Welke scheikundige stof is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:31

Hoe komen jullie nou op interleukine 2a? Ik lees enkel iets over interleukine 1a en cyclic peptide 1.
Edit: als ik het goed lees is de molecuul cyclic peptide 1, wat een onderdeel is van interleukine 1a. Dus niet eens het gehele IL1a molecuul..

F_T

Re: Welke scheikundige stof is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:36

Een cyclische peptide is een bepaald soort eiwit dat een ringstructuur vormt, volgens mij. Het is niet één specifiek molecuul.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:38

Zover ik begrijp inderdaad ook. Maar deze structure is dus die omega-loop van interleukine 1a. Maar dit maakt het allemaal niet veel logischer waarom je dat zou willen tatoeëren?
En volgens het artikel hebben ze deze molecuul zelf gemaakt (design). Misschien dat het toch in een of ander medicijn zit.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:43

Hilarisch. De niet scheikundigen leggen wel heel veel vertrouwen in de scheikundigen hoor, wij weten (gelukkig :+) niet de namen van alle moleculen haha!

Dus toch een peptide met een spacer van naftaleen om een specifieke enzymreactie o.i.d. op te wekken. Ik denk niet dat dit een algemeen bekend middel ofzoiets dergelijks is.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:44

Inderdaad ik lees het ook zo. Het cyclische peptide is ontstaan door het ‘spacer’molecuul (welke hier gekozen is voor 7-aminoethyl-2naphthalenepropanoic acid) met sequentie 42 tot 47 van interleukine 1a te verbinden

“Thus the cyclic peptide 1 was designed by incorporating the spacer molecule and the 42 - 47 sequence of Lla was then energy minimized using MAXIMIN routine in SYBYL. “

En om daar aan toe te voegen geeft het artikel aan dat ze het cyclisch peptide getest hebben op het concurreren met IL 1a. Bij het binden bij muizen aan de EL4 receptoren. Wat receptoren van lymfoblasten zijn. En ze kunnen dit soort binders dus inzetten om bepaalde cellen te detecteren. Daarmee dus goede onderdelen om in te zetten in medicijnen tegen kanker.. of andere immunologische ziekten
Tegenstrijdig genoeg komt er uit het artikel dan wel dat in de gebruikte concentratie geen remming geeft op de receptor en dus niet van z’n concurrent wint
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 05-08-21 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:51

Ik ben nu wel heel erg benieuwd wat voor verhaal er achter zit...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:54

Another approach involves the design of conformationally restricted analogs that mimic the secondary structure of the endogenous peptide,[294] such as Ω-loops (2.91),[298].

Het plaatje laat een conformationally restricted secondary structure peptidomimetics zien via een omega-loop. Welke secondary structuur het is, wordt hier niet duidelijk.

Tezamen met het artikel dat hieronder genoemd wordt lijkt het dus een conformationally restricted analog van een interleukin 1a via een omega-loop.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 05-08-21 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:56

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:56

Topics zoals deze zijn wel echt de reden dat bokt zo leuk kan zijn... :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:58

Dit zouden ze als school opdracht moeten geven, ik ben nog nooit zo geïnteresseerd in scheikunde geweest :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:02

Cookie2222 schreef:
Hier is het artikel in z’n geheel waar het plaatje naar refereert :
https://zero.sci-hub.se/427/99af191ba4b ... nload=true

Met dank aan sokje voor de Doi

Check,

En dan is dit de key paragraaf denk ik.

Het gaat dus om een vorm van interleukine 1a die door middel van deze specifieke spacer in de gewenste driedimensionale vorm gehouden wordt.
Dat lukt met deze spacer blijkbaar beter dan met voorgangers.

Citaat:
In an earlier study, several linear peptides with overlapping sequences of IL-l proteins were prepared as a part
of a general strategy to elucidate the functional regions. All of these linear peptides were found to lack bindiig
to the IL1 receptor.7 Next we turned to the preparation of constrained cyclic peptides that would mimic various
loops present in the protein. Standard methods of constraining loops involve, for example, introduction of
cysteine residues into the sequence to form disulfide bridges, side-chain to side-chain cyclixations involving
glutamic acid or aspartic acid with lysine residues, or end-to-end cyclixations. The cyclic peptides obtained
when this approach is applied to large f2 loops, such as the one present in ILla, are highly flexible, and cannot
necessarily be expected to adopt a conformation analogous to that in the protein. Because of these implications
and also the possibility that the 41-48 f2-loop in IL-la may be involved in receptor recognition, we chose to
design a spacer molecule that would span the intrachain distance and also constrain it enough to maintain the
excised loop in a conformation which is similar to the one observed in IL-la 7%~ paper describes the design,
synthesis, three-dimensional structural characterization of this loop mimetic and the comparison of its structure
with the corresponding loop in IL-la

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:08

Dan zou het molecuul medisch gezien dus moeten werken als een IL-1 receptor antagonist?
Daar is er wel al één van de op markt: anakinra

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:13

Leuk artikel, precies de hoek wat ik gestudeerd heb, ik vind dit soort onderzoek echt geweldig <3 Goed onderbouwd met NMR studies, ben wel benieuwd hoeveel spacers ze hebben geprobeerd voordat het precies paste om de omega loop kunstmatig precies te kunnen repliceren. In dat artikel is het 'slechts' een manier om omega loops te kunnen synthetiseren, een proof of concept dus, of het molecuul zelf verder een actieve functie heeft ben ik wel benieuwd naar. Knap gevonden dat molecuul!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:14

Of als interleukine zelf? Is me niet helemaal duidelijk nog, of het om de antagonist gaat of de eigenlijke stof.

(Voor de niet scheikundigen in het heel kort: antagonist is een stofje met een tegengestelde werking/functie. Receptor, plaatst waar een stofje in het lichaam aan een cel kan binden, en zijn functie kan vervullen. In extreeeeeem vereenvoudigde versie uiteraard, biochemisch is het iets ingewikkelder. Maar even om de woorden te duiden)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:16

Grainey schreef:
Leuk artikel, precies de hoek wat ik gestudeerd heb, ik vind dit soort onderzoek echt geweldig <3 Goed onderbouwd met NMR studies, ben wel benieuwd hoeveel spacers ze hebben geprobeerd voordat het precies paste om de omega loop kunstmatig precies te kunnen repliceren. In dat artikel is het 'slechts' een manier om omega loops te kunnen synthetiseren, een proof of concept dus, of het molecuul zelf verder een actieve functie heeft ben ik wel benieuwd naar. Knap gevonden dat molecuul!

Waarschijnlijk best wel een heel stel. Zou best mazzel zijn als je direct de perfect passende hebt om de boel in de gewenste vorm te houden.

Of ze hebben het van tevoren theoretisch zodanig uitgewerkt dat ze in de praktijk al redelijk wisten waar ze moesten starten, dat kan ook natuurlijk.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:20

Femke_Tweety schreef:
Of als interleukine zelf? Is me niet helemaal duidelijk nog, of het om de antagonist gaat of de eigenlijke stof

In het eerste artikel halen ze het aan als soort antagonist.

“peptides generally do not make good drug candidates, especially as orally administered drugs, because they are rapidly proteolyzed in the GI tract and serum, and they are poorly bioavailable and rapidly excreted. In addition, many peptides can bind to multiple receptors, especially, to multiple members of the same receptor family. What is needed is a compound that mimics or blocks the biological effect of a peptide by interacting with its receptor or enzyme, but does not have the undesirable characteristics of peptides. This is a peptidomimetic.”

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:22

Ibbel schreef:
Dan zou het molecuul medisch gezien dus moeten werken als een IL-1 receptor antagonist?
Daar is er wel al één van de op markt: anakinra

Maar dat middel wordt dan weer niet gebruikt bij depressie.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:22

MacavityL schreef:
Femke_Tweety schreef:
Of als interleukine zelf? Is me niet helemaal duidelijk nog, of het om de antagonist gaat of de eigenlijke stof

In het eerste artikel halen ze het aan als soort antagonist.

“peptides generally do not make good drug candidates, especially as orally administered drugs, because they are rapidly proteolyzed in the GI tract and serum, and they are poorly bioavailable and rapidly excreted. In addition, many peptides can bind to multiple receptors, especially, to multiple members of the same receptor family. What is needed is a compound that mimics or blocks the biological effect of a peptide by interacting with its receptor or enzyme, but does not have the undesirable characteristics of peptides. This is a peptidomimetic.”

Check, thnx

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:29

Ook scheikundige + moleculair bioloog hier... benieuwd waarom iemand dat op z'n been wil.

Artikel is niet het meest duidelijk geschreven ooit, understatement van de eeuw, maar waarschijnlijk hopen ze dat hun nep-interleukine-stukje niet biologisch actief is en dus inderdaad een immuunrespons onderdrukt. Staat er héél vaag...

Wat er wel duidelijk staat: dit molecuul kunnen ze weliswaar in elkaar zetten maar het doet niet wat het moet doen. Artikel is ook amper geciteerd sinds 1993. Dusseh... heel benieuwd naar de reden van de tattoo?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:30

Ofwel een verbinding dat onder andere een anti-inflammatoire werking zou moeten hebben. Of deze specifieke verbinding (IL1a met omega loops) al als medicijn op de markt is, en zo ja onder welke naam, is dan de vraag.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:34

Eens. Het bind competitief op de receptor. Dus zou dan een antagonist moeten zijn.

Het artikel geeft dus wel aan dat de competitie met IL-1a bij 2mM van het cyclisch peptide hij dus niet wint... dus daarin zou ik niet verwachten dat er gelijk een medicijn gemaakt is. Dan zouden er eerst hogere dosissen getest moeten worden. Wat vast gedaan is, maar nog geen artikel van gespot heb

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:36

Ik heb het gevoel alsof ik in een buitenaards topic ben beland. Wat gaaf al die scheikundige kennis +:)+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:37

Die vriend krijgt gigántisch veel info over zijn tattoo zo :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:38

Out of the box, misschien heeft een belangrijke bekende dit molecuul ontwikkeld/onderzoek naar gedaan en is het een soort aandenken aan die persoon?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:39

Om Wikipedia even te quoten bij IL-1a antagonist:

Clinical significance[edit]
A polymorphism of this gene is reported to be associated with increased risk of osteoporotic fractures[10] and gastric cancer.[11]

Mutations in the IL1RN gene results in a rare disease called deficiency of the interleukin-1–receptor antagonist (DIRA).[12] Variants of the IL1RN gene is also associated with risk of schizophrenia.[13][14] Elevated levels of IL1RN has been found in serum of schizophrenia patients.[15]

A recombinant, slightly modified version of interleukin 1 receptor antagonist called anakinra is used in the treatment of rheumatoid arthritis, an autoimmune disease in which IL-1 plays a key role.[16] Anakinra differs from native human IL-1Ra in that it has the addition of a single methionine residue at its amino terminus [17]

Geen idee of dit meerwaarde heeft. Want het is natuurlijk geen gendefect maar het molecuul zelf
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 05-08-21 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt