Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:08

Mindim schreef:
Jis_ schreef:
Dat soort organisaties? Heb wel een vermoede maar wat bedoel je daarmee?

Mijn partner is vrijwilliger (penningmeester) bij een kleine stichting die mensen in Indonesië helpt aan schoon drinkwater en een goede hygiëne, daaronder valt het bouwen van wc’s. Hulp voor ziekenhuizen, scholen en educatie over hiv/aids en hulp aan mensen die zijn besmet.
1 medewerker krijgt wel betaalt en heeft er een fulltime job aan en woont daar.
Als ze afreizen voor de stichting naar Indonesië, wat zelden gebeurt, komt dat wel uit de pot van de stichting dat vind ik persoonlijk er bij horen.

Vele mensen hebben destijds Foster Parents verlaten, ten eerste omdat de directeur enorme bedragen incasseerde als loon en omdat er van elke gulden maar een kwartje daadwerkelijk bij het kind kwam. Dus daar bleef het geld enorm aan de strijkstok hangen.
Ook dat er kinderen door medewerkers werden misbruikt en niet enkel bij Plan Nederland, maar ook bij oa Artsen zonder Grenzen en Oxfam, heeft mijn vertrouwen in dit soort organisaties enorm geschaad dat ik daar geen geld meer aan geef.

Ook kreeg je destijds foto's van kindertjes van "je foster parents kind" wat achteraf helemaal niet bleek te kloppen. Eerlijkheid stond destijds niet hoog in het vaandel.

Misbruik is afschuwelijk, dit gebeurde bij Plan tussen 2016 en 2017, de gehele organisatie daarvoor aanrekenen vind ik persoonlijk wel zonde.
Het is naïef om te denken dat misbruik nooit zal plaatsvinden, helaas, niet binnen organisaties, niet binnen sportverenigingen niet binnen de kerk, niet binnen een gezin enz...het gaat er om wat er mee gedaan wordt door degene die het ontdekt.

https://nos.nl/artikel/2218758-kinderen ... ernational

Mensen met een full time baan zoals een directeur binnen zo'n organisatie krijgt daarvoor betaalt, heel logisch. Is dat buitensporig veel dan ben ik het er mee eens dat daar wat aan gedaan moet worden. Voor mij geen reden om dan te zeggen je krijgt van mij niks meer, maar dat is natuurlijk ieders keus.

superpony

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:06

Het probleem is ook dat heel veel mensen niet voor veel minder voor een leidinggevende functie uit bed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:01

Jis_ schreef:
Misbruik is afschuwelijk, dit gebeurde bij Plan tussen 2016 en 2017, de gehele organisatie daarvoor aanrekenen vind ik persoonlijk wel zonde.
Het is naïef om te denken dat misbruik nooit zal plaatsvinden, helaas, niet binnen organisaties, niet binnen sportverenigingen niet binnen de kerk, niet binnen een gezin enz...het gaat er om wat er mee gedaan wordt door degene die het ontdekt.

https://nos.nl/artikel/2218758-kinderen ... ernational

Mensen met een full time baan zoals een directeur binnen zo'n organisatie krijgt daarvoor betaalt, heel logisch. Is dat buitensporig veel dan ben ik het er mee eens dat daar wat aan gedaan moet worden. Voor mij geen reden om dan te zeggen je krijgt van mij niks meer, maar dat is natuurlijk ieders keus.

Gelukkig ben ik niet naief...

Ik zeg nergens dat iemand die fulltime voor een organisatie werkt niks mag verdienen.
Maar de directeur verdiende inderdaad buitensporig en maar weinig tot niets kwam eindelijk bij de kinderen terecht. Die combi heeft ons doen besluiten er mee te stoppen. Ik geef niet geld om een buitensporig loon te sponsoren, maar om een kind te voorzien van een beter leven. Als van elke euro er maar een vierde bij het kind komt, betaal ik 3 vierde voor iets anders, nou nee dank u.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:16

superpony schreef:
Het probleem is ook dat heel veel mensen niet voor veel minder voor een leidinggevende functie uit bed komen.

Dat ook. En op zich begrijp ik dat ook. Dat zijn geen strakke 9 tot 5 banen.

En voor de één valt een salaris wel mee en voor de ander is het te veel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:36

Het zijn lonen die in Nederland vrij normaal zijn voor dergelijke functies. Zonder leiding lopen die organisaties ook niet. Kijk maar naar de slecht/minder goed geregelde organisaties. Die krijgen ook het geld en middelen niet op de juiste plekken.

Maar neemt niet weg, dat je ook als hogere pief bij een dergelijke organisatie het deels uit een overtuiging moet doen. Ervan profiteren moet niet mogen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:27

superpony schreef:
Het zijn lonen die in Nederland vrij normaal zijn voor dergelijke functies. Zonder leiding lopen die organisaties ook niet. Kijk maar naar de slecht/minder goed geregelde organisaties. Die krijgen ook het geld en middelen niet op de juiste plekken.

Maar neemt niet weg, dat je ook als hogere pief bij een dergelijke organisatie het deels uit een overtuiging moet doen. Ervan profiteren moet niet mogen.

Absoluut.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:12

Naar aanleiding van dit topic dacht ik, ik ga eens bij duurzame merken kijken naar loungewear. Maar ik ga toch geen 100-200 euro betalen voor een set om mee op de bank te zitten. Met dat soort prijzen is het voor de normale mens toch niet te doen?

Of mis ik nou een heleboel merken die wel een andere prijsklasse hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:25

Wat is loungewear :?

Ik zit gewoon met mijn eigen kleding op de bank die ik gewoon aan heb.

Als ik echt wil chillen heb ik een onduurzame Nike trainingsbroek, maar die heb ik al wel 20 jaar := dus die dragen is alsnog beter dan een superduurzame nieuwe chillbroek kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:30

Loungewear is kleding om in te relaxen.

Nou ik kleed me meestal om als ik thuis kom want ik vind “normale” kleding niet fijn. Ook zijn die dingen soms vies/nat. En mijn “jogging / chill broeken” zijn kapot / bijna kapot. Dus wil iets ter vervanging. Zeker omdat ik veel tijd thuis studeren doorbreng wil ik iets wat fijn zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:33

Aha. Ik denk dat het wel goedkoper kan hoor. Bij C&A bv hebben ze ook pyjama’s/huispakken met GOTS keurmerk. Die zijn geen 100€.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:37

MarlindeRooz schreef:
Naar aanleiding van dit topic dacht ik, ik ga eens bij duurzame merken kijken naar loungewear. Maar ik ga toch geen 100-200 euro betalen voor een set om mee op de bank te zitten. Met dat soort prijzen is het voor de normale mens toch niet te doen?

Nee, dat is dus de realistische prijs als je kleinschalig/organisch en binnen Europa wilt inkopen.

Ik heb een tijdje loungewear -> niet organisch maar wel in Europa ingekocht. Wil je een beetje kwaliteit inkopen, leuk printje, kleine gecontroleerde productie dan ligt de inkoop voor een T-shirt met broek zo om en nabij de 14 euro samen(Portugal productie). Dan heb je dus nog geen trui of vest. Dan is het dus nog niet organisch. Wel digitaal geprint. Okotex en BSCI gecertificeerd.

Organisch kost zo’n 40% extra bovenop de reguliere katoen momenteel (is lastig aan te komen tot niet leverbaar). Dus dan zou het inkoop voor een groothandel €19,60 kosten. Groothandelsprijs - consumentenprijs gaat gemiddeld X5, dus daar is je 100 euro.

Vergeet niet dat er nog voor transport betaald moet worden(erg duur momenteel), opslag, personeel, communicatie en marketing (het komt niet uit zichzelf online) en dan verzendkosten.

Dit is wat ik bedoel met dat de massa nog niet klaar is voor een geheeld transparante/organische markt, want de bestedingsbereidheid is nog niet daar.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:37

verootjoo schreef:
Aha. Ik denk dat het wel goedkoper kan hoor. Bij C&A bv hebben ze ook pyjama’s/huispakken met GOTS keurmerk. Die zijn geen 100€.

C&A scoort dan weer niet zo goed op die ene site die hier veel genoemd wordt.

Of dat was t andere topic :=.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-08-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:39

C&A heeft niet wat ik zoek helaas. Maar ik probeer te begrijpen hoe bepaalde mensen denken dat enkel duurzame kleding kopen voor iedereen haalbaar is. Ik wil best wat meer betalen maar ga gewoon geen 100 euro betalen voor 1 bankhangbroek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:46

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Ik denk dat dat is omdat niet al hun kleding GOTS is.

Zelf vind ik overigens vinted een goede uitvinding voor spullen waarvoor ik niet de volle mep wil/kan betalen. En de sale, of een outlet.

En of het voor iedereen haalbaar is? Het is op zich niet zo dat je absoluut een chillbroek nodig hebt. Als ik dat verantwoord geproduceerd te duur vind, koop ik het niet en mis ik er ook niks aan. En dat is denk ik ook de reden dat ik mijn nikebroek die ik heb gekocht toen ik 14 was nog steeds draag.
Ik denk dat heel veel mensen ook heel veel te veel kleding in de kast hebben wat niet allemaal nodig is.
Ik heb ook geen geldboom, maar wij hebben dan ook niet superveel kleding in onze kast hangen en ook niet veel schoenen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 08-08-21 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:47

Je hebt ook geen kinderen nodig, die zijn ook niet duurzaam. :+

Zo kan je alles wel weg redeneren... De meeste dingen heeft een mens niet écht nodig. Ik zit in de winter graag in een broek op de bank zonder gaten en/of vieze vlekken.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:48

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat dat is omdat niet al hun kleding GOTS is.

Zelf vind ik overigens vinted een goede uitvinding voor spullen waarvoor ik niet de volle mep wil/kan betalen. En de sale, of een outlet.

En of het voor iedereen haalbaar is? Het is op zich niet zo dat je absoluut een chillbroek nodig hebt. Als ik dat verantwoord geproduceerd te duur vind, koop ik het niet en mis ik er ook niks aan. En dat is denk ik ook de reden dat ik mijn nikebroek die ik heb gekocht toen ik 14 was nog steeds draag.

Dat en omdat het vrij basic is, vaak gemixt met polyester, geproduceerd in Bangladesh.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:46

Gelukkig zijn er meerdere manier om iets te doen. Ik kan/wil ook gewoon niet zoveel uitgeven aan kleding. Maar de kleding die ik heb gaat wel echt mee tot ze op de draad versleten zijn. Dat is naar mijn idee dan toch nog beter dan na 6 maanden de deur uit doen.

Ik zie ook wel mensen vinted noemen letten jullie er dan ook op dat het uit Nederland komt?
Ik snap het idee wel maar aan de andere kant is de bezorging ook niet direct duurzaam toch?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:48

Tigra_ schreef:
Gelukkig zijn er meerdere manier om iets te doen. Ik kan/wil ook gewoon niet zoveel uitgeven aan kleding. Maar de kleding die ik heb gaat wel echt mee tot ze op de draad versleten zijn. Dat is naar mijn idee dan toch nog beter dan na 6 maanden de deur uit doen.

Ik zie ook wel mensen vinted noemen letten jullie er dan ook op dat het uit Nederland komt?
Ik snap het idee wel maar aan de andere kant is de bezorging ook niet direct duurzaam toch?

Bezorgen met Homerr is duurzamer dan met bijv. PostNL of DHL. Je moet dan alleen vaak wat langer wachten.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:59

MarlindeRooz schreef:
C&A heeft niet wat ik zoek helaas. Maar ik probeer te begrijpen hoe bepaalde mensen denken dat enkel duurzame kleding kopen voor iedereen haalbaar is. Ik wil best wat meer betalen maar ga gewoon geen 100 euro betalen voor 1 bankhangbroek.

Ik weet niet precies wat je zoekt (natuurlijk), honest basics heeft ook een setje lounge kleding voor een wat vriendelijkere prijs. Maar ik begrijp heel goed je punt hoor... Het meest duurzame is uiteindelijk natuurlijk vooral mínder kleding kopen, dus als je uiteindelijk uitkomt bij iets wat misschien niet 5 sterren duurzaam is in productie maar wél 10 jaar mee gaat is dat - naar mijn mening - óók duurzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:05

Stephanie_M schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee, dat is dus de realistische prijs als je kleinschalig/organisch en binnen Europa wilt inkopen.

Ik heb een tijdje loungewear -> niet organisch maar wel in Europa ingekocht. Wil je een beetje kwaliteit inkopen, leuk printje, kleine gecontroleerde productie dan ligt de inkoop voor een T-shirt met broek zo om en nabij de 14 euro samen(Portugal productie). Dan heb je dus nog geen trui of vest. Dan is het dus nog niet organisch. Wel digitaal geprint. Okotex en BSCI gecertificeerd.

Organisch kost zo’n 40% extra bovenop de reguliere katoen momenteel (is lastig aan te komen tot niet leverbaar). Dus dan zou het inkoop voor een groothandel €19,60 kosten. Groothandelsprijs - consumentenprijs gaat gemiddeld X5, dus daar is je 100 euro.

Vergeet niet dat er nog voor transport betaald moet worden(erg duur momenteel), opslag, personeel, communicatie en marketing (het komt niet uit zichzelf online) en dan verzendkosten.

Dit is wat ik bedoel met dat de massa nog niet klaar is voor een geheeld transparante/organische markt, want de bestedingsbereidheid is nog niet daar.

Of bestedingsmogelijkheid. Dit heeft echt niet enkel met bereidheid te maken hoor :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:08

Ik vraag me af wat er in die 5x over de kop zit, wanneer de andere kosten er ook nog bij komen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:19

Moestuin schreef:
Stephanie_M schreef:

Of bestedingsmogelijkheid. Dit heeft echt niet enkel met bereidheid te maken hoor :)

Deels wel, mensen zouden mogelijk alleen iets anders er voor moeten laten om het te kunnen betalen.
Wat kleding minder kopen, minder schoenen, minder dure telefoon, minder abbo's afsluiten etc.

Maargoed dan nog, denk ik inderdaad dat de bestedingsmogelijkheid er op de bodem van de markt er nog niet zit en voorlopig niet gaat komen. Minimumloon naar 14 euro verhogen gaat hierbij niet helpen, de techniek verbeteren om het proces goedkoper te maken wel. Maar de salarisdiscussie is weer een andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:25

Ik kijk nu even naar mijzelf, persoonlijk. Onze gsm’s zijn goedkopere toestellen. Ze worden ongeveer 4 jaar oud. Kleren kopen wij niet regelmatig en vaak 2dehands via vinted. Ons tv en internet abo is het absolute minimum. Als wij ergens luxe op nemen dan is het op cola en nutella. Maar dat eten wij dan weer zelden. Als ik dan €100 moet neertellen dan kan ik dat 6 keer per jaar doen. :) Dus per gezinslid 2 x. Dat is te weinig. Daarmee komen wij er niet :) Het is niet altijd zo makkelijk als zaken laten. :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn omgeving ook maar erg weinig mensen ken die dat zouden kunnen. Nochtans hebben die een gewone job en durf ik onszelf ook niet onderaan in de loonklasse in te schalen. Maar nu bv vorige maand: Ik heb dit jaar 3 kubieke meter water meer verbruikt en moet hiervoor €500 opleggen. Onze electra was qua gebruik hetzelfde en toch moesten wij bijna €600 bij tellen. Dat zijn kosten die erin hakken. Ik spreek nu wel over België maar dergelijke veranderingen en prijsstijgen zorgen er wel voor dat een middenklasse toch wel naar beneden wordt geduwd en de bestedingsmogelijkheid flink achteruit gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-21 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:28

_San87_ schreef:
Ik vraag me af wat er in die 5x over de kop zit, wanneer de andere kosten er ook nog bij komen.

20 euro inkoop, gaat het voor ongeveer 35 euro naar de retailer. 35 * 2,8 = 98 of ook wel 99,95 retail.
99.95 euro retail, betekend dat er nog 21% BTW vanaf gaat.

Dan houdt een winkel feitelijk 43 euro over, echter moeten daar nog kosten vanaf.
Denk aan het onderhouden van de winkel, huur, personeel, deel retouren die niet meer verkocht kunnen worden, netjes maken product als het retour komt, korting in de uitverkoop(die er heel vaak is tegenwoordig), wat reclame maken. En die sets van 100 euro gaan niet als warme broodjes, dus niet denken dat het dan een vetpot is. Dit zijn niet de artikelen waar er honderden per dag van over de toonbank gaan, je bent blij als je er 1 of 2 per dag in een winkel verkoopt.

De 15 euro voor de groothandel is de opslag voor transport, personeel, eventueel ook marketing, deel reclamaties, alles wat nodig is om een bedrijf draaiende te houden.

O en om even een voorbeeld te geven van het huidige transportprobleem.
Als ik een container bestel met 48X48 cm gevulde kussentjes uit China, die kosten om en nabij de 2,80 inkoop. Transport kost mij momenteel 3 euro per kussen, dat was 1,5 jaar geleden nog 40 cent. De verzendkosten zijn dus duurder geworden dan het product zelf.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_M op 09-08-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:29

Moestuin schreef:
Ik kijk nu even naar mijzelf, persoonlijk. Onze gsm’s zijn goedkopere toestellen. Ze worden ongeveer 4 jaar oud. Kleren kopen wij niet regelmatig en vaak 2dehands via vinted. Ons tv en internet abo is het absolute minimum. Als wij ergens luxe op nemen dan is het op cola en nutella. Maar dat eten wij dan weer zelden. Als ik dan €100 moet neertellen dan kan ik dat 6 keer per jaar doen. :) Het is niet altijd zo makkelijk als zaken laten. :)

Dat is waarom ik zeg, de markt is niet klaar voor volledige transparantie en 100% milieu verantwoordelijk.
Het is gewoon niet te betalen, kortom het is een illusie dat dit momenteel kan.