Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:14

marleen_usar schreef:
Een tip is hij kan beter zijn telefoon thuis laten of in de auto de volgende keer.

Dat lost toch niet de vraag van de OP op.

TS zoekt hulp bij de benadering van het probleem, wat nu een stuk communicatie tussen vriend en broer is en ouders die vinden dat dit uitgepraat moet worden.

Dat nadien de conclusie is dat bij wijze van spreken broerlief zijn grote mond moet houden en vriendlief zijn telefoon moet thuis laten prima. Maar om daar te komen moeten er eerst dingen uitgesproken worden.

En TS hoeft natuurlijk geen politie agentje te spelen tussen beide partijen. Lief dat je dat wilt TS maar pas op dat jij straks niet tussen beide in komt te staan. Is je familie niet waard en je relatie ook niet.

Vandaar mijn voorstel: ga bij je ouders op de koffie, stuur die mannen het bos in samen en laten ze maar terug komen als ze het hebben uitgepraat en samen sorry kunnen zeggen tegen jullie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:22

Goof schreef:
Momo94 schreef:
Ik wil tips hoe ik dit straks moet aanpakken of tips om er mee om te gaan of wat dan ook..

Ik snap niet zo goed wat jij 'wil aanpakken'?
Jij hoeft hier niets mee, je bent geen mediator, geen gespreksleider, helemaal niets.

Tegen je vriend: Laat je telefoon thuis.
Tegen je broer: Laat je grote bek thuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:45

rien10 schreef:
Goof schreef:

Jij hoeft hier niets mee, je bent geen mediator, geen gespreksleider, helemaal niets.

:D heel kort samen gevat komt het hier wel een beetje op neer denk ik ja. :+ Niet moeilijker of groter maken dan het is, oliebol happened. Leer er uit en door.

rien10

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:46

Ik ben af en toe erg kort door de bocht. We zitten op pagina 13 van dit topic. Maar meer dan mijn bovenstaande opmerking kan TS er niet aan doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:17

Goof schreef:
Momo94 schreef:
Ik wil tips hoe ik dit straks moet aanpakken of tips om er mee om te gaan of wat dan ook..

Ik kan wel snappen dat TS er voor haar gevoel tussen in zit, het is haar partner en familie waar dit in af speelt. Zou denk ik ook graag de lucht geklaard zien. Net als haar ouders denk ik aangezien die graag iedereen voor een gesprek aan tafel willen hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:31

Ayasha schreef:
Brainless schreef:

Wij gingen nooit uiteten...
En op verjaardagen waren ook mensen "afwezig" hoor.
Mijn oma was altijd aan het breien (had echt werkelijk altijd haar breiwerk mee, ook aan het kerstdiner zat oma tussen de gangen door te breien :j ) ook wel iemand die vaak met een puzzel (op papier) mee had.
Ben ooit mee uit eten geweest en die vader zat met zijn pijp aan heerlijk een boek te lezen :+

Vroegah zat men op cafe of aan de ontbijttafel met de krant. Dat was doodnormaal. Nu is dat met een telefoon en is het schandalig en asociaal… Tijden veranderen maar niet altijd ten goede. Dan komen we terug bij de basis dat mensen moeite hebben met dingen loslaten die niet in hun kraam passen.

Maar van de krant werd je tenminste nog wijzer tenzij je alleen de kruiswoordpuzzels deed. Pokemon Go stond er in elk geval niet in :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:41

Je ging ook niet met de krant aan de dinertafel zitten met een familiediner, wel? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:51

Avalanche schreef:
Je ging ook niet met de krant aan de dinertafel zitten met een familiediner, wel? :D

Mijn ‘stief’grootvader iig wel. :+ (hij heeft me altijd als eigen kleinkind behandeld dus klinkt zo grof maar goed officieel was hij mijn grootvader via mijn stiefmoeder.) die trok zich daar weinig van aan. De ‘jeugd’ kon doen wat ie wilde (hij is 90+ geworden dus de ‘jeugd’ ging inmiddels van 12 jaar tot 35 met eigen kinderen. _O- )

Dus of die mentaliteit nu echt iets van ‘nu’ is? _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:30

Oh nee, dat geloof ik ook niet. Het is volgens mij van alle tijden.

En die krant was ook nog eens mega groot, dus als je met de krant aan tafel gaat zitten is het iig meer opvallend dan met een gsm :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:25

Avalanche schreef:
Oh nee, dat geloof ik ook niet. Het is volgens mij van alle tijden.

En die krant was ook nog eens mega groot, dus als je met de krant aan tafel gaat zitten is het iig meer opvallend dan met een gsm :+

Dat laatste ja :') het paste ruimtetechnisch niet eens om de krant te lezen aan tafel.
Wij aten altijd samen en pa vertrok daarna naar de tafel in de woonkamer waar hij dat hele gevaarte ongehinderd kon uitvouwen :+

rien10 schreef:
Momo94 schreef:

Dit ja. Ik begrijp ook niet wat er meer aangepakt moet worden dan dit.
Huppakee en klaar ermee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:49

Daar prik je toch geen datum voor om het uit te praten, het wordt veel groter gemaakt dan het is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:55

Ik snap eigenlijk juist heel goed dat die ouders met beide mannen willen praten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:58

Urbanus schreef:
Ik snap eigenlijk juist heel goed dat die ouders met beide mannen willen praten.

Precies.
Maar TS hoeft daar geen 'aanpak' in te hebben. Het is niet haar gedrag en haar ruzie.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:59

En juist omdat TS aangeeft dat het gezin eerder moeite heeft gehad met communiceren met elkaar, lijkt het me inderdaad ook goed om het met zijn alles uit te spreken. Het is nu toch al een olifant geworden.

TS, ik begrijp dat je graag wilt dat iedereen zich weer prettig voelt bij elkaar. Het belangrijkste is dat zowel je vriend als je broer kunnen inzien waar ze fout zaten, dit toegeven en ook open kunnen staan voor de ander. Jij bent hier niet verantwoordelijk voor, maar aangezien je dichtbij ze staan kun je ze misschien wel helpen om dit lichtje te laten branden. Kunnen ze dit niet inzien, dan wordt communiceren erover vrees ik lastig. Maar mag toch hopen dat deze volwassen mannen een beetje zelfreflectie hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:52

Ok mijn tip:

Als jouw vent nu nog niet lang en breed, uit zichzelf, zijn excuses heeft aangeboden aan jouw ouders wiens etentje hij (al dan niet deels) mee verpest heeft —> run.

Of haal de stier maar, meer rode vlaggen zijn er toch niet.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:56

poes schreef:
Ok mijn tip:

Als jouw vent nu nog niet lang en breed, uit zichzelf, zijn excuses heeft aangeboden aan jouw ouders wiens etentje hij (al dan niet deels) mee verpest heeft —> run.

_/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 00:17

poes schreef:
Ok mijn tip:

Echt? :)) Dit kan je niet menen… dit is echt zwaar dramatiseren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:06

Wat een drama zeg wordt steeds erger gemaakt.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:02

Bokkers die tips hebben gegeven die heb ik opgeschreven en voor zover mogelijk is zal ik daar iets mee doen.

En voor iedereen die zegt run! Dat is makkelijker gezegd tot je zelf in zo'n situatie zit.. dus hou daar alsjeblieft mee op...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:11

Ik heb het toppic vol verbazing gelezen.

TS ik lees dat jij er gewoon tussen in zit. Ik denk dat je het heel erg bij jezelf moet houden. Dus als je met je vriend in gesprek gaat alleen benoemen wat het met jou doet, geen verwijten naar hem, dan schiet hij dus meteen in de armen over elkaar en hakken in het zand modus. Misschien dat hij dan wel "benaderbaar" is.

Zo zou ik het gesprek op 6 november ook aangaan. Jij en je ouders moeten tegen je vriend/schoonzoon en broer/zoon het ook houden bij wat het met jullie heeft gedaan. Ik denk wanneer je meteen met een vinger gaat wijzen over wat er niet goed is je meteen aversie opwekt.

Sterkte tis gewoon een ut situatie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:21

Ayasha schreef:
poes schreef:
Ok mijn tip:

Echt? :)) Dit kan je niet menen… dit is echt zwaar dramatiseren.

Nee ik meen het echt. Je als een zal gedragen is 1 ding, vervolgens niet uit jezelf een simpele verontschuldiging kunnen maken… dat zou bij mij genoeg zeggen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:22

TS dat je er tussen zit en het niet leuk is snap ik helemaal maar ik lees wel in je berichten terug dat het lijkt of je excuses maak voor je vriend zijn gedrag. Mijn vriend kan zich soms ook als een lompe boer gedragen maar zich respectloos gedragen tegenover mijn familie os echt een NO GO! Daar krijgt hij dan echt de wind van voren. Je broertje zijn gedrag os ook niet ok maar daar zouden je ouders wat van kunnen zeggen maar hij zal zich tegenover jouw ouder vast al verontschuldigd hebben daarvoor.
Jouw vriend had dat (als hij het nog niet gedaan heeft) allang moeten doen want hoe hij zich gedraagt is gewoon respectloos en kinderachtig. In mijn ogen zou hij de familie uit moeten nodigen voor een nieuw etentje en zich van zijn goede kant moeten laten zien. Als hij namelijk zich niet zo asociaal gedragen had door totaal ongeïnteresseerd op zijn mobiel te zitten was jouw broertje niet uit zijn slof geschoten. Daar had hij geen rede toe dan. Dus het hoeft helemaal geen gedoe te zijn en een groot gesprek te worden.
Vriend nodigt iedereen uit voor een etentje biedt zijn excuses aan dan zal jouw broertje ook zeggen “sorry dat ik zo uitviel” hop klaar drink er een biertje op klaar..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:43

Wij gaan een paar keer per jaar met een groepje uit eten. We hebben de regel dat de eerste die de telefoon ter hand neemt de rekening betaald. Behalve als je gebeld wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:22

Momo94 schreef:
Bokkers die tips hebben gegeven die heb ik opgeschreven en voor zover mogelijk is zal ik daar iets mee doen.

En voor iedereen die zegt run! Dat is makkelijker gezegd tot je zelf in zo'n situatie zit.. dus hou daar alsjeblieft mee op...

Ts, ik merk dat ik aansla op deze opmerking...
Bedoel je daarmee dat je dat eigenlijk wel zou willen maar moeilijk is?

Je hoeft niet te antwoorden, maar weet dat geen enkele man het waard is te blijven als je eigenlijk weg wil :knuffel:

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:39

Momo94 schreef:

Het lijkt me goed om voor je het gesprek met iedereen hebt, zelf het gesprek met je vriend aan te gaan. Uit je berichten lijkt het alsof je vriend niet vind dat hij zelf fout zat, maar alleen je broer. Het lijkt me goed als je hem duidelijk maakt dat hij ook fout is geweest, en dat hij zich hiervoor allereerst ten opzichte van je ouders moet verontschuldigen (kan ook alvast voor het familiegesprek), en eigenlijk ook tegen jou, want door hem zit je nu in een vervelende situatie, want jij bent toch wel een beetje verantwoordelijk voor hoe jouw aanhang zich gedraagt. Je broer zou dit ook moeten doen, maar dat is meer de verantwoordelijkheid van je ouders en niet van jou.