Kookaburra schreef:[***] schreef:Daar heb ik in mijn opleiding niets van gemerkt. Ik heb wel ervaren dat de sfeer anders is. Bij de brandweer waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad heerst er echt een soort haantjescultuur die ik bij de politie niet echt terugzie.
Haha, ik heb het net andersom ervarenBrandweer als heel toegankelijk en gemoedelijk... Politie juist meer haantjescultuur. Wellicht per regio verschillend
Ik heb dan weer wel wat wrevel tussen politie en brandweer ervaren. Althans, wrevel is wellicht niet helemaal het juiste woord. De bijnamen 'blauwe meetbuisjes' en 'rode sporenvernietigers' zijn niets voor niets ontstaanMaar dat is meer een, ja, wat sportieve wrevel. Beetje het Nederland-België. Velen voelen zich toch kamp Nederland of kamp Belgie. Zitten op het puntje van de stoel bij een wedstrijd en maken grappen over de tegenpartij. Maar de volgende dag is een biertje drinken met de grensburen ook heel gezellig
![]()
Desondanks zul je die 'wrevel' tijdens incidenten niet zien. Zowel de brandweer als de politie is een professionele club mensen(Uitzonderingen daar gelaten). En ze hebben beiden 1 doel voor ogen: samen het incident tot een zo goed mogelijk einde brengen.
Misschien scheelt het ook dat ik vooral te maken heb gehad met de brandonderzoekers, dus die zich bewust zijn van sporen?
Het eerste grote verschil was al dat de politie les kwam geven in alledaagse kleren en de brandweerman in vol uniform. Hij wilde zijn jasje ook niet uit want dan zag je zijn rang niet meer. Sorry, maar dan kan ik je niet serieus nemen

Ik denk dat misschien de wrevel meer zit tussen het blauw op straat en de blussers zeg maar dan.
Hier verschilt het trouwens niet wie er dienst heeft, alle 5 de brandweermannen waren aardig arrogant.