Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 16:33

Sassol schreef:
Wellicht helpt een zachtere blik naar je pittige moeder om dingen wat in perspectief te plaatsen.

Zoals je gemerkt hebt, gaat het niet om jou of je dochter. Er zit iets in je moeder zelf, waardoor zij de behoefte heeft zichzelf - en haar naasten - op een bepaalde manier te presenteren. Dat komt zeer waarschijnlijk weer uit haar jeugd.

Ook al komen dingen er op een minder prettige manier uit, er zitten altijd goede bedoelingen achter. Bekeken vanuit haar perspectief van de wereld (en je begrijpt waarschijnlijk wel hoe anders haar wereld eruit ziet VS die van jou).

Jij hoeft daar overigens helemaal niks mee te doen hoor, die goede bedoelingen. Het is je goed recht om die vriendelijk af te wijzen. Ik bedoel maar te zeggen: je kunt de kritiek persoonlijk nemen en de moed verzamelen om net zo pittig te zijn om de 'strijd' te winnen, of je kunt de focus op je moeder zelf houden en haar angsten (ja, ik denk dat er onder die autoritaire pittigheid ook een bang klein meisje zit): ohnee straks zien ze mijn kleindochter als een jongetje en dan en dan... tja wat dan eigenlijk? wat is nu ECHT haar angst?

Misschien is ze vroeger wel uitgelachen omdat ze een keer een broek droeg of een verkeerd kapsel had en wilt ze haar kleindochter beschermen van de boze wereld die haar pijn gedaan heeft. Niet beseffende dat ze daarmee eigenlijk hetzelfde doet als die boze wereld destijds.

Dus ik nodig je uit om eens met compassie naar je moeder te luisteren, zonder kritiek te horen. Of het eens uitgebreid te hebben over haar jeugd of waarom ze het zo belangrijk vindt dat haar kleindochter er 'pronkniveau-waardig' uit ziet.
Wie weet leer je een kant van je moeder kennen die je niet eerder gezien hebt.

Ik weet dat mijn moeder ook geen gemakkelijke jeugd heeft gehad en daarom heb ik zeker compassie met haar, maar ik ben nu zelf moeder. Een moeder die deze lijn niet haar eigen dochter gaat doortrekken. Ik ben geen perfecte moeder, maar ik zal mijn dochter nooit in een keurslijf (of een jurk) proberen te duwen en ik hoop dat ik altijd in staat zal zijn om haar te accepteren zoals ze is. Het doet me pijn, omdat ik voor het eerst ben opgestaan tegen mijn moeder. Dat vind ik moeilijk, maar ik moet voor mijn dochter. Oma gaat geen baas over haar spelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:54

Mazida schreef:
Ik weet dat mijn moeder ook geen gemakkelijke jeugd heeft gehad en daarom heb ik zeker compassie met haar, maar ik ben nu zelf moeder. Een moeder die deze lijn niet haar eigen dochter gaat doortrekken. Ik ben geen perfecte moeder, maar ik zal mijn dochter nooit in een keurslijf (of een jurk) proberen te duwen en ik hoop dat ik altijd in staat zal zijn om haar te accepteren zoals ze is. Het doet me pijn, omdat ik voor het eerst ben opgestaan tegen mijn moeder. Dat vind ik moeilijk, maar ik moet voor mijn dochter. Oma gaat geen baas over haar spelen.

Dat kan ik me voorstellen, de eerste keer is zeker moeilijk, ook gevoelsmatig, het is toch je moeder wat ze ook heeft gezegd of gedaan. Maar omdat het je moeder is is het niet zo dat ze dan ook maar de regie in handen mag nemen over jouw dochter, ze moet jou ook de kans geven om een moeder te zijn.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:57

meggiemeg schreef:
Als ik dit te horen kreeg dan was mijn antwoord de eerste de beste keer als ze weer met een jurkje aan kwam zetten: je vindt het zeker wel goed dat ik het in de zak van Max stop zodat het bij een kindje terecht komt die het wel graag wil dragen?

Netjes verwoord zeg. En niemand door de mangel gehaald.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:00

Heel knap TS dat jij je eigen grenzen hebt aangegeven. De eerste keer zal ze misschien heftig reageren maar als je dat vaker blijft doen, ook met andere zaken, zal ze het steeds meer gaan respecteren (hoop ik voor je). Erg fijn dat je dochter gewoon aan mag wat ze zelf wil. Ze zeggen toch met opvoeden "choose your battles". Kleding zou er daar ook niet een van zijn als ik toch ooit een kind zal opvoeden. Vind dat je het heel netjes doet. :D

Mijn moeder kon voor mij echt tot mijn 16e kleding kopen en meestal vond ik het ook erg leuk. Dus ze heeft gewoon altijd haar "kledingkoopdrang" op mij gestort in plaats van op mijn zusjes die beiden wel een sterke eigen mening hebben wat betreft kleding. En zelfs nu nog wil ze nog wel eens wat voor me meenemen. Vaak stuurt ze dan eerst een foto, zeker omdat ik een lastige pasvorm heb. Maar dochters aankleden blijft gewoon leuk. Ook als ze 25 zijn. :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:07

Mazida schreef:

Dat wist je 13 pagina's terug ook al. Het was nergens voor nodig om eerst half Bokt over je moeder heen te laten lopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:13

BigBen schreef:
Mazida schreef:

Dat wist je 13 pagina's terug ook al. Het was nergens voor nodig om eerst half Bokt over je moeder heen te laten lopen.

Gelukkig is het niet jouw moeder maar die van TS.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:17

BigBen schreef:
Mazida schreef:

Wat had ze dan moeten doen? Na 13 pagina's zeggen: niet meer reageren mensen, ik heb mijn mening gevormd? Ik begrijp jouw probleem niet, niemand weet wie TS haar moeder is.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:19

MarlindeRooz schreef:
Heel knap TS dat jij je eigen grenzen hebt aangegeven. De eerste keer zal ze misschien heftig reageren maar als je dat vaker blijft doen, ook met andere zaken, zal ze het steeds meer gaan respecteren (hoop ik voor je). Erg fijn dat je dochter gewoon aan mag wat ze zelf wil. Ze zeggen toch met opvoeden "choose your battles". Kleding zou er daar ook niet een van zijn als ik toch ooit een kind zal opvoeden. Vind dat je het heel netjes doet. :D

Mijn moeder kon voor mij echt tot mijn 16e kleding kopen en meestal vond ik het ook erg leuk. Dus ze heeft gewoon altijd haar "kledingkoopdrang" op mij gestort in plaats van op mijn zusjes die beiden wel een sterke eigen mening hebben wat betreft kleding. En zelfs nu nog wil ze nog wel eens wat voor me meenemen. Vaak stuurt ze dan eerst een foto, zeker omdat ik een lastige pasvorm heb. Maar dochters aankleden blijft gewoon leuk. Ook als ze 25 zijn. :D

Mijn mama koopt ook nog af en toe kleren voor mij - en nu ook voor ons zoontje. Ze stuurt inderdaad ook eerst een foto en vraagt of het ok is. Heerlijk als het zo kan. Ik ben er 37 ondertussen trouwens, maar vind het nog altijd leuk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:21

BigBen schreef:
Mazida schreef:

Daar heeft een TS over het algemeen niet zoveel over te zeggen op bokt. Ben je nieuw ofzo? :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:29

BigBen schreef:
Mazida schreef:

Jij blijft wel lekker bezig zeg. Je hebt je punt gemaakt hoor, jij bent op dit moment TS door de mangel aan het halen. Stop daar nu maar eens mee.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:21

Voor jij mij kunt vertellen of ik moet stoppen of doorgaan zul je nog een hele berg boterhammen moeten eten. En wat is dat trouwens voor een fascistische onderstroom op Bokt dat mensen met een afwijkende mening hun mond maar moeten houden ?

nynke55

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:25

BigBen, het is niet zozeer de afwijkende mening, maar meer de manier waarop je die verwoordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:36

BigBen schreef:
Voor jij mij kunt vertellen of ik moet stoppen of doorgaan zul je nog een hele berg boterhammen moeten eten. En wat is dat trouwens voor een fascistische onderstroom op Bokt dat mensen met een afwijkende mening hun mond maar moeten houden ?

Jezus ‘t zit je wel hoog hè? :\

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:45

@BigBen: regels weleens gelezen?

Citaat:
Als je gebruik maakt van Bokt.nl, vragen we jou als gast om je aan te passen aan de gewoontes en gedragsregels die hier gelden. De belangrijkste regel die we op Bokt aanhouden, is dat jij je discussiepartners en ons als team met respect tegemoet treedt. Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.
Dat betekent niet dat je mensen hoeft dood te knuffelen, jij je mening niet mag geven of elke post in watjes moet verpakken: het betekent dat je rekening moet houden met de beperkingen van het communiceren via alleen maar een forumpost. Ten opzichte van een persoonlijk gesprek mis je immers intonatie, lichaamstaal en je kunt ook niet zien hoe wat je zegt bij een ander overkomt.

Om die beperkingen op te vangen zul je voorzichtiger moeten zijn dan als je gewoon met iemand praat. Vaak zijn mensen online grover dan ze in persoon zouden zijn: houd daar rekening mee. Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen: de meeste ruzies online ontstaan niet doordat mensen een hekel aan elkaar hebben maar doordat ze elkaar verkeerd begrijpen. Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.

De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:08

nynke55 schreef:
BigBen, het is niet zozeer de afwijkende mening, maar meer de manier waarop je die verwoordt.

Ach ja, de manier waarop. Hoe korter de argumenten, hoe langer de tenen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:09

Ik heb jou getemd BigBen want met jouw opmerkingen steeds verpest je een heel topic.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:24

Misschien moet jij proberen te accepteren dat een andere mening hebben niet hetzelfde is als een topic "verpesten".

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:28

BigBen schreef:

Jou hele bijdrage aan dit topic is eigenlijk almaar lomper zeggen dat je vind dat de TS haar ervaring en mening hier niet mag delen. Maar als iemand jou vraagt om iets niet te plaatsen is het ineens een fascistisch op bokt :+ . Iets met een pot en een ketel. Tevens iets met een bel en een klepel want vrijheid van meningsuiting is iets heel anders als vrijheid van tegenspraak :'), wat is het toch met die rare trend om iedereen een fascist te noemen als je argumenten niet zo ver strekken :o?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:39

Ik heb nooit ofte nimmer gezegd dat TS haar ervaring met en mening over haar moeder hier niet mag delen. Mss moet je wat aandachtiger lezen. Ik heb wel gezegd dat ik dat persoonlijk nooit zou doen, en dat ik het beneden alle peil vind. Mijn mening.

En jawel, als mensen met een afwijkende mening telkens weer te horen krijgen dat ze hun mond maar moeten houden, of dat ze het topic "verpesten", dan noem ik dat een fascistische onderstroom. Nog een keer, mijn mening.

En nu zitten we met zijn allen al heel ver off topic, helemaal tegen de Bokt Regels. Ik veronderstel dat ik eigenlijk zou moeten temmen }> .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:53

BigBen schreef:
Ik heb nooit ofte nimmer gezegd dat TS haar ervaring met en mening over haar moeder hier niet mag delen. Mss moet je wat aandachtiger lezen. Ik heb wel gezegd dat ik dat persoonlijk nooit zou doen, en dat ik het beneden alle peil vind. Mijn mening.

En jawel, als mensen met een afwijkende mening telkens weer te horen krijgen dat ze hun mond maar moeten houden, of dat ze het topic "verpesten", dan noem ik dat een fascistische onderstroom. Nog een keer, mijn mening.

En nu zitten we met zijn allen al heel ver off topic, helemaal tegen de Bokt Regels. Ik veronderstel dat ik eigenlijk zou moeten temmen }> .

Wat schiet je er eigenlijk mee op om in dit topic (keer op keer) te vertellen hoe hard je het beneden alle pijl vindt? Je hebt je zegje gedaan, je zegje is gelezen, en mensen zijn het er blijkbaar niet mee eens. Wie wordt er dan gelukkig van dat je dat hier dan blijft herhalen? Het is niet alsof iedereen ineens gaat zeggen dat ze het zoooo met je eens zijn als je het vaker zegt.

Jij hebt hier niets aan, de TS heeft hier niets aan, alle andere mensen in het topic hebben hier niets aan. Je opmerkingen werden grotendeels weggehaald door de mods. Misschien is het tijd om deze energie in wat leukers te stoppen? :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:03

Moderatoropmerking:
Zouden jullie de bovenstaande discussie willen staken? Het is duidelijk wat de meningen over en weer zijn, maar het komt de sfeer in het topic niet ten goede om hierin te blijven hangen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 14:51

Inmiddels gesprek met mijn moeder gehad, maar dit viel niet in goede aarde. Ze hekelt mijn opvoedingscapaciteiten, vind dat ik veel te veel vrijblijvend opvoed en dat mijn dochter voor geen meter meer luistert. Inmiddels besloten om om onze bezoekfrequentie te gaan verminderen, dochter gaat er ook niet meer naar toe voor incidentele oppas. Het is helaas niet anders, ik zal het er mee moeten doen dat onze visies niet aansluiten. Mijn moeder en vader waren vroeger redelijk autoritair, deze lijn ga ik niet doortrekken en dat gaat het niet alleen om het aantrekken van een jurk. Iedereen bedankt voor alle redacties in het topic, het was een flink hart onder de riem :) , ook al was niet iedereen het ermee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:56

He wat akelig TS, je hoopt toch altijd dat je samen een midden weet te vinden. Super dat je het gesprek aangegaan bent, nu heb je het tenminste helder voor jezelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:12

Ach wat jammer dat je moeder zo straf reageerde.... dat is niet hoe je hoopt dat een oma zich opstelt...

Wel heel goed van je dat je hier en nu de grens hebt getrokken, daar zal je dochter je vast dankbaar voor zijn. Hoe jammer het ook is dat ze oma dan minder vaak ziet. Ik duim dat oma een een beetje inbindt en wat meer respect gaat tonen voor jullie behoeftes, waardoor er dan hopelijk weer wat meer ruimte komt om dichter naar elkaar te komen.

Het kan uiteraard ook zijn dat ze haar poot stijf houdt, die kans is groot bij zulke types. Maar de enige manier om überhaupt een kans op verandering te hebben is precies door dit te doen wat je nu hebt gedaan :j

De bal ligt nu bij oma, als zij meer contact wil dan nu mogelijk is door haar opstelling, zal ze meer respect moeten tonen voor jullie keuzes. Dat zal wel even slikken zijn.....

Je hebt het goed gedaan +:)+

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:17

Goed gehandeld TS! Jammer dat het zo moet, maar super goed dat je eens voor jezelf (en je dochter) op komt.