Ceffyl schreef:Wat houdt mensen tegen om bij deze kwetsbare groep op de koffie te gaan dan? Je kunt roepen dat het allemaal heel oneerlijk is, of je kijkt naar alternatieven. Deze mensen hoeven niet geïsoleerd te zijn als ze thuis bezoek krijgen. Dat mag namelijk gewoon.
Oprechte vraag trouwens, want ik zie zoveel problemen die geopperd worden die vrij makkelijk te omzeilen zijn. Ga eens langs bij Barry, of nodig hem bij jou uit voor een bakkie koffie.
Volgens mij is de oplossing nog veel simpeler en dat is deze groep gewoon toegang geven tot die QR-code (bv via een doktersverklaring) waardoor o.a. Barry zelf kan besluiten wat hij wilt doen, wanneer en met wie.
Ik val erover dat er bewust geen rekening is gehouden met deze groep en het blijkbaar acceptabel is dat er een kwetsbare groep mensen buitengesloten wordt van de sociale structuur.
pmarena schreef:Ik vraag me wel af hoe een Barry kan garanderen dat anderen niet binnen anderhalve meter van hem komen.
Als je het even heel droog bekijkt, dan heeft een Barry wat mij betreft best het recht om ook lekker naar het café te gaan. Maar de andere bezoekers en personeel gaan wel naar zo'n gelegenheid toe met het idee dat het daar "veilig" is en er alleen maar mensen komen die gevaccineerd zijn en / of getest zijn.
Ofwel dat de kans super klein is dat daar iemand zit die je ziek kan maken.
Als er dan zo'n (om welke reden dan ook) ongeprikt en ongetest persoon tussen zit...zou ik het ook wel fair vinden dat de rest van de bezoekers daarvan op de hoogte zijn. Want wie weet zitten daar ook wel mensen tussen die erg vatbaar zijn en dat extra risico liever willen vermijden.
Wat dat betreft lijkt het me wel fair als je zo iemand kan herkennen aan een mondkapje ofzo....
Niet leuk voor diegene met dat kapje, snap ik!
Maar wel zo fair denk ik voor alle partijen....
Want het is ergens ook niet eerlijk dat een Barry wel zonder prikken en testen mag en de rest niet.
Zeg dan dat een goed gebruikt medisch mondmasker een alternatief kan zijn. Beter dan niet binnen mogen toch?
Het 'testen voor toegang' heeft imo niets te maken met een veilige omgeving maar met een prikkel om de vaccinatiegraad omhoog te krikken. Want als veiligheid de norm is kunnen we ook niet knus schouder aan schouder zweten op de spinningfiets of naar de herfstuitverkoop in het winkelcentrum.
De nood voor vaccineren snap ik en sta ik achter. Hoe deze gestimuleerd wordt kan beter.
Barry valt in de kwetsbare groep omdat hij afhankelijk is van de sociale structuur om een kwalitatief leven te leiden. Qua gezondheid doet hij het top. Dat die enting niet kan is rot maar hij is geen kasplantje. Op de plekken waar hij komt wordt er keurig rekening gehouden met hem, daar zorgt Barry zelf voor. En als dat niet lukt, neemt hij zelf de verantwoordelijkheid om dat op te lossen of er niet heen te gaan.
Ik lees dat er bij welk beleid dan ook, altijd mensen buiten de boot zullen vallen. Dat brengt me terug bij mijn vraag of sociale uitsluiting collateral damage is. Is dat acceptabel?
Ik vind van niet.