Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:15

Kookaburra schreef:
[***] schreef:
Daar heb ik in mijn opleiding niets van gemerkt. Ik heb wel ervaren dat de sfeer anders is. Bij de brandweer waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad heerst er echt een soort haantjescultuur die ik bij de politie niet echt terugzie.

Haha, ik heb het net andersom ervaren :D Brandweer als heel toegankelijk en gemoedelijk... Politie juist meer haantjescultuur. Wellicht per regio verschillend ;)

Ik heb dan weer wel wat wrevel tussen politie en brandweer ervaren. Althans, wrevel is wellicht niet helemaal het juiste woord. De bijnamen 'blauwe meetbuisjes' en 'rode sporenvernietigers' zijn niets voor niets ontstaan :D Maar dat is meer een, ja, wat sportieve wrevel. Beetje het Nederland-België. Velen voelen zich toch kamp Nederland of kamp Belgie. Zitten op het puntje van de stoel bij een wedstrijd en maken grappen over de tegenpartij. Maar de volgende dag is een biertje drinken met de grensburen ook heel gezellig ;)

Desondanks zul je die 'wrevel' tijdens incidenten niet zien. Zowel de brandweer als de politie is een professionele club mensen(Uitzonderingen daar gelaten :D ). En ze hebben beiden 1 doel voor ogen: samen het incident tot een zo goed mogelijk einde brengen.

Misschien scheelt het ook dat ik vooral te maken heb gehad met de brandonderzoekers, dus die zich bewust zijn van sporen?
Het eerste grote verschil was al dat de politie les kwam geven in alledaagse kleren en de brandweerman in vol uniform. Hij wilde zijn jasje ook niet uit want dan zag je zijn rang niet meer. Sorry, maar dan kan ik je niet serieus nemen :+
Ik denk dat misschien de wrevel meer zit tussen het blauw op straat en de blussers zeg maar dan.
Hier verschilt het trouwens niet wie er dienst heeft, alle 5 de brandweermannen waren aardig arrogant.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:35

Ik heb kort mee mogen kijken in de wereld van meldingen rijden. Dus inderdaad de politieagenten en brandweermensen die door de meldkamer op pad worden gestuurd.

Daarnaast ken ik diverse officieren van dienst (OVD). Maar die OVD's mag ik allemaal wel _O-

Dat is inderdaad een interessante ervaring Susanne. Want stel je voor dat we de rang niet meer weten :+

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:44

Ik weet van Amsterdam dat het een heel taai haantjesbrandweerkorps heeft, daar zijn al hele stevig bestuurders op stukgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:45

Kookaburra schreef:
Ik heb kort mee mogen kijken in de wereld van meldingen rijden. Dus inderdaad de politieagenten en brandweermensen die door de meldkamer op pad worden gestuurd.

Daarnaast ken ik diverse officieren van dienst (OVD). Maar die OVD's mag ik allemaal wel _O-

Dat is inderdaad een interessante ervaring Susanne. Want stel je voor dat we de rang niet meer weten :+

Ik ben een klein beetje anti arrogante mensen :+ dus dat werd een leuk project. In mijn ogen zit respect niet gekoppeld aan een paar streepjes op je jasje maar aan hoe je je gedraagt. En als je mij afsnauwt omdat ik naar buiten zit te kijken tijdens de les voor mijn rechtzaak en ik heb vantevoren netjes aangegeven dat ik afgeleid kan zijn en waarom, dan verdien je geen respect :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:31

[***] schreef:
Kookaburra schreef:
Haha, ik heb het net andersom ervaren :D Brandweer als heel toegankelijk en gemoedelijk... Politie juist meer haantjescultuur. Wellicht per regio verschillend ;)

Ik heb dan weer wel wat wrevel tussen politie en brandweer ervaren. Althans, wrevel is wellicht niet helemaal het juiste woord. De bijnamen 'blauwe meetbuisjes' en 'rode sporenvernietigers' zijn niets voor niets ontstaan :D Maar dat is meer een, ja, wat sportieve wrevel. Beetje het Nederland-België. Velen voelen zich toch kamp Nederland of kamp Belgie. Zitten op het puntje van de stoel bij een wedstrijd en maken grappen over de tegenpartij. Maar de volgende dag is een biertje drinken met de grensburen ook heel gezellig ;)

Desondanks zul je die 'wrevel' tijdens incidenten niet zien. Zowel de brandweer als de politie is een professionele club mensen(Uitzonderingen daar gelaten :D ). En ze hebben beiden 1 doel voor ogen: samen het incident tot een zo goed mogelijk einde brengen.

Misschien scheelt het ook dat ik vooral te maken heb gehad met de brandonderzoekers, dus die zich bewust zijn van sporen?
Het eerste grote verschil was al dat de politie les kwam geven in alledaagse kleren en de brandweerman in vol uniform. Hij wilde zijn jasje ook niet uit want dan zag je zijn rang niet meer. Sorry, maar dan kan ik je niet serieus nemen :+
Ik denk dat misschien de wrevel meer zit tussen het blauw op straat en de blussers zeg maar dan.
Hier verschilt het trouwens niet wie er dienst heeft, alle 5 de brandweermannen waren aardig arrogant.

Hahaha, dat vind ik wel echt heel grappig, snap dat je dan moeite hebt om hem serieus te nemen. :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:17

Ik heb laatst mijn vinger verbrand aan de grill. Ik heb nu dus een mooie blaar/wond(je) op de bovenkant van mijn vinger.

Nu heb ik alleen pleisterstrips in huis. Wat ik mij afvraag :
-wie bepaalt hoe groot die strips zijn, en vooral
-waarom zijn ze altijd te klein }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:47

gerlindie schreef:
Wanneer is iets precies roekeloos rijden?
Dat vind ik ook wel een term die goed uitgewerkt moet worden, voor je van zelfdestructief gedrag kan spreken.

Als ik (die auto rijden een beetje saai vindt) een beetje boven de snelheidslimiet rijdt om snel thuis te zijn, valt dat dan onder roekeloos rijgedrag?
Want dat vind ik niet zelfdestructief :)
Met 70+ mph midden op een onoverzichtelijke weg rijden door de Britse heuvels en iedereen inhalen die je tegenkomt, blinde bocht of niet, vind ik vrij roekeloos. :+ Ik stap dan ook niet meer bij diegene in de auto, tenzij z’n moeder ernaast zit, want dan rijdt hij tenminste wel fatsoenlijk. Heeft overigens niets te maken met stoom afblazen bij deze persoon, maar alles met een te krachtige auto onder z’n kont, overmoed en een algemeen gebrek aan hersenen. :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:21

c_alsemgeest schreef:
Kennis van mij heeft het namelijk ook met appels, die heeft het zelfs met appeltaart, appelmoes of cider.

Dat is best wel bijzonder. Het zit namelijk zo, als je allergisch bent voor fruit, dan ben je allergisch voor het eiwit in fruit. Als het fruit bewerkt wordt dan verandert de structuur van het eiwit, waardoor je lichaam niet meer allergisch reageert.
Althans, blijkbaar werkt het vaak zo, maar niet altijd :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:36

Ik vroeg me laatst af hoe je me-er zou worden, dan ben je voor zover ik het begreep agent, volgt een opleiding van een paar weken en jaarlijks 40 uur training. Toen dacht ik 40 uur per jaar, dat is toch heel weinig? Is dat dan genoeg om te weten wat je moet doen? Het zal ongetwijfeld wel anders was het niet zo, maar het klonk mij zo weinig voor iets met veel risico. Of misschien heb ik het verkeerd gelezen /begrepen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:40

Waarom is het weinig?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:46

40 uur is maar ongeveer een werkweek dat vind ik weinig klinken voor iets waarbij je een soort team moet vormen in het heetst van de strijd, maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ze krijgen ongetwijfeld ook trainingen als politie, maar het lijkt me toch ook wel weer heel anders. Ik vraag me af hoe vaak je dan ook ongeveer in een jaar wordt ingezet en of je dan een soort van bijna altijd oproepbaar zou moeten zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 00:22

Nikass schreef:
c_alsemgeest schreef:
Kennis van mij heeft het namelijk ook met appels, die heeft het zelfs met appeltaart, appelmoes of cider.

Dat is best wel bijzonder. Het zit namelijk zo, als je allergisch bent voor fruit, dan ben je allergisch voor het eiwit in fruit. Als het fruit bewerkt wordt dan verandert de structuur van het eiwit, waardoor je lichaam niet meer allergisch reageert.
Althans, blijkbaar werkt het vaak zo, maar niet altijd :D

Zij is allergisch voor een bepaald zuur in appel, ook met wat andere fruitsoorten heeft ze het. Geen idee wat het exact is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:14

Ah ok! Dat kende ik niet. Weer wat geleerd ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 11:19

nee schijnt ook best bijzonder te zijn wat ik begreep :')
Maar ze heeft het ook met bepaalde bestanddelen in verzorgingsproducten... bijvoorbeeld hyaluron zuur.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:45

Zullen nieuwe vluchtelingen die nu in Nederland komen voorbereid worden op oud&nieuw? Wij hebben sinds kort een vluchtelingenopvang locatie in de omgeving en ik kan me voorstellen dat als je uit Syrië, Irak, Iran ed komt, dit best als angstig wordt beleefd..

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:25

Justme_Lisaa schreef:
Zullen nieuwe vluchtelingen die nu in Nederland komen voorbereid worden op oud&nieuw? Wij hebben sinds kort een vluchtelingenopvang locatie in de omgeving en ik kan me voorstellen dat als je uit Syrië, Irak, Iran ed komt, dit best als angstig wordt beleefd..

Toevallig vroegen wij ons dit gisteravond ook af. Ik ben heel benieuwd of iemand hier een antwoord op weet

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:52

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord!

Ik heb ook nog een heel andere vraag: als ik iets maak in de oven op een bakplaat, dan wordt het bakpapier helemaal bruin (al vrij snel) is dat gevaarlijk? En hoe komt het?
Is de oven dan oud?
Ik had het met mijn vorige oven (in ander huis) nooit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 20:00

Wyb_ster schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Toevallig vroegen wij ons dit gisteravond ook af. Ik ben heel benieuwd of iemand hier een antwoord op weet

Ja... dat gaat heel lastig.
Zeker als er mensen met een heftige vorm van ptss zitten waarbij knallen of explosies een trigger zijn.
Ze worden er met veel informatie wel op voorbereid, en mogelijkheid voor rust e.d. juist wanneer mensen van uit de azc ergens in een reguliere woning gaan wonen wordt het vaak lastiger, daarom proberen wij in ons gebied er altijd vroeg bij te zijn met de behandelingen e.d. zodat het iets soepeler verloopt... maar er aan wennen en er mee om kunnen gaan zonder een paniek aanval te krijgen blijft lastig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:44

Nikass schreef:

Ik heb ook nog een heel andere vraag: als ik iets maak in de oven op een bakplaat, dan wordt het bakpapier helemaal bruin (al vrij snel) is dat gevaarlijk? En hoe komt het?
Is de oven dan oud?

Heb je nu een hete lucht oven?
Het kan geen kwaad hoor.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 23:12

Ik vraag me af of je hier in Nederland midden in de nacht spontaan een hotel kunt inlopen met de vraag of ze nog een kamer hebben.

Aangezien je tegenwoordig meestal vooruit boekt,en er tijden zijn waarop je kunt inchecken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 23:16

Vast wel, als ze nachtreceptie hebben en de voordeur niet op slot is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 23:18

silvericathy schreef:
Ik vraag me af of je hier in Nederland midden in de nacht spontaan een hotel kunt inlopen met de vraag of ze nog een kamer hebben.

Aangezien je tegenwoordig meestal vooruit boekt,en er tijden zijn waarop je kunt inchecken.

Dat is afhankelijk van het hotel. Er zijn zeker nog hotels met 24-uurs balies, maar daarmee is nog niet gezegd dat ze ook kamers beschikbaar hebben. Ik zou het niet gokken, in deze tijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:37

Brainless schreef:
Nikass schreef:

Is de oven dan oud?

Heb je nu een hete lucht oven?
Het kan geen kwaad hoor.

Eh ja ik geloof het wel.. (waar zie je dat aan? Het is een ingebouwde oven en ik heb m niet zelf gekocht :o )

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:50

Roodvos schreef:
Ik heb laatst mijn vinger verbrand aan de grill. Ik heb nu dus een mooie blaar/wond(je) op de bovenkant van mijn vinger.

Nu heb ik alleen pleisterstrips in huis. Wat ik mij afvraag :
-wie bepaalt hoe groot die strips zijn, en vooral
-waarom zijn ze altijd te klein }:0

Dit is serieus ook altijd mijn probleem haha.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:52

Waarom noemen wij de avond van overgang oud jaar naar het nieuwe jaar oudejaarsavond en is het in het Engels New Years eve?
Zou toch veel logischer zijn als wij het dan ook nieuwjaarsavond noemen?