Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:24

karuna schreef:
Purny het gaat om de benaming waar overheden voor kiezen. De term afstand tot de arbeidsmarkt ipv gehandicapt heeft een heel andere veel negatievere benaming.

Ik weet ook nog wel dat het mensen met mogelijkheden was. En is het een registratie in het doelgroepenregister

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:29

Ik gebruik daarom altijd mensen met een verstandelijke/ meervoudige/ lichamelijke beperking. Ik vindt dat toch wat vriendelijker klinken als gehandicapte vindt dat altijd een beetje een negatief woord.

Net als cliënt ik benoem het hier wel maar op mijn werk noem ik ze bewoners. Cliënt vindt ik ook vaak een beetje een negatief woord op de een of andere manier.

Maar gelukkig is het tegenwoordig wel een hoop veranderd als het gaat om werk vinden ondanks je beperking. Het zal zeker niet makkelijk zijn , maar toch zijn er ontzettend veel plekken waar mensen met een beperking terecht kunnen voor werk.

Het klopt wel dat er ook veel geld in omgaat. Ik ken dan ook wel plekken die mooi misbruik maken van de subsidie maar iemand maar wat rond laten lopen en niet begeleiden. Of de begeleiding overlaat aan stagiaires die niet eens in de zorg zitten. Dit heb ik kunnen zien op een stageplek toen ik nog paardenhouderij deed en nu achteraf gezien was het eigenlijk heel fout wat die locatie deed. En ze hadden daar meerdere mensen lopen doe dagbesteding deden. En het geld maar mooi opvangen.... kijk dat kan natuurlijk een stuk beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:00

Het is een probleem in 2 richtingen.
De trend om iedereen die niet 220% fit is als maatschappelijk nutteloos te zien is doorgeslagen en een maaatschappelijke ziekte die ons in de problemen gaat brengen.
.
Maar ook iedereen 120 jaar oud willen laten worden is ietwat doorgeslagen inmiddels.

Het is gewoon nooit een gepaste opmerking om te zeggen: ach ja, hij had ook al wat onder de leden.
Maar waar dat bij een 90+ er nog steeds ongepast is om het te zeggen is dat op den duur natuurlijk ook gewoon zo. Een keer ben je gewoon op.

Ik werd langzaam ook onpasselijk van de situaties waarbij iemand „gelukkig“ niet aan covid gestorven is maar „gewoon“ aan „normale“ longontsteking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:34

karuna schreef:
Ik heb me er even doorheen gekauwd en het artikel is akelig waar -O- en hier op bokt zijn daar heel veel voorbeelden van geweest ook. Het was voor covid al aanwezig maar is veel sterker geworden.

Een voorbeeld wat mij steeds een naar gevoel geeft. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. Van mens ben je verworden tot een voorwerp dat "nutteloos" aan de zijlijn staat. ;( een van de vele voorbeelden waar het artikel eigenlijk over gaat. Ben je niet 100% fit en kun je niet 100% deelnemen aan de economie en maatschappij ben je eigenlijk een waardeloos iets dat geld kost ook nog.
dat ligt helemaal aan jou eigen instelling.
Niet aan de maatschappij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:37

Popstra schreef:
karuna schreef:
Ik heb me er even doorheen gekauwd en het artikel is akelig waar -O- en hier op bokt zijn daar heel veel voorbeelden van geweest ook. Het was voor covid al aanwezig maar is veel sterker geworden.

Een voorbeeld wat mij steeds een naar gevoel geeft. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. Van mens ben je verworden tot een voorwerp dat "nutteloos" aan de zijlijn staat. ;( een van de vele voorbeelden waar het artikel eigenlijk over gaat. Ben je niet 100% fit en kun je niet 100% deelnemen aan de economie en maatschappij ben je eigenlijk een waardeloos iets dat geld kost ook nog.
dat ligt helemaal aan jou eigen instelling.
Niet aan de maatschappij.

Precies.
Naar mijn idee is het juist beter dan vroeger. Instellingen zitten te springen om mensen met een beperking.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:45

Sizzle schreef:
Het is een probleem in 2 richtingen.
De trend om iedereen die niet 220% fit is als maatschappelijk nutteloos te zien is doorgeslagen en een maaatschappelijke ziekte die ons in de problemen gaat brengen.
.
Maar ook iedereen 120 jaar oud willen laten worden is ietwat doorgeslagen inmiddels.

Het is gewoon nooit een gepaste opmerking om te zeggen: ach ja, hij had ook al wat onder de leden.
Maar waar dat bij een 90+ er nog steeds ongepast is om het te zeggen is dat op den duur natuurlijk ook gewoon zo. Een keer ben je gewoon op.

Ik werd langzaam ook onpasselijk van de situaties waarbij iemand „gelukkig“ niet aan covid gestorven is maar „gewoon“ aan „normale“ longontsteking.

Ik heb juist het idee dat beperkingen steeds meer geaccepteerd worden in het werkleven. Er zijn nu restaurants waarbij de gehele bediening bestaat uit
mensen met het downsyndroom. Dat had je 20 jaar geleden niet kunnen bedenken. Daarnaast is open hiring in sommige sectoren in opkomst. Daarbij maakt wie je bent, wat je kunt en wat je gedaan hebt niet uit, zolang je maar gemotiveerd bent. Ik zie de maatschappij als geheel juist stappen maken om te zorgen dat ook mensen met een beperking actief op de arbeidsmarkt kunnen blijven. Naar mijn idee soms juist ten koste van de gezondheid van de beperkte. Het wordt steeds lastiger om afgekeurd te worden voor werk. Zelfs als er geen baan bestaat die je zou kunnen uitvoeren. Dat is een ontwikkeling t.o.v. vroeger.

In onze organisatie werken op kantoor twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de productie zijn dat er nog meer. Ze worden allemaal gezien als volwaardig collega. Wat voor beperking ze ook hebben. Vroeger hadden deze mensen aan de kant moeten staan toekijken, omdat ze inderdaad als nutteloos gezien werden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:47

Bloodymary schreef:
Iedereen doet inderdaad alsof corona niet meer bestaat. Ik ook. Ken dit jaar wel 1.000 mensen die het hebben gehad, maar allemaal weer binnen een paar dagen op de been. Niks om ophef over te maken.

Ja, dat kan.
Dat heet bubbel.

Vandaag een groot artikel in de krant over langdurige covid en mensen die inmiddels om die reden ontslagen zijn (meer dan twee jaar ziek).

Het is er allebei.

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:11

Kan zijn. Wat we me dan wel weer opvalt is dat de mensen die er dan langer last van hebben die ik ken (5 om precies te zijn), ook weer die types zijn waar je het vooraf al had kunnen voorspellen. En die dan niet kunnen werken, maar als er bijvoorbeeld op stal wat te doen is ze gewoon de hele dag overal aan mee kunnen doen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet bestaat. Er zijn heus wel mensen die er echt lang last van hebben en wel willen maar niet kunnen en dat is erg genoeg. Maar ik denk ook dat er (zoals met alles) mensen bij zitten die er misbruik van maken.

Net als met een burnout. Mijn klanten zijn werkgevers. Hebben al personeelstekort. Dan zijn er die thuis zitten vanwege een burnout. En zien ze wel allemaal foto's voorbij komen hoe leuk die mensen het hebben op festivals e.d. Tja....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:26

Bloodymary schreef:
Kan zijn. Wat we me dan wel weer opvalt is dat de mensen die er dan langer last van hebben die ik ken (5 om precies te zijn), ook weer die types zijn waar je het vooraf al had kunnen voorspellen. En die dan niet kunnen werken, maar als er bijvoorbeeld op stal wat te doen is ze gewoon de hele dag overal aan mee kunnen doen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet bestaat. Er zijn heus wel mensen die er echt lang last van hebben en wel willen maar niet kunnen en dat is erg genoeg. Maar ik denk ook dat er (zoals met alles) mensen bij zitten die er misbruik van maken.

Net als met een burnout. Mijn klanten zijn werkgevers. Hebben al personeelstekort. Dan zijn er die thuis zitten vanwege een burnout. En zien ze wel allemaal foto's voorbij komen hoe leuk die mensen het hebben op festivals e.d. Tja....

Mwah vind dat toch te kort door de bocht. Als er wat op je stal te doen is dat diegene dan wel helpt, maar jij ziet diegene niet in de dag of dagen daarna. Een vriend van me zit gevaarlijk dicht bij een burn-out, die kan prima een dagje actief zijn, maar dan ligt ie de dagen erna compleet plat.
Parttime of fulltime werken is dan ook niet bepaald fijn, dan heb je echt op elkaar volgende dagen.

Kan me voorstellen dat dat voor long-covid ook geldt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:26

Bloodymary schreef:

Maar dan begrijp je als werkgever toch gewoon niet wat een (werkgerelateerde) burn-out is :? Misschien dan inzetten op inzicht in burn-out en burn-out risico's in kaart brengen onder je werknemers en inzetten op preventie ipv balen dat je medewerkers thuis zitten en naar een festival gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:17

Oh nog zo'n bekende uitspraak idd. Ze kunnen dit dus dan kan dat ook wel. Verschil is dat 1 dagje helpen op stal of een festival 1 dag is en je geen idee hebt wat ze de rest van de week doen. Als ik een leuke dag gepland heb heb ik de dagen ervoor niks gepland en week daarna na, want dan kan ik alleen maar in bed liggen. Maar wat voor vooroordelen er niet rond vliegen als je eens durft wat leuks te gaan doen, terwijl je niet kan werken.

Er worden idd wel stappen gemaakt, maar tegelijk is dat ook tegenstrijdig. Niet afgekeurd worden, maar wel erkennen dat er geen baan is die je kan doen met alle beperkingen. Dat is ook niet goed.voor gezondheid :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:20

Ik doe ook mee op een feest en zit vervolgens 5 dagen met de rolluiken dicht thuis van de koppijn....

Ik lees overal banen nu.... nou kom maar op dan.
Maar voor mensen met een beperking zijn die banen er niet of nauwelijks.
Solliciteer me suf, maar word niet eens uitgenodigd.
Maar ik word idd niet afgekeurd, want ja met 15 dagen migraine in de maand, sumatriptan op, kun je volgens het uwv best aan leerlingen vervoer doen.... ja dan zijn er banen dus geen uitkering...
Maar ze erkennen idd wel dat ik niet langer dan 4 uur mag werken en ook geen nachtdiensten meer.
Ook geen leidinggevende of stressvolle banen, maar verder heb ik niks....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-05-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:20

verootjoo schreef:
Bloodymary schreef:

Maar dan begrijp je als werkgever toch gewoon niet wat een (werkgerelateerde) burn-out is :? Misschien dan inzetten op inzicht in burn-out en burn-out risico's in kaart brengen onder je werknemers en inzetten op preventie ipv balen dat je medewerkers thuis zitten en naar een festival gaan.

Een burn-out is zelden enkel werkgerelateerd. Meestal is het een combinatie van factoren waar werk 1 van is, maar waar privé ook in meespeelt. Het kan dus voor een werkgever inderdaad zuur zijn als de medewerker maar op 1 punt; het werk, ze balans lijkt te proberen te herstellen.

Tegelijkertijd is er niks dat je kan doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:24

DuoPenotti schreef:
Ik doe ook mee op een feest en zit vervolgens 5 dagen met de rolluiken dicht thuis van de koppijn....

Ik lees overal banen nu.... nou kom maar op dan.
Maar voor mensen met een beperking zijn die banen er niet of nauwelijks.
Solliciteer me suf, maar word niet eens uitgenodigd.
Maar ik word idd niet afgekeurd, want ja met 15 dagen migraine in de maand, sumatriptan op, kun je volgens het uwv best aan leerlingen vervoer doen.... ja dan zijn er banen dus geen uitkering...

Heb je je CV en motivatiebrieven al eens door een professional na laten kijken? Dat kan soms een groot verschil maken. Tevens al eens gekeken of er bedrijven in je buurt zijn die aan open hiring doen? Daar kun je je op een lijst laten plaatsen en wordt je zonder cv of gesprek aangenomen, als er plek is. Als dat is wat je kan en wil tenminste

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:25

Bij mij heeft de bedrijfsarts juist een keer aangegeven dat ik alsjeblieft niet alleen maar thuis en binnen moest gaan zitten, maar ook een keer eat leuks als ik daar energie voor en zin in had. Want van alleen maar thuis zitten werd je alleen maar slechter volgens hem. Dus ik had zomaar ook zoiets kunnen hebben, maar wel op advies van bedrijfsarts. Balans herstellen, of bijvoorbeeld medische traject in, maar ook afleiding zoeken door leuke dingen te doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:27

MyWishMax schreef:
Bij mij heeft de bedrijfsarts juist een keer aangegeven dat ik alsjeblieft niet alleen maar thuis en binnen moest gaan zitten, maar ook een keer eat leuks als ik daar energie voor en zin in had. Want van alleen maar thuis zitten werd je alleen maar slechter volgens hem. Dus ik had zomaar ook zoiets kunnen hebben, maar wel op advies van bedrijfsarts. Balans herstellen, of bijvoorbeeld medische traject in, maar ook afleiding zoeken door leuke dingen te doen

Dat klopt :) is een veel voorkomend advies :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:32

Ik vond het wel doodeng :+ want ik wilde idd niet dat werkgever rare ideeën zou krijgen. Dat vond ik echt vreselijk. Heb wel eens advies gekregen om nu ergens te solliciteren voor 32 uur oid, dat houd ik niet vol maar nu zou ik wel afgekeurd worden. (Van een professional)Ik vond het te bizar voor woorden. Dat kan je toch niet maken tegenover een werkgever?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:43

Ik ken 2 mensen die zich zich langdurig ziek hebben laten melden tijdens hun ontslagperiode zodat ze nog haast een jaar doorbetaald hebben gekregen. Het feit dat zoiets in ze opkwam en daar ook een arts toe bereid gevonden hebben geeft al wat weer over de reden van ontslag.

Echter zijn de meeste chronisch of langdurig zieke mensen gewoon echt ziek of arbeidsongeschikt. Het gaan zitten speculeren of iemand de boel flest maakt de maatschappij niet leuker. Over het algemeen willen mensen niet bewust doelloos op bed liggen en de kleine groep die dat wel wil, misschien is daar eigenlijk ook wel een goede reden voor dat ze ambitieloos zijn.

Laat de daadwerkelijke slachtoffers niet ook nog slachtoffer worden van dat groepje rotte appels in de maatschappij dat de boel bewust bij elkaar liegt, dat is echt niet de meerderheid.

Long covid is een feit. Andere long-effecten ook. Gebrek aan erkenning ook. Uiteindelijk is het ook niet zo relevant of je niet meer kunt werken door covid of door een ander virus/ andere oorzaak. Het probleem is hetzelfde.
Nee, ik ken niemand met long-covid, maar ik ben geen statistische afspiegeling van de maatschappij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:50

Eens, sizzle. :j Het is jammer genoeg wel 1 van de veelgehoorde vooroordelen, maar die mensen snappen niet dat de meeste meteen zouden ruilen als dat zou kunnen. Ik vond mijn studie geweldig en het vakgebied waarin ik zou gaan werken ook. Had alles al klaar staan voor na afstuderen, maar moest uiteindelijk toch toegeven dat het echt niet meer ging en ik mezelf de vernieling in hielp. Als ik toen beter naar mijn lijf geluisterd had had het gekund dat het minder ernstig was geweest nu.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:12

Ik mis mijn werk in het ziekenhuis nog dagelijks, het was echt mijn plekje daar....
Verdiende ook nog fijn ook.

Nu kan ik mijn kapotte auto niet eens betalen...heb vandaag al heel wat gehuild.... en dan krijg je ook nog zo vaa te horen er is toch werk genoeg -O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:25

DuoPenotti schreef:
Ik mis mijn werk in het ziekenhuis nog dagelijks, het was echt mijn plekje daar....
Verdiende ook nog fijn ook.

Nu kan ik mijn kapotte auto niet eens betalen...heb vandaag al heel wat gehuild.... en dan krijg je ook nog zo vaa te horen er is toch werk genoeg -O-

En met de trein/bus/fiets ook geen mogelijkheid om heen te kunnen gaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:26

waarheen, naar werk dat ik niet heb? Naar werk dat ik niet volhoud?

Ik kan mijn auto niet laten repareren omdat ik geen inkomen heb. Je weet wel zo'n aansteller die thuis zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:34

996981 schreef:
verootjoo schreef:

Een burn-out is zelden enkel werkgerelateerd. Meestal is het een combinatie van factoren waar werk 1 van is, maar waar privé ook in meespeelt. Het kan dus voor een werkgever inderdaad zuur zijn als de medewerker maar op 1 punt; het werk, ze balans lijkt te proberen te herstellen.

Tegelijkertijd is er niks dat je kan doen

Het lijkt me ook vrij omgekeerde wereld om te starten met herstellen op je werk als je het thuis nog niet onder controle hebt.
Het advies is meestal dan ook in contact blijven met het werk, maar voor je weer echt in je functie ingezet wordt moet je eerst je persoonlijke leven kunnen volhouden.
En als je dan een medewerker treft op een festival, tja, wie weet is dat onderdeel van het traject. Ik begrijp niet waarom dat zuur is.
We weten inmiddels allang dat je van thuis blijven zitten niet herstelt van een burn-out en risico geeft op geen herstel, en gedoseerd meedoen aan de maatschappij in alle facetten het beste resultaat op lange termijn geeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:54

Als iemand zich 100% inzet voor herstel en re-integratie en je weet dat hij graag wil werken is er inderdaad niks aan de hand. Die gun je alle tijd en bij hen heb je ook het vertrouwen dat ze keuzes maken die passen bij de fase van herstel.

Iedere organisatie heeft echter ook pappenheimers…. Daarnaast denk ik dat sommige mensen ook veel te veel van zichzelf verwachten in de vrije tijd. …

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:59

Dat lijkt me dan weer een conclusie die mensen zelf bij hun behandelend psycholoog moeten trekken. Want er is natuurlijk een reden waarom de burn-out is ontstaan.
Maar om daar als werkgever over te oordelen is niet juist.