Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:13

Avalanche schreef:
Even voor de volledigheid: imo sluiten de evolutietheorie en God elkaar helemaal niet uit. Ik denk dat dat vooral een angst is van christenen, dat als ze een deel van de bijbel niet kunnen geloven, dat dat alles in elkaar valt.

Nou ja, ik zie niet in waarom de bijbel (als we die dan beschouwen als brief van God aan ons) ook maar voor een deel niet waar zou zijn.
In de bijbel die christenen in het algemeen beschouwen als gods woord lezen we in Numerie 23:19

God liegt niet, zoals mensen doen,+
hij is geen mensenzoon die van gedachten verandert.*+
Als hij iets zegt, zal hij het dan niet doen?
Als hij spreekt, zal hij het dan niet uitvoeren?+

Dus waarom zou hij in zijn eigen woord voor een deel de mensen iets vertellen wat niet waar is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:16

Avalanche schreef:
Even voor de volledigheid: imo sluiten de evolutietheorie en God elkaar helemaal niet uit.

Als je wilt geloven dat God DNA gemaakt heeft en de evolutie aanstuurt, kom je vermoedelijk een heel eind. En aangezien die kennis er 1600-1700 jaar geleden niet was, is vrij logisch dat die terminologie niet in de bijbel opgenomen is :P

Ondanks dat er zélfs bewijs is dat ook een ingewikkeld molecuul zoals DNA spontaan, in een vacuum, bij -270 graden (vrijwel het absolute nulpunt dus), maw, gewoon 'buiten' tussen de sterren, zou kunnen ontstaan.

Avalanche

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:17

De kans is natuurlijk vrij groot dat dat ook gebeurd is, toevallig was deze planeet heel geschikt om leven door te ontwikkelen :)

Ibbel, om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik geloof.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:21

Babootje schreef:
In de bijbel die christenen in het algemeen beschouwen als gods woord lezen we in Numerie 23:19

Dus waarom zou hij in zijn eigen woord voor een deel de mensen iets vertellen wat niet waar is?

Stel dat God de tekst van de bijbel letterlijk gedicteerd zou hebben en daarin precies zou uitgelegd hebben wat hij gedaan heeft, zou degene die het opgeschreven heeft er ook maar 1 jota van begrepen hebben? Zou de hele Christelijke goegemeente sindsdien er ook maar 1 jota van begrepen hebben?

As it is, wordt de bijbel al door hele volksstammen anders uitgelegd.

Er vanuit gaan dat de bijbel het ongelogen woord van God is waarin hij precies, tot in detail, uitlegt wat-ie gedaan heeft en wat z'n bedoeling is, een paar honderd jaar na Christus opgeschreven door toch wel simpele zielen - zeker qua kennis zoals wij die nu hebben - en tegelijkertijd zeggen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn is wel een conundrum hè..
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-05-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:22

Ibbel schreef:
Avalanche schreef:
Even voor de volledigheid: imo sluiten de evolutietheorie en God elkaar helemaal niet uit.

Als je wilt geloven dat God DNA gemaakt heeft en de evolutie aanstuurt, kom je vermoedelijk een heel eind. En aangezien die kennis er 1600-1700 jaar geleden niet was, is vrij logisch dat die terminologie niet in de bijbel opgenomen is :P

Ondanks dat er zélfs bewijs is dat ook een ingewikkeld molecuul zoals DNA spontaan, in een vacuum, bij -270 graden (vrijwel het absolute nulpunt dus), maw, gewoon 'buiten' tussen de sterren, zou kunnen ontstaan.

M.a.w. Voor zowel de evolutietheorie als het scheppingsverhaal blijft een dosis geloof nodig.
En het is dus maar net, waar mensen zelf die waarheid vinden. Voor mij slaat die weegschaal om in geloof in god, in de bijbel en in het scheppingsverhaal. Op basis van hetgeen ik heb onderzocht. Maar ieder mag geloven wat ie wil en waar hij/zij zich senang bij voelt. Dat is de keuzevrijheid die God in ons heeft gelegd. We zijn geen robotjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:35

Babootje schreef:

Ibbel schreef:
Stel dat God de tekst van de bijbel letterlijk gedicteerd zou hebben en daarin precies zou uitgelegd hebben wat hij gedaan heeft, zou degene die het opgeschreven heeft er ook maar 1 jota van begrepen hebben? Zou de hele Christelijke goegemeente sindsdien er ook maar 1 jota van begrepen hebben?

Waarschijnlijk niet of niet alles. In Jezus tijd was dat ook zo. In Matheus 13:10 lezen we:
De discipelen kwamen naar hem toe en zeiden: ‘Waarom gebruik je illustraties als je hen toespreekt?’+ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie hebben het voorrecht* de heilige geheimen+ van het Koninkrijk van de hemel te begrijpen, maar zij niet. 12 Want wie heeft, zal meer krijgen en zelfs overvloed hebben. Maar van wie niets heeft, zal zelfs wat hij heeft worden afgenomen.+ 13 Daarom gebruik ik illustraties als ik hen toespreek. Want ze kijken wel maar zien niets, en ze luisteren wel maar horen niets en begrijpen de betekenis niet.+ 14 Zij vormen de vervulling van de profetie van Jesaja: “Jullie zullen wel horen maar de betekenis niet begrijpen, en jullie zullen wel kijken maar niets zien.

Jezus' discipelen hadden meer kennis (van Jezus zelf) en dus meer begrip over zijn boodschap.
Nu hebben we meer informatie uit de bijbel en ga je door een studie daarvan ook meer begrijpen van de boodschap van Jezus. Het zal dus een studie vergen om erachter te komen wat nu waarheid is en wat niet.
Die studie is geen hogere wiskunde, niet voorbehouden aan intellectuelen.

Ibbel schreef:
As it is, wordt de bijbel al door hele volksstammen anders uitgelegd.

Er vanuit gaan dat de bijbel het ongelogen woord van God is waarin hij precies, tot in detail, uitlegt wat-ie gedaan heeft en wat z'n bedoeling is, een paar honderd jaar na Christus opgeschreven door toch wel simpele zielen - zeker qua kennis zoals wij die nu hebben - en tegelijkertijd zeggen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn is wel een conundrum hè..

De uitleg van de bijbel en het verspreiden van de boodschap erin is niet voorbehouden aan intellectuelen.
Net zoals Jezus discipelen dat ook niet waren. Er waren intellectuelen bij maar ook hele gewone mensen.
Om de bijbel op te schrijven maakte God ook gebruik van gewone mensen. Er waren erbij die intellectueel waren, maar ook die heel gewoon waren. Dat maakte niet uit, want bijbelschrijvers waren geïnspireerd door God. O.a. 2 Samuel 23:1 en 2 Timotheus 3:16.
Wat betreft de uitleg van de bijbel is het wel zo dat die van het begin tot het eind moet kloppen. De bijbel kan niet met zichzelf in tegenspraak zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-05-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:44

AnnedB schreef:
Hoe denken mensen die geloven eigenlijk over dinosaurussen? Geloven zij dat die hebben bestaan?

Voor mij geen enkel probleem.

Die ene psalm (nummer 90), waarin het zinnetje staat 'dat voor God duizend jaar zijn als 1 dag' is een mooi lied.

Maar ik zie weinig in de oeroude theorie
(het stamt uit de vierde eeuw van onze jaartelling als ik het goed heb)
'dat omdat hemel en aarde in zes/zeven dagen zijn geschapen, ze ook weer na zes/ zevenduizend jaar vernietigd zullen worden'.

Rond het jaar 1000 was men echt bang - en sommigen rond 2000 ook.

(En het zij herhaald: de bijbel heeft niet 1 enkel verhaal over de schepping, het zijn er meerdere - dus voor mij kan daar rustig een extra 'verhaal', dat van de westerse wetenschap, aan worden toegevoegd.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-05-23 18:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:45

Babootje schreef:
Er waren intellectuelen bij maar ook hele gewone mensen.
Om de bijbel op te schrijven maakte God ook gebruik van gewone mensen. Er waren erbij die intellectueel waren, maar ook die heel gewoon waren.

Dat zeg ik :+
En de kans is vrij groot, dat die hun eigen woorden/interpretatie hebben gegeven áls er al gedicteerd werd door God en/of dat God Jip en Janneketaal heeft gebruikt. Omdat ze iets anders niet zouden begrijpen.

Dát is wat me zo tegen staat: de Bijbel wordt niet bezien in het licht van de tijd waarin het geschreven werd. En niet alleen de tijd, maar ook de cultuur, de kennis, de algemene levensstandaard.
Het ding wordt nog steeds gezien als 'the truth, the whole truth and nothing but the truth'.

Dát is wat ik tegen heb op kerken en religies. Ze willen de moderne mens vertellen wat ze moeten doen op basis van een eeuwenoud boek (waarvan je mag aannemen dat wat erin staat al op basis van 'overlevering' is geschreven), zonder ook maar één keer na te denken over hoe het tóen was.

Iedereen mag geloven wat-ie wil, al gelooft-ie in the Flying Spaghetti Monster of the Pink Invisible Unicorn, maar die bijbel als enige en vaststaande waarheid te zien... brrrr.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:51

Babootje, ik heb twee vragen :)
1. Geloof jij dat je de Bijbel op 1 manier kunt lezen, of kun je de teksten die er in staan op heel veel verschillende manieren uitleggen?
2. Wat gebeurt er (in jouw visie) met mensen die niet geloven, na hun dood?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:54

Babootje schreef:
[
Maar die overgangen zijn dus nooit gevonden Ava.

Er zijn zeker wél overgangs vormen gevonden. Het is waar dat de fossielen verzameling die gevonden is enorm incompleet is. Fossilisatie is zeldzaam, en bepaalde eco systemen maken. Fossilisatie nóg zeldzamer.
Maar er is meer data dan alleen fossiel inderzoek, dna en rna onderzoek bijvoorbeeld.

Wat jij ter discussie stelt is de consensus van een heel wetenschappelijk veld de héle moderne biologie is gestoeld op de bewezen evolutie theorie (en laat je geen zand in de ogen strooien door die term theorie in wetenschappelijk verband heeft een wat andere betekenis dan in het dagelijks spraakgebruik.)

En in dit verband heb ik een simpele vraag voor je Babootje; geloof je dat de zon en alle andere hemellichamen om de aarde draaien, en dat de aarde het vaste middelpunt van het universum is en het firmament onveranderlijk is?
Of geloof je moderne astronomen, en niet de bijbel?

Zo nee, waarom doe je dat wél als het om andere wetenschap gaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:59

Babootje schreef:
Er waren intellectuelen bij maar ook hele gewone mensen.
Om de bijbel op te schrijven maakte God ook gebruik van gewone mensen. Er waren erbij die intellectueel waren, maar ook die heel gewoon waren.

Ibbel schreef:
Dat zeg ik :+
En de kans is vrij groot, dat die hun eigen woorden/interpretatie hebben gegeven áls er al gedicteerd werd door God en/of dat God Jip en Janneketaal heeft gebruikt. Omdat ze iets anders niet zouden begrijpen.

Dat "geinspireerd door God" wil wel zeggen dat God invloed heeft gehad op hoe zijn boodschap in de bijbel terecht zou komen. Niet een eigen interpretatie.

Ibbel schreef:
Dát is wat me zo tegen staat: de Bijbel wordt niet bezien in het licht van de tijd waarin het geschreven werd. En niet alleen de tijd, maar ook de cultuur, de kennis, de algemene levensstandaard.
Het ding wordt nog steeds gezien als 'the truth, the whole truth and nothing but the truth'.

Klopt, de bijbel is geschreven in een bepaald tijdsgewricht. Toch is de bijbel v.w.b de boodschap, en adviezen voor ons heel modern. Het bevat wijsheden die voor ons in deze tijd nog steeds gelden.

Ibbel schreef:
Dát is wat ik tegen heb op kerken en religies. Ze willen de moderne mens vertellen wat ze moeten doen op basis van een eeuwenoud boek (waarvan je mag aannemen dat wat erin staat al op basis van 'overlevering' is geschreven), zonder ook maar één keer na te denken over hoe het tóen was.

Klopt en dat heeft weer veel te maken met interpretatie. Heel wat jaren waren mensen niet in staat om zelf te kunnen lezen wat er in de bijbel stond en is religie gebruikt als machtsmiddel om mensen te onderdrukken.
Tegenwoordig kunnen we zelf begrip krijgen uit de bijbel, maar dan moeten we daar wel moeite voor doen. Dat is natuurlijk een eigen keuze.

Ibbel schreef:
Iedereen mag geloven wat-ie wil, al gelooft-ie in the Flying Spaghetti Monster of the Pink Invisible Unicorn, maar die bijbel als enige en vaststaande waarheid te zien... brrrr.

Ben ik het mee eens. God heeft ons zo gemaakt dat wij een eigen keuze kunnen hebben. En dat geeft jou ook de vrijheid om daar zelf een keuze in te maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:03

Maar wat je niet inziet Babootje is dat jij niet de tools hebt deze wetenschappelijke informatie te beoordelen.
Uiteraard mag je geloven wat je wil, maar als jij me vertelt dat dinosaurusfossielen foutief gedateerd zijn omdat de C14 methode onnauwkeurig zou zijn, dan weet ik dat je een groot gebrek aan kennis hebt over het betreffende onderwerp. Zó groot dat je overtuigde mening daarover gewoon niets waard is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:09

Babootje schreef:
Ben ik het mee eens. God heeft ons zo gemaakt dat wij een eigen keuze kunnen hebben. En dat geeft jou ook de vrijheid om daar zelf een keuze in te maken.

Nou geloof ik niet dat God me gemaakt heeft. Maar ik vind het knap hoe je álles terug weet te l*llen naar God. Zelfs mijn vrije keuzes, die ik gewoon met mijn door mijn vader en moeder gemaakte hersenen maak.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:17

Lieve mede bokkers #doeslief!

Accepteer en respecteer dat christenen een andere kijk hebben. Jullie hoeven dat niet te geloven, daarom heet het ook geloven :)

Eerder in het topic werd gezegd: ik vind het prima als mensen geloven, maar ze moeten me niet gaan overtuigen. Nou, het begint haast een beetje andersom te worden.

TS zal vast niet meer reageren, maar ik denk ook niet dat dit de bedoeling van haar topic is geweest Y;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:20

Nikass schreef:
Babootje, ik heb twee vragen :)
1. Geloof jij dat je de Bijbel op 1 manier kunt lezen, of kun je de teksten die er in staan op heel veel verschillende manieren uitleggen?

Ik geloof dat je de bijbel kunt uitleggen op een manier dat de bijbel zichzelf niet tegenspreekt. De bijbel is van begin tot eind 1 geheel en geïnspireerd door God. Om een voorbeeld te geven: Johannes 1:18 Geen enkel mens heeft ooit God gezien.+ De eniggeboren god,+ die dicht bij de Vader is,+ die heeft duidelijk gemaakt wie Hij is.+ lijkt in tegenspraak te zijn met de tekst in Exodus 24:9: Mozes, Aäron, Na̱dab, Abi̱hu en 70 oudsten van Israël gingen omhoog, 10 en ze zagen de God van Israël.+ Het leek alsof er onder zijn voeten een vloer van saffier lag, die zo zuiver was als de hemel zelf.+ Maar de context maakt duidelijk dat ze God zagen in een visioen Exodus 24:10: "De ware God deed de voorname mannen van Israël+ geen kwaad, en ze zagen hem in een visioen en ze aten en dronken." Zij zagen de ware God niet letterlijk. Nu staat het in de tekst erna maar soms vind je ook de context van de uitleg in andere bijbelgedeelten. Zo nauwkeurig moet je naar de uitleg kijken.

Nikass schreef:
2. Wat gebeurt er (in jouw visie) met mensen die niet geloven, na hun dood?

Daar kan ik zelf niets over zeggen, omdat ik daar (gelukkig) niet over ga. Wat de bijbel ons wel vertelt is dat mensen die zijn gestorven voor Gods oordeelsdag, of die nu gelovig waren of niet een opstanding krijgen.
Verder staat in Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven,+ dat ze u leren kennen, de enige ware God,+ en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.+ Dat betekent dus wel dat we enige moeite moeten doen om erachter te komen wat God nu van ons wil. Dat is ieders eigen verantwoordelijkjheid uiteraard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:22

Kuggur schreef:
Maar wat je niet inziet Babootje is dat jij niet de tools hebt deze wetenschappelijke informatie te beoordelen.
Uiteraard mag je geloven wat je wil, maar als jij me vertelt dat dinosaurusfossielen foutief gedateerd zijn omdat de C14 methode onnauwkeurig zou zijn, dan weet ik dat je een groot gebrek aan kennis hebt over het betreffende onderwerp. Zó groot dat je overtuigde mening daarover gewoon niets waard is.

Leg jouw kennis dan uit, in plaats van alleen maar vertellen dat wat ik beweer (en niet alleen ik) fout is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:22

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Nou geloof ik niet dat God me gemaakt heeft. Maar ik vind het knap hoe je álles terug weet te l*llen naar God. Zelfs mijn vrije keuzes, die ik gewoon met mijn door mijn vader en moeder gemaakte hersenen maak.

Dat is toch ook prima?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:24

neline11 schreef:
Accepteer en respecteer dat christenen een andere kijk hebben. Jullie hoeven dat niet te geloven, daarom heet het ook geloven :)

Helemaal mee eens. Ik blijf ook altijd geïnteresseerd in het tegendeel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:31

neline11 schreef:

Eerder in het topic werd gezegd: ik vind het prima als mensen geloven, maar ze moeten me niet gaan overtuigen. Nou, het begint haast een beetje andersom te worden.

Sorry, maar als er drogredeneringen voorbij komen of simpelweg onjuistheden, corrigeer ik die.
De evolutie is een bewezen feit, net als de zwaartekracht en dat de aarde rond is.

Als jij dat ziet als pogingen om je te overtuigen, lijkt je geloof toch niet zo stevig.

En ik ben geen atheïst, maar ik hecht wel waarde aan waarheidsvinding en wetenschap.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:32

Babootje schreef:
[
Leg jouw kennis dan uit, in plaats van alleen maar vertellen dat wat ik beweer (en niet alleen ik) fout is.

Ik heb je voorbeelden gegeven.
Het gaat een beetje ver de hele evolutie theorie uiteen te zetten.
Ik heb heb probeerd je zo bondig mogelijk, uit te leggen dat je bronnen van informatie hierover toxisch zijn er is legio goede info te vinden op het net, begin bijvoorbeeld eens bij wikipedia.

Maar mijn vraag blijft staan, waarom geloof je bepaalde wetenschappers wél als ze zaken hebben vastgesteld die in strijd zijn met de bijbel (zoals astronomen als het gaat om hoe het zonnestelsel is opgebouwd, ik vermoed dat je ook moeite hebt met hun ideeënover de ouderdom van ons universum....) en andere (biologen geologen paleontologen) niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:36

Lieve Kuggur en andere mensen,

Dit is een topic gemaakt door een meisje dat het geloof heeft leren kennen via haar zorgboerderij. Die denkt leuk een topic te openen en verzandt in deze discussie. Vét boeiend maar misschien ergens anders beter op z'n plek?

XOXO van mij en skydaddy.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:48

Kuggur schreef:
Oef Babootje. Het is pijnlijk, maar deze sites verbreiden willens en wetens aantoonbare leugens.
Religie verwarren met wetenschap is onverstandig.

De bijbel is niet synoniem aan religie. Er zijn geloofsvormen die helemaal niet in overeenstemming zijn met de bijbel en die dat wel zijn. Wat de wetenschap betreft zijn er veel bevindingen gedaan die het bijbelverhaal ondersteunen.
Waarom vind jij dat deze sites aantoonbare leugens verspreiden en kun je onderbouwen dat dit leugens zijn?
Mag wat mij betreft ook per PB.

Kuggur schreef:

Nou dat is nogal een uitspraak.

Kuggur schreef:
Simpel voorbeeld radiometrische datering is helemáál niet "onbetrouwbaar", maar je kunt het alleen gebruiken voor het dateren van organisch materiaal. Fossielen en gesteente kúnnen helemaal niet gedateerd worden met deze methode. Het is een glasharde leugen te beweren dat paleontologen en geologen dat doen.
Ik kan je alleen aanraden je informatie uit betere bronnen te halen, deze sites zijn rommel van het ergste soort.

Ik heb gevraagd om dit te onderbouwen maar die onderbouwing zie ik helaas niet.
Al helemaal niet waarom de informatie uit de door mij genoemde site "rommel van de ergste soort zou zijn"

Kuggur schreef:
Er zijn zeker wél overgangs vormen gevonden.

Enlighten me..

Kuggur schreef:
Het is waar dat de fossielen verzameling die gevonden is enorm incompleet is. Fossilisatie is zeldzaam, en bepaalde eco systemen maken. Fossilisatie nóg zeldzamer.
Maar er is meer data dan alleen fossiel inderzoek, dna en rna onderzoek bijvoorbeeld.

Graag onderbouwing ervan. Volgens mij heb ik al een onderbouwing gegeven. Dus waarom zou dit volgens jou niet waar zijn?

Kuggur schreef:
Wat jij ter discussie stelt is de consensus van een heel wetenschappelijk veld de héle moderne biologie is gestoeld op de bewezen evolutie theorie (en laat je geen zand in de ogen strooien door die term theorie in wetenschappelijk verband heeft een wat andere betekenis dan in het dagelijks spraakgebruik.)

Zeg je nu dat alle "intellectuelen" achter de evolutietheorie staan? (Valt me op dat je dan ook "de bewezen evolutietheorie) noemt. Het is zeker niet zo dat alle wetenschappers achter de evolutietheorie staan als bewezen. Integendeel. De wetenschap is hierover echt verdeeld.

Kuggur schreef:
En in dit verband heb ik een simpele vraag voor je Babootje; geloof je dat de zon en alle andere hemellichamen om de aarde draaien, en dat de aarde het vaste middelpunt van het universum is en het firmament onveranderlijk is?

Denk je dat de bijbel dat zegt? Dan mis je daar iets in je kennis van de bijbel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-05-23 21:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:50

Ik geloof niet. Ben RK opgevoed en zat op een katholieke basisschool. Rond m'n 12e dacht ik opeens, terwijl ik in de kerk was: ik geloof hier echt helemaal niks van. En dat was einde geloof voor mij.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat iemand kan geloven. Maar daardoor vind ik het ook wel weer fascinerend dat 'geloof' iets is wat al zolang bestaat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:55

Charaz schreef:
Janneke2 schreef:
Ik denk ook dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben,
sterker nog: 'in de bijbel staat' dat we een eigen vrije wil hebben.

Dat God almachtig zou zijn is eerder van de romeinse keizer afkomstig dan uit de bijbel.

in mijn eed was het wel 'zo waarlijk helpe mij God almachtig' , maar ik heb dat nooit begrepen als je kan doen wat je wil de verantwoordelijkheid ligt ergens anders, juist niet!
Ik vind het belangrijk om te handelen naar eer en geweten en vind dat dat iemand een goed mens maakt.

Ik geloof niet zozeer in een God als een persoon, maar meer in een hogere macht en dat als je zelf goed bent en goede dingen doet je dit ook terug zal krijgen en dat er soms uitdagingen op je pad komen waarmee je jezelf ontwikkelt of die je lot zijn.

Ik heb dus de belofte afgelegd (toen ik voor mijn werk beëdigd moest worden). De eed afleggen zou voor mij nep voelen, omdat ik helemaal niet in god geloof. En eigenlijk vind ik het vreemd dat god hier überhaupt bijgehaald moet worden. Als rechter bijvoorbeeld, maar je onpartijdig en onafhankelijk zijn. Je draagt een toga om neutraal te zijn en er mogen geen geloofstekens zichtbaar zijn. Waarom dan wel een eed?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:16

Babootje, je bent er niet echt in geïnteresseerd. Zoals ik je eerder heb gezegd de informatie is overal te vinden. En deze discusie is al tot vervelens toe gevoerd. Creationisten worden in de wetenschappelijke wereld niet serieus genomen.
Wetenschappers accepteren "dit fenomeen wordt veroorzaakt door een goddelijk mirakel" nooit als bevredigende verklaring.
Goddank (pun intended) anders zaten we nu nóg in de duistere middeleeuwen...