Ceffyl schreef:Maar als je weet dat je niet in een kwartier de deur uit bent, want sleutels kwijt, ramen checken, haren kammen, dan na een paar keer kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dan misschien 20 minuten van te voren je jas moet gaan aantrekken, of 25 minuten. Je hebt toch een soort lerend vermogen als volwassene?
Lerend vermogen is het probleem niet. Misschien is het een soort van niet doordringen dat het ook anders kan of zou moeten.
Met werk bvb: ik wordt verwacht er om kwart voor 9 te zijn. Ik weet dat ik daarvoor om half 9 thuis moet vertrekken. Wil ik de ochtend ietwat deftig eten en voldoende tijd hebben om in m'n koffie te staren moet ik dus ideaal gezien kwart voor 8 opstaan, ten allerlaatste 8. Omdat ik een gruwelijke hekel heb aan opstaan moet mijn wekker dus ruim op voorhand beginnen snoozen dus de eerste gil geeft die om kwart na 7. Niet snoozen is geen optie. Heel vaak rol ik dus pas om 8u uit m'n bed, maar dat is verder geen probleem kan ik nog best mee op tijd zijn. Grootste deel van de tijd ben ik er dus netjes om kwart voor 9.
Maaaar: 1: ik wordt niet per uur betaald en deel grotendeels zelf m'n planning in, nobody cares als het werk maar gedaan is.
2: meestal beginnen de 'taken' pas om 9u.
3: om kwart voor 9 ben ik vaak zowat de enige die al present is, de rest komt iets later.
Dus ik vind die kwart voor 9 arbitrair en hoewel ik er wel naar streef is het ook geen ramp als ik pas om 10 voor 9 aankom.
En ja daar is al wel eens een opmerking over gemaakt. Maar een baas die me verteld dat ik stipter op tijd moet komen terwijl hij zelf grootste deel van de tijd ergens tussen 10 voor 9 en 9u aankomt en de rest van de collega's niet veel beter zijn, mja dat werkt niet en zeg ik ook gewoon.
Moest ik op een zaak werken waar stiptheid werkelijk belangrijk zou zijn, zou ik ook wel beter opletten.
'Gewoon' vroeger vertrekken/opstaan werkt niet, ik ga dan wat langer dwaas rondlummelen in huis tot het weer echt dringend tijd is om te vertrekken.
Maargoed, ik ben ook het soort persoon dat de koffers pas op de ochtend van vertrek pak en niet de avond ervoor.
Misschien moeilijk uit te leggen of te begrijpen maar zolang er geen 'deadline' in zicht is zie ik het nut van alvast beginnen voorbereiden od niet echt in. En extra tijd incalculeren voor onverwachte dingen komt ook niet in me op.