Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Marjo schreef:Maar ook de minder kwetsbaren kunnen er doodziek van worden, en zelfs dood van gaan. Als ik van vrienden hoor dat een jonge, gezonde moeder op de IC is beland en eraan is overleden vind ik dat nog wel een heel risico.
Goede vriend van mij is nog altijd niet 100% opgeknapt. Talloze mensen die gezond waren en nog altijd aan het revalideren zijn. En dat zijn geen incidenten.
Dus, liever niet. Als je niet ingeënt wil worden, prima, maar het virus zomaar zijn gang laten gaan vind ik een uiterst slecht plan.
superpony schreef:Ik heb nu door pensioen van arts en verhuizen meerdere artsen gehad, maar artsen vinden biologicals echt als goud en mag je blij zijn dat je ze krijgt.
Toen ik de eerste bijwerkingen kreeg ben ik echt wel 4x weggestuurd, afgewimpeld etc.
Het is natuurlijk ook waanzinnig duur. Maar 1 biological spuit produceren kost sws al 6 maanden en kan in principe niet sneller zover ik ben voorgelicht.
Zonder kan je niet, maar ik heb al diverse gesprekken gehad en artsen kunnen echt nog weinig antwoorden geven. Zeker wat betreft auto immuun ziekte's tast men op veel gebieden echt nog in het duister.
En daar wringt ook de schoen bij mensen. Er krijgen heel veel mensen nare ziekte's waar niet altijd een oplossing voor is. Waar te weinig geld voor onderzoek is of het ontwikkelen van medicatie. Dat er nu wel zo snel een vaccin is, vinden mensen dan eng, spannend etc. Ze begrijpen niet waarom je met de gegevens die bekend zijn, dit zo snel ontwikkelt kon worden.
Ben ook nooit weg gestuurd met bijwerkingen. Integendeel zelfs.
éénmaal zelfs opgenomen om te kijken wat ze konden doen om het in te perken.
Agossie schreef:Ik heb niet alles teruggelezen. Ik lees niet snel, dus dat gaat me veel te lang duren, plus, als ik dan bijgelezen ben, kan ik opnieuw beginnen...
Ik wil wel even aangeven dat ik niet anti-vaccinatie ben. Nee, zeker niet. Iedereen die zich wil laten vaccineren, ga alsjeblieft je gang, want, ik ben ook van mening, hoe meer mensen gevaccineerd, hoe hoger de bescherming van het volk en des te beter kunnen we het virus de baas. Ik ontken het virus dus ook zeker niet.
Alleen IK wil het (nu) niet, omdat ik een auto-immuunziekte heb en dus gewoon huiverig ben. Als hij gezet is en het gaat niet goed, kan ik het niet meer uit mijn systeem halen. Ik neem amper medicijnen (alleen voor het resultaat van de auto-immuunziekte) en wil dat ook tot een minimum beperken.
Ik zag één reactie ergens die ik absoluut kant noch wal vond slaan. En dat was dat mensen die ervoor kiezen zich niet te laten vaccineren, geen recht zouden mogen hebben op een IC bed. Dan zou ik zeggen, mensen die roken mogen dat dan ook niet, mensen die veel drinken mogen dat dan ook niet, mensen die obese zijn, mogen dat dan ook niet en ga zo maar door. Ik leef heel gezond, eet gezond, beweeg veel, kom veel buiten. Het enige is dat ik ervoor kies om mij (nu) niet te laten vaccineren.
Agossie schreef:Ik heb niet alles teruggelezen. Ik lees niet snel, dus dat gaat me veel te lang duren, plus, als ik dan bijgelezen ben, kan ik opnieuw beginnen...
Ik wil wel even aangeven dat ik niet anti-vaccinatie ben. Nee, zeker niet. Iedereen die zich wil laten vaccineren, ga alsjeblieft je gang, want, ik ben ook van mening, hoe meer mensen gevaccineerd, hoe hoger de bescherming van het volk en des te beter kunnen we het virus de baas. Ik ontken het virus dus ook zeker niet.
Alleen IK wil het (nu) niet, omdat ik een auto-immuunziekte heb en dus gewoon huiverig ben. Als hij gezet is en het gaat niet goed, kan ik het niet meer uit mijn systeem halen. Ik neem amper medicijnen (alleen voor het resultaat van de auto-immuunziekte) en wil dat ook tot een minimum beperken.
Ik zag één reactie ergens die ik absoluut kant noch wal vond slaan. En dat was dat mensen die ervoor kiezen zich niet te laten vaccineren, geen recht zouden mogen hebben op een IC bed. Dan zou ik zeggen, mensen die roken mogen dat dan ook niet, mensen die veel drinken mogen dat dan ook niet, mensen die obese zijn, mogen dat dan ook niet en ga zo maar door. Ik leef heel gezond, eet gezond, beweeg veel, kom veel buiten. Het enige is dat ik ervoor kies om mij (nu) niet te laten vaccineren.
Ayasha schreef:superpony schreef:Ik heb nu door pensioen van arts en verhuizen meerdere artsen gehad, maar artsen vinden biologicals echt als goud en mag je blij zijn dat je ze krijgt.
Toen ik de eerste bijwerkingen kreeg ben ik echt wel 4x weggestuurd, afgewimpeld etc.
Het is natuurlijk ook waanzinnig duur. Maar 1 biological spuit produceren kost sws al 6 maanden en kan in principe niet sneller zover ik ben voorgelicht.
Zonder kan je niet, maar ik heb al diverse gesprekken gehad en artsen kunnen echt nog weinig antwoorden geven. Zeker wat betreft auto immuun ziekte's tast men op veel gebieden echt nog in het duister.
En daar wringt ook de schoen bij mensen. Er krijgen heel veel mensen nare ziekte's waar niet altijd een oplossing voor is. Waar te weinig geld voor onderzoek is of het ontwikkelen van medicatie. Dat er nu wel zo snel een vaccin is, vinden mensen dan eng, spannend etc. Ze begrijpen niet waarom je met de gegevens die bekend zijn, dit zo snel ontwikkelt kon worden.
Tja, die ervaring heb ik niet.Ben ook nooit weg gestuurd met bijwerkingen. Integendeel zelfs.
éénmaal zelfs opgenomen om te kijken wat ze konden doen om het in te perken.
Wb auto immuunziekten tast men inderdaad in het duister. Maar daar zit ook simpelweg weinig geld achter.![]()
In dit vaccin is van alle kanten enorm geïnvesteerd waardoor het onderzoek en resultaat dus ook veel sneller kon komen.
Ayasha schreef:Mindim schreef:
Het helpt zekers, heb je de cijfers bekeken en de versoepelingen, hoe denk je dat dat komt, door niets doen?
Ja, die heb ik bekeken.In verhouding met de relatief lage vaccinatie graad in België vind ik het verbazingwekkend dat dat dan toch aan de vaccins gelinkt wordt.
18% van de belgen is gevaccineerd, beduidend minder dan de 70% die "nodig" was om dit effect te verkrijgen. Toch dalen ze. Wat nog gekker is, is dat dat vorig jaar óók gebeurde rond deze tijd.Voor er überhaupt vaccins waren.
Er zijn hier nu geen versoepelingen die er vorig jaar juni ook niet waren.
"

IMANDRA schreef:Maar wat vind jij dan van mensen die hun beslissing op basis van foutieve informatie baseren? Even afgezien van het feit dat iedereen vrij is het vaccin wel of niet te nemen. Ben even benieuwd naar hoe jij dat ziet, en of je die mensen moet helpen (of een poging tot) mits ze daar enigszins welwillend tegenover staan? Of vind je dat te dwingend en moet je die mensen als het ware met fluwelen handschoenen behandelen want stel dat ze zich ongemakkelijk voelen? Terwijl het dus, zoals eerder gezegd, ook gevolgen kan hebben die verder gaan dan dat individu?
Schemerdier schreef:Ayasha schreef:
Wat voor misinformatie is dit nu weer?
50% van de volwassen bevolking heeft al minstens 1 vaccinatie gekregen.
*foto*
(bron: VRTNWS)
En als je kijkt naar de leeftijdscategorieën, dan ligt de vaccinatiegraad vanaf, laat ons zeggen, de 60jarigen hoger dan 70%.
*foto*
(bron: covid-vaccinatie.be)
Dat wil zeggen dat het meest kwetsbare deel van onze bevolking, de ouderen, een hoge vaccinatiegraad hebben. Zij zijn degenen die het vaakst in het ziekenhuis belanden en overlijden, waardoor de ziekenhuisopnames en overlijdens dalen, ook al is nog geen 70% vaccinatiegraad over de gehele bevolking bereikt.
De vaccinatie van deze kwetsbare groep zorgt dus zeker wel voor een daling in de cijfers.

IMANDRA schreef:Maar wat vind jij dan van mensen die hun beslissing op basis van foutieve informatie baseren? Even afgezien van het feit dat iedereen vrij is het vaccin wel of niet te nemen. Ben even benieuwd naar hoe jij dat ziet, en of je die mensen moet helpen (of een poging tot) mits ze daar enigszins welwillend tegenover staan? Of vind je dat te dwingend en moet je die mensen als het ware met fluwelen handschoenen behandelen want stel dat ze zich ongemakkelijk voelen? Terwijl het dus, zoals eerder gezegd, ook gevolgen kan hebben die verder gaan dan dat individu?
Schemerdier schreef:Ayasha
Waarom tel je de deels gevaccineerde personen niet mee? Ook zij hebben al een stuk minder kans om in het ziekenhuis te belanden.
Daarnaast is het vooral belangrijk om te kijken naar de vaccinatiegraad van de groepen die het meest risico hebben om opgenomen te worden in het ziekenhuis --> daarop hebben de vaccinaties wel al een effect, aangezien zij percentueel al een veel hogere vaccinatiegraad hebben dan de volledige bevolking. Daarom gaan de ziekenhuisopnames en sterftecijfers zo fel achteruit terwijl er nog wel relatief veel besmettingen zijn. De kwetsbaren worden beschermd middels de vaccinatie, terwijl het virus wel nog rond gaat.
Ik heb ook nergens gezegd dat de huidige daling ALLEEN door de vaccinaties te verklaren is. Het goede weer speelt inderdaad ook mee (al was het tot voor kort nog helemaal GEEN goed weer, waardoor mensen nog steeds veel binnenshuis contact hadden). De coronamaatregelen spelen uiteraard ook mee, ik vrees wel nog opnieuw een (hopelijk lichte) stijging nu er zo hard versoepeld wordt. Laat ons hopen dat de vaccinaties snel genoeg gaan om dit op te volgen.
Hoe het gaat evolueren naar de herfst toe? Ik denk niet dat men dat nu al kan voorspellen, daar spelen zoveel factoren mee. Het weer, de vaccinatiegraad, nieuwe mutaties/varianten,...
Want in de kern komt het neer op "je bent beschermd maar....." en dan volgt er toch best een lang lijstje.
Huertecilla schreef:Marjo schreef:Maar ook de minder kwetsbaren kunnen er doodziek van worden, en zelfs dood van gaan. Als ik van vrienden hoor dat een jonge, gezonde moeder op de IC is beland en eraan is overleden vind ik dat nog wel een heel risico.
Goede vriend van mij is nog altijd niet 100% opgeknapt. Talloze mensen die gezond waren en nog altijd aan het revalideren zijn. En dat zijn geen incidenten.
Dus, liever niet. Als je niet ingeënt wil worden, prima, maar het virus zomaar zijn gang laten gaan vind ik een uiterst slecht plan.
Weer dat Bushisme.
Dat staat er niet dûh.
AppleSter schreef:Wellicht om het virus toch nog wat rond te laten gaan onder minder kwetsbaren om meer groepsimmuniteit te verkrijgen??
Marjo schreef:Maar ook de minder kwetsbaren kunnen er doodziek van worden, en zelfs dood van gaan. Als ik van vrienden hoor dat een jonge, gezonde moeder op de IC is beland en eraan is overleden vind ik dat nog wel een heel risico.
) ook elk jaar mensen dood. Net zoals dat gezonde mensen door een griep ook zo geveld kunnen worden dat ze niet 100% opknappen of een nare vervolgaandoening overhouden. Ik kan me nog een krantenkop herinneren van een jonge fanatieke bokser die doodging door een simpele verkoudheid omdat dat op z’n hart was geslagen. Daar schrik ik net zo van als de berichten over jonge mensen met Corona die overlijden. Maar volledig dit soort situaties voorkomen kun je niet. We gaan ons ook niet elk jaar met z’n allen laten inenten tegen elk griepvirus of verkoudheidsvirus. De griepprik is niet voor niets ook alleen voor de mensen in de risicogroepen.Ayasha schreef:Schemerdier schreef:Ayasha
Waarom tel je de deels gevaccineerde personen niet mee? Ook zij hebben al een stuk minder kans om in het ziekenhuis te belanden.
Daarnaast is het vooral belangrijk om te kijken naar de vaccinatiegraad van de groepen die het meest risico hebben om opgenomen te worden in het ziekenhuis --> daarop hebben de vaccinaties wel al een effect, aangezien zij percentueel al een veel hogere vaccinatiegraad hebben dan de volledige bevolking. Daarom gaan de ziekenhuisopnames en sterftecijfers zo fel achteruit terwijl er nog wel relatief veel besmettingen zijn. De kwetsbaren worden beschermd middels de vaccinatie, terwijl het virus wel nog rond gaat.
Ik heb ook nergens gezegd dat de huidige daling ALLEEN door de vaccinaties te verklaren is. Het goede weer speelt inderdaad ook mee (al was het tot voor kort nog helemaal GEEN goed weer, waardoor mensen nog steeds veel binnenshuis contact hadden). De coronamaatregelen spelen uiteraard ook mee, ik vrees wel nog opnieuw een (hopelijk lichte) stijging nu er zo hard versoepeld wordt. Laat ons hopen dat de vaccinaties snel genoeg gaan om dit op te volgen.
Hoe het gaat evolueren naar de herfst toe? Ik denk niet dat men dat nu al kan voorspellen, daar spelen zoveel factoren mee. Het weer, de vaccinatiegraad, nieuwe mutaties/varianten,...
En dit hele verhaal maakt dus dat je het IMO weigeraars niet eens kwalijk kunt nemen.Want in de kern komt het neer op "je bent beschermd maar....." en dan volgt er toch best een lang lijstje.
AppleSter schreef:Marjo schreef:Maar ook de minder kwetsbaren kunnen er doodziek van worden, en zelfs dood van gaan. Als ik van vrienden hoor dat een jonge, gezonde moeder op de IC is beland en eraan is overleden vind ik dat nog wel een heel risico.
Dit soort berichten van jonge mensen die overlijden zijn altijd verschrikkelijk.
Vorig jaar had je 2 Brabantse broers van begin 30 die allebei op de ic belandden met Corona, waarvan er 1 overleed. Dat werd zo breed uitgemeten in de media dat wij er bang voor waren Corona te krijgen.
Toch ga je daar anders naar kijken als je kijkt zonder vrees (in ons geval nadat we zelf Corona hebben gehad). Er gaan door een griep (okay, door de Corona maatregelen vorig jaar waarschijnlijk niet) ook elk jaar mensen dood. Net zoals dat gezonde mensen door een griep ook zo geveld kunnen worden dat ze niet 100% opknappen of een nare vervolgaandoening overhouden. Ik kan me nog een krantenkop herinneren van een jonge fanatieke bokser die doodging door een simpele verkoudheid omdat dat op z’n hart was geslagen. Daar schrik ik net zo van als de berichten over jonge mensen met Corona die overlijden. Maar volledig dit soort situaties voorkomen kun je niet. We gaan ons ook niet elk jaar met z’n allen laten inenten tegen elk griepvirus of verkoudheidsvirus. De griepprik is niet voor niets ook alleen voor de mensen in de risicogroepen.
Als je puur de percentages bekijkt van mensen die in het zh belanden of erger door Corona ten opzichte van de hoge aantallen mensen die al Corona hebben doorstaan zie je dat de meeste mensen, ouderen en mensen met onderliggend lijden uitgesloten, er goed doorheen komen.
Ayasha schreef:Ja, die heb ik bekeken.In verhouding met de relatief lage vaccinatie graad in België vind ik het verbazingwekkend dat dat dan toch aan de vaccins gelinkt wordt.
18% van de belgen is gevaccineerd, beduidend minder dan de 70% die "nodig" was om dit effect te verkrijgen. Toch dalen ze. Wat nog gekker is, is dat dat vorig jaar óók gebeurde rond deze tijd.Voor er überhaupt vaccins waren.
Er zijn hier nu geen versoepelingen die er vorig jaar juni ook niet waren.