[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:28

beert schreef:
sevke schreef:
die zebra is jammer, maar de krokodil moet ook eten. Dat is hoe de natuur werkt, daar vind ik niks lugubers aan. Ik ga het filmpje niet kijken, daar heb ik nu ook geen behoefte aan, maar je kunt ook niet van de krokodil verwachten dat ie verhongert...
Een kat doet wel zo ongeveer hetzelfde met een muis. En een spin met een vlieg.

Het lugubere deel is ook niet dat de krokodil de zebra vangt en doodt, maar dat zijn neus er eerst half wordt afgebeten en hij nog aan het vechten is voor zijn leven. Dus de manier waarop, niet zozeer dat hij gedood wordt.

Precies. Ik weet hoe de natuur werkt en ik kan prima naar natuurfilms kijken waarin er een prooi wordt gegrepen en gedood, maar het lugubere aan dit filmpje is de manier waaróp.

Onali

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:52

Als je de troep leeuwen (of cheetahs) volgt incl namen leef je met hun mee als ze niets gevangen hebben en de welpjes hebben honger.
Of als ze een andere troep leeuwen tegenkomen en gaan vechten of weggejaagd worden.
Heb een keer gezien hoe een 2de en 3de groep leeuwen gingen samenwerken en een jonge leeuwin van groep 1 gijzelde en martelde tot ze uiteindelijk van uitputting stierf.

Maar volg je de kudde antilopen en wordt antilopebaby Peggy gevangen en opgegeten dan zijn het poedersuiker.

Ik kan het opeten van dieren echt wel hebben, maar dit zebraveulen was toch echt even te veel voor me. Niet inderdaad dat hij gepakt werd, maar de manier waarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:58

Als je bekijkt dat de mens bijvoorbeeld alles in leven wil houden en dat de natuur al zorgt dat niet-levensvatbare of jongen met een afwijking/probleem worden gedumpt door het moederdier, of verstoten door hun groep/roedel, wie is er dan luguber? De natuur omdat die aan zelfzuivering doet, of de mens omdat die kost wat kost alles wil oplappen? Zag zo onlangs weer een filmpje van een kat met verlamde achterhand, die bungelde met lamme pootjes in een rolstoeltje.

Dat filmpje van die zebra kijk ik ook niet maar ik weet wel dat het erbij hoort en ik vind daar helemaal niets mis mee. Uiteraard zie ik ze liever in 1 hap of klap dood voor ze opgevreten worden dan in stukken gescheurd als ze nog leven, of verzopen worden. maar ik kan dat alsnog beter plaatsen dan hoe mensen elkaar soms martelen, fysiek en psychisch, gewoon voor de lol.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:35

Mensen doen inderdaad nare dingen vanuit een bepaald soort dierenliefde. Goed bedoeld, maar pakt verkeerd uit.

Zag onlangs ook een filmpje van een kalf geboren met twee poten en die werd in leven gehouden, ook volgens mij omdat koeien heilig zijn. Als kalf gaat dat nog, maar als er wat gewicht bij komt, is dat enorm zielig.

Maar in de reacties zie je dan de tweedeling tussen dierenliefhebbers die roepen om een rolstoel en dierenliefhebbers die roepen om een spuitje.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:38

Ik vind het altijd vreselijk om die filmpjes te zien, die met die kat in die rolstoel die heb ik al vaker voorbij zien komen. Dat dier kan niks meer van zijn/haar natuurlijke gedrag vertonen. Er zijn dan ook altijd mensen die die dieren compleet vermenselijken 'he/she wants to live', 'what a fighter, he/she doesn't give up'. Nee duh, dat heet overlevingsinstinct vriend 8)7 ze weten gewoon niet beter, en wij als mensen wel en dat zou al genoeg reden moeten zijn om zo'n dier uit zijn/haar lijden te verlossen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:20

Het klinkt misschien heel gevoelloos van mij, maar bv zwaar gehandicapte mensen etc. Ik vind niet dat je alles daarin in leven moet houden. Je ziet soms kasplantjes, zoals wij zeggen, dat gewoon niet meer menswaardig is. Ze kunnen nauwelijks bewegen, mentaal bewustzijn is zeer miniem. 0,0 zelfstandigheid, doorligwondes, zweren etc. Dat zit een hele dag in een rolstoel vastgegespt. Pfff, dat doe je zelfs een dier niet aan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:23

Moestuin schreef:
Het klinkt misschien heel gevoelloos van mij, maar bv zwaar gehandicapte mensen etc. Ik vind niet dat je alles daarin in leven moet houden. Je ziet soms kasplantjes, zoals wij zeggen, dat gewoon niet meer menswaardig is. Ze kunnen nauwelijks bewegen, mentaal bewustzijn is zeer miniem. 0,0 zelfstandigheid, doorligwondes, zweren etc. Dat zit een hele dag in een rolstoel vastgegespt. Pfff, dat doe je zelfs een dier niet aan.

Ben ik helemaal met je eens.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:24

en ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:35

beert schreef:
En toch vind ik zulke filmpjes wel ontnuchterend. Je hebt vaak die opmerkingen dat mensen gemeen en slecht zijn en bij dieren is het "natuur". Maar dan zien mensen vooral voor zich hoe een leeuw snel een antilope doodt en opeet met de familie. Terwijl er best heftige dingen gebeuren tussen roof- en prooidieren en dan zijn mensen lang niet altijd zo erg.

En ja, ik weet dat er altijd uitzonderingen zijn, maar het gaat me er vooral om dat de natuur vaak niet zo romantisch is als we vaak willen geloven
Verschil is dat er bij het mishandelen, pijnigen of verminken van dieren door mensen vaak een soort sadisme aan ten grondslag ligt, bij een krokodil niet. Die krokodil ligt daar niet te genieten van het feit dat hij net de snuit van die zebra heeft afgebeten, die haalt daar verder geen kick uit, die wil gewoon eten. 'Gemeen' kan iets imo alleen zijn als je redelijkerwijs kan verwachten dat iemand beter weet, dat besef kun je niet verwachten van een krokodil of leeuw.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:48

Moestuin schreef:

Ze willen alles in leven houden, kijken niet naar hoe menswaardig dit is. :n
Ik vind het soms zo zielig hoeveel er betaalt word voor alleen in leven zijn, niet dat ze echt kunnen leven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:25

Helemaal mee eens.
Ik heb gewerkt met verstandelijk gehandicapten en vooral de groepen waar veel agressie voorkomt is echt verschrikkelijk, laat staan de automutilatie (zichzelf slaan of bijten)

Vroeger ook in het verpleeghuis 2 mensen gehad die een zelfmoordpoging hadden gedaan. Één volwassen man die cocaïne en insuline had gebruikt.
Hij is uiteindelijk na jaren in het verpleeghuis verhuisd naar een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Hij kon een paar zinnen zeggen (lekker weertje he) en had een extreem kort lontje.
En de ander was een 21 jarige jongen, een paar jaar ouder dan ik, die zich had verhangen maar 'op tijd' gevonden is.

Hij zat de hele dag te zitten, als je zijn hand pakte liep hij met je mee. Hij at wat er voor zijn neus stond, maar toonde verder geen enkel initiatief.
Hij was er wel, maar inhoudelijk was hij er niet meer.
Ook nog 2 jonge vrouwen die op zo'n manier uit een hartinfarct waren gekomen. Schold de hele dag alles bij elkaar, de ander kan ik me niet goed meer herinneren.

Fijn hoor dat je vrouw/ dochter/ zus dan nog leeft. Maar waarvoor?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:53

fotolijstje schreef:
Moestuin schreef:

Ze willen alles in leven houden, kijken niet naar hoe menswaardig dit is. :n
Ik vind het soms zo zielig hoeveel er betaalt word voor alleen in leven zijn, niet dat ze echt kunnen leven.

Er is meer te verdienen op een levend persoon, vooral ziek persoon, dan op een overleden persoon. Farmaceutische industrie zijn ook crimineel. Er word een hoop geld verdient op ziekte mensen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:08

Nou, meer omdat een levend mens dood maken zonder toestemming van die persoon gewoon verboden is, en onder moord valt?

Gelukkig is die regel er , want je kan je voorstellen dat als je maar mensen mag dood maken waarvan je vind dat deze geen recht op leven hebben, dan kan dat weleens heel fout aflopen met verkeerde persoon aan de macht..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:14

Je mist het punt denk ik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:19

Nee hoor, ik vind zulk leven ook vreselijk.. En ik snap ook best dat het bijna ethisch is om soms mensen uit hun 'lijden' te verlossen, maar ze worden echt niet in leven gehouden voor de farmaceutische industrie..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:36

Mkango schreef:
beert schreef:
En ja, ik weet dat er altijd uitzonderingen zijn, maar het gaat me er vooral om dat de natuur vaak niet zo romantisch is als we vaak willen geloven
Verschil is dat er bij het mishandelen, pijnigen of verminken van dieren door mensen vaak een soort sadisme aan ten grondslag ligt, bij een krokodil niet. Die krokodil ligt daar niet te genieten van het feit dat hij net de snuit van die zebra heeft afgebeten, die haalt daar verder geen kick uit, die wil gewoon eten. 'Gemeen' kan iets imo alleen zijn als je redelijkerwijs kan verwachten dat iemand beter weet, dat besef kun je niet verwachten van een krokodil of leeuw.

Ja dat weet ik, maar ik bedoel dat het vaak geromantiseerd wordt dat mensen 'altijd' gemeen zijn en het bij dieren 'altijd' natuur is. Terwijl er ook dieren zijn die door de lol doden, met name de meer intelligentere dieren. En het grootste deel van de pijn die wij dieren aandoen, is niet sadistisch. En voor de zebra maakt het niet uit natuurlijk ook zijn neus eraf wordt gebeten vanuit sadisme of vanuit honger. De pijn blijft hetzelfde.

Wat mensen betreft. Ik denk dat een groot deel van de mensen die nu zwaar gehandicapt zijn (IQ onder de 50), dat daarvan de ouders voor de geboorte niet wisten dat het kindje gehandicapt was of die vanuit religieuze redenen het kind in leven hebben gehouden. Als je kind er eenmaal is, dan zeg je niet 'Oh laat maar dood gaan', dat mag niet eens.

Ik vind het wel ernstig dat iemand in dit topic denkt dat het is om financiële redenen dat ernstig gehandicapte mensen in leven worden gehouden. Dan heb je echt géén flauw idee wat dat kost. Ik weet dat het offtopic is, maar ik citeer toch even. Daarna hou ik erover op :-)

Citaat:
In 2017 werd in Nederland 8,3 miljard euro uitgegeven aan zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, inclusief Downsyndroom. Dit is 9,4% van de totale zorguitgaven in Nederland en 32,8% van de zorguitgaven voor psychische stoornissen.

Citaat:
Het SCP schat dat er in Nederland in 2018 ongeveer 440.000 mensen met een verstandelijke beperking zijn (IQ Intelligentie quotiënt tot 70). Van hen heeft een zesde (ca. 70.000 mensen) een ernstige verstandelijke beperking (IQ tot 50)

https://www.vzinfo.nl/verstandelijke-beperking

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:38

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:55

https://www.parool.nl/amsterdam/jonge-v ... ~b82d5697/

Titel jonge vrouwen ontvoeren jongen en dreigen zaadleider door te knippen.

Lijkt me een dat dit goed past in de serie van God los. Hebben mensen hier de serie eigenlijk gezien? Allemaal nare gebeurtenissen gebaseerd op waargebeurde verhalen volgens mij alleen dingen die in Nederland zijn gebeurd

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:30

Ik werk met ouderen en soms is het gewoon mensonterend hoe men ouderen in leven wil blijven houden. Niet kunnen overleven zonder 24/7 sondevoeding, compleet verkrampt, (graat)mager met doorligwonden, geen besef meer van eender wat, incontinent, een lading medicatie voor onderliggende ziekten maar nee nee, mama/papa laten gaan is écht nog niet aan de orde hoor. Veel te vroeg.
Mensen die compleet van de wereld zijn door dementie en zichzelf daarmee keihard in de weg zitten, verdwaald zijn in zichzelf, constant bang, onzeker, achterdochtig, verdrietig en die je niet meer kan helpen. "Jamaar ze is nog zo kwiek aan het stappen mevrouw".

De mens is gewoon een wreed wezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:43

Varekaj schreef:
Ik werk met ouderen en soms is het gewoon mensonterend hoe men ouderen in leven wil blijven houden. Niet kunnen overleven zonder 24/7 sondevoeding, compleet verkrampt, (graat)mager met doorligwonden, geen besef meer van eender wat, incontinent, een lading medicatie voor onderliggende ziekten maar nee nee, mama/papa laten gaan is écht nog niet aan de orde hoor. Veel te vroeg.
Mensen die compleet van de wereld zijn door dementie en zichzelf daarmee keihard in de weg zitten, verdwaald zijn in zichzelf, constant bang, onzeker, achterdochtig, verdrietig en die je niet meer kan helpen. "Jamaar ze is nog zo kwiek aan het stappen mevrouw".

De mens is gewoon een wreed wezen.

Eens. Zowel ouderen als zwaar gehandicapten worden veel te lang in leven gehouden. Ten koste van levenskwaliteit.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:46

Aan de ene kant ben ik het met jullie eens.
Aan de andere kant vind ik het een lastige kwestie.
Waar trek je de grens?
Iemand die helemaal niks zelf kan\kasplant is?
Iemand die niet kan lopen?
Of iemand die geen armen heeft?
Zwakbegaafd?
Dagelijks zorg nodig, kan niet werken maar heeft in ieder geval geen pijn?
Iemand met chronische pijn, maar doet\kan nog wel dingen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:48

Ik ken dat verhaal ook maar dan andersom. Familie van zwaar demente, ondervoede, steeds vallende man wou euthanasie. Maarja, dement dus de arts wou daar geen toestemming voor geven.

Dieren filmpjes kijk ik niet. Ik weet dat het natuur is, maar brrr die kan zo wreed zijn.

Zag laatst een documentaire over een struisvogel familie. Papa op de eieren. Komen er veel van uit. Dus veel schattige kleine kuikens... maarja droogte dus niets te eten en één voor één gingen ze allemaal dood. Nou, leuke televisie, wordt je vrolijk van. >;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:57

Mariska_28 schreef:
Ik ken dat verhaal ook maar dan andersom. Familie van zwaar demente, ondervoede, steeds vallende man wou euthanasie. Maarja, dement dus de arts wou daar geen toestemming voor geven.

Ik ken het helaas ook alleen andersom. Ik hoop maar dat mijn ouders en ik niet op die manier oud hoeven te worden.

Je hond mag je dan tenminste nog een spuitje geven. :n