(niet echt, maar t moge duidelijk zijn) Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
(niet echt, maar t moge duidelijk zijn) Poekkie schreef:Het gaat over mensen die geen 100 m kunnen lopen naar ik begrijp? Ik veronderstel dat die personen niet alleen kunnen reizen, maar altijd begeleiding mee zullen hebben ter ondersteuning? Dan zijn er nog andere opties zoals even in de straat dubbel zetten bij ophalen, rolstoel, …
Verder is het een voorrecht om zulke kaart te kunnen aanvragen. Begrijp me niet verkeerd - ik vind dat die mensen zeker zo’n kaart zouden moeten kunnen krijgen. Maar of die volledig gratis zou moeten zijn is voor mij niet vanzelfsprekend. Andere aanpassingen aan bvb wagen, traplift, … kosten immers ook gewoon geld.
Bijvoorbeeld. Of geen sociale dingen ondernemen waardoor iemand mentaal ook achteruit gaat etc. Als het je enige vorm van vrijheid is (OV is vaak ook geen optie als je niet 100m kan lopen) vind ik het behoorlijk heftig om daar mensen van uit te sluiten. Menino schreef:Poekkie schreef:Het gaat over mensen die geen 100 m kunnen lopen naar ik begrijp? Ik veronderstel dat die personen niet alleen kunnen reizen, maar altijd begeleiding mee zullen hebben ter ondersteuning? Dan zijn er nog andere opties zoals even in de straat dubbel zetten bij ophalen, rolstoel, …
Verder is het een voorrecht om zulke kaart te kunnen aanvragen. Begrijp me niet verkeerd - ik vind dat die mensen zeker zo’n kaart zouden moeten kunnen krijgen. Maar of die volledig gratis zou moeten zijn is voor mij niet vanzelfsprekend. Andere aanpassingen aan bvb wagen, traplift, … kosten immers ook gewoon geld.
Ik weet dat het off-topic is. Maar vind dit toch een gekke gedachtegang![]()
Uiteindelijk is het probleem denk ik niet eens zo zeer dat het geld kost. Maar dat het een bedrag is waarbij je actief mensen uitsluit en het wordt gezien als een privilege om zo'n plek te hebben. Da's echt hoe je ongelijkheid in stand houdt.
Kan iemand misschien werken met een auto voor de deur. Kan die niet werken omdat hij geen auto voor de deur heeft staan waardoor hij dus niet zo'n plek kan betalenBijvoorbeeld. Of geen sociale dingen ondernemen waardoor iemand mentaal ook achteruit gaat etc. Als het je enige vorm van vrijheid is (OV is vaak ook geen optie als je niet 100m kan lopen) vind ik het behoorlijk heftig om daar mensen van uit te sluiten.
Het is geen keuze om invalide te zijn, dus een invalide parkeerplaats zouden we ook niet als een voorrecht moeten zien mijns inziens.
Een traplift kun je ook vanuit de WMO betalen als daar medische noodzaak voor is, door jawel... Je gemeente.
En dan gaat het ook over hele basale dingen als boodschappen doen wat zonder auto héél lastig kan worden als je slecht ter been bent. Juist bij een toch al kwetsbare groep die vaak weinig te besteden heeft werpt een bedrag van € 700 een enorme barrière op, terwijl een parkeerplek op (voor hen) loopafstand ervoor kan zorgen dat diegene zelfstandig kan blijven wonen en nog een beetje aan het leven deel kan nemen en, belangrijker nog, zoveel mogelijk zelfredzaam kan zijn. Iemand die voor ieder 'wissewasje' hulp moet vragen zal zich mentaal ook een stuk minder comfortabel voelen dan iemand die zichzelf kan redden, en uiteindelijk kost het ook simpelweg minder geld. Snadrem schreef:Ging het in eerste instantie niet over dat je complete zicht wordt ontnomen door een bestelbus pal voor je raam het hele weekend lang, van iemand die niet eens in de straat woont?
Dus niet zozeer om "dat is mijn plekje en daar mag jij niet staan".
Poekkie schreef:Zijn we tot een punt gekomen dat een auto geen luxe meer is maar een absoluut recht waar geen kosten aan verbonden mogen zijn dan? Hier deden de meeste ouderen overigens hun verplaatsingen via scootmobiel (die grotendeels terugbetaald werd via de mutualiteit) en dat was voor hen zelfs veiliger dan met de auto.
Blue_Eyes schreef:Poekkie schreef:Zijn we tot een punt gekomen dat een auto geen luxe meer is maar een absoluut recht waar geen kosten aan verbonden mogen zijn dan? Hier deden de meeste ouderen overigens hun verplaatsingen via scootmobiel (die grotendeels terugbetaald werd via de mutualiteit) en dat was voor hen zelfs veiliger dan met de auto.
Niet alleen ouderen hebben een invalidenparkeerplaats. Het gaat erom dat mensen met een beperking al genoeg extra kosten hebben en dat inderdaad een beetje onrechtvaardig wordt. 'Gewone' mensen die een 'gewoon' inkomen kunnen verzorgen, kunnen 'gewoon' (meestal gratis) op straat parkeren. Mensen met een beperking die al zo veel kosten hebben én vaak (maar gelukkig niet altijd) moeten leven van een uitkering, moeten dan ook nog eens meer dan €500 aftikken voor een parkeerplaats en hebben vaak niet de keuze om dat niet te doen, want die auto is gewoon nodig om aan de basisbehoeften te kunnen voldoen. Het groeit scheef.
@Relaxed, inderdaad, maar ben wel heel benieuwd of jij nog iets terug hebt gehoord
Relaxed schreef:Snadrem schreef:Ging het in eerste instantie niet over dat je complete zicht wordt ontnomen door een bestelbus pal voor je raam het hele weekend lang, van iemand die niet eens in de straat woont?
Dus niet zozeer om "dat is mijn plekje en daar mag jij niet staan".
Precies, maar inmiddels gaat het over allerlei parkeerperikelen
.
Relaxed schreef:Ik reed deze week een keer 's avonds vanaf de andere kant de wijk in en ik zag die bus toen nergens staan, heb dus echt geen idee waar ie doordeweeks is. Het is geen bedrijf dat structureel overver zit oid. En ook zag ik dat als hij bij mij even 1 bocht verder rijdt, de bus op een plek kan staan waar niemand erop uit kijkt, hij staat dan aan de zijkant van een huis en andere huizen kijken daar ook niet op. Daar staat ook altijd een ander busje (wel van een normaal formaat en minder groot) Dus mogelijkheden genoeg
Hopelijk is hij ingelicht. Dan moet het toch wel echt een ongelooflijke hork zijn wil die bij jou blijven parkeren 
.

bij zo'n dubbel verlengde en verhoogde bus, ja die zijn erg groot en hoog en mag dus ook niet. Zou dan de personen uitvoering van caddy ook niet mogen?
Ik heb de bus niet gezien, maar hij kon er dus ook niet meer staan, ook ergens anders heb ik hem niet zien staan.
Vjestagirl schreef:Ik zou het eigenlijk wel wat vinden als gemeentes ergens aan de rand van een gemeente een bewaakt parkeerterrein maken, waar bedrijven voor een kleine bijdrage hun bedrijfsbusjes neer kunnen zetten (of dat verwerken in de gemeentelijke belasting die bedrijven ongetwijfeld betalen). Of een oude loods oid omtoveren tot bewaakt parkeerterrein voor bedrijfsbusjes en bussen. Waar je dan als medewerker van zo'n bedrijf overdag je personenauto of fiets achter kan laten, en 's nachts de bedrijfsbus kan stallen.
Bij mij in de straat heeft de overbuurman de klusbus van zijn eigen bedrijf vaak op zijn eigen oprit staan, maar de bus van zijn andere baan staat wel op een openbaar vak. Dan staan er zo nog 5 busjes heel dicht in de buurt, van koelinstallaties tot restaurants en kinderdagverblijven; alles heeft een bus. Als dat allemaal aan de rand van de gemeente gestald kan worden dan levert dat extra parkeerplekken op (want er zullen zat mensen zijn die dan even op de fiets hun bus gaan halen), nauwelijks extra reistijd voor deze mensen, en het maakt het straatbeeld een stukje mooier
De eigenaar van de busjes (bedrijf) kan dan ook mooi de bewaking regelen.