Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:02

Toen mijn opa overleed moesten we eerst bij m’n oma langskomen en onze kleren laten zien :')

Ze wilde geen zwart, want dat was alleen voor als je verdrietig was en niet voor als er oude mensen doodgingen. Dan is het een feestje als je naar de overkant mag, aldus wijlen mijn oma.

En oh ja, het mocht ook niet te duur zijn. De jurk van m’n moeder vond ze te duur. M’n moeder zei; ach, dat maakt niet uit, bij jou trek ik hem weer aan.

We hadden wel allemaal gedekte kleuren aan, maar geen zwart.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:34

Ik moet wel een beetje glimlachen om al die "regels". Mij persoonlijk boeien uiterlijkheden niet, ik vind de inhoud veel belangrijker. Maar de regels rondom uiterlijkheden kunnen dus zelfs van familie tot familie verschillen. En nee, ik heb geen kast voor met kleding "voor bepaalde gelegenheden", ik heb kleding die ik graag draag in de kast hangen, niet afgestemd op bepaalde codes of etiquette :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:36

@Prompter: ook een gala met hakken outfit?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:39

De hakken zijn aanwezig, de gala outfit niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:42

@ DP ik pak er nu wel de extremen uit. Over het algemeen valt het prima mee in onze familie en vriendengroep en hebben we een gezellige mix. Het is bij de ietwat specialere momenten dat de interpretatie van "wat is netjes" uiteen loopt. En dat gaat dan over shorts met sandalen en witte sokken tot oude, versleten en afgedragen werkkledij op bijzondere gelegenheden in het openbaar (denk aan een doopfeest, communiefeest etc. Die zijn hier nog steeds gangbaar als de wat chiquere feesten).

En we hebben ook een fervent "altijd en overal jaaarond" drager van T-shirts, shorts en turnsloffen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:43

prompter schreef:
De hakken zijn aanwezig, de gala outfit niet :D

:D geniaal! Hakken heb ik ook.. gala denk ik niet.. Ik weet niet precies wat dat is.. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:04

Ik begreep al dat je de extremen eruit pikte.
Maar dan nog.

Die feesten die jij noemt zijn hier ook nog altijd gangbaar.
Al doet mijn schoonfamilie daar gelukkig niet aan.
Mijn kant van de familie helaas wel.
Nu is het even rustig maar binnen een paar jaar komen mijn neefjes en nichtjes daar weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:05

Gala is rode loper ofzoiets.

Schoot me net een ervaring met een dresscode te binnen.
Enkele jaren terug werden vriend en ik uitgenodigd voor de officiële opening van het academiejaar aan de universiteit waar hij is afgestudeerd. Dit is met lezingen, bijzondere nieuwsfeiten, een aantal huldigingen en een klein optreden achteraf met aansluitend een receptie. Dit alles in een plechtig gebouw/evementenzaal in Brussel met rectoren, professoren en vooraanstaande mensen uit de zaken- en onderzoekswereld. De dresscode: stadskledij/tenue de ville.

In eerste instantie gingen we dus ook uit van de letterlijke interpretatie. In mijn geval zou dat dus betekenen dat ik een net zomers jurkje zonder mouwen of fijne bandjes kon aantrekken met een leuk sandaaltje eronder, of een lichte spijkerbroek met leuke blouse of iets in die aard. Vriend zou dan een katoenen bermuda of lange short aantrekken met sober hemd en sneakers gezien de hittegolf die we toen nog hadden.
Voor de zekerheid de dresscode opgezocht, en bovenstaande is dus not done onder tenue de ville. Dus hop, allebei kledij uit de kast gevist die wel aan de voorwaarden kon voldoen.

Ik kan gerust zeggen dat een mooi deel van de genodigden deze voorschriften netjes heeft gevolgd. Helaas waren er veel meer die stadskledij dus echt letterlijk hebben genomen en rondliepen op slippers, hele korte rokjes en shorts, broeken met gaten erin, T-shirts met cartoons of bandshirts en topjes waar de helft uit dreigde te ploppen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:17

Tenue de ville is voor sommigen een lastige. Wij hadden een bedrijfsfeest met die dresscode op de kaart. Beide netjes binnen de dresscode op komen dagen maar er waren ook mensen in een spijkerbroek met flodderblouse (dame) die dus compleet afweek van de uitnodiging, incl de kleuren die niet pasten.
Zulke mensen vallen uit de toon, prima, maar ik zou me ongemakkelijk voelen als ik zo buiten de boot val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:39

De organisatie keek niet echt vrolijk maar goed, had ik het niet opgezocht dan waren wij ook de mist in gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:47

Varekaj schreef:
Maar fatsoen is weer zoiets ruim. Zoals Ibbel schreef heb ik ook altijd gedacht dat die ongeschreven regels van zwart/donker naar een begrafenis etc nog steeds gewoon algemeen gekend en gevolgd werden.
Helaas blijkt dat in de praktijk toch wel tegen te vallen.

Ooit gehoord van de wensen van overledene :) ?

Hier dinsdag uitvaar van oma. Oma had een hekel aan zwart en donkere kleuren. Haar laatste wens is dat iedereen in kleurrijke kleren zou komen gecombineerd met wit.

Ik zou niet weten waarom ik dan in het zwart zou moeten omdat het zo hoort?

En niet in donker gaan staat ook niet gelijk aan niet netjes. Ik kom gewoon in een pak maar dan geen donker pak maar een petrol pak met een witte blouse.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:18

Spenk schreef:
Varekaj schreef:
Maar fatsoen is weer zoiets ruim. Zoals Ibbel schreef heb ik ook altijd gedacht dat die ongeschreven regels van zwart/donker naar een begrafenis etc nog steeds gewoon algemeen gekend en gevolgd werden.
Helaas blijkt dat in de praktijk toch wel tegen te vallen.

Ooit gehoord van de wensen van overledene :) ?

Hier dinsdag uitvaar van oma. Oma had een hekel aan zwart en donkere kleuren. Haar laatste wens is dat iedereen in kleurrijke kleren zou komen gecombineerd met wit.

Ik zou niet weten waarom ik dan in het zwart zou moeten omdat het zo hoort?

En niet in donker gaan staat ook niet gelijk aan niet netjes. Ik kom gewoon in een pak maar dan geen donker pak maar een petrol pak met een witte blouse.

Je trekt het een beetje uit zijn verband.
Varekaj heeft het over ongeschreven regels, dingen die normaal zouden moeten zijn en waar mensen niet over zouden hoeven nadenken... Dus over momenten waarbij je eigenlijk geen dresscode nodig hebt.
Terwijl jij het over wensen van de overledene hebt, wat basicly hetzelfde is als een dresscode :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:26

Een dresscode is voor mij niets meer en niets minder dan een richtlijn of afbakening van verwachtingen of even een bevestiging van een ongeschreven regel.

Zoals gezegd, tenzij anders aangegeven horen donkere en sobere kleuren bij een begrafenis. Vrolijke kleuren bij communiefeesten, huwelijken, jubilea. Dat kan gaan van pastel tot knalkleuren, al dan niet in een bepaald thema of bepaalde tinten indien specifiek gemeld.

Door de jaren heen zijn bepaalde normen en waarden vervaagd, aangepast, noem het hoe je wil. Niks op tegen, maar een bepaalde etiquette of misschien zelfs "waardigheid" betreffende kledij mag wel behouden blijven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:06

Ik heb die dresscodes nooit echt begrepen en vindt het niets. In ieder geval niet wanneer je min of meer gedwongen wordt iets te dragen waar je je niet ok in voelt.
Ik draag bijvoorbeeld nooit jurken, rokken en hakken. Sterker nog, ik heb het niet eens. Mij zal je dus never nooit op een gala zien in een jurk en hakken :')
Dan ga ik niet.

Nichtje had jaren geleden een bruiloft waarin ze wilde dat iedereen een paars kledingstuk droeg. Dat is voor mij de grens.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:08

MarliesV schreef:
Tenue de ville is voor sommigen een lastige. Wij hadden een bedrijfsfeest met die dresscode op de kaart. Beide netjes binnen de dresscode op komen dagen maar er waren ook mensen in een spijkerbroek met flodderblouse (dame) die dus compleet afweek van de uitnodiging, incl de kleuren die niet o.
Zulke mensen vallen uit de toon, prima, maar ik zou me ongemakkelijk voelen als ik zo buiten de boot val.

Ik zou me eerder ongemakkelijk voelen wanneer ik op moet komen draven in kleding die me niet staat/wat ik niet leuk vind of niet lekker vind zitten en wat totaal niet "mij" is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:29

Tieme schreef:
MarliesV schreef:
Tenue de ville is voor sommigen een lastige. Wij hadden een bedrijfsfeest met die dresscode op de kaart. Beide netjes binnen de dresscode op komen dagen maar er waren ook mensen in een spijkerbroek met flodderblouse (dame) die dus compleet afweek van de uitnodiging, incl de kleuren die niet o.

Ik zou me eerder ongemakkelijk voelen wanneer ik op moet komen draven in kleding die me niet staat/wat ik niet leuk vind of niet lekker vind zitten en wat totaal niet "mij" is.

Ik kan me beide voorstellen. Gelukkig voel ik mezelf goed in alle soorten kleding. Ik heb ook van alles, al kleed ik me de laatste jaren het liefst casual. Maar als je het gevoel hebt alsof je verkleed bent dan lijkt me dat geen pretje. Ik zou dan altijd doen waar ik mezelf prettig bij voel.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:06

Hoe gaan de mensen hier die tatoeages hebben om met dresscodes? Als ik echt op chic wil gaan wil ik ze liever bedekken omdat ze nogal groot zijn. Maar dan kan ik geen korte jurkjes aan of iets zonder mouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:32

Cer schreef:
Maar waarom is dat?

Dat is omdat iemand verzonnen heeft dat dat plechtig is ..ofzo... wie heeft de regels rondom begrafenissen gemaakt en waarom zou het op die manier moeten?
het is geheel afhankelijk van de familie gelukkig tegenwoordig :j

Tja, dat is 'de Westerse cultuur'. En dan eigenlijk ook nog alleen het Noorden. Rond de Middellandse Zee is paars gebruikelijker als rouwkleur, en nog zuidelijker wordt het wit.

Bij de Islam moet een dode binnen 24 uur onder de grond. In India worden ze op een houtstapel verbrand, of aan de gieren overgelaten. De Noormannen legden hun dode krijgers in een boot, staken die aan en duwden 'm de zee op.

Wie heeft dat ooit bedacht? Tja, iemand. Zo ontstaan gewoontes, dat worden tradities, en van daar uit wordt het cultuur.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:13

jiehaaa schreef:
Hoe gaan de mensen hier die tatoeages hebben om met dresscodes? Als ik echt op chic wil gaan wil ik ze liever bedekken omdat ze nogal groot zijn. Maar dan kan ik geen korte jurkjes aan of iets zonder mouwen.

Tja, dat is het risico van tatoeages nemen die lastig te bedekken zijn.
Die dingen zijn niet voor niets lang voorbehouden geweest aan zeelui, motorclubs, bendeleden, etc. Die had een fatsoenlijk iemand sowieso niet, en dus hoefde er in de dresscodes geen oplossing voor gevonden te worden.
De regel is volgens mij nog steeds dat je ze bij sollicitaties en in een zakelijke setting gewoon bedekt. Bij bruiloften zal dat meer van het gezelschap afhangen wat men gewenst vindt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:18

Mag toch hopen dat we tegenwoordig openminder zijn en tattoos niets zeggen over of iemand aso is of ongeschikt voor de job.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:26

Ongeschikt voor de job? Ja hoor.
Wat denk je van uitvaartbegeleider met een doodshoofd op een zichtbare plek? Lijkt me géén goed idee...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:29

Ik heb bij diverse beveiligingsedrijven gewerkt en met tattoos op de armen mochten niet met korte mouwen werken.
Zelf vind ik dat ook hopeloos ouderwets maar het was daar wel zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:33

Ibbel schreef:
Ongeschikt voor de job? Ja hoor.
Wat denk je van uitvaartbegeleider met een doodshoofd op een zichtbare plek? Lijkt me géén goed idee...

Dat ligt er maar net aan voor welke mensen je de dienst doet..
daar zitten ook vast we mensen met tattoos tussen :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:36

Needje schreef:
Mag toch hopen dat we tegenwoordig openminder zijn en tattoos niets zeggen over of iemand aso is of ongeschikt voor de job.

Als je voor een baan er representatief uit moet zien, en de tatoeages zijn zo geplaatst dat dat niet lukt, dan ben je daardoor ongeschikt voor de job. Dat is toch niet zo moeilijk?

En ja, het verschilt door de wereld heen nogal wat representatief is. Daardoor kan een Maori stamhoofd prima met een volgetatoeëerd gezicht zijn stam vertegenwoordigen, maar zal ons kabinet waarschijnlijk ingrijpen als Willem Alexander dezelfde tekening wil laten zetten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:37

oomens schreef:
jiehaaa schreef:

Tja, dat is het risico van tatoeages nemen die lastig te bedekken zijn.
Die dingen zijn niet voor niets lang voorbehouden geweest aan zeelui, motorclubs, bendeleden, etc. Die had een fatsoenlijk iemand sowieso niet, en dus hoefde er in de dresscodes geen oplossing voor gevonden te worden.
De regel is volgens mij nog steeds dat je ze bij sollicitaties en in een zakelijke setting gewoon bedekt. Bij bruiloften zal dat meer van het gezelschap afhangen wat men gewenst vindt.

Ik had niet gedacht dat er nog zo ouderwets over gedacht zou worden anno nu :')
Bedekken is geen enkel probleem, maar dan vallen de korte jurkjes af.