Bedrijfsbus in woonwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friendly
Berichten: 8457
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:26

Wacht. Is dit nu een topic over bedrijfsbussen in woonwijken of een gehandicaptenparkeerplaats topic? De titel verwart me %) (niet echt, maar t moge duidelijk zijn)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:15

Ging het in eerste instantie niet over dat je complete zicht wordt ontnomen door een bestelbus pal voor je raam het hele weekend lang, van iemand die niet eens in de straat woont?

Dus niet zozeer om "dat is mijn plekje en daar mag jij niet staan".

MyWishMax

Berichten: 28587
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:22

Nee, maar zoals wel vaker in topics reageren er verschillende mensen met verschillende meningen en gaat het ook langzaam over andere onderwerpen.

Vooral omdat ts het al gewoon opgelost heeft, ook al was dat overdreven volgens sommigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:29

Poekkie schreef:
Het gaat over mensen die geen 100 m kunnen lopen naar ik begrijp? Ik veronderstel dat die personen niet alleen kunnen reizen, maar altijd begeleiding mee zullen hebben ter ondersteuning? Dan zijn er nog andere opties zoals even in de straat dubbel zetten bij ophalen, rolstoel, …
Verder is het een voorrecht om zulke kaart te kunnen aanvragen. Begrijp me niet verkeerd - ik vind dat die mensen zeker zo’n kaart zouden moeten kunnen krijgen. Maar of die volledig gratis zou moeten zijn is voor mij niet vanzelfsprekend. Andere aanpassingen aan bvb wagen, traplift, … kosten immers ook gewoon geld.


Ik weet dat het off-topic is. Maar vind dit toch een gekke gedachtegang :D

Uiteindelijk is het probleem denk ik niet eens zo zeer dat het geld kost. Maar dat het een bedrag is waarbij je actief mensen uitsluit en het wordt gezien als een privilege om zo'n plek te hebben. Da's echt hoe je ongelijkheid in stand houdt.
Kan iemand misschien werken met een auto voor de deur. Kan die niet werken omdat hij geen auto voor de deur heeft staan waardoor hij dus niet zo'n plek kan betalen :+ Bijvoorbeeld. Of geen sociale dingen ondernemen waardoor iemand mentaal ook achteruit gaat etc. Als het je enige vorm van vrijheid is (OV is vaak ook geen optie als je niet 100m kan lopen) vind ik het behoorlijk heftig om daar mensen van uit te sluiten.

Het is geen keuze om invalide te zijn, dus een invalide parkeerplaats zouden we ook niet als een voorrecht moeten zien mijns inziens.

Een traplift kun je ook vanuit de WMO betalen als daar medische noodzaak voor is, door jawel... Je gemeente.

Exitium

Berichten: 8459
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:55

Menino schreef:
Poekkie schreef:
Het gaat over mensen die geen 100 m kunnen lopen naar ik begrijp? Ik veronderstel dat die personen niet alleen kunnen reizen, maar altijd begeleiding mee zullen hebben ter ondersteuning? Dan zijn er nog andere opties zoals even in de straat dubbel zetten bij ophalen, rolstoel, …
Verder is het een voorrecht om zulke kaart te kunnen aanvragen. Begrijp me niet verkeerd - ik vind dat die mensen zeker zo’n kaart zouden moeten kunnen krijgen. Maar of die volledig gratis zou moeten zijn is voor mij niet vanzelfsprekend. Andere aanpassingen aan bvb wagen, traplift, … kosten immers ook gewoon geld.


Ik weet dat het off-topic is. Maar vind dit toch een gekke gedachtegang :D

Uiteindelijk is het probleem denk ik niet eens zo zeer dat het geld kost. Maar dat het een bedrag is waarbij je actief mensen uitsluit en het wordt gezien als een privilege om zo'n plek te hebben. Da's echt hoe je ongelijkheid in stand houdt.
Kan iemand misschien werken met een auto voor de deur. Kan die niet werken omdat hij geen auto voor de deur heeft staan waardoor hij dus niet zo'n plek kan betalen :+ Bijvoorbeeld. Of geen sociale dingen ondernemen waardoor iemand mentaal ook achteruit gaat etc. Als het je enige vorm van vrijheid is (OV is vaak ook geen optie als je niet 100m kan lopen) vind ik het behoorlijk heftig om daar mensen van uit te sluiten.

Het is geen keuze om invalide te zijn, dus een invalide parkeerplaats zouden we ook niet als een voorrecht moeten zien mijns inziens.

Een traplift kun je ook vanuit de WMO betalen als daar medische noodzaak voor is, door jawel... Je gemeente.

Dit is het punt wat ik ook probeerde te maken :j En dan gaat het ook over hele basale dingen als boodschappen doen wat zonder auto héél lastig kan worden als je slecht ter been bent. Juist bij een toch al kwetsbare groep die vaak weinig te besteden heeft werpt een bedrag van € 700 een enorme barrière op, terwijl een parkeerplek op (voor hen) loopafstand ervoor kan zorgen dat diegene zelfstandig kan blijven wonen en nog een beetje aan het leven deel kan nemen en, belangrijker nog, zoveel mogelijk zelfredzaam kan zijn. Iemand die voor ieder 'wissewasje' hulp moet vragen zal zich mentaal ook een stuk minder comfortabel voelen dan iemand die zichzelf kan redden, en uiteindelijk kost het ook simpelweg minder geld.

Poekkie

Berichten: 7477
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:03

Zijn we tot een punt gekomen dat een auto geen luxe meer is maar een absoluut recht waar geen kosten aan verbonden mogen zijn dan? Hier deden de meeste ouderen overigens hun verplaatsingen via scootmobiel (die grotendeels terugbetaald werd via de mutualiteit) en dat was voor hen zelfs veiliger dan met de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:05

Snadrem schreef:
Ging het in eerste instantie niet over dat je complete zicht wordt ontnomen door een bestelbus pal voor je raam het hele weekend lang, van iemand die niet eens in de straat woont?

Dus niet zozeer om "dat is mijn plekje en daar mag jij niet staan".


Precies, maar inmiddels gaat het over allerlei parkeerperikelen :')

Blue_Eyes

Berichten: 20791
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:05

Poekkie schreef:
Zijn we tot een punt gekomen dat een auto geen luxe meer is maar een absoluut recht waar geen kosten aan verbonden mogen zijn dan? Hier deden de meeste ouderen overigens hun verplaatsingen via scootmobiel (die grotendeels terugbetaald werd via de mutualiteit) en dat was voor hen zelfs veiliger dan met de auto.

Niet alleen ouderen hebben een invalidenparkeerplaats. Het gaat erom dat mensen met een beperking al genoeg extra kosten hebben en dat inderdaad een beetje onrechtvaardig wordt. 'Gewone' mensen die een 'gewoon' inkomen kunnen verzorgen, kunnen 'gewoon' (meestal gratis) op straat parkeren. Mensen met een beperking die al zo veel kosten hebben én vaak (maar gelukkig niet altijd) moeten leven van een uitkering, moeten dan ook nog eens meer dan €500 aftikken voor een parkeerplaats en hebben vaak niet de keuze om dat niet te doen, want die auto is gewoon nodig om aan de basisbehoeften te kunnen voldoen. Het groeit scheef.

@Relaxed, inderdaad, maar ben wel heel benieuwd of jij nog iets terug hebt gehoord :D

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:15

Ik begon over een gehandicapten bus, omdat het over zicht ontnemen door een bus ging.

Dus gaf als voorbeeld dat wij voor onze extra hoge bus destijds een plek voor iemands keuken raam kregen, omdat dat de eerste plek was voor ons en niemand ooit heeft geklaagd.

In tegenstelling tot werkbussen werd die bus minder vaak gebruikt en stond vaak overdag juist stil en dus voor het raam. Waar werkbussen vaak de gehele dag weg zijn.

Het was voor mij een voorbeeld over noodzaak en tolerantie.

Invalide plekken zijn vaak ook groter, dus nemen dan sws meer ruimte in.

Je kan zeggen, mijn broer was gehandicapt en kan er niks aan doen. Maar als mijn man een busje heeft, tja, hij moet werken, daar kan je ook niks aan doen. En voor veel beroepen is een bus echt hun werkplek. Het onbegrip van mensen hoe belangrijk zo een bus is en wat daar allemaal in ligt, terwijl ze wel zelf 24/7 kunnen bellen als er iets stuk is, is echt iets van deze tijd geworden.

En je kan niet zeggen; bij ons is het zus of zo, want elke straat is anders, aantal plekken, de gezinnen en mensen die er wonen etc. Er is geen 100% vergelijk, dus je kan niet oordelen.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:21

Blue_Eyes schreef:
Poekkie schreef:
Zijn we tot een punt gekomen dat een auto geen luxe meer is maar een absoluut recht waar geen kosten aan verbonden mogen zijn dan? Hier deden de meeste ouderen overigens hun verplaatsingen via scootmobiel (die grotendeels terugbetaald werd via de mutualiteit) en dat was voor hen zelfs veiliger dan met de auto.

Niet alleen ouderen hebben een invalidenparkeerplaats. Het gaat erom dat mensen met een beperking al genoeg extra kosten hebben en dat inderdaad een beetje onrechtvaardig wordt. 'Gewone' mensen die een 'gewoon' inkomen kunnen verzorgen, kunnen 'gewoon' (meestal gratis) op straat parkeren. Mensen met een beperking die al zo veel kosten hebben én vaak (maar gelukkig niet altijd) moeten leven van een uitkering, moeten dan ook nog eens meer dan €500 aftikken voor een parkeerplaats en hebben vaak niet de keuze om dat niet te doen, want die auto is gewoon nodig om aan de basisbehoeften te kunnen voldoen. Het groeit scheef.

@Relaxed, inderdaad, maar ben wel heel benieuwd of jij nog iets terug hebt gehoord :D


Dat is niet helemaal waar.

Wij hebben ooit een bus aangevraagd en gekregen van toen het GMD. Maar daarna altijd zelf een kleinere bestel auto laten aanpassen en dus gelukkig ook die mogelijkheid. Aangepast met rijplank en rolstoel bevestiging.
Laatste auto ook bodem laten zakken.

Maar als iemand niet dagelijks naar zijn werk hoeft met die auto, is het wel een luxe. We konden ook een aangepaste taxi bestellen als we weg wilden en dan kan je zelfs nog wat terug krijgen. Het is grotendeels voor je vrijheid om weg te kunnen.

Bij ons was het eerst een extra auto, dus ook op straat hadden wij een eigen plek EN pikten gewone plekken in.
Daarna werd het de enige auto die ook dagelijks gebruikt werd door ons zelf.

Bij andere aanpassingen, als je bijv zelf kan of wilt rijden is dat een ander verhaal uiteraard. Maar dan blijft; is het een luxe of een noodzaak en moet je dagelijks ermee weg of kan de taxi gebeld worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 48112
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:35

Relaxed schreef:
Snadrem schreef:
Ging het in eerste instantie niet over dat je complete zicht wordt ontnomen door een bestelbus pal voor je raam het hele weekend lang, van iemand die niet eens in de straat woont?

Dus niet zozeer om "dat is mijn plekje en daar mag jij niet staan".


Precies, maar inmiddels gaat het over allerlei parkeerperikelen :')

Ik ben benieuwd of de bus dit weekend dan ook echt weg is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:37

Blue_Eyes schreef:
@Relaxed, inderdaad, maar ben wel heel benieuwd of jij nog iets terug hebt gehoord :D


Het bedrijf zou het opnemen met de bestuurder, verder niets meer gehoord. Maar ga er vanuit dat de bus er dit weekend niet meer staat :D

luuntje

Berichten: 15436
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:46

Relaxed ik hoop dat je morgenavond vrij uitzicht hebt.
En je buren ook.

Anoniem

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:12

Ik reed deze week een keer 's avonds vanaf de andere kant de wijk in en ik zag die bus toen nergens staan, heb dus echt geen idee waar ie doordeweeks is. Het is geen bedrijf dat structureel overver zit oid. En ook zag ik dat als hij bij mij even 1 bocht verder rijdt, de bus op een plek kan staan waar niemand erop uit kijkt, hij staat dan aan de zijkant van een huis en andere huizen kijken daar ook niet op. Daar staat ook altijd een ander busje (wel van een normaal formaat en minder groot) Dus mogelijkheden genoeg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:12

Relaxed schreef:
Ik reed deze week een keer 's avonds vanaf de andere kant de wijk in en ik zag die bus toen nergens staan, heb dus echt geen idee waar ie doordeweeks is. Het is geen bedrijf dat structureel overver zit oid. En ook zag ik dat als hij bij mij even 1 bocht verder rijdt, de bus op een plek kan staan waar niemand erop uit kijkt, hij staat dan aan de zijkant van een huis en andere huizen kijken daar ook niet op. Daar staat ook altijd een ander busje (wel van een normaal formaat en minder groot) Dus mogelijkheden genoeg :j

Dat werpt ook al een ander licht op de busjes discussie, als hij ruimte zat heeft :D Hopelijk is hij ingelicht. Dan moet het toch wel echt een ongelooflijke hork zijn wil die bij jou blijven parkeren :D
Ondanks de discussie en het feit dat ik zelf busjesbezitter (lees: een Caddy nauwelijks groter dan een grote personenauto) ben die dus een beetje moe wordt van alle parkeerverzoeken die ik krijg in een wijk met überhaupt amper plek....

Hoop ik dat het voor jou nu gewoon opgelost is en je weer lekker uitzicht hebt *\o/* .

Anoniem

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:22

Ik vind een caddy echt geen issue, zijn er echt mensen die hier ook moeilijk over doen? Wat je zegt, nauwelijks hoger dan een normale auto.

Exitium

Berichten: 8459
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:50

Er zijn zelfs mensen die moeilijk doen over een Opel Corsa op 10 meter van het raam kan ik je vertellen, daar heb ik ooit nog een discussie mee gehad :+

DuoPenotti

Berichten: 42810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:01

Oh das wel heel erg :D
Een caddy lijkt mij het probleem ook niet. Auto's met een hogere instap hebben Die hoogte ook al.

MyWishMax

Berichten: 28587
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:53

Caddy is toch niks anders als de wat hogere auto's? :+ bij zo'n dubbel verlengde en verhoogde bus, ja die zijn erg groot en hoog en mag dus ook niet. Zou dan de personen uitvoering van caddy ook niet mogen? :D

Anoniem

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:40

Nog even een verlate update, blijkbaar waren er meer buren op hetzelfde idee gekomen, want vorige week vrijdag stonden er ineens 2 personenauto's van andere buren op die parkeerplek :') Ik heb de bus niet gezien, maar hij kon er dus ook niet meer staan, ook ergens anders heb ik hem niet zien staan.
Nu is die parkeerplek nog wel vrij, maar ik doe niks, verwacht niet dat de bus hier nog komt te staan.

Needje

Berichten: 19283
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:42

Fijn!

Vjestagirl

Berichten: 26952
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:51

Ik zou het eigenlijk wel wat vinden als gemeentes ergens aan de rand van een gemeente een bewaakt parkeerterrein maken, waar bedrijven voor een kleine bijdrage hun bedrijfsbusjes neer kunnen zetten (of dat verwerken in de gemeentelijke belasting die bedrijven ongetwijfeld betalen). Of een oude loods oid omtoveren tot bewaakt parkeerterrein voor bedrijfsbusjes en bussen. Waar je dan als medewerker van zo'n bedrijf overdag je personenauto of fiets achter kan laten, en 's nachts de bedrijfsbus kan stallen.

Bij mij in de straat heeft de overbuurman de klusbus van zijn eigen bedrijf vaak op zijn eigen oprit staan, maar de bus van zijn andere baan staat wel op een openbaar vak. Dan staan er zo nog 5 busjes heel dicht in de buurt, van koelinstallaties tot restaurants en kinderdagverblijven; alles heeft een bus. Als dat allemaal aan de rand van de gemeente gestald kan worden dan levert dat extra parkeerplekken op (want er zullen zat mensen zijn die dan even op de fiets hun bus gaan halen), nauwelijks extra reistijd voor deze mensen, en het maakt het straatbeeld een stukje mooier :)

zonnebloem18

Berichten: 25410
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:03

Iemand die ik ken zet de bedrijfsbus in een grote parkeergarage bij het winkelcentrum 5 minuten lopen van zijn huis. Hij woont in een vinexwijk met minimale parkeergelegenheid dus dat is wel een fijne oplossing.

Anoniem

Re: Bedrijfsbus in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 07:38

Lastige discussie zeg! Ik word ook niet blij van een werkbus voor mijn deur- ook woonkamer aan de voorkant- maar kan er niet van wakker liggen.

Wij hebben zelf 2 werkbussen waarvan 1 bij huis, en omdat het zo diefstalgevoelig is hebben we wel met buren afgesproken dat we hem in eerste instantie op een parkeerplaatsen naast het blok parkeren, en als daar geen plek is voor de deur.

Helaas alsnog een ruit ingeslagen laatst- en toen waren de buren juist mega begaande hebben we hem een aantal weken voor ons huis voor de camera mogen plaatsen. Nu weer terug op het parkeerplaatsje naast de huizen. Vind dit dus een lastige, want een inbraak is echt een duur en stressvol grapje, dan liever een zeurende buur.

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 07:55

Vjestagirl schreef:
Ik zou het eigenlijk wel wat vinden als gemeentes ergens aan de rand van een gemeente een bewaakt parkeerterrein maken, waar bedrijven voor een kleine bijdrage hun bedrijfsbusjes neer kunnen zetten (of dat verwerken in de gemeentelijke belasting die bedrijven ongetwijfeld betalen). Of een oude loods oid omtoveren tot bewaakt parkeerterrein voor bedrijfsbusjes en bussen. Waar je dan als medewerker van zo'n bedrijf overdag je personenauto of fiets achter kan laten, en 's nachts de bedrijfsbus kan stallen.

Bij mij in de straat heeft de overbuurman de klusbus van zijn eigen bedrijf vaak op zijn eigen oprit staan, maar de bus van zijn andere baan staat wel op een openbaar vak. Dan staan er zo nog 5 busjes heel dicht in de buurt, van koelinstallaties tot restaurants en kinderdagverblijven; alles heeft een bus. Als dat allemaal aan de rand van de gemeente gestald kan worden dan levert dat extra parkeerplekken op (want er zullen zat mensen zijn die dan even op de fiets hun bus gaan halen), nauwelijks extra reistijd voor deze mensen, en het maakt het straatbeeld een stukje mooier :)

Ik zou het wel wat vinden als mensen die busjes gewoon niet meenamen naar huis :) De eigenaar van de busjes (bedrijf) kan dan ook mooi de bewaking regelen.