzij ophokplicht), zelfs een paar varkensbedrijven die de beesten buiten hebben. Uiteraard niet allemaal, maar boeren zijn net gewone mensen..je hebt goede en je hebt slechte en wat er tussen in.

Hoe meer de dieren buiten staan, hoe lager de uitstoot is en de stikstofbelasting. Om dat te kunnen realiseren hebben boeren eerder meer dan minder land nodig. Een van de redenen waarom ik er op tegen ben om Nederland vol te bouwen.

Ikke: interessant jouw bijdragen vanuit jouw vakgebied. Voor mij als leek klinkt het allemaal erg technisch en ik weet er niet genoeg vanaf. Maar vind het wel leerzaam.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:28

ikke schreef:
Dat heb ik erbij staan, hopelijk kun je er begrip voor hebben dat een stukje ook niet kunnen is en niet alleen niet willen. Daar heb je tijd voor nodig om de idioterie van het verleden op te lossen zodat de boeren niet failliet gaan.

Want ik vertel je toch hopelijk niks nieuws dat ook jij als vegetariër die boeren net zo hard nodig hebt want jouw eten komt, ook zonder vlees, gewoon bij die boeren vandaan.

Ik denk in dat geval dat we elkaar niet begrijpen/ langs elkaar heen praten! Jij bedoelt dus dat de verandering bij de boeren zelf/ op boerderijen 4 generaties duurt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:02

BaileyMix schreef:
ikke schreef:

Ik denk in dat geval dat we elkaar niet begrijpen/ langs elkaar heen praten! Jij bedoelt dus dat de verandering bij de boeren zelf/ op boerderijen 4 generaties duurt?

Ja maar dan met name omdat het niet sneller kan omdat de verplichtingen aan de bank wel betaald moeten worden. Bovendien moet er allerlei regelgeving weer op z’n kop gezet worden. Daar zijn we goed in om die veranderingen te blokkeren, om de meest stompzinnige redenen maar intussen gebeurt het wel.

Er zullen in de tussentijd echt wel boeren zijn die stappen gaan maken maar voordat je het allemaal om hebt, ben je echt wel een poos verder.
Uiteindelijk is de weg van geleidelijkheid wel de beste weg voor stabiele vooruitgang.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:35

[quote="Janneke2"]
Het pesten heeft bij deze de inhoud gekregen van het hoe en waarom van temmen.

@Ole John: ik hou niet van herhaling, dus blijf svp weg uit dit topic.

Dat bepaal ik zelf wel even.

verootjoo

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 22:04

Voor een beetje feel-good (feel-minder-bad) over de verkiezingsuitslag is ‘even tot hier’ erg leuk :')
Ik voel me iets gerustgesteld :+
Alle extreem rechtse plannen kunnen in de ijskast.
Maar goed, klimaat komt nergens op de lijst voor.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:32

Even tot hier is fantastisch ja :j !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:09

Ik heb em net gekeken. Erg leuk programma inderdaad :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:09

verootjoo schreef:
*dit is een topic voor mensen met Klimaatstress, niet om te discussiëren over het al dan niet waar zijn van de klimaatcrisis*

Wie herkent dit en hoe gaan jullie ermee om?

Ik had vanaf eind jaren zestig serieuze zorgen hierover.
Stond op de barricades bij/tegen Borsele, VOL actief tegen plastic vanwege het niet afbreken ervan, en nog heel veel meer. Zó bezorgd dat we besloten geen kind in de ellende willen mikken en een vasectomie gehad omdat dit het minst ingrijpend was.
Kortom; meer dan een halve eeuw meer dan gemiddeld milieuACTIEF.

Inmiddels ervaren dat het allemaal tóch door gaat. Oorlogen idem.
Ook geleerd dat er ongelooflijk amorele misleiding is over wat er aan de hand is en wat er aan gedaan moet worden. Door óns plebs uiteraard en met extra kosten voor ons. Hou daarom met extreem ver gaan een beetje een slag om da arm. Je kan ook al heel eco leven zonder haast onleefbare of kostbare keuzes welke 20 jaar laten onjuist blijken.

Ik ben >30 jaar terug ´slow´ gaan leven en met de eeuwwisseling op een boerderij in de andalusische bergen gaan wonen. Alles zo eco en zelfvoorzienend mogelijk.
Onder de EU vlag van veiligheid, volksgezondheid en milieu (lees regels voor verkapte belasting) steeds
mìnder eco en zelfvoorzienend.

Ik heb geleerd het los te laten. We maken zo eco bewust mogelijk de keuzes maar binnen redelijkerwijze leefbare grenzen en verder.... gebeurt het tóch.
Ik voel me heel goed bij zélf geen milieuprobleem te zijn. De rest ligt buiten mijn invloedssfeer.
Ik voel me ook goed bij hoe we onze zoon opgevoed hebben (geluk gehad met vasovasectomie) en ook hij is evenwichtig eco bewust. Heeft net een apparaat gemaakt op plastic flessen te hergebruiken voor 3D-printer filament.

Dit weekeinde was hij thuis en we hebben úren dode bomen tot stookhout verwerkt. We verwarmen uitsluitend op hout.

Probeer het los te laten. Doe wat je redelijkerwjze kan binnen jouw omstandigheden en KLAAR!!! Geniet er verder van. Sterkte. La vida es bella.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:07

Ik heb zeker ook last van klimaatstress en dan vooral dat men het heeft over dingen als een CO2 budget en beperkingen opleggen. Dus dat anderen gaan bepalen dat ik mij moet aanpassen zoals zij het willen, terwijl ik me misschien allang aangepast heb en daardoor al minder uit zal stoten dan de mensen die de regeltjes maken. Ik heb geen kinderen en daarmee kan ik het nooit minder doen dan iemand met kinderen.
Ik ruim plastic onder water op, ik gebruik thuis al langere tijd geen vuilniszakken meer (je krijgt genoeg dozen en plastic wat je kunt hergebruiken als afvalzak bij online bestellingen).
Dus daarmee doe ik al meer dan genoeg mijn best en wil dus niet die stress hebben dat anderen vinden dat je te weinig doet. En die stress krijg je helaas wel.
Dus ja, dan heb ik ook klimaatstress, maar dat is door het gedrag van anderen, 'weldoeners' die je even de les willen lezen, dat alleen wat zij vinden goed is. Want dat is het probleem namelijk.
De leugens worden steeds maar weer verspreid. De klimaatactivisten brullen gewoon te hard en ja, dat levert klimaatstress op. Laat ze eens leren dat 'leven en laten leven' bestaat i.p.v. een ander de les te lezen. Iedereen doet wat goed is.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:19

OleJon schreef:
Ik doe niks, want ik geloof er niet in

Oprechte vraag, again: wat heb je er op tegen om met fatsoen met onze leefomgeving om te gaan? Even los van of klimaatverandering bestaat ja of nee. Waarom ben je zo fel tegen het idee van een natuurinclusieve samenleving waarin we ons best doen om het milieu niet te vervuilen? Je eigen huis houd je toch ook netjes? Waarom zou dat stoppen na je voordeur?

Huertecilla schreef:
Ik voel me heel goed bij zélf geen milieuprobleem te zijn. De rest ligt buiten mijn invloedssfeer.

En als we allemaal zo zouden denken zou de wereld een stukje groener en minder warm zijn/worden ;) Ik zie echt helemaal niets mis met deze redenatie. Probleem is dat mensen hem vaak omdraaien: het gros ligt buiten mijn invloedsfeer, dus mag ik zelf ook een milieuprobleem zijn.

Germie, 'leven en laten leven': geldt dat ook voor alle insecten? Geldt dat ook voor alle bijzondere planten in het Amazone woud? Of de bijzondere soorten in onze Natura2000 gebieden? Geldt dat ook voor de wolf? Geldt dat ook voor IETS anders dan de mens? Want dat is ook waar het hier om gaat he. Als we allemaal iets minder egoïstisch met 'leven' om zouden gaan zouden die klimaatactivisten niet zo hard brullen. Ik wens je veel duikplezier als de oceanen dusdanig verzuren en opwarmen dat er straks geen enkel stukje koraal of kleurrijk visje meer te zien is. Als onze rivieren en zeeën straks leeggevist zijn en je meer plastic en afval tegenkomt dan leven. Dáár gaat het om. Dáár maken wij ons zorgen om.

Ik ga graag een beschaafde discussie aan over het klimaat, milieu en biodiversiteitsprobleem. Maar niet als ik (wij) uitgemaakt word voor leugenaar :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:36

Als iemand geen kinderen heeft, dan mag die gewoon de aarde overvliegen zonder beperkingen. Iemand die kinderen heeft moet dan daar maar op inleveren vind ik. Maar het probleem is dat het opgelegd wordt, en dat iemand die geen kinderen heeft dus ook maar en en en moet doen, en dat dat dan bepaald wordt door iemand met 3 kinderen.

Ik hergebruik dus plastic afval als dat kan, ik ruim het ook op onder water (he, want dat zie je niet als je nooit onder water kijkt). ik stoot af en toe met mijn rebreather geen CO2 uit (want daar zit een CO2 absorber in), ik heb zonnepanelen, ik stook mijn huis niet warmer dan 15 graden (want he, ik heb dat geld ook nodig voor een vakantie, maar het werkt dus dan 2 kanten op, minder uitstoot en minder gasverbruik, en dus iets minder uitgaven), de wolf moeten we beperken in zijn leefgebied vind ik, want het zou je paard maar zijn die opeens opgevreten is.
Dus ook iemand zonder kinderen zoals ik leeft al 'iets minder egoistisch' zoals je het noemt.
Ik maak mij dus zorgen om de mensen zoals jij die voor mij willen bepalen dat ik niet genoeg doe, maar zelf niet kijken naar wat ze zelf niet doen en wat een ander dus wel doet, maar wat ze zelf nooit zouden doen. Geen kinderen is gewoon het beste.

Verder is het zo dat de klimaatactivisten echt gepromoot worden door de media en de media is sterk. Ik heb al sinds 2010 een loodgordel met streepjes in vele kleuren. Gewoon omdat ik die loodgordel mooi vind. Afgelopen week dacht iemand dat ik hiermee het lgbhtq verhaal wilde promoten. Eh pardon? Het is een loodgordel uit de prehistorie, want in 2010 al gebruikt gekocht. GEwoon omdat ik hem mooi vond. Niemand heeft er ooit wat van gedacht, want het is niet een andere gordel dan een effen zwarte, een gele of een blauwe, maar ineens wordt er een waarde aan toegekend. En dat komt door de media.
Door iets steeds maar weer subtiel te herhalen, dan gaan mensen dingen denken. En zo is het ook met het klimaat, het klimaat verandert gewoon.

En in Nederland hadden we in het pleioceen gewoon een subtropisch klimaat met koralen en zwommen er walvishaaien rond in Nederland. Wij hadden niet altijd die natte winters zoals de afgelopen 40 jaar met af en toe een korte vorstperiode. Maar daar hoor je niemand over.

Dus in ieder geval ik leef al 'iets minder egoistisch', maar ben niet van plan om me het vliegen af te laten pakken, de auto af te laten pakken, enz, terwijl kinderen ook al niet gegund waren. In mijn ogen doet iedereen iets, en hoort een ander niet te bepalen of dat dan wel of niet genoeg is.
Ik ben in ieder geval zelf geen milieuprobleem, en wil me het ook niet laten aanpraten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:12

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:
*dit is een topic voor mensen met Klimaatstress, niet om te discussiëren over het al dan niet waar zijn van de klimaatcrisis*

Wie herkent dit en hoe gaan jullie ermee om?

Ik had vanaf eind jaren zestig serieuze zorgen hierover.
Stond op de barricades bij/tegen Borsele, VOL actief tegen plastic vanwege het niet afbreken ervan, en nog heel veel meer. Zó bezorgd dat we besloten geen kind in de ellende willen mikken en een vasectomie gehad omdat dit het minst ingrijpend was.
Kortom; meer dan een halve eeuw meer dan gemiddeld milieuACTIEF.

Inmiddels ervaren dat het allemaal tóch door gaat. Oorlogen idem.
Ook geleerd dat er ongelooflijk amorele misleiding is over wat er aan de hand is en wat er aan gedaan moet worden. Door óns plebs uiteraard en met extra kosten voor ons. Hou daarom met extreem ver gaan een beetje een slag om da arm. Je kan ook al heel eco leven zonder haast onleefbare of kostbare keuzes welke 20 jaar laten onjuist blijken.

Ik ben >30 jaar terug ´slow´ gaan leven en met de eeuwwisseling op een boerderij in de andalusische bergen gaan wonen. Alles zo eco en zelfvoorzienend mogelijk.
Onder de EU vlag van veiligheid, volksgezondheid en milieu (lees regels voor verkapte belasting) steeds
mìnder eco en zelfvoorzienend.

Ik heb geleerd het los te laten. We maken zo eco bewust mogelijk de keuzes maar binnen redelijkerwijze leefbare grenzen en verder.... gebeurt het tóch.
Ik voel me ook goed bij hoe we onze zoon opgevoed hebben (geluk gehad met vasovasectomie) en ook hij is evenwichtig eco bewust. Heeft net een apparaat gemaakt op plastic flessen te hergebruiken voor 3D-printer filament.

Dit weekeinde was hij thuis en we hebben úren dode bomen tot stookhout verwerkt. We verwarmen uitsluitend op hout.

Probeer het los te laten. Doe wat je redelijkerwjze kan binnen jouw omstandigheden en KLAAR!!! Geniet er verder van. Sterkte. La vida es bella.

Precies dit!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:33

Op NPO is er een programma 'wat houdt ons tegen' daar wordt gekeken naar duurzame oplossingen voor de klimaatproblemen en, wat mensen tegen houdt. Een aanrader!

Ik heb ook klimaatstress en vooral vanuit de grote bedrijven die zouden naar mijn mening meer de rekening mogen betalen voor de vervuiling die ze veroorzaken. Naast mijn bijdrage als individueel mens is dit een gezamenlijk probleem.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:27

germie schreef:
Als iemand geen kinderen heeft, dan mag die gewoon de aarde overvliegen zonder beperkingen. Iemand die kinderen heeft moet dan daar maar op inleveren vind ik. Maar het probleem is dat het opgelegd wordt, en dat iemand die geen kinderen heeft dus ook maar en en en moet doen, en dat dat dan bepaald wordt door iemand met 3 kinderen.

Ik hergebruik dus plastic afval als dat kan, ik ruim het ook op onder water (he, want dat zie je niet als je nooit onder water kijkt). ik stoot af en toe met mijn rebreather geen CO2 uit (want daar zit een CO2 absorber in), ik heb zonnepanelen, ik stook mijn huis niet warmer dan 15 graden (want he, ik heb dat geld ook nodig voor een vakantie, maar het werkt dus dan 2 kanten op, minder uitstoot en minder gasverbruik, en dus iets minder uitgaven), de wolf moeten we beperken in zijn leefgebied vind ik, want het zou je paard maar zijn die opeens opgevreten is.
Dus ook iemand zonder kinderen zoals ik leeft al 'iets minder egoistisch' zoals je het noemt.
Ik maak mij dus zorgen om de mensen zoals jij die voor mij willen bepalen dat ik niet genoeg doe, maar zelf niet kijken naar wat ze zelf niet doen en wat een ander dus wel doet, maar wat ze zelf nooit zouden doen. Geen kinderen is gewoon het beste.

Verder is het zo dat de klimaatactivisten echt gepromoot worden door de media en de media is sterk. Ik heb al sinds 2010 een loodgordel met streepjes in vele kleuren. Gewoon omdat ik die loodgordel mooi vind. Afgelopen week dacht iemand dat ik hiermee het lgbhtq verhaal wilde promoten. Eh pardon? Het is een loodgordel uit de prehistorie, want in 2010 al gebruikt gekocht. GEwoon omdat ik hem mooi vond. Niemand heeft er ooit wat van gedacht, want het is niet een andere gordel dan een effen zwarte, een gele of een blauwe, maar ineens wordt er een waarde aan toegekend. En dat komt door de media.
Door iets steeds maar weer subtiel te herhalen, dan gaan mensen dingen denken. En zo is het ook met het klimaat, het klimaat verandert gewoon.

En in Nederland hadden we in het pleioceen gewoon een subtropisch klimaat met koralen en zwommen er walvishaaien rond in Nederland. Wij hadden niet altijd die natte winters zoals de afgelopen 40 jaar met af en toe een korte vorstperiode. Maar daar hoor je niemand over.

Dus in ieder geval ik leef al 'iets minder egoistisch', maar ben niet van plan om me het vliegen af te laten pakken, de auto af te laten pakken, enz, terwijl kinderen ook al niet gegund waren. In mijn ogen doet iedereen iets, en hoort een ander niet te bepalen of dat dan wel of niet genoeg is.
Ik ben in ieder geval zelf geen milieuprobleem, en wil me het ook niet laten aanpraten.

Ik vind 'dan moet je maar geen kinderen nemen' altijd een beetje een flauw argument. Wie gaat je kont dan afvegen als je straks te oud bent om het zelf te doen? Nu mogen mensen geen kinderen krijgen 'want dan kan ik lekker vliegen' en straks als je oud en krakkemikkig bent is het zeker klagen over vergrijzing en personeelstekorten? Overigens proef ik vooral afgunst in je bericht naar de mensen 'die wel een kind gegund is'. En dat is echt wel even iets anders dan bewust geen kinderen op de aarde zetten omdat je ze een beroerde toekomst wilt besparen.

Ik zeg ook nergens dat je niet genoeg doet, ik weet immers niet wat/hoe veel je doet. Maar nergens in je verhaal zie ik 'leven en laten leven' terug. Alleen je eigen leven, hoe jij wilt leven en hoe de rest van de wereld daar mogelijk schade van ondervindt zal je blijkbaar een worst wezen. Dat is niet 'leven en laten leven', dat noem ik egoïstisch ja. Als je bewust je eigen belangen consequent boven dat van anderen zet, dan noemen we dat volgens mij egoïstisch. Maar hey, ik heb geen Nederlands gestudeerd dus kan het mis hebben :Y)

Er zijn een aantal juristen aan het proberen om 'de natuur' en stem te geven als rechtspersoon. Ik ben echt kneiter voor! Want 'de natuur' heeft nu geen stem, kan niet voor zichzelf opkomen en wordt gewoon weggepest. We kunnen niet zonder natuur. We zijn natuur. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat mensen zó argeloos omgaan met de natuur. Natuur an sich is een 'finite resource'. Wie zijn 'wij' om dat op te maken? Het is arrogantie ten top van de mens om onszelf boven de natuur te zetten waar wij zo inherent onderdeel van zijn.

Duiken is ook een 'natuur hobby'. Als de natuur onder water verdwijnt, valt er weinig lol meer te beleven onder water. Toch? Waarom zie jij die natuur als 'gebruiksobject'? Wat geeft jou het recht om die natuur te gebruiken, er zelf beter van te worden (want als dat niet zo zou zijn zou je een andere hobby uitoefenen), ook als dat ten koste gaat van die natuur? Ik weet dat ik hier heel veel invul en het een behoorlijk gekleurde vraagstelling is, maar ik ben oprecht benieuwd naar je antwoord. :j

Overigens, leuk dat er ooit walvishaaien al of niet in Nederland rondzwommen. Prachtige dieren, maar ik hoef er toch niet naast te wonen. We hebben een nogal verschillende favoriete habitat namelijk :+

Bommeltje, thnx voor de tip! Ik ga het opzoeken! :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:30

Bommeltje_ schreef:
Op NPO is er een programma 'wat houdt ons tegen' daar wordt gekeken naar duurzame oplossingen voor de klimaatproblemen en, wat mensen tegen houdt. Een aanrader!

Ik heb ook klimaatstress en vooral vanuit de grote bedrijven die zouden naar mijn mening meer de rekening mogen betalen voor de vervuiling die ze veroorzaken. Naast mijn bijdrage als individueel mens is dit een gezamenlijk probleem.

Dat klinkt interessant, ga ik zeker eens opzoeken!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:44

Wie gaat je kont af vegen als je traks oud bent???

Serieus??? :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:56

... ik vind het statement 'ik heb geen kinderen' om een andere reden niet relevant.
Het is niet de overbevolking die het klimaatprobleem veroorzaakt,
maar de westerse overconsumptie.

En dan stellen 'ik heb geen kinderen en ik laat mij het vliegen niet afnemen' is heerlijk in je eigen voordeel rekenen.
En waarschijnlijk misrekenen, want 'als je je het vliegen niet laat afpakken' zou je carbon footprint wel eens fors, te fors kunnen zijn...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:12

Is kinderen krijgen niet egoistisch dan? Ook dat is een keuze die je maakt.
Een ander opleggen dat die maar minder of niet meer moet vliegen, dat is pas egoistisch. Dan wordt er wel degelijk voor een ander bepaald en ja, daar krijg je stress van.
Niet van het klimaat zelf, daar kan de mens toch niets aan doen. Het milieu kunnen we op individueel niveau deels wat aan doen en dat doe ik ook.

De mens maakt onderdeel uit van de natuur. Dus mogen we er ook zijn. En een groot deel van mijn favoriete duikstekken bevat helemaal geen vis. Ik heb nog nooit een vis in een oude mijn zien zwemmen en in grotten heb je hooguit wat blinde vissen. Ik kan dus ook genieten van puur steen onder water. En als de snoek in de plas om de hoek dreigt te verdwijnen, dan zal ik zeker meehelpen dat te voorkomen.
Maar als iemand gaat vinden dat ik daar niet meer mag zwemmen om die snoek te redden, dan gaat me dat wel te ver ja.
Dat is net als de wolf, die mag alles maar doden, en de mens moet zich maar aanpassen. Ik ben niet tegen de wolf, maar beheer zoals ook op ganzen e.d. is prima mogelijk. Natuur is ook beheer door de mens he.
Net als dat je 's nachts vaak niet in bossen of natuurgebieden mag zijn. Hier is dat gelukkig nog niet zo, want ook nu in het donker wandel ik meerdere keren per week in het bos. Ik betaal ook gewoon belasting en eigenlijk is het een bij velen geaccepteerde vorm van een avondklok. Je beperkt mensen wel met waar ze willen zijn.

Wie mijn kont af gaat vegen als ik oud ben? Ik vind dat altijd zo'n kulargument. Je weet niet waarom ik kindervrij ben. Je weet het ook niet van een ander. Misschien is er wel een stiekeme wens, maar kan het gewoon helemaal niet. Je kwetst met zulke opmerkingen de mensen die geen kinderen kunnen krijgen, maar het wel gewild hadden.
En niemand kan ontkennen dat het krijgen of nemen van kinderen gewoon een egoïstische individuele keuze is. Je wilt ze graag, dus ga je zorgen dat het kan. En elke nieuwe mens op aarde vervuilt weer, dat is gewoon zo. Wil je minder vervuiling, dan is de eerste stap echt krimp in het aantal mensen. En dat hoef je in mijn ogen niet te reguleren of op te leggen, maar begin daar mee, dat werkt ook veel beter dan te zeggen dat je niet meer mag vliegen of niet meer auto moet rijden (en het vervolgens zelf wel doen).

Mijn footprint is in ieder geval niet te groot. Dat weet ik wel zeker. Maar mensen die vinden dat je bijvoorbeeld een ev kunt rijden gaan zelf vaak helemaal niet op lange ritten, mensen die vinden dat jij niet moet vliegen doen het zelf wel, of missen het totaal niet omdat ze het nu ook al niet doen. En daar gaat het om, elke keuze is een egoistische keuze.

En ja, dat levert dus klimaatstress op, dat anderen voor de ander gaan bepalen, maar niet kijken naar het individuele. En geen kinderen is gewoon echt het allerbeste, maar dat zal men niet toe willen geven, want tja, dat mag je niet roepen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:19

Janneke2 schreef:
... ik vind het statement 'ik heb geen kinderen' om een andere reden niet relevant.
Het is niet de overbevolking die het klimaatprobleem veroorzaakt,
maar de westerse overconsumptie.

En dan stellen 'ik heb geen kinderen en ik laat mij het vliegen niet afnemen' is heerlijk in je eigen voordeel rekenen.
En waarschijnlijk misrekenen, want 'als je je het vliegen niet laat afpakken' zou je carbon footprint wel eens fors, te fors kunnen zijn...

Dat dus :j
Ik vind ook dat je bijvoorbeeld beter 3 kinderen kan hebben die goed opgevoed zijn, die leren duurzaam te leven, en waarvan er misschien ooit wel een een grote bijdrage gaat leveren aan het oplossen van de klimaatproblemen, dan één verwend kind dat erop los leeft, of zelfs dan helemaal geen kinderen als je zelf zo'n egoïstische levensstijl erop nahoudt. Een vliegreis naar Amerika kost zo'n 1000kg CO2 per persoon. Dat is echt absurt veel. Dat is meer dan een persoon in Afrika in een heel jaar aan CO2 verbruikt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:06

Je weet echter niet hoe je kinderen gaan leven. Stel je zet 3 Greta Thunbergjes op de wereld: prima. Kans is echter groter dan het 3 gemiddeld vervuilende mensen zijn. En al het vervuilen is eigenlijk gewoon teveel. En dit geldt natuurlijk ook voor vliegreizen. Beter gewoon helemaal niet, want elke uitstoot is gewoon uitstoot.
En nu ben ik zelf totaal niet heilig hoor, daar gaat het niet om. Ik vlieg niet meer voor privé, maar als ik met werk op een reis mee kan waarbij gevlogen wordt zeg ik geen nee en zo vlieg ik toch nog wel een keer per jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:12

Alles wat via een weegschaaltje gaat is gedoemt te mislukken.
Je eigen gedrag verklaren met „jamaar hullie“ heeft de wereld nog nooit iets zinvols gebracht.
Als iets niet intrinsiek vanuit je zelf komt, dan zorgt het hooguit voor irritatie.

Zolang serieus grote vervuilers (als in cooperaties) hun macht kunnen laten gelden is het weinig zinvol om op individueel niveau te gaan zitten wegen dat jij wél met de auto naar stal mag omdat jouw verwarming 2 graden lager staat dan die van Harrie.

Dat betekend dus ook niet automatisch dat je er maar onbezonnen op los moet gaan vervuilen omdat Tata dat ook doet. Bewustzijn is een goede eerste stap.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-11-23 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:19

Sheran schreef:
Je weet echter niet hoe je kinderen gaan leven. Stel je zet 3 Greta Thunbergjes op de wereld: prima. Kans is echter groter dan het 3 gemiddeld vervuilende mensen zijn. En al het vervuilen is eigenlijk gewoon teveel. En dit geldt natuurlijk ook voor vliegreizen. Beter gewoon helemaal niet, want elke uitstoot is gewoon uitstoot.
En nu ben ik zelf totaal niet heilig hoor, daar gaat het niet om. Ik vlieg niet meer voor privé, maar als ik met werk op een reis mee kan waarbij gevlogen wordt zeg ik geen nee en zo vlieg ik toch nog wel een keer per jaar.

Klopt, ik hoef zelf ook geen kinderen.. Maar mensen die roepen ‘ik heb geen kinderen, dus ik mag volop vervuilen’, zo werkt het imo ook niet. Het klimaatprobleem is nú. Nú moeten we duurzaam leven, dat kun je niet vooruit schuiven naar de volgende generatie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:29

Nee zo werkt het zeker niet. Al snap ik wel de frustratie/drang om vervuiling eerlijk te willen verdelen, haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:43

Het is al bewezen dat overbevolking het probleem niet is. De wereld geeft genoeg om iedereen te voorzien.
Alleen de rijken nemen veel meer en vervuilen ook veel meer. En laat de rijken nou net ook minder kinderen krijgen. Naarmate de welvaart groeit, neemt het aantal kinderen af.
De rijkste 1% zorgt voor 80% van de vervuiling (zoiets, weet niet meer precies wat het was)