Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:23

IMANDRA schreef:
Over druk gesproken, met het HPV vaccin destijds voelde ik ontzettend veel druk om me niet te vaccineren. Want je werd er onvruchtbaar van, het was vergif, je was een schaap als je het nam, het was niet goed getest etc etc. Uiteindelijk allemaal onzinverhalen en hoaxes, maar het heeft wel veel invloed op een 15-jarig meisje wat die beslissing dan moet maken. Heb hem uiteindelijk wel gehaald (mijn ouders waren er heel open over en stimuleerden me om me goed in te lezen + het eventueel met een arts te bespreken), en blij toe.

Wat fijn dat jouw ouders de keus bij jou hielden. Ik moest want dat wouden ze. Ik wou niet omdat er zoveel ouders hun dochter niet wouden inenten. Vandaag de dag hoor ik nog steeds dat mensen hun dochters daar niet mee willen inenten en je hoort nog steeds horror verhalen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:27

Bambi1995 schreef:
IMANDRA schreef:
Over druk gesproken, met het HPV vaccin destijds voelde ik ontzettend veel druk om me niet te vaccineren. Want je werd er onvruchtbaar van, het was vergif, je was een schaap als je het nam, het was niet goed getest etc etc. Uiteindelijk allemaal onzinverhalen en hoaxes, maar het heeft wel veel invloed op een 15-jarig meisje wat die beslissing dan moet maken. Heb hem uiteindelijk wel gehaald (mijn ouders waren er heel open over en stimuleerden me om me goed in te lezen + het eventueel met een arts te bespreken), en blij toe.

Wat fijn dat jouw ouders de keus bij jou hielden. Ik moest want dat wouden ze. Ik wou niet omdat er zoveel ouders hun dochter niet wouden inenten. Vandaag de dag hoor ik nog steeds dat mensen hun dochters daar niet mee willen inenten en je hoort nog steeds horror verhalen.

Ik snap dat op zich wel hoor. Als kind ben je natuurlijk super beïnvloedbaar door dat soort verhalen. De horrorverhalen zijn gelukkig broodje aap, maar gewoon super hardnekkig, helaas.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:41

Echwel schreef:
ElSea schreef:
Ik hoop vooral dat ze je niet indirect gaan verplichten omdat je anders je PCR testen zelf moet betalen. Want ik laat mezelf voorlopig ook het liefste niet inenten, maar met mijn reisschema voor dit jaar zou ik al een goede 500/600 euro kwijt zijn aan testen en ga ik me dan dus wel tegen m'n wil in laten vaccineren. Want dat is gewoon niet op te brengen.

Dat is ook iets wat ik nog mis in deze discussie, want ik ervaar die druk niet zozeer uit mijn omgeving (omdat ik het er ook gewoon weinig over heb omdat ik elk gespreksonderwerp met corona eigenlijk helemaal beu ben) maar dus wel degelijk vanuit andere hoeken.

Even heel blond misschien

Maar omdat jij veel op vakantie wil mag de rest van Nederland daarvoor opdraaien

Tja ik zie dat toch echt anders. Maar ik merk al aan de manier waarop mensen hier over heen gaan dat jullie op een heel ander level zitten. We hebben het met zijn allen normaal gemaakt dat er zowat geen grenzen zijn binnen Europa en dat je de hele wereld over kan reizen. Mijn inziens is dat dus een soort 'recht' geworden. Ik vind het dan inderdaad krom om te verwachten dat mensen zich vaccineren, en vind ook dat je ze zeker een bepaald soort druk oplegt als je de 'keuze' hebt om je te laten vaccineren of peperdure testen te betalen. Dat ís geen keuze :Y) maar goed iedereen denkt er uiteindelijk het zijne over. Ik ben heel benieuwd hoe we er over 2/3 jaar in staan, en of een corona vaccinatie/pcr test dan nog relevant is.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:51

Babootje schreef:
Wat ik me wel afvraag hier. Zijn degenen die geen vaccin willen sowieso mensen die liever niet gevaccineerd worden. Dus ook niet de kindervaccins en de griepprik. Of alleen niet de Coronaprik?

Kindervaccinaties heb ik geen stem in gehad, dus daar heb ik er een aantal van gehad, o.a. pokken en polio, maar ik laat me nu alleen vaccineren tegen echt gevaarlijke ziekten en daar schaar ik corona en griep niet onder.

Griepprik neem ik niet en ik ga ook niet op vakantie naar landen waarvoor ik gevaccineerd moet worden. Voor mijn werk heb ik opdrachten in Afrika en het Midden Oosten geweigerd vanwege vaccinatie verplichting.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:00

JMJ schreef:
Babootje schreef:
Wat ik me wel afvraag hier. Zijn degenen die geen vaccin willen sowieso mensen die liever niet gevaccineerd worden. Dus ook niet de kindervaccins en de griepprik. Of alleen niet de Coronaprik?

Kindervaccinaties heb ik geen stem in gehad, dus daar heb ik er een aantal van gehad, o.a. pokken en polio, maar ik laat me nu alleen vaccineren tegen echt gevaarlijke ziekten en daar schaar ik corona en griep niet onder.

Griepprik neem ik niet en ik ga ook niet op vakantie naar landen waarvoor ik gevaccineerd moet worden. Voor mijn werk heb ik opdrachten in Afrika en het Midden Oosten geweigerd vanwege vaccinatie verplichting.

Pokken? Die word toch al decennia niet meer gezet ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:01

JMJ schreef:
Babootje schreef:

Dan ben je in ieder geval wel consequent.Overigens denk ik dat die "reisvaccins"die al lang bestaan toch wel van een andere orde zijn dan het corona-vaccin dat eigenlijk nog min of meer in een experimentele fase zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:01

Maar Doubtless... De mensen krijgen de keuze. Er is tijd én mogelijkheid om je in te lezen, om advies te vragen, om de voors én tegens tegen elkaar af te wegen. Je kan toch niet verwachten dat je voor punt A kiest maar dan wel alle mogelijkheden krijgt die bij punt B horen? Dat is niet monddood maken, dat is gewoon hoe het werkt. Je weet waar je voor kiest en wat de gevolgen zijn die daarmee gepaard gaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:11

anjali schreef:
Dan ben je in ieder geval wel consequent.Overigens denk ik dat die "reisvaccins"die al lang bestaan toch wel van een andere orde zijn dan het corona-vaccin dat eigenlijk nog min of meer in een experimentele fase zit.

Experimentele fase? Die fase is allang voorbij hoor.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:13

Je blijft wederom op de inhoud hameren, terwijl dat niet de discussie van dit topic is. Dit topic gaat over druk uitoefenen op mensen die zich niet laten vaccineren.

Het gaat mij er dus om dat je aangeeft het dan nog net te tolereren als mensen zich niet laten vaccineren, maar dat die groep dan niet met gezeik aan moet komen. Die moet verder vooral z'n mond houden en in het gareel lopen. Ik heb je overigens niet zo zien reageren op de mensen die zich wel laten vaccineren en zich daarom niet meer aan de maatregelen houden. Daar poste ook iemand iets over.

En er zijn natuurlijk meer opties dan alleen A en B, maar die wil jij niet horen omdat je daar niet achter staat. Ik denk dat jij daarom die druk uitoefent zoals je dat in de betreffende post deed.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:23

Electra63 schreef:
neetoch schreef:
Sorry maar dat begrijp ik dus niet: waarom moeten bepaalde uitspraken altijd maar vermeld worden met een bron melding, terwijl de eerste opmerking die dat dus tegenspreekt niet hoeft?

Zonder bron kan iedereen van alles beweren:
Van het vaccin kleur je paars;
Van het vaccin wordt je magnetisch;
Van het vaccin ga je Chinees praten.

Ja en dan kan je dus ook zonder bron beweren dat er geen lange termijn gevolgen zijn van niet 1 vaccin en dat is dan ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:32

bigone schreef:
Pokken? Die word toch al decennia niet meer gezet ?

Klopt, mijn man van eind 73 heeft het nog wel, ik vam half 74 heb het niet meer gekregen. Dus al 47 jaar niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:34

Doubtless schreef:
Je blijft wederom op de inhoud hameren, terwijl dat niet de discussie van dit topic is. Dit topic gaat over druk uitoefenen op mensen die zich niet laten vaccineren.

Het gaat mij er dus om dat je aangeeft het dan nog net te tolereren als mensen zich niet laten vaccineren, maar dat die groep dan niet met gezeik aan moet komen. Die moet verder vooral z'n mond houden en in het gareel lopen. Ik heb je overigens niet zo zien reageren op de mensen die zich wel laten vaccineren en zich daarom niet meer aan de maatregelen houden. Daar poste ook iemand iets over.

En er zijn natuurlijk meer opties dan alleen A en B, maar die wil jij niet horen omdat je daar niet achter staat. Ik denk dat jij daarom die druk uitoefent zoals je dat in de betreffende post deed.

Nou vertel mij de andere opties maar, ik ben benieuwd.

Verder snap ik niet dat men druk voelt van mensen op een forum die je niet kent. Dan ben je toch wel erg druk gevoelig lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:35

Ooooh sorry dat is dan helemaal fout overgekomen! Nee, iemand die denkt dat ie alles mag na de prik mag ook opzouten hoor. En iemand die 'm niet wil maar waar je gewoon fijn mee kan praten waarom ze het niet doen, dat is alleen maar interessant om hun beweegreden te horen. Mij maakt het niet uit wat iemand kiest of waarom, zolang ze maar fair blijven naar de andere kant. Ik heb niks tegen iemand die 'm niet neemt.

Zolang iedereen respectvol blijft naar elkaar is voor mij alles prima

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:40

Varekaj schreef:
Maar Doubtless... De mensen krijgen de keuze. Er is tijd én mogelijkheid om je in te lezen, om advies te vragen, om de voors én tegens tegen elkaar af te wegen. Je kan toch niet verwachten dat je voor punt A kiest maar dan wel alle mogelijkheden krijgt die bij punt B horen? Dat is niet monddood maken, dat is gewoon hoe het werkt. Je weet waar je voor kiest en wat de gevolgen zijn die daarmee gepaard gaan.

De gevolgen zijn me eigelijk nog niet geheel duidelijk.

Ik laat me niet vaccineren, maar begrijp het punt van de gevaccineerden wel ergens (alhoewel het imo eerder op een soort irreële angst is gebaseerd aangezien zij als gevaccineerde niet/amper ziek zouden worden van corona).
Voor mij hangt het af van de finale beslissingen. Ik kan begrijpen dat ze negatieve testen zouden vragen voor vliegtuigreizen, cruises en grote evenementen (a.k. Tomorrowland, grote jumpings of dressuurwedstrijden, ...). Daar heb ik niets tegen.
Voor pretparken en dierentuinen vind ik het eigelijk al te ver.
Maar als achteraf elke organisator van iets naar willekeur achter negatieve testen mag vragen, ga ik volledig mee met doubtless dat het eerder discriminatie wordt ipv ‘accepteer de gevolgen en zeur niet’. Daarbij zijn die testen vrij duur, ik hoorde vandaag op de radio iets van een 60 euro dacht ik (pin me er niet op vast). Als je dan elke maand minstens een test moet laten doen voor redelijk normale activiteiten te kunnen bijwonen (dierentuin, feestje, ..) wordt het voor velen al niet meer betaalbaar. Dat zou ik niet ok vinden.

Voor mij hangt het dus af van hoe de ‘gevolgen’ vorm gegeven gaan worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:56

Poekkie schreef:
Varekaj schreef:

Ik laat me niet vaccineren, maar begrijp het punt van de gevaccineerden wel ergens (alhoewel het imo eerder op een soort irreële angst is gebaseerd aangezien zij als gevaccineerde niet/amper ziek zouden worden van corona).
Voor mij hangt het af van de finale beslissingen. Ik kan begrijpen dat ze negatieve testen zouden vragen voor vliegtuigreizen, cruises en grote evenementen (a.k. Tomorrowland, grote jumpings of dressuurwedstrijden, ...). Daar heb ik niets tegen.
Maar als achteraf elke organisator van iets naar willekeur achter negatieve testen mag vragen, ga ik volledig mee met doubtless dat het eerder discriminatie wordt ipv ‘accepteer de gevolgen en zeur niet’. Daarbij zijn die testen vrij duur, ik hoorde vandaag op de radio iets van een 60 euro dacht ik (pin me er niet op vast). Als je dan elke maand minstens een test moet laten doen voor redelijk normale activiteiten te kunnen bijwonen (dierentuin, feestje, ..) wordt het voor velen al niet meer betaalbaar. Dat zou ik niet ok vinden.

Maar de angst is niet het ziek worden. We zijn gevaccineerd. Het grote probleem is dat hoe minder mensen er gevaccineerd worden, hoe meer kans het virus krijgt om te muteren in een variant waar ons vaccin niet tegen werkt. Of die zo dodelijk is dat we er niets meer tegen kunnen beginnen. Want dat scenario kan wel.

En dat is de reden waarom wij willen dat zoveel mogelijk mensen vaccineren. Want dan hebben mutaties bijna geen kans meer.

En ik begrijp goed dat er mensen zijn die om hele legitieme redenen niet enten. Maar zodra het gaat over:
Het is nog niet voldoende getest
Er blijft een magneetje aan mijn arm hangen
Je wordt er onvruchtbaar van
Ze plaatsen een chip in je arm
Het is de great reset
Kwade opzet van de farmaceuten
Allemaal opzet van Bill Gates etc. dat is allemaal fakenews en mensen die dat soort argumenten gebruiken om niet te willen vaccineren die moeten zichzelf echt eens heel goed achterop hun hoofd krabben want al die beweringen kun je met een ieniemienie beetje research al ontkrachten.

Misschien is een topic interessant waar iedereen zijn of haar reden uit de media kan posten om niet te vaccineren en dat wij als voorstanders de onderzoeken erbij zoeken of op een andere wijze het bericht ontkrachten. Ik zeg niet dat 100% waarheid overblijft maar het fakenews is dan zeker voor 90% weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:02

Poekkie schreef:
Varekaj schreef:

Ik denk zelf dat de testmaatschappij verdwijnt zodra de meerderheid van de mensen gevaccineerd is.

De mensen die niet gevaccineerd zijn kunnen dan alsnog corona krijgen en sommigen de heftige variant. Dat is een consequentie die aan niet vaccineren vast hangt. Als men daar ok mee is prima, ik vrees wel dat er ok een groep mensen zal zijn die daar nooit goed op zullen reageren. Sommige werkgevers bijvoorbeeld, ik denk dat men daar nog wel hinder van kan ondervinden. Voor vakanties zul je altijd wel een negatieve test moeten overleggen en sommige landen zullen een vaccinatie eisen.

Een dierentuin of een theater zullen denk ik zelf mogen beslissen wie ze op hun terrein laten.

Ik denk trouwens niet dat mensen die zich wel laten vaccineren (irreeel ook nog schijnbaar) bang zijn voor corona hoor. Ik denk dat de meeste mensen het nemen omdat ze terug willen naar het oude normaal. Als het grote gros gevaccineerd is, zul je onder die groep waarschijnlijk ook nog weinig bereidheid vinden om zich aan maatregelen te houden, ook niet voor de kleinere groep die liever niet vaccineert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:13

Ik snap Poekkie wel dat ze die testmaatschappij niet ziet zitten, iig niet op lange termijn wanneer alle vaccinaties zijn gebeurd. Of er moet op zijn minst een manier gevonden worden om het qua onkosten niet oneindig de pan uit te laten swingen, door ze bijvoorbeeld voor een deel of volledig op te nemen in je zorgpakket.

Dat je dat voor bepaalde reizen nog moet doen of een echt massa-event... Ok. Dat een land restricties oplegt als je erheen wil... Ok. MAAR dan wel voor iedereen.

Zo hoeven we als Belg als je gevaccineerd bent en je komt terug uit rode zone, geen test af te leggen. Iemand zonder vaccin moet dat wel. Dat is zoooo krom! Laat gewoon alsnog iedereen testen en indien positief, quarantaine. Want ook gevaccineerden kunnen nog steeds besmettelijk zijn. Gelijke monniken gelijke kappen.

En als er na de hele vaccinatie-riedel het behaalde aantal % prikken is gezet, dan gewoon de boel weer naar normaal brengen. Dat er nu tijdelijk nog onderscheid is hoort er nu even bij, maar ik ben absoluut voorstander dat het allemaal tijdelijk is en toch wel tegen einde van de zomer gelijkgetrokken kan worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:22

janderegelaa schreef:
Poekkie schreef:

Maar de angst is niet het ziek worden. We zijn gevaccineerd. Het grote probleem is dat hoe minder mensen er gevaccineerd worden, hoe meer kans het virus krijgt om te muteren in een variant waar ons vaccin niet tegen werkt. Of die zo dodelijk is dat we er niets meer tegen kunnen beginnen. Want dat scenario kan wel.

En dat is de reden waarom wij willen dat zoveel mogelijk mensen vaccineren. Want dan hebben mutaties bijna geen kans meer.

En ik begrijp goed dat er mensen zijn die om hele legitieme redenen niet enten. Maar zodra het gaat over:
Het is nog niet voldoende getest
Er blijft een magneetje aan mijn arm hangen
Je wordt er onvruchtbaar van
Ze plaatsen een chip in je arm
Het is de great reset
Kwade opzet van de farmaceuten
Allemaal opzet van Bill Gates etc. dat is allemaal fakenews en mensen die dat soort argumenten gebruiken om niet te willen vaccineren die moeten zichzelf echt eens heel goed achterop hun hoofd krabben want al die beweringen kun je met een ieniemienie beetje research al ontkrachten.

Misschien is een topic interessant waar iedereen zijn of haar reden uit de media kan posten om niet te vaccineren en dat wij als voorstanders de onderzoeken erbij zoeken of op een andere wijze het bericht ontkrachten. Ik zeg niet dat 100% waarheid overblijft maar het fakenews is dan zeker voor 90% weg.

Nee sorry, ik voel er weinig voor om dit topic weer in een waarom wel/ waarom niet strijd te laten verzanden.

Maar ik haal niet uit je post waarom het dan nuttig zou zijn voor niet-gevaccineerden om zich steeds te laten testen? Of je bedoelt dat het hen zo moeilijk mogelijk gemaakt moet worden totdat ze onder de financiele druk toch overstag gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:38

Het nut van testen is positieve mensen opsporen. Alleen... Doordat er zoveel anderen gevaccineerd zijn is het hopelijk geen noodzaak meer om hen eruit te filteren, omdat de kans dat een ander er doodziek van wordt zodanig veel kleiner is geworden. Het kan wel handig zijn naar opsporen van mutaties, besmetting en verspreiding, opvolging van ziekteverloop etc, maar om dat echt goed te doen zou je dan al iedereen moeten testen én bijhouden wie een vaccin kreeg, welk vaccin en wie niet. En daar ga je dan in mijn ogen ook wel weer veel te ver mee.

Dus nee, dat testen hoeft van mij niet oneindig te duren als het niet absoluut noodzakelijk is.

En daar mag je dan weer vanuit afleiden dat ik hoop dat men geen onderscheid gaat maken in welk een zak geld hebben of niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:40

Mindim schreef:
Verder snap ik niet dat men druk voelt van mensen op een forum die je niet kent. Dan ben je toch wel erg druk gevoelig lijkt me.

Niet zo interessant of jij dat snapt of niet. Feit is dat mensen aangeven dit te ervaren, da's toch genoeg?

Verder ga ik er vanuit dat wat men hier online verkondigt ook irl verkondigt. En dat die druk dus niet alleen hier uitgeoefend wordt, maar irl ook.

Varekaj schreef:
Ooooh sorry dat is dan helemaal fout overgekomen! Nee, iemand die denkt dat ie alles mag na de prik mag ook opzouten hoor. En iemand die 'm niet wil maar waar je gewoon fijn mee kan praten waarom ze het niet doen, dat is alleen maar interessant om hun beweegreden te horen. Mij maakt het niet uit wat iemand kiest of waarom, zolang ze maar fair blijven naar de andere kant. Ik heb niks tegen iemand die 'm niet neemt.

Zolang iedereen respectvol blijft naar elkaar is voor mij alles prima

Dit bericht klinkt me al 100x vriendelijker, begripvolle en respectvolle in de oren ;-) ik denk dat als je op deze manier het gesprek aangaat, dat mensen zich niet zo te kijk gezet voelen. En dat het gesprek daarmee automatisch constructiever wordt. Good job.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:51

Citaat:
Tja ik zie dat toch echt anders. Maar ik merk al aan de manier waarop mensen hier over heen gaan dat jullie op een heel ander level zitten. We hebben het met zijn allen normaal gemaakt dat er zowat geen grenzen zijn binnen Europa en dat je de hele wereld over kan reizen. Mijn inziens is dat dus een soort 'recht' geworden.

Dat ben ik met je eens.

Maar mbt dat 'recht' : ik vind "dat we de aarde te leen hebben van onze kinderen en kleinkinderen".
In het kader van hun recht valt er veel af te dingen op ons recht om maar gezellig overal heen te vliegen.
(Ooit was er een topic dat hier in huis spreekwoordelijk wetd: 'weten jullie een leuke vakantiebestemming op ten minste zes uur vliegen?'
Nou, that's not the spirit.)

Om de volgende pandemie te voorkomen (of uit te stellen tot 2121) is er wel het één en ander nodig aan veranderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:51

Ik heb ook collega's in de zorg die hem niet genomen hebben, wij kregen de prik via werk. Er is dus ook gekend wie hem wel en niet heeft gehad. Daar is nog nooit een probleem van gemaakt zolang je je verder gewoon aan de geldende maatregelen houdt. En dat vind ik ook gewoon het eerlijkste. De discriminatie van "geprikte mag meer dan een ander" vind ik helemaal niet correct, zeker niet als alle prikken zijn uitgedeeld. Ik bedoel, het hoort ook gewoon allemaal tijdelijk te zijn, zodat over een paar maanden dat onderscheid helemaal niet meer nodig is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:12

Mindim schreef:
keona schreef:
Helaas kun je gewoon Corona krijgen na dat je gevaccineerd bent.

Dat kan zeker, alleen heeft de zorg daar dan geen last meer van.

Hoe kom je daar bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:15

keona schreef:
Hoe kom je daar bij.

Omdat je dan als het goed is minder ernstige klachten krijgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:17

[***] schreef:
keona schreef:
Hoe kom je daar bij.

Omdat je dan als het goed is minder ernstige klachten krijgt.

De kans op opname ziekenhuis is zeer klein, dus minder belasting van de zorg.
Dat is ook duidelijk te zien aan de cijfers.