Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 17:41

Suzanne F. schreef:
Waarom heb je de helft van de cv ketel betaald? Het is zijn huis toch? Hij wil toch niet dat je daaraan meebetaalt? Oh wacht, jawel hij wil wel dat je meebetaalt aan zijn huis maar hij wil niet dat je daarmee ook recht krijgt op een deel eigendom. Dus hij ziet jou eigenlijk als een heel makkelijke welkome sponsoring van zijn huis eigenlijk. Je betaalt mee, maak je ook schoon en kook je? Ik krijg het gevoel dat je een vrij makkelijk slachtoffer bent eigenlijk. Het is wel erg fijn voor hem zo allemaal.
Wat wil jij? Jij doet er ook toe. Kom voor jezelf op, voor je eigen normen en waarden en standpunten.
En het advies om je in te schrijven voor een huurwoning vind ik een hele verstandige. Je zal voor jezelf moeten opkomen want niemand anders doet het voor je.

Omdat ik er vanuit ging dat we eruit waren, alles zouden gaan delen, en mede eigenaar zou gaan worden. Laat het wel op papier zetten, en betaal nu geen verbouwingskosten etc meer mee.

superpony

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:49

Kan je niet beter een keer relatie therapie voorstellen? Ik zou naar de notaris gaan en daar helemaal niks tekenen en eerst thuis nog 3x doorlezen en met iemand die aan jouw kant staat goed doornemen.

1x meegemaakt dat iemand iets tekende omdat je diegene alles kon wijsmaken en dat heeft diegene veel geld gekost.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:59

Ik zou dan bij de notaris laten vaststellen wat alle bedragen zijn die jij hem hebt geleend als het ware, dus meebetaald hebt aan zijn huis, en dat hij jou dit moet terug betalen. Dat bij relatiebreuk hij jou uit zou moeten kopen van jouw gemaakte kosten aan zijn huis of bij verkoop van huis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:20

Rennie89 schreef:
Ik zou dan bij de notaris laten vaststellen wat alle bedragen zijn die jij hem hebt geleend als het ware, dus meebetaald hebt aan zijn huis, en dat hij jou dit moet terug betalen. Dat bij relatiebreuk hij jou uit zou moeten kopen van jouw gemaakte kosten aan zijn huis of bij verkoop van huis.

Precies, laat dan meteen bij de notaris vastleggen de waarde die jij er ingestopt hebt tot nu toe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:26

Arabesk schreef:
Zorg dat je ingeschreven blijft bij de woningbouw...

dit lijkt me een hele goeie!
sowieso altijd een plan b achter de hand hebben voor het geval dat het mis gaat.

veel succes/sterkte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:27

Je vriend is een ontzettende banketstaaf, sorry dat ik het zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:38

Urbanus schreef:
Je vriend is een ontzettende banketstaaf, sorry dat ik het zeg.

Ik ben altijd onder de indruk van hoe jij dingen waar ik een half A4’tje voor heb in 1 zin weet samen te vatten +:)+ .

Wat een oeverloze bende zeg. Ik zou echt even heel goed ruzie gaan maken hierover. En hem dan 2 of 3 opties geven waar jij blij mee bent en waar die uit kan kiezen. En dat ‘ie het anders maar mag bekijken en alles binnenkort überhaupt lekker in zijn eentje kan betalen +:)+ .

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 18:41

juval schreef:
Arabesk schreef:
Zorg dat je ingeschreven blijft bij de woningbouw...

dit lijkt me een hele goeie!
sowieso altijd een plan b achter de hand hebben voor het geval dat het mis gaat.

veel succes/sterkte.

Is al gedaan. Ik probeer voor nu geld apart te zetten voor een huis mocht het ooit nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:45

Goed dat je naar de Notaris gaat en laat alles goed op papier zetten daar. Ik vind het maar een aparte verhouding op deze manier en hoop voor je dat het om een misverstand gaat en dat hij wel mee gaat in een eerlijke besluit bij de Notaris. Anders zou ik toch echt heel snel mijn koffers pakken!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:55

Maar met zo iemand wil je toch niet zijn…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:35

TS wat houd je bij deze gast?

Ik heb niks tegen gedeelde rekeningen (man en ik zijn met scheiding van goederen getrouwd.) maar als mijn man zo zou redeneren als jouw kerel was ik weg. Andersom zou ik nooit zo idioot nauw kijken. Je deelt toch een leven samen? Dat je jezelf wat beschermd alsin; dat hij eigenaar van het huis wil blijven begrijp ik. Dat jij deelt in de lasten ook. Als je moet huren ben je het ook kwijt immers. Maar toch niet op deze manier?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:38

Wat je ook doet, maak in deze situatie alsjeblieft geen kind. Dan zet je jezelf echt in een verdom hoekje.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:40

300,- en de helft van boodschappen lijkt me eigenlijk best redelijk.

Daarin zit dan dus woonverzekeringen, ‘huur’ en GWL ? Dat is een koopje en hij moet uiteraard ook geld apart zetten voor als er onderhoud aan het huis nodig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:46

Charaz schreef:

Daarin zit dan dus woonverzekeringen, ‘huur’ en GWL ? Dat is een koopje en hij moet uiteraard ook geld apart zetten voor als er onderhoud aan het huis nodig is.

Tot hij ineens een ander blijkt te hebben.
Sta je mooi op straat met niets. Dan zou ik echt liever voor een LAT-relatie gaan :j
Dan kan het 100x uit gaan maar je hebt tenminste een eigen plekje.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:54

Eapy schreef:
Maar met zo iemand wil je toch niet zijn…

Dit. Ik zou op deze manier echt niet samen willen blijven met iemand. Urbanus verwoord het treffend!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:58

Charaz schreef:

En dan eerst even verrekenen met de bedragen die TS al aan een huis wat niet van haar is uitgegeven heeft, zoals nu pas de helft van een nieuwe cv (en de rest) ?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:05

Hou je (nog) wel van hem of is het alles eromheen waardoor je bij hem blijft?

Kind, leeftijd, huisje boompje beestje gevoel.

Denk je dat hij van jou houdt of ben je handig om in de buurt te hebben?

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:25

Als je een kind krijgt laat hij helemaal zijn ware aard zien vrees ik
Wegwezen nu het nog makkelijk kan
Zo zou het niet moeten zijn

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 20:37

Daan13 schreef:
Hou je (nog) wel van hem of is het alles eromheen waardoor je bij hem blijft?

Kind, leeftijd, huisje boompje beestje gevoel.

Denk je dat hij van jou houdt of ben je handig om in de buurt te hebben?

:(:)

Ja dat denk ik wel. Hij is mee geweest naar een warm land waar hij niks mee heeft. Is amper buiten geweest :') dus vraag me niet waarom hij dan mee gaat.
Motorritjes maakt hij bijna niet meer sinds ik bij hem woon. In de 3 jaar dat we samen zijn is hij misschien maar een keer of 3 met zijn motor weg geweest omdat hij bij mij wil blijven in het weekend. Alleen deze situatie met het huis is gewoon kl*te. Voor de rest geen problemen gehad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:39

[***] schreef:
Als je een kind krijgt laat hij helemaal zijn ware aard zien vrees ik
Wegwezen nu het nog makkelijk kan
Zo zou het niet moeten zijn

Dat denk ik ook, samen met zijn ouders. Hoe krijgt hij het verzonnen om als jullie straks een kind hebben het huis bij overlijden alsnog naar zijn ouders gaat ( wettelijk gezien mag het volgens mij niet eens). Waarom wil hij jou perse overal buiten houden behalve als het om betalen gaat?

Ik zou keihard zijn: Ik word mede eigenaar van het huis, we betalen alles naar ratio en anders kun je een andere vriendin gaan zoeken. Nou nee, ik zou met dit hele gebeuren sowieso mijn koffer al gepakt hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:42

Ts, bedenk je wel dat de notaris geen mediator is. De notaris is er om vast te leggen wat jullie willen, ook als is dat heel erg in het nadeel van één partij (jou in dit geval). Als het krom is zegt hij er misschien wel wat van, maar als jullie beide akkoord gaan gaat hij daar niks tegenin brengen. Bedenk je dus goed vantevoren wat jij wil dat er precies afgesproken wordt. En zorg dat je daar ook met je vriend over op 1 lijn zit. Als jij A wil en hij B kan de notaris niet veel voor jullie doen.

300 euro per maand betalen en de helft van de boodschappen lijkt me redelijk fair in deze tijd als je ook kijkt naar de energieprijzen. Maar je moet echt geen geld steken in een huis dat niet van jou is, en eigenlijk het geld van de cv ketel terugvragen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:57

Inderdaad het geld van de cv ketel lijkt me dan ook fair dat hij dat terug betaald aan je, met deze kosten lijkt me dat je zelf ook een mooi spaarpotje kan opbouwen voor het geval de relatie mis zou lopen.

Uit je berichten proef ik een beetje dat het voor de rest ook niet helemaal lekker loopt, bescherm je zelf he en zorg dat je straks niet met lege handen staat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:27

Ik snap zijn ouders wel dat hij een risico loopt als jij op de hypotheek staat, maar aan de andere kant heb jij nu alle risico’s genomen door je huur op te zeggen en jij bent degene die met lege handen staat en niets heeft kunnen opbouwen. Daar mogen ze ook best rekening mee houden.

Het is overigens wel het een of het ander, of je betaald €300 en de helft boodschappen en verder niets. Of je betaald mee aan verbeteringen van het huis en koopt je op die manier in.

Het is hypocriet dat je niets op mag bouwen in het huis maar wel mee moet betalen aan de verbeteringen hiervan.

Maak in ieder geval een lijst met kosten die je aan het huis hebt gemaakt en zorg dat hij je deze terugbetaald als jullie onverhoopt uit elkaar gaan en ga niet werken met afschrijving hiervan. Dat is niet eerlijk.
Als er niet ingekocht mag worden in het huis zal hij deze kosten aan je terug moeten betalen, dat kan nu maar ook later mocht het mis gaan, dan heb je een mooi potje geld om in een andere woning te steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:38

Tja het is natuurlijk wel jammer dat hij TS niet het "samen er voor gaan en alles delen" gevoel geeft.
Maar het is ook wel een beetje begrijpelijk dat iemand dat net wat te spannend vindt, het risico lopen dat hij daarmee zijn huis kwijtraakt aan vriendin die er bij is komen wonen.

Ik denk dat het sowieso wel fair is om de boodschappen kosten te delen.
En als je daarnaast dan alleen maar 300 euro per maand in het overige kostenpotje hoeft te doen....daar vind je natuurlijk ook geen huurhuis voor met GWL en alle overige lasten. De rest van het geld dat je dan anders aan huur kwijt zou zijn, kan je mooi sparen en zo óók wat voor jezelf opbouwen, toch? :)

Die auto daar zou ik dan nog wel een beetje mee zitten. Doordat hij die gebruikt heb je meer afschrijving. Als hij er het meeste gebruik van maakt, dan lijkt het fair als hij dan ook de brandstofkosten betaalt.

Maarja voor die 300 euro woon jij wel heel goedkoop....ik snap het idee wel vanuit zijn kant, dat het eigenlijk ook wel eerlijk voelt om maar 300 euro + gebruik van de auto te vragen want daarmee ben je waarschijnlijk nog veel goedkoper uit dan wanneer je zelf een huurhuisje of eigen huisje zou moeten bekostigen.

Het klinkt zakelijk i.m.o. niet als een slechte deal. Alleen tja wat overblijft is dat ik me kan voorstellen dat je een relatie graag wat minder zakelijk zou willen zien... :(:)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:45

Ik snap wel dat je hier niet blij van wordt. Vooral het meebetalen aan onderhoudsdingen voor het huis zoals een CV ketel strookt niet met geen eigenaar zijn.
Hoe kijkt hij er zelf tegenaan? En onder welke voorwaarden wilde hij dat je meebetaalde aan de CV ketel? 300 incl gas/water/licht is niet veel geld denk ik.
Toen ik nog bij mijn vriend in woonde was de afspraak de helft van g/w/l, en de helft van de rente kosten na belastingaftrek. Ik droeg niet bij aan verbeteringen van het huis, maar bijvoorbeeld wel aan een nieuwe droger/inboedel. Maar ons doel was dan ook om uiteindelijk samen wat te kopen.
Zorg in ieder geval ervoor dat je goed vastlegt wat jij zelf betaald. Daarnaast denk ik niet dat je moet verwachten dat de notaris zijn ogen gaat openen. Het lijkt erop dat hij goed weet hoe hij het voor zich zelf wil, en ik denk dat het aan jou is om te bepalen wat jij wil en je daar zelf hard voor te maken.