Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

MarlindeRooz

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:20

Dat denk ik niet haha. Ik denk dat ze bedoelt dat ze gisteren nog een motor zag slalommen. Dus dat die niet alleen in files dat doen. Ik zie inderdaad wel eens motoren rechts inhalen ja. Levensgevaarlijk.

Ben stiekem erg blij dat mijn vriend zijn motor niet meer gebruikt. Hij doet dat soort dingen niet maar alsnog ben je zo mega kwetsbaar. Doodeng. :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:29

O zo… Hmm ja ik spiegel veel en word daardoor niet snel verrast door motoren. Sommige halen wel ehm aparte capriolen uit. Maar goed dat gaat niet over invoegen op de snelweg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:35

Ik reageerde op dat van die motoren idd, excuses voor de verwarring

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:38

Ja ik kijk ook veel in mn spiegel, maar dan nog horen ze zich, volgens mij, gewoon aan de verkeersregels te houden toch?
Behalve bij een zeer langzaam rijdende/stilstaande file, dacht ik.
In een gemiddelde file die bijv 50km rijdt, ga ik niet perse een motor langs laten rijden... Of moet dat wel?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:07

Het is onofficieel wel de bedoeling dat je motorrijders er langs laat in een file. Als motorrijder wil je liefst niet stilvallen op de baan tussen een file en al helemaal niet ergens achterop rijden. Er is voor zover ik weet in NL geen harde maximale snelheid afgesproken waarbij je er als motorrijder niet meer voorbij mag, wel dat dat met Max 10 km/h snelheidsverschil mag gebeuren. Een file is stilstaand of langzaam rijdend verkeer, waarbij voor die laatste term nou juist bij 50 km/h de grens ligt dus dat is een lastige.

Er is niks verplicht want het gaat om een gedragscode maar dit wordt wel gebruikt door verzekeraars. En als je dus te onvoorzichtig bent als autobestuurder waardoor een motorrijder die zich wel aan de gedragscode heeft gehouden verongelukt kun je wel degelijk verzekeringstechnisch de Sjaak zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:14

Nja dat vond ik het lastige want als het 70km per uur gaat in een file, dan zou ik het zelf heel onverantwoord vinden om tussendoor te gaan rijden, als motorrijder... Maar ik ben dan ook geen motorrijder (en dat ga ik nooit worden ook, doodeng :+ )
Moeten ze trouwens bij een stoplicht gewoon achteraan wachten, of mogen ze voor de 1ste auto gaan staan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:42

Motoren mogen de auto’s voorbij gaan bij een verkeerslicht om vooraan te gaan staan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:50

Oh en het is zo heerlijk :D al veel te lang niet gedaan maar ik wacht met smart op de dag dat ik weer een eigen motor heb. Persoonlijk is een +/- 50km/h voor mij voldoende om weer op de baan te gaan, mits er met constante snelheid weer wordt doorgereden. Daarom rijd in liever soms net iets langer door, je wil er zeker van zijn dat het verkeer nu ook echt weer voor langere tijd rijdend blijft je niet na 10 seconden weer op de noodrem moet.

Wat stoplicht betreft: ook hier geldt dat je niet het recht hebt als motorrijder om overal vooraan te staan maar dat het in de basis zeker wel is toegestaan. Het is toegestaan op voorwaarde dat het veilig gebeurd, bijv. dus met gematigde snelheid de auto’s voorbij rijden. Ook is de voorwaarde natuurlijk dat je geen andere verkeersregels overtreed, dus bijv inhalen over een doorgetrokken streep, ander voorsorteervak, of voorbij de stopstreep stoppen. Wat dat betreft wordt eea nog wel eens gedoogd afhankelijk van de situatie en of je je verder veilig en correct opstelt. Ook dit gedrag van motorrijders is in de basis gebaseerd op het idee: kan je voorkomen dat je ergens stilstaand achteraansluit, dan doe je dat altijd ivm je eigen veiligheid. Ook ben je als motor vrijwel altijd sneller weg dan de auto’s dus voorkom je daarmee inhaalbewegingen. En natuurlijk doet men het ook wel eens omdat het gewoon lekker is of als eerste bij het stoplicht weg te kunnen scheuren, eerlijk is eerlijk :)) maar het is in de basis niet verboden.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:40

Ik heb nee geantwoord: al doe ik het wel.
Ik vind dat geen voorrang geven maar eerder hoffelijk rijden.
Als het kan schuif ik op, als het niet kan ben ik het namelijk ook niet verplicht!

Ook als invoeger probeer ik mee te kijken wat handig is.
Het heeft geen nut vol gas op die invoegstrook te gaan racen en je plek “op te eisen”, als je je dan tussen twee vrachtwagens moet pletten.
Dan wat trager rijden, achter de vrachtwagen invoegen en vanaf er plaats is dan er voorbij.

Overigens zie ik wel een verschil tussen NL en Belgie. In Nederland rijden jullie best lang door, in België voegen we in vanaf er plek is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:47

Ik heb nee gezegd omdat ik voorrang wat anders vind dan opschuiven als dat kan/nodig is.
Ik ga niet remmen of andere capriolen uithalen om iemand voorrang te geven midden op de snelweg, maar als ik zie dat iemand 'moeite' heeft met invoegen en ik kan even schuiven, prima, doe ik graag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:57

Optiwolk schreef:
Overigens zie ik wel een verschil tussen NL en Belgie. In Nederland rijden jullie best lang door, in België voegen we in vanaf er plek is.

Ligt er wel aan… Ik zie zeker als het druk is regelmatig dat mensen aan het begin van de invoegstrook al struggelen om er tussen te komen. Soms rijd ik daar dan achter ook op die invoegstrook en rijd ik wanneer die auto voor mij eindelijk is ingevoegd even door op de invoegstrook en kan zonder problemen dan een plekje verderop vinden al langzaamrijdend.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:57

Ineke2 schreef:
Optiwolk schreef:

Ligt er wel aan… Ik zie zeker als het druk is regelmatig dat mensen aan het begin van de invoegstrook al struggelen om er tussen te komen. Soms rijd ik daar dan achter ook op die invoegstrook en rijd ik wanneer die auto voor mij eindelijk is ingevoegd even door op de invoegstrook en kan zonder problemen dan een plekje verderop vinden al langzaamrijdend.

ik dacht ook altijd dat het advies was: gebruik de hele invoegstrook (zeker bij file's), want dan kan het al rijdend verkeer anticiperen op jou (en evt. ruimte maken tussen 2 auto's) & kan jij je snelheid het beste aanpassen aan het rijdend verkeer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:15

Dat lijkt mij verschrikkelijk onhandig, want als je dan op het einde vastzit en er niet tussen kan / gelaten wordt, kom je wel in erg lastige situaties.
Ik gooi mijn wagen altijd meteen links zodra dat kan in elk geval, en liefst in 1 ruk tot het helemaal linker rijvak :') (ben wel iemand die dagelijks autostrade rijdt en regelmatig lange afstanden (200 km enkel) en liefst gewoon aan de max snelheid of hoger blijft cruisen).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:18

Het is toch een regel dat je de hele invoegstrook moet gebruiken?
(niet dat ik dat doe, dan is het inderdaad ruzie aan het eind :') ) Trouwens, net zoals als je ergens een keer links moet in de stad, dat je dan al een poosje links gaat rijden, anders kom je niet voor het juiste verkeersllicht uit :') (omdat iedereen zo lekker strak op elkaar zit, en je er niet tussen kan want vOoRDRingeN! ) <- Lekker generaliserend even :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:21

Op drukke plaatsen in de stad wordt er dan ook meestal niet zo moeilijk gedaan over ergens tussen gaan. Voordringen is echt alleen als je expres langs een stilstaande rij rijdt om er dan zo laat mogelijk alsnog tussen te gaan. En zelfs dat levert meestal niet zoveel gedoe op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:26

Oh, oke :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:07

Het is geen officiële regel, als in je krijgt er geen boete voor als je het niet doet. Hier is het afhankelijk van hoe druk het is. Bij drukte rijdt het vaak toch al niet enorm door en dan voeg ik in de eerste helft vaak wel in (zorg ervoor dat ik meestal bij het puntstuk al bij een stuk rij waar ruimte is en vaak ben ik dan ook wel redelijk op snelheid), als het rustiger is trek ik vaak door tot de tweede helft van de invoegstrook en voeg daar ergens in. Dat is meestal 's avonds, dan ligt de maximumsnelheid ook hoger dus is die extra snelheid wel handig.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:41

Cer schreef:
(niet dat ik dat doe, dan is het inderdaad ruzie aan het eind :') ) Trouwens, net zoals als je ergens een keer links moet in de stad, dat je dan al een poosje links gaat rijden, anders kom je niet voor het juiste verkeersllicht uit :') (omdat iedereen zo lekker strak op elkaar zit, en je er niet tussen kan want vOoRDRingeN! ) <- Lekker generaliserend even :+

Dat zei een kennis laatst ook, maar ik heb juist geleerd om op 2/3 van de invoegstrook in te voegen. Zij ergerde zich eraan als mensen eerder gingen invoegen, maarja als het verschillend geleerd wordt :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:30

Amira_ schreef:
Cer schreef:

Dat zei een kennis laatst ook, maar ik heb juist geleerd om op 2/3 van de invoegstrook in te voegen. Zij ergerde zich eraan als mensen eerder gingen invoegen, maarja als het verschillend geleerd wordt :')

Je moet gewoon invoegen als je je snelheid hebt aangepast aan het overige verkeer en als het kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:31

Er was toen toch een campagne over? Ooit? (Misschien toen auto’s nog op kolen reden, dat kan :') )

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:35

Ik heb geleerd gelijk in te voegen wanneer het kan. Rijbewijs 5 jaar geleden gehaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:40

Aight schreef:
Ineke2 schreef:

ik dacht ook altijd dat het advies was: gebruik de hele invoegstrook (zeker bij file's), want dan kan het al rijdend verkeer anticiperen op jou (en evt. ruimte maken tussen 2 auto's) & kan jij je snelheid het beste aanpassen aan het rijdend verkeer.

Nou precies dat inderdaad, ik gebruik de strook om zoveel mogelijk zonder stil te staan netjes in te kunnen voegen tijdens file.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:29

Ik schuif vaak een baan op als het kan en ik zie auto’s die in willen voegen. Als het niet kan dat laat ik ze ritsen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:25

Ik heb er extra opgelet n.a.v. dit topic.
Ik zie hier veel auto's opzij gaan, ook vrachtwagens.

Je hebt hier veel weefvakken. Geef je geen richting aan bij drukte, dan ga je gewoon weer met de opgebouwde snelheid de afslag af. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:43

Ik let ook meer op nav dit topic. Had laatst ook iets moois :D

Ik reed rechts, naderde een invoegstrook met een vrachtwagen. Nog voor ik de situatie bemerkt had seinde de mercedes links van me dat ik naar links kon en hij me voor liet :D

Over anticiperen gesproken :D zo kan het ook dus..