Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:55

Dinopino schreef:
Onali waarom die steek nog eens? Jou opmerking komt zeer kwetsend over.Wanneer jij in je kennissenkring mensen met een beperking zou hebben, dan zou je denk ik ook beter begrijpen dat zij hun redenen hebben voor hun handelen, en geen behoefte hebben dat iedereen te moeten verantwoorden. jij verplaatst het probleem naar degene. Je zou bij jezelf ook even kunnen nadenken waarom degene misschien geen mondkapje draagt. iets minder bemoeien met anderen en alvast invullen waarom degene dat doet, zou het leven al een stuk draaglijker maken voor iedereen.

Wat snappen jullie/ jij niet aan de pandemie. Het individu is dan ondergeschikt. Want iedereen heeft of kent wel een uitzondering.

Ik ben een zorgmedewerker dus ik vind dat ik mensen er zeker wel op aan mag spreken als ze geen of verkeerd een mondkapje dragen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:56

En wanneer dan even verder redeneert, zou je ook kunnen vragen waarom je een bewijs moet meebrengen om een kroeg in te komen. Straks mag je ook alleen naar binnen wanneer je kon aantonen dat je geen strafblad hebt. Ik zag ook al een satire van teletekst voorbij komen, dat het RIVM bij gaat houden dat je slechts tweemaal in de week naar de kroeg mag, want alcohol is slecht.

nuscaniels

Het zou een mooi iets zijn als er nu blijvend aandacht blijft voor de problemen die de groep mensen waar Barry, Anna en anderen toebehoren tegenkomen.
Dat jij ts hiervoor corona al mee bezig was prima.
Ik stoor mij alleen aan de groep die een Barry en Anna nu misbruiken om hun eigen punt te stellen terwijl zij wel invloed hebben op de keuzes die zij kunnen maken.
En deze groep zal zich ook niet meer om deze mensen bekommeren zodra zij weer zelf alles kunnen en mogen.

Dinopino

Onali omdat je beroep zorgmedewerker is heb je meer recht dan een ander? Nuscaniels wie zijn die groep, waar je je aan stoort. Zitten die in je omgeving?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 28-09-21 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:57

Onali schreef:
Dinopino schreef:
Onali waarom die steek nog eens? Jou opmerking komt zeer kwetsend over.Wanneer jij in je kennissenkring mensen met een beperking zou hebben, dan zou je denk ik ook beter begrijpen dat zij hun redenen hebben voor hun handelen, en geen behoefte hebben dat iedereen te moeten verantwoorden. jij verplaatst het probleem naar degene. Je zou bij jezelf ook even kunnen nadenken waarom degene misschien geen mondkapje draagt. iets minder bemoeien met anderen en alvast invullen waarom degene dat doet, zou het leven al een stuk draaglijker maken voor iedereen.

Wat snappen jullie/ jij niet aan de pandemie. Het individu is dan ondergeschikt. Want iedereen heeft of kent wel een uitzondering.

Ik ben een zorgmedewerker dus ik vind dat ik mensen er zeker wel op aan mag spreken als ze geen of verkeerd een mondkapje dragen.

Er zit nog steeds een heel groot verschil tussen "waarom draag je geen mondkapje?" en "Mondkapje op of oprotten" of gewoon niet stoppen met de bus. Ontkennen dat er een medische uitzondering is gebeurt ook regelmatig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:58

[***] schreef:
Onali schreef:
Je kon toch op medisch voorschrift een uitzondering op het dragen van een mondkapje krijgen?

Op je voorhoofd staat namelijk niet de reden waarom je geen mondkapje kan dragen, ik zou er ws ook iets van zeggen. Even botweg gezegd de hele wereld doet moeite en jij loopt zonder kapje rond.
Ja dat schiet bij de meeste in het verkeerde keelgat.

Ik zou je btw psychologishe hulp willen aanraden, want je komt een tikkie boos over.

Zo'n verklaring heeft dus geen nut als je er uit geflikkerd wordt voor je iets kunt laten zien.
Ik ben boos ja, na 1.5 jaar me steeds moeten verdedigen.

Dan ga je klagen over hetgeen jou eruit heeft geflikkerd want de medische verklaring was/ is gewoon geldig.
Dan moet je dat nu niet gaan afreageren hier in het topic. Wij kunnen daar ook niks aandoen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:59

[***] schreef:
Dinopino schreef:
Helaas Susanne_1985 ken ik ook vele die ook zoiets is overkomen. En juist het opzetten van een mondkapje of iets gedwongen moeten toe laten in je lichaam, brengt het allemaal weer naar boven.

Denk dat de gemiddelde Nederlander niet op de hoogte is, hoe vaak dat voorkomt. En als dank mag je nu ook nog buitengesloten worden.

In het jaar van de mensen met een beperking, is er een wet gekomen, die er voor zorgen moest dat er geen discriminatie mocht plaats vinden voor mensen met een beperking. Dat die niet overal werd nageleefd is duidelijk. Deze mensen zullen door deze maatregelen ook verder worden gediscrimineerd.

Hier merk je hoe sommige in de samenleving echt voor het "ik" zijn. Het zou mooier zijn wanneer er meer voor samen zou worden gekozen. De mensen vertellen dat de niet- gevaccineerden overal schuld aan zijn, terwijl de schuld gewoon bij de politiek ligt. Afschuiven van verantwoording, die de politiek niet neemt.

Precies. En er wordt aan alle kanten volop geoordeeld en veroordeeld. Ik ben al meerdere keren de trein uitgezet omdat ik echt geen mondkapje kan dragen, bussen rijden soms gewoon verder als ze mijn faceshield zien... op school moet ik ook steeds op de gangen uitleggen waarom ik een faceshield draag in plaats van een mondkapje.
Lui, moordenaar, wappie, asociaal genoemd worden omdat ik ziek ben door toedoen van een klootzak is waardeloos.

En dat is echt sneu voor je, niet terecht. Maar een direct gevolg van mensen die misbruik maken van de situatie, die géén 'echte' reden hebben voor een uitzonderingspositie.

Want als mensen zich netjes aan de regels hielden waren uitzonderingen zoals de jouwe ook absoluut geen probleem, daar zal vrijwel iedereen respect voor hebben. Maar omdat er dus zo vaak misbruik van gemaakt wordt door de 'Karins' van de wereld, komt er gelijk de negatieve associatie als jij als uitzondering bijv. een Face shield draagt. Dat is echt jammer.

Dinopino schreef:
Spenk waarom denk je dat mensen niet willen vaccineren uit luiheid. Vind het wel een aparte veronderstelling? Dus je mag de kroeg niet in omdat je te lui bent. Persoonlijk ken ik niemand die zich om die redenen niet laat vaccineren.

Omdat ze allerlei idiote denkbeelden hebben over hoe gevaarlijk vaccinaties zijn en te lui om verder te lezen dan hun neus lang is. Kort door de bocht dan.

Dinopino schreef:
Hier merk je hoe sommige in de samenleving echt voor het "ik" zijn. Het zou mooier zijn wanneer er meer voor samen zou worden gekozen. De mensen vertellen dat de niet- gevaccineerden overal schuld aan zijn, terwijl de schuld gewoon bij de politiek ligt. Afschuiven van verantwoording, die de politiek niet neemt.

Ja, we moeten het samen doen. Als de mensen die het kunnen zich laten vaccineren of testen, dan was er geen probleem. Maar omdat een boel mensen heisa maken om niks, alleen aan zichzelf denken, zijn anderen daar de dupe van, die wél oprecht problemen hebben met een van de twee, of zelfs beiden.

Politiek kan beter communiceren, zeker, maar het probleem ligt niet per se daar. Het probleem licht bij de bovengenoemde mensen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:01

Brainless schreef:
loriene schreef:
Hier buren die allebei geprikt zijn.
Vorige week allebeide ziek en goed ook.

En wat is je point? Ik zeg ook dat mensen best ziek kunnen worden, alleen minder erg en minder besmettelijk.
Wees blij dat ze zijn geënt..anders waren ze mss wel erger ziek geweest.

Hetzelfde geldt voor alle andere vaccins tegen ziektes.

En de buren leven nog en niet op de IC ?
Zonder vaccinatie had je misschien twee begrafenissen gehad.[/quote]

misschien wel misschien niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:02

Dinopino schreef:
Onali omdat je beroep zorgmedewerker is heb je meer recht dan een ander?

Oh lord :roll:
Zitten die oogkleppen lekker?

Ik heb cliënten gehad met corona, moest mezelf van top tot teen in het plastic hijsen. Kan je vertellen dat je dan echt pas kan klagen over comfort en niet kunnen ademen.
Kon er niet bijzijn toen een mevrouw overleed (te weinig plastic) ze was alleen.

Ja dan word ik boos als ik mensen zie die de maatregelen zelf invullen en er lak aan hebben.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 12:03

Ceffyl schreef:
Wat houdt mensen tegen om bij deze kwetsbare groep op de koffie te gaan dan? Je kunt roepen dat het allemaal heel oneerlijk is, of je kijkt naar alternatieven. Deze mensen hoeven niet geïsoleerd te zijn als ze thuis bezoek krijgen. Dat mag namelijk gewoon.

Oprechte vraag trouwens, want ik zie zoveel problemen die geopperd worden die vrij makkelijk te omzeilen zijn. Ga eens langs bij Barry, of nodig hem bij jou uit voor een bakkie koffie.

Volgens mij is de oplossing nog veel simpeler en dat is deze groep gewoon toegang geven tot die QR-code (bv via een doktersverklaring) waardoor o.a. Barry zelf kan besluiten wat hij wilt doen, wanneer en met wie.
Ik val erover dat er bewust geen rekening is gehouden met deze groep en het blijkbaar acceptabel is dat er een kwetsbare groep mensen buitengesloten wordt van de sociale structuur.

pmarena schreef:
Ik vraag me wel af hoe een Barry kan garanderen dat anderen niet binnen anderhalve meter van hem komen.

Als je het even heel droog bekijkt, dan heeft een Barry wat mij betreft best het recht om ook lekker naar het café te gaan. Maar de andere bezoekers en personeel gaan wel naar zo'n gelegenheid toe met het idee dat het daar "veilig" is en er alleen maar mensen komen die gevaccineerd zijn en / of getest zijn.

Ofwel dat de kans super klein is dat daar iemand zit die je ziek kan maken.

Als er dan zo'n (om welke reden dan ook) ongeprikt en ongetest persoon tussen zit...zou ik het ook wel fair vinden dat de rest van de bezoekers daarvan op de hoogte zijn. Want wie weet zitten daar ook wel mensen tussen die erg vatbaar zijn en dat extra risico liever willen vermijden.

Wat dat betreft lijkt het me wel fair als je zo iemand kan herkennen aan een mondkapje ofzo....

Niet leuk voor diegene met dat kapje, snap ik!
Maar wel zo fair denk ik voor alle partijen....

Want het is ergens ook niet eerlijk dat een Barry wel zonder prikken en testen mag en de rest niet.
Zeg dan dat een goed gebruikt medisch mondmasker een alternatief kan zijn. Beter dan niet binnen mogen toch?

Het 'testen voor toegang' heeft imo niets te maken met een veilige omgeving maar met een prikkel om de vaccinatiegraad omhoog te krikken. Want als veiligheid de norm is kunnen we ook niet knus schouder aan schouder zweten op de spinningfiets of naar de herfstuitverkoop in het winkelcentrum.
De nood voor vaccineren snap ik en sta ik achter. Hoe deze gestimuleerd wordt kan beter.

Barry valt in de kwetsbare groep omdat hij afhankelijk is van de sociale structuur om een kwalitatief leven te leiden. Qua gezondheid doet hij het top. Dat die enting niet kan is rot maar hij is geen kasplantje. Op de plekken waar hij komt wordt er keurig rekening gehouden met hem, daar zorgt Barry zelf voor. En als dat niet lukt, neemt hij zelf de verantwoordelijkheid om dat op te lossen of er niet heen te gaan.

Ik lees dat er bij welk beleid dan ook, altijd mensen buiten de boot zullen vallen. Dat brengt me terug bij mijn vraag of sociale uitsluiting collateral damage is. Is dat acceptabel?
Ik vind van niet.

Anoniem

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:04

De conclusie is toch echt duidelijk: voor sommige mensen is uitsluiting wel collateral damage en maakt het niet uit.

Brainless

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:05

Conclusie:
Iedereen gelijk behandelen en de boel weer helemaal dicht en overal weer 1,5 m afstand.
Dan sluit je niemand buiten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:07

Jacimatho schreef:
Dat brengt me terug bij mijn vraag of sociale uitsluiting collateral damage is. Is dat acceptabel?
Ik vind van niet.

Wenselijk? Nee.
Haalbaar? Nee.

In een samenleving zullen er altijd mensen buiten de boot vallen. In wat voor situatie dan ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:08

[***] schreef:
verootjoo schreef:
Maar Suzanne jij bent toch gevaccineerd :? Dan hoef je toch niet te testen voor een QR code. Wat is eigenlijk het probleem?

Het probleem is er wanneer er een derde vaccinatie verplicht wordt. De kans dat dat niet gebeurt is niet zo heel groot.

zover is het nog (lang?) niet. En anders haal je Janssen ipv een MRNA.
Men lijdt het meest door het lijden wat men vreest.

Dinopino schreef:
Onali omdat je beroep zorgmedewerker is heb je meer recht dan een ander?

:roll: Als je beroep zorgmedewerker is, is het je werk momenteel (o.a.) om mensen aan te spreken op het dragen van een mondkapje. In onze instelling is het iig nog steeds verplicht bij binnenkomst een te dragen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:08

Spenk dus je bedoelt niet lui, maar je hoort van mensen die denken dat hun de inenting niet goed zal doen. Dat kan ook een mening zijn. Niet de mijne zoals je wellicht weet. Weet niet in welke kringen jij verkeerd met al die roeptoeters. Maar toch zou ik mensen niet veroordelen omdat ze iets anders geloven dan jij. Voor jou is ie veilig voor hun gevoel niet. Stel het was andersom, zou jij je dan laten inenten en zou je je dan asociaal voelen. Het is een beetje te vergelijken met dat je op een paard gaat zitten, wat in jou ogen volledig mak is. Een ander die onlangs van zijn paard is gevallen heeft dat veilige gevoel niet meer. Deze veroordeel je dan omdat jij weet dat het veilig is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:09

Brainless schreef:
Conclusie:
Iedereen gelijk behandelen en de boel weer helemaal dicht en overal weer 1,5 m afstand.

nou precies. Zijn ze eindelijk aan het onderzoeken of er weer iets kan voor een grotere groep gaan mensen weer zeuren dat het niet goed is.
Alles weer potdicht is het alternatief :evaw:

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:10

Onali dan mag je zelf ook hulp gaan zoeken lijkt me. Met zoveel boosheid doe je jezelf geen plezier. Wanneer je denkt dat jij in je eentje met je boosheid de hele wereld er toe kan brengen een mondkapje te dragen, kan ik je nu al vast vertellen dat je het niet gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:11

Dinopino schreef:
Spenk dus je bedoelt niet lui, maar je hoort van mensen die denken dat hun de inenting niet goed zal doen. Dat kan ook een mening zijn. Niet de mijne zoals je wellicht weet. Weet niet in welke kringen jij verkeerd met al die roeptoeters. Maar toch zou ik mensen niet veroordelen omdat ze iets anders geloven dan jij. Voor jou is ie veilig voor hun gevoel niet. Stel het was andersom, zou jij je dan laten inenten en zou je je dan asociaal voelen. Het is een beetje te vergelijken met dat je op een paard gaat zitten, wat in jou ogen volledig mak is. Een ander die onlangs van zijn paard is gevallen heeft dat veilige gevoel niet meer. Deze veroordeel je dan omdat jij weet dat het veilig is.

Nee want hun mening is gebaseerd op veeal onzin en fake berichten waar de wetenschap bewezen heeft dat het veilig is ipv gif.

Op een paard gaan zitten is niet vergelijkbaar. Niemand gaat dood als ik niet of wel op een paard stap. Maar als mensen niet vaccineren gebeurt dat wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 12:11

verootjoo schreef:
Brainless schreef:
Conclusie:

nou precies. Zijn ze eindelijk aan het onderzoeken of er weer iets kan voor een grotere groep gaan mensen weer zeuren dat het niet goed is.
Alles weer potdicht is het alternatief :evaw:

Jammer dat je het bestempelt als zeuren, dat zie ik anders.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:14

Oke Spenk, wanneer mensen niet gaan vaccineren gaan ze allemaal dood. Dat lijkt me een zorgwekkende gedachten. Degene die net van het paard is gevallen denkt trouwens wel dat ie doodgaat. Helaas kun je de situatie niet anders voorstellen en enkel veroordelen. Ik denk dat dat ook een groot probleem is. Wanneer je niet in iemands schoenen hebt gestaan, kun je onmogelijk weten wat die gene voelt. En voor je eigen gemoedrust zou ik me met vrienden bezig houden die wel in jouw lijn zitten.Dat voorkomt veel frustraties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:15

Dinopino schreef:
En wanneer dan even verder redeneert, zou je ook kunnen vragen waarom je een bewijs moet meebrengen om een kroeg in te komen. Straks mag je ook alleen naar binnen wanneer je kon aantonen dat je geen strafblad hebt. Ik zag ook al een satire van teletekst voorbij komen, dat het RIVM bij gaat houden dat je slechts tweemaal in de week naar de kroeg mag, want alcohol is slecht.

Niet verder vertellen hoor, maar 1 van de eigenschappen van satire is dat het niet echt is. Verzonnen. Bedacht. Welbewust overdreven. Nep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:17

Jacimatho schreef:
Shadow0 schreef:

Maar waar je niet op ingaat is dat het al jaren de praktijk is dat de maatschappij dit in grote lijnen heel aanvaardbaar vindt, en dat het een beetje goedkoop voelt om dat alleen maar aan de orde te stellen nu het over de QR-code gaat, terwijl het anders altijd heel veel moeite kost voor mensen om daar ook maar een beetje aandacht aan te geven.

Voor mij is het nooit aanvaardbaar geweest om een groep buiten te sluiten en heb ik me waar mogelijk hier voor ingezet. In het verleden op andere vlakken en dus ook nu.

Heb je daar voorbeelden van betreft topics?
Heb daar al eerder om gevraagd, maar tot nu toe stil. Niet alleen door jou maar ook door andere met dezelfde mening als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:18

Dinopino schreef:
Oke Spenk, wanneer mensen niet gaan vaccineren gaan ze allemaal dood. Dat lijkt me een zorgwekkende gedachten. Degene die net van het paard is gevallen denkt trouwens wel dat ie doodgaat. Helaas kun je de situatie niet anders voorstellen en enkel veroordelen. Ik denk dat dat ook een groot probleem is. Wanneer je niet in iemands schoenen hebt gestaan, kun je onmogelijk weten wat die gene voelt. En voor je eigen gemoedrust zou ik me met vrienden bezig houden die wel in jouw lijn zitten.Dat voorkomt veel frustraties.

Misschien moet jij leren lezen :) dat zeg ik helemaal niet.

Maar we hebben het over een besmettelijke pandemie niet over vrijwillig paardrijden. Dat jij niet vaccineren wil moet je helemaal zelf weten. Het gevolg is dat je zal moeten testen als je wat wil ondernemen. Want we kunnen niet de zorg laten overspoelen. Wil je dat allemaal ook niet? Dan blijf je thuis. Dat zijn nu de keuzes.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:21

Shadow je opmerking komt een beetje kinderachtig over. Welk punt wil je maken. Want ook al is het satire de gedachtegang erachter is niet eens zo apart. Tot hoeveel shotjes ben je bereid te prikken om ergens in te mogen. Ja en teveel alcohol dat mag niet want er zijn niet genoeg ic bedden en personeel. Vond het ook zo interessant dat tijdens alle lockdowns het gezonde eten van mc donalds altijd voor iedereen bereikbaar bleef.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:21

Brainless schreef:
Conclusie:

Nou hier dacht ik ook weer aan. Alles lekker dicht, geen festivals, geen concerten dan maar niet dat gejank ook altijd. Krijgen we weer eindelijk een beetje lucht is het weer niet goed :')

Vraag mij soms echt af wat mensen hier in Nederland nog doen als ze tegen alles aan schoppen.