Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 19:34

MarlindeRooz schreef:
Ceffyl schreef:
Maar als je weet dat je niet in een kwartier de deur uit bent, want sleutels kwijt, ramen checken, haren kammen, dan na een paar keer kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dan misschien 20 minuten van te voren je jas moet gaan aantrekken, of 25 minuten. Je hebt toch een soort lerend vermogen als volwassene?

Tja als een dyslectisch persoon 25x dezelfde spelfout maakt moet hij/zij het toch een keer leren toch? Oh nee zo werken zijn hersenen zien. Daar is hij (woorden)blind voor. Niet alle hersenen werken goed.

Of vind je ook dat dyslecten het “maar moeten leren”.

Uhm, gaan we nu appels met peren vergelijken? Ik vind dyslectie echt heel iets anders dan niet op tijd komen. Des te meer omdat als jij moeite hebt met tijd in de gaten houden je een wekkertje kunt zetten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:35

Ik ben eigenlijk altijd op tijd, iets te vroeg of max 5 minuten te laat, met veel stress en een appje dat ik eraan kom.

Voor mezelf spreek ik dus nu 'rond...' af, zeker als mijn man mee moet wat die trekt zich nergens wat van aan.

Overigens vind ik het wel irritant als mensen hier thuis op bezoek komen, 10 minuten ofzo te vroeg komen. Dan ben ik namelijk nog aan het stofzuigen ofzo :+ om op tijd klaar te zijn voor de afspraak van... uur _O-

Mijn zusje komt ook altijd te laat, ik probeer me er niks meer van aan te trekken of spreek eerder af.

Merk wel dat ik het steeds meer los kan laten als ik hier thuis of bij iemand anders thuis af spreek.

Voor afspraken buiten de deur kan ik dat niet. Dan is tijd, tijd. En dan moet ik dus tegen mijn man zeggen dat we er een half uur eerder moeten zijn dan waar is, dan zijn we namelijk precies op tijd...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:36

MarlindeRooz schreef:
Shaggy09 schreef:
Hoe doe je dat dan met belangrijke zaken zoals werk, of een zkh of tandarts afspraak?

Vroeger: te laat komen / hielpen mijn ouders me

Nu: hele dag er mee bezig om op tijd te komen. En ben dan vaak heel vroeg, net op tijd. Of ik kom soms nog wel eens te laat, maar ik ben altijd maar een paar minuten te laat. Ik ben nooit ergens meer dan 10 minuten te laat. Vaak niet eens 5. Scheelt dat artsen vaak ook te laat zijn haha.

En hoe komt het dat je dan niet vaker ervoor kiest om het schema aan te houden waardoor je heel vroeg of net op tijd bent? Blijkbaar heb je het toch in de hand dan op dat moment, anders ben je niet te vroeg of net op tijd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:37

Ceffyl schreef:
Maar als je weet dat je niet in een kwartier de deur uit bent, want sleutels kwijt, ramen checken, haren kammen, dan na een paar keer kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dan misschien 20 minuten van te voren je jas moet gaan aantrekken, of 25 minuten. Je hebt toch een soort lerend vermogen als volwassene?

Lerend vermogen is het probleem niet. Misschien is het een soort van niet doordringen dat het ook anders kan of zou moeten.
Met werk bvb: ik wordt verwacht er om kwart voor 9 te zijn. Ik weet dat ik daarvoor om half 9 thuis moet vertrekken. Wil ik de ochtend ietwat deftig eten en voldoende tijd hebben om in m'n koffie te staren moet ik dus ideaal gezien kwart voor 8 opstaan, ten allerlaatste 8. Omdat ik een gruwelijke hekel heb aan opstaan moet mijn wekker dus ruim op voorhand beginnen snoozen dus de eerste gil geeft die om kwart na 7. Niet snoozen is geen optie. Heel vaak rol ik dus pas om 8u uit m'n bed, maar dat is verder geen probleem kan ik nog best mee op tijd zijn. Grootste deel van de tijd ben ik er dus netjes om kwart voor 9.
Maaaar: 1: ik wordt niet per uur betaald en deel grotendeels zelf m'n planning in, nobody cares als het werk maar gedaan is.
2: meestal beginnen de 'taken' pas om 9u.
3: om kwart voor 9 ben ik vaak zowat de enige die al present is, de rest komt iets later.
Dus ik vind die kwart voor 9 arbitrair en hoewel ik er wel naar streef is het ook geen ramp als ik pas om 10 voor 9 aankom.
En ja daar is al wel eens een opmerking over gemaakt. Maar een baas die me verteld dat ik stipter op tijd moet komen terwijl hij zelf grootste deel van de tijd ergens tussen 10 voor 9 en 9u aankomt en de rest van de collega's niet veel beter zijn, mja dat werkt niet en zeg ik ook gewoon.
Moest ik op een zaak werken waar stiptheid werkelijk belangrijk zou zijn, zou ik ook wel beter opletten.

'Gewoon' vroeger vertrekken/opstaan werkt niet, ik ga dan wat langer dwaas rondlummelen in huis tot het weer echt dringend tijd is om te vertrekken.
Maargoed, ik ben ook het soort persoon dat de koffers pas op de ochtend van vertrek pak en niet de avond ervoor.
Misschien moeilijk uit te leggen of te begrijpen maar zolang er geen 'deadline' in zicht is zie ik het nut van alvast beginnen voorbereiden od niet echt in. En extra tijd incalculeren voor onverwachte dingen komt ook niet in me op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:39

Omdat elke dag anders is? Het is geen keuze om chaotisch etc te zijn. Het is geen vaste schema/ritme. Ik heb een vaste routine in de ochtend maar als iets verandert dan kan ik zomaar te laat komen. Vaak omdat ik iets kwijt ben of opeens iets tegenkom wat mijn aandacht trekt haha. Zie ik dat mijn hamster wakker is en wil ik die even aandacht geven (of ze eist het haha). Of ik ben compleet in gedachten en opeens is het laat en moet ik haasten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:47

MarlindeRooz schreef:
Omdat elke dag anders is? Het is geen keuze om chaotisch etc te zijn. Het is geen vaste schema/ritme. Ik heb een vaste routine in de ochtend maar als iets verandert dan kan ik zomaar te laat komen. Vaak omdat ik iets kwijt ben of opeens iets tegenkom wat mijn aandacht trekt haha. Zie ik dat mijn hamster wakker is en wil ik die even aandacht geven (of ze eist het haha). Of ik ben compleet in gedachten en opeens is het laat en moet ik haasten.

Ja maar als je op dag 1 bedenkt om op te schieten dat kun je dat op dag 2 toch ook bedenken of zie ik dat verkeerd?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:48

Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat te laat komen veroorzaakt wordt door een bepaald gen :Y)
Zal eens zoeken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:50

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja maar als je op dag 1 bedenkt om op te schieten dat kun je dat op dag 2 toch ook bedenken of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:55

anjali schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk ook dat mensen die voortdurend te laat komen zichzelf beroven van carrierekansen.

Nee, zo werkt dat niet.
Juist de mensen die vinden dat ze erg belangrijk zijn komen altijd gewoon halverwege een meeting binnengewandeld.

Ik kan smorgens heel slecht opstaan en heb daar werk bijgezocht, dat is ook een oplossing ;)

In een winkel of in andere beroepen met directe klanten kan het natuurlijk echt niet, maar er zijn ook zat beroepen waar tijd relatief is.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:31

VogeltjeM schreef:
Ik reageerde op de reacties die zich irriteren wanneer mensen 5-10 minuten later komen voor bijv een bakkie koffie. Zeker wanneer je niet een reservering/externe afspraak oid hebt dan vind ik dat een beetje te "uptight", nergens voor nodig, en zie ik het echt als onze cultuur, iets typisch Nederlands.

Edit: niet per se verkeerd dus, want we wonen inderdaad in NL, maar ik zie het als een uiting van onze ren-en-vliegmaatschappij en niet als de meest mentaal gezonde levenshouding.

Dit ben ik. Althans, dit wás ik, het wordt langzaam minder. Maar (sociale) afspraken kosten mij - al vind ik het leuk! - best wel veel energie. Ik ben in veel gevallen dus zeker een minuut of 10 vóór een afspraak al "mentaal voorbereid" op dat er iemand komt. Vanaf het afgesproken moment zit ik op iemand te wachten omdat ik dan niet meer de rust heb om "gewoon de tijd te doden" met een random activiteit.

Met een afspraak als "ik kom rond 12 uur" of "tussen 12 en half 1" vind ik het minder irritant omdat het niet óók nog voelt als een niet nagekomen afspraak (dat deel mag je uptight vinden, ben ik het zelfs wel enigszins mee eens maar als ál je afspraken zo gaan scheelt het op jaarbasis behoorlijk wat tijd..).
Maar los van dat deel: ik zit dus net zo m'n tijd te verdoen met wachten als ik in mn eigen huis afspreek als wanneer ik dat voor de deur van de bioscoop zou doen, alleen dan warm en droog.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:56

Eleeke schreef:
Amalarab schreef:
Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.

Hier in Nederland wel, maar in zuidelijker Europa is Badeendje dan weer heel gemiddeld.
Oh en ik wilde dat ik wat meer badeendje had... Heerlijk om zo relaxed in het leven te staan ipv stipt op de klok te leven ( wat ik dus helaas doe)

Ik kom extremer/rigoreuzer over dan ik daadwerkelijk ben denk ik. Met vrienden/familie spreek ik nooit stipt af, altijd een ‘rond x uur’ tijd, of gewoon inlopen vanaf tijd x. Dat werkt voor iedereen beter, kom lekker wanneer je zin hebt en wat goed voor je uitkomt, zegmaar. Ik wil niet dat mensen zich voor mij moeten haasten.
Op mijn werk kunnen we beginnen tussen 8 en 9, ik gok dan altijd op half 9 en effectief ben ik er dan een paar minuten eerder of later, ideaal. Voor dingen als bioscoop/kapper/noem het maar waarbij op tijd zijn echt van wezenlijk belang is ben ik gewoon op tijd.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:38

MarlindeRooz schreef:

Dit is wel heel herkenbaar.

Ikzelf kan bijvoorbeeld ook niet inschatten hoelang ik ergens mee bezig ben. Zelfs met mijn paard nu na 15 jaar nog steeds niet. Als ik moet werken (late dienst bv ) dan moet ik om 14u thuis weg.
Ben ik dan later dan 9u opgestaan ga ik niet meer maar stal omdat ik dan denk dat ik het niet meer red. Uiteraard kan ik in die tijd nog 5x op en neer bij wijze van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:14

C_estmoi schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik reageerde op de reacties die zich irriteren wanneer mensen 5-10 minuten later komen voor bijv een bakkie koffie. Zeker wanneer je niet een reservering/externe afspraak oid hebt dan vind ik dat een beetje te "uptight", nergens voor nodig, en zie ik het echt als onze cultuur, iets typisch Nederlands.

Edit: niet per se verkeerd dus, want we wonen inderdaad in NL, maar ik zie het als een uiting van onze ren-en-vliegmaatschappij en niet als de meest mentaal gezonde levenshouding.

Dit ben ik. Althans, dit wás ik, het wordt langzaam minder. Maar (sociale) afspraken kosten mij - al vind ik het leuk! - best wel veel energie. Ik ben in veel gevallen dus zeker een minuut of 10 vóór een afspraak al "mentaal voorbereid" op dat er iemand komt. Vanaf het afgesproken moment zit ik op iemand te wachten omdat ik dan niet meer de rust heb om "gewoon de tijd te doden" met een random activiteit.

Met een afspraak als "ik kom rond 12 uur" of "tussen 12 en half 1" vind ik het minder irritant omdat het niet óók nog voelt als een niet nagekomen afspraak (dat deel mag je uptight vinden, ben ik het zelfs wel enigszins mee eens maar als ál je afspraken zo gaan scheelt het op jaarbasis behoorlijk wat tijd..).
Maar los van dat deel: ik zit dus net zo m'n tijd te verdoen met wachten als ik in mn eigen huis afspreek als wanneer ik dat voor de deur van de bioscoop zou doen, alleen dan warm en droog.
Grappig, ik ben net als jij wat betreft het mentaal moeten voorbereiden, maar ik word juist heel kribbig als mensen stipt op tijd komen (of nog erger: te vroeg) als ze bij mij op de koffie komen. _O- Ik vind het dan juist prettig als iemand net wat later is. Maar ik ga dan ook niet "klaarzitten": ik zorg dat alles klaar is ongeveer een kwartiertje van tevoren en ga dan iets doen wat ik gemakkelijk kan onderbreken als de bel gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:21

Ceffyl schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tja als een dyslectisch persoon 25x dezelfde spelfout maakt moet hij/zij het toch een keer leren toch? Oh nee zo werken zijn hersenen zien. Daar is hij (woorden)blind voor. Niet alle hersenen werken goed.

Of vind je ook dat dyslecten het “maar moeten leren”.

Uhm, gaan we nu appels met peren vergelijken? Ik vind dyslectie echt heel iets anders dan niet op tijd komen. Des te meer omdat als jij moeite hebt met tijd in de gaten houden je een wekkertje kunt zetten.

Dit is dus inderdaad best te vergelijken. Voor iemand met tijdsbesef is het heel moeilijk voor te stellen dan iemand dat dus niet heeft.
Tja die wekker is in een oplossing maar die zijn er dan voor dyslectische mensen ook. Maakt het probleem niet in eens minder aanwezig.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:26

Ik ben heel vaak 5/10 minuten te laat of zo als ik met vrienden of familie heb afgesproken. Voor m'n werk trouwens ook, tenzij ik een afspraak of overleg of zo heb. Ik vind het ook gewoon niet zo'n probleem (en mijn familie, werkgever en vrienden gelukkig ook niet :+ ) als het niet elke keer een halfuur of meer of zo is. Ik zie het probleem gewoon echt niet, misschien ook omdat mijn vrienden vaak nog later zijn en ik dus eigenlijk "te vroeg" ben als ik 10 minuten te laat ben :+ Wat meer mensen al zeggen, ik mis dat overzicht gewoon meestal, ik ben te optimistisch over hoe lang dingen duren, ik weet het niet precies, maar ik ben er gewoon niet goed in.

Wat Prairy zegt, ik kan me dan weer heel erg ergeren aan mensen die te vroeg komen, dan ben ik namelijk nog niet klaar :+ Net voordat er bezoek komt ben ik nog aan het rennen en vliegen om op te ruimen, schoon te maken en mezelf klaar te maken, als mensen dan te vroeg zijn vind ik dat dus echt heel irritant.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:45

Shaggy09 schreef:
Hoe doe je dat dan met belangrijke zaken zoals werk, of een zkh of tandarts afspraak?

Ik kom geregeld te laat en haal zelden de geplande trein. Ook bij belangrijkere afspraken. Dan kan het dus gebeuren dat ik een uur langer in de wachtkamer zit omdat er andere afspraken zijn voorgelaten en het is me weleens gebeurd dat ik een dat ik een nieuw ticket moest kopen omdat ik mijn vliegtuig had gemist.
Dat vind ik terecht, niet de hele wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beperkingen.

Misschien is er weleens een vriendschap door gesneuveld. Maar tegenover mijn gebrek aan stiptheid staat een heleboel spontaniteit, impulsiviteit en flexibeliteit. Mijn hechte (ook de stipte) vrienden kunnen dit blijkbaar goed waarderen. Want ik krijg geregeld opmerkingen over mijn chaos en te laat komen, maar eigenlijk nooit een verwijt.
Nu ben ik ook niet iemand die een uur te laat komt bij een afspraak op locatie. Wel geregeld 5-15 minuten.

Dat heeft niets te maken met hoeveel een vriendschap voor mij betekent, sterker nog, hoe liever iemand mij is, hoe meer ik bij hem of haar mijn niet zo punctuele zelf durf te zijn.

VogeltjeM

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:21

Mensen die zich ergeren aan vroegkomers: hebben jullie dat ook bij goede vrienden etc? Mij maakt het over het algemeen weinig uit als ze mijn huis rommelig zien, ze kennen me toch en weten dat het de ene keer netjes is en er de andere keer een bom is ontploft. En als ze te vroeg zijn dan pakken ze gewoon alvast wat te drinken en/of spelen met de kleine als ik nog moet aankleden.

Ik vind het wel prettig om een richtlijn te hebben, zodat ik bij wijze van spreken niet in m'n blote kont sta :+ maar verder...

Prairy

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:25

Ligt eraan, bij één vriend vind ik het iets minder erg, bij mijn vader ook maar bij de rest moet het redelijk zijn) (die bom ontploft hier namelijk regelmatig :+)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:29

Ik heb geen, ik herhaal
Geen!! Tijdsbesef
Hoe hard ik ook mijn best doe, ik kom sneller te laat dan op tijd
Of af en toe een uur te vroeg

Mensen die zich daar niet overheen kunnen zetten, heb ik niet in mijn vriendenkring :n En das niet omdat ik die mensen niet leuk vind
Maar het werkt gewoon niet , ik heb daar echt heel lang mee geworsteld
En kan er tegenwoordig nog steeds van balen, maar het is fysiek onmogelijk voor mij om altijd op tijd te zijn(is helaas mijn ervaring) dus sja

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:30

Ik denk dat deze 2 verschillende personen elkaar nooit zullen snappen.

Ik snap niet dat iemand zo geordend op tijd kan zijn, maar er zullen vele denken dat ik de hele dag lanterfanter omdat ik steeds te laat ben. Terwijl ik me echt de piep haast en me vaak schuldig voel. Als mensen dan ook nog gaam roepen dat je er van alles aan kan doen ben ik al klaar en uitgepraat, want niemand weet hoeveel moeite ik doe om alles op tijd te redden in een dag.

Minder hooi op je vork nemen wordt ook wel eens geroepen, maar wat nou als dat onmogelijk is?

Ik word omringd door lieverds die mij het nooit kwalijk nemen! Zelfs niet als ik ze volledig vergeten ben. Daar ben ik dankbaar om, want nee ik doe het niet expres!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 10:37

Ik snap dat mensen geen tijdsbesef hebben, maar dan zou je toch net zo vaak te vroeg ergens moeten zijn? Het ontbrekende tijdsbesef is blijkbaar altijd in het nadeel van anderen en in het eigen voordeel.

Ook grappig hoe heftig irritant laatkomers mensen vinden die te vroeg zijn. Nou, stel je dat dan eens voor: wanneer je afspreekt staat die ander altijd eerder aan de deur, meestal zo’n 10 minuutjes (met de laconieke opmerking: wat maken die paar minuten nou uit }:) ik heb geen zin om te wachten/ik let niet op de tijd/ik heb geen tijdsbesef/mijn jas aantrekken ging veel sneller dan ik geschat had), maar soms wel 2 uur te vroeg :oo mega irritant hè? Nou, zo voelt dat te laat komen dus voor mij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:41

Dat wordt dus ook aangegeven. Dat ze net zo goed te vroeg zijn en de stress die dat dus met zich meebrengt. Hier niet iemand die te laat komt en ook tijdsbesef heeft maar een beetje inlevingsvermogen in iemand die dat niet heeft is ook wel op zn plaats. Jij schuift dat wel heel gemakkelijk weg en dan heeft niemand het over jou vriendin die 2 uur te laat komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:47

Hier trouwens geen hekel aan mensen die te vroeg komen :n
Zolang je maar niet gaat miepen dat ik nog niet klaar ben ;)

Wat betreft waarom vaker laat ipv vroeg bij tijdsbesef issues
Logisch : ik moet over x tijd weg
Dus als ik nu x y of z dan ben ik op tijd de deur uit en opeens is het voorbij de vertrek tijd
Het werkt zoals het werkt , en na jaren geworstel doe ik nog steeds mijn best
Maar als ik te laat ben, ga ik mezelf er niet meer mee om de oren slaan
Hoewel ik een licht masochistische inslag heb, hoef ik mezelf niet om alles te kastijden ;)

(Edit: ik app/bel wel en ben over het algemeen iets te laat , geen eeuwigheid, als je mensen hebt die continu echt een eeuwigheid te laat zijn of niet komen opdagen en daar idd niet eens een appje aan wijden heeft dat niets met het te laat komen en tijdsbesef te maken
Maar met een achteloos omgaan met dat stukje )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-02-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:49

Volgens mij is iedereen het met je eens Ceffyl, dat meer dan 15 minuten te laat en vooral zonder goede reden en zonder iets te laten weten, asociaal is...
Véél mensen die geregeld te laat zijn, verontschuldigen zich, laten iets weten als het meer dan 5 of 10 minuten is en proberen het wel... En volgens mij heeft hier niemand gezegd, ik ben eigenlijk altijd minimaal een half uur te laat. Veel mensen hebben het over een zeer korte tijd.
Ook spreken we (de geregeld te laat komers) vaak een ong tijd af.

Jouw vriendin is gewoon aso. Punt uit. Aan jou om te beslissen of je ermee om kan gaan of niet.
Ik zou daar zelf, ondanks dat ik geregeld te laat kom, ook moeite mee hebben. Ik probeer het, maar het lukt niet altijd... En uiteindelijk voel ik me er ook vervelend onder dat ik te laat ben en wordt het weer haasten, in de auto eten etc.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:53

lenaa_tje schreef:
Dat wordt dus ook aangegeven. Dat ze net zo goed te vroeg zijn en de stress die dat dus met zich meebrengt. Hier niet iemand die te laat komt en ook tijdsbesef heeft maar een beetje inlevingsvermogen in iemand die dat niet heeft is ook wel op zn plaats. Jij schuift dat wel heel gemakkelijk weg en dan heeft niemand het over jou vriendin die 2 uur te laat komt.

Dit dus

Ik snap dat ik irritant ben met mijn gedrag, maar niemand voelt de druk die ik dagelijks voel en geloof me dat is geen pretje.

Niemand hoeft me zielig te vinden of me te snappen, maar het als laks wegzetten is niet helemaal tof.

Ik kan je wel een deel van mijn dagen vertellen en dat mijn lichaam na een bepaalde periode stopt met functioneren omdat ik en onder tijdsdruk leef en daar ook stress aan ondervind. Als ik dan een dag vrij heb dan komt het vaak voor dat ik om 10 uur afspreek en dat ik om kwart over 10 wakker schrik. Dan heb ik al een uur vertraging in mijn volle schema. Dan ga ik nog rennen en vliegen, maar het werkt al niet meer.