Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:30

Ik zag zondag iemand met hagelwitte sneakers. Nog wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:31

Nikass schreef:
Goh Ninx koppel jij nu asociaal gedrag aan woonachtig zijn in een stad?
Er zijn ook steden met aan de rand/vlakbij prachtige natuurgebieden waar stadsbewoners die natuurliefhebber zijn dagelijks komen en zich gewoon netjes en respectvol gedragen.

nee...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:23

Varekaj schreef:
Ik kwam onlangs als fietser met racefiets plots achterop 3 ruiters, op het jaagpad. Een plek waar je ze absoluut niet verwacht omdat ze er volgens mij niet eens mogen rijden en tegelijk omdat het compleet gestoord is om je daar als ruiter te begeven. Het pad is net breed genoeg voor 2 fietsers naast elkaar of 3 wandelaars. Ene kant bosrand of draad, andere kant 1m graskant die vaak steil naar beneden gaat, recht de vaart in.
Schrok me rot omdat ik ze dus als confrontatie kreeg pal om een bocht zonder enig overzicht.
Ik rij misschien maar 22km/u, je schrikt je alsnog de pleuris als je de bocht om komt en het hele pad is volledig ingenomen door een paardenkont. Als ze daar 1 drol leggen ligt het hele pad vol.

Jaagpaden zijn nou net zo ongeveer de alleroudste paardenpaden....

Ik ken de exacte locatie in dit geval natuurlijk niet, maar ik heb ook wel op jaagpaden gereden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:30

Veulen84 schreef:
Enne als ze niet gaan? Het vaste hardloopclubje loopt gewoon stug door reageren nergens op. En op de dijk heb ik regelmatig racefietsers die dan gaan opcrossen tegen je, die passeer je gewoon niet even makkelijk.

Van beide kanten hoort er gecommuniceerd te worden. In dit geval blijven ze stug doorlopen terwijl ze je ( neem ik aan) wel gehoord hebben?
Dan zou ik nogmaals roepen en flink luid dat je er als ruiter aankomt en in draf gaat passeren. Gaan ze niet opzij is dat toch echt hun probleem en merken ze vanzelf dat het de volgende keer handiger is om wel opzij te gaan ( of ze zijn hardleers dat kan ook)

De racefietsers tja, als ze hard genoeg gaan om ze niet te hoeven passeren dan doen ze hun best maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:47

@ Femke: het is een stuk jaagpad waar het al krap is soms om elkaar per fiets te passeren en vaak geen zicht op wat zich om de bocht bevindt. Maar vooral amper afscheiding tot de vaart die ernaast loopt. Een paard wat even een halve meter opzij springt ligt zo het water in en zal er niet meer uit kunnen.
Wanneer je dan moet passeren, hetzij te voet hetzij als fietser, dan is dat een fiks risico. De staart in je gezicht krijgen en je kan gaan zwemmen. Of je ligt in de prikkeldraad, of metershoge brandnetels.

Alles is ook asfalt. Je wil daar echt geen paard hebben wat aan de kletter gaat, je kan als ruiter geen kant op zonder ongelukken en als mede weggebruiker evenmin.

Er worden niet voor niets een tiental interventies per jaar gedaan om een ongelukkig passant dood of levend uit het water de heisen, omdat ze door een foute passage of verkeerd remmen de vaart in doken

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:39

Ik zit me gewoon af te vragen of er geen landelijke petitie getekend/gemaakt kan worden om alle paarden en menners 1 dag in de week vrij spel te geven zodat er ongestoord gereden kan worden en de natuur even op adem kan komen van de stormloop aan mensen. en het de rest van de week "delen" met de stads mensen is.

Want eerlijk is eerlijk het is dat ik zo een braaf paard heb. Maar allemachtig Jezus Christus wat een verschrikkelijke drukte vanmiddag. Idioot gewoon...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:41

Of nou de natuur kan bijkomen als er een dag voor ruiters is betwijfel ik.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:48

Absolem schreef:
Ik zit me gewoon af te vragen of er geen landelijke petitie getekend/gemaakt kan worden om alle paarden en menners 1 dag in de week vrij spel te geven zodat er ongestoord gereden kan worden en de natuur even op adem kan komen van de stormloop aan mensen. en het de rest van de week "delen" met de stads mensen is.

Want eerlijk is eerlijk het is dat ik zo een braaf paard heb. Maar allemachtig Jezus Christus wat een verschrikkelijke drukte vanmiddag. Idioot gewoon...

Ja, en dan willen de mountainbikers een dag alleen, de wandelaars een dag alleen, de hardlopers een dag alleen, de hondenbezitters een dag alleen, de mensen met kinderen een dag alleen, de vogelspotters een dag alleen, de nordic walkers een dag alleen, en ga zo maar door.

Je leert er maar mee omgaan, t bos is voor iedereen.

Als je de natuur dan op adem wil laten komen, dan afsluiten voor alles dat mens is voor x dagen per jaar.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-12-20 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:48

Ik herken dit echt zo niet, wandel echt bijna elke dag hier in het bos achter ons als ik thuis ben bij mijn ouders en hier is het echt niet super druk, ik zit bij het Leenderbos/Groote heide/Beverbeekse heide. Vandaag denk ik 4 groepjes tegen gekomen. Maar denk dat het in de buurt van de stad wel anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:50

Dat kan je amper rondkrijgen, niet iedereen kan of wil op dezelfde dag én dan krijg je alsnog giga drukke paden en gebieden.
En wat als daar dan tegenover staat dat dat gebied verder voor paarden wordt afgesloten omdat andere groepen ook zo een dag willen?

Gewoon de mensen bewust maken hoe de omgangsvormen in elkaar zitten en handhaven op orde en respect naar elkaar toe. De natuur is van iedereen, laat ons er samen van genieten. Maar dan wel zonder die natuur geweld aan te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:50

Hier hebben we meerdere bosingangen maar geen parkeerplaatsen. En ja toch parkeren ze er.
Werd vandaag dus ook aangesproken waar ze konden parkeren (niet hier dus) maar ze bleven toch maar staan.

Op de terugweg kwam ik een gezin tegen die achter de eerste auto was gaan staan.
Vroegen ze of ze mijn pony mochten aaien.
Nou heb ik daar normaal al een schurfthekel aan maar nu heb ik nog meer reden om nee te zeggen.
Maar na mijn nee zag ik de ouders een beetje verontwaardigt reageren.

Volgens mij zijn de adviezen houd afstand, minstens 1 1/2 meter. Ik heb een shetlander, die afstand gaat niet lukken en moet ik daarna mn pony met alcohol afnemen?
Ik ben dus gewoon doorgelopen.

Van het voorjaar gebeurde dit ook en die mensen vroegen me waarom ik niet toestond dat hun kinderen mijn pony's mochten aaien.
Na mijn gebruikelijke bezwaren ook nog eens de coronamaatregelen genoemd en nog steeds snapten ze het niet.
Mijn pony's zijn niet algemeen goed hoor >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:02

Varekaj schreef:
Met regenweer kom ik vaak de diehard wandelaars en mountainbikers tegen die bij mooi weer zich ook dood ergeren aan alle drukte en dus niet in rust en stilte kunnen genieten. Jammer genoeg zijn veel paden van de korte route vlakbij stal gras en met de huidige regen kan je daar sowieso niet "harder" dan een sukkeldrafje. Daar zie je dan ook weinig wandelaars.
Op de betere paden bijgevolg dus ook meer recreanten.

Wat me wel blijft verbazen: waarom gaan zoveel mensen het bos in met sneakers of nette schoenen als het gigantisch geregend heeft :')

Ik loop ook het liefst met druilerig weer, lekker het bos voor me zelf.

Hier ook mensen in sneakers en dure lage wandelschoenen, zo niet bosbestendig nu :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:07

Ik vind in de regen lopen ook heel fijn, wel beetje die ‘miezer’ regen en niet echt hele erge stort regen. En lekker in mijn eentje.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:21

Hier vandaag (en afgelopen week) ook de nodige irritaties weggeslikt. Afgelopen week een gezin met aanhang (allemaal ruim volwassen) die in hun nette kleding en dito schoenen het veen uitkwamen. Mijn vriendin stapte op het zandpad en ik op het fietspad ernaast. Wat doen ze, splitsen zich en gaan aan beide kanten van het pad staan maar wel op het zand want ja natte berm met gras en modder %) Naderhand smakelijk om gelachen en door, maar mensen denk even na.

Vandaag vreselijk druk in het bos, alleen maar groepen van 4 of 5 mensen. En als ik dan een buitenrit maak met mijn ietwat hete paard die graag naar huis wil, is het wel prettig dat je even 2 aan 2 achter elkaar gaat lopen wanneer ik sneller achter je stap. Maar als dat al te moeilijk is blijf ik niet vriendelijk hallo zeggen hoor. Ik rij er 4x in de week en kan best een keer een kleiner rondje, maar als jij er 1x in het jaar loopt kan je toch even rekening houden met anderen. Meedenken heet dat.

Heb het overigens over situaties waarbij men je aankijkt, niks zegt en niet aan de kant gaat. Verder glimlach ik lekker en rij ik lekker door :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:26

De ergernis over het wild parkeren zie ik hier ook vaak terug komen.

Ik heb mezelf 14 dagen grondarrest gegeven, rug wil niet meer mee en longeer mijn jonkie nu op de strook recreatiezone. Kan ie zijn energie kwijt en kan ik hem ook leren doorlopen als er in de verte beweging is. Ik had voor de zekerheid mijn verzorgster opgetrommeld en we waren op het weggetje waar de toegangspoort is. Hier ligt een kleine parking vanwaar wandelaars na een paar meter de heide op kunnen. Na de parking wordt het een zandpad achter de huizen, waar eigenlijk alleen de bewoners mogen komen. De parking was bijna leeg en mijn verzorgster en ik gingen ervan uit dat de auto die vlak na ons het pad was opgekomen, zich daar ging parkeren. Ding was een hynride, dus hadden wij totaal niet door dat ie toch nog achter ons reed. Paard sjokte ontspannen mee, dus daar hadden we ook niets aan gemerkt. We kregen het pas door zodra de auto mee op het zandpad was, waar we pas na een paar meter opzij konden. Ik werd bijna doodgebliksemd met de ogen door de chauffeur, terwijl hij zich met zijn wagen ergens bevond waar ie niet mocht komen. Meneer wilde parkeren naast de omheining, aan een kleine doorgang, zodat ie gewoon de koffer kon openen en hond ineens de heide op kon laten rennen. Tja, als je 50 meter stappen vanop een parking tot aan de ingang te veel vindt en ervoor kiest om op een pad te rijden waar je niet mag komen, dan moet je je niet boos maken op mensen die je daar niet verwachten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:32

Waar ik me wel aan stoor is dat mensen niet even netjes achter elkaar gaan lopen om te passeren. Als ik met mijn vriend loop en we zien tegenliggers lopen we achter elkaar en gaan waar het kan even aan de kant zodat we ruimte hebben. Maar blijkbaar zien mensen dat als vrijbrief om dus lekker nog breder te gaan lopen :') .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:35

Citaat:
Als ze ruiterpaden afsluiten met linten (en je officieel geen andere route kan/mag rijden) haal ik ze ook weg.
Hoe moet ik weten als ruiter dat ik die dag het bos blijkbaar niet in mag/kan en men zonder bericht vooraf paden/wegen/parkeerplaatsen af gaat sluiten zonder mensen erbij?

Trailevenementen sluiten GEEN paden af. Tenminste, niet die ik loop. Ik heb wel eens een mtb-wedstrijd gezien die complete routes volledig uitzette en afzette met lint. Trailruns zijn vaak of een lijntje lint in de boom gehangen. Of speciale plastic bewijzers die hergebruikt kunnen worden. Die laatste worden ook ontzettend vaak weggehaald.

(En ja, evenementen moet je aanvragen bij de gemeente en zijn dus met toestemming)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:46

Winged schreef:
Citaat:
Als ze ruiterpaden afsluiten met linten (en je officieel geen andere route kan/mag rijden) haal ik ze ook weg.
Hoe moet ik weten als ruiter dat ik die dag het bos blijkbaar niet in mag/kan en men zonder bericht vooraf paden/wegen/parkeerplaatsen af gaat sluiten zonder mensen erbij?

Trailevenementen sluiten GEEN paden af. Tenminste, niet die ik loop. Ik heb wel eens een mtb-wedstrijd gezien die complete routes volledig uitzette en afzette met lint. Trailruns zijn vaak of een lijntje lint in de boom gehangen. Of speciale plastic bewijzers die hergebruikt kunnen worden. Die laatste worden ook ontzettend vaak weggehaald.

(En ja, evenementen moet je aanvragen bij de gemeente en zijn dus met toestemming)

Toen ik een trail liep op de Leenderheide, werd ons medegedeeld dat wij te gast waren en het gebied ook voor wandelaars/ruiters was. Dat we hier rekening mee hielden en op zouden letten.

Vond ik heel netjes. Heb toen ook nergens afgezette stukken gezien. Idd alleen lintjes of pijlen in bomen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:49

Es_ther schreef:
Waar ik me wel aan stoor is dat mensen niet even netjes achter elkaar gaan lopen om te passeren. Als ik met mijn vriend loop en we zien tegenliggers lopen we achter elkaar en gaan waar het kan even aan de kant zodat we ruimte hebben. Maar blijkbaar zien mensen dat als vrijbrief om dus lekker nog breder te gaan lopen :') .

Dit is met fietsers ook zo vooral met ‘ dagjesmensen’

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:54

Ik heb me gisteren verbaasd over hoe onwijs rustig het was op het strand om kwart over 11, tot ik me rond 12 uur, toen er dus langzaamaan wat meer mensen het strand op kwamen, realiseerde dat mensen waarschijnlijk eerst uitgebreid aan 't kerstontbijt gezeten hebben.

Onze camper kijkt uit op het fiets-wandel-ruiterpad naar zee en het is de hele middag behoorlijk druk geweest, ook met groepen groter dan 2 volwassenen die ongetwijfeld niet allemaal van 1 huishouden waren.

Wij waren toen zelf lekker alweer terug gelukkig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:56

Jammer dat het vandaag droog blijft, anders was ik graag een stukje gaan rijden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:58

Marije_jiplover schreef:
Ik heb me gisteren verbaasd over hoe onwijs rustig het was op het strand om kwart over 11, tot ik me rond 12 uur, toen er dus langzaamaan wat meer mensen het strand op kwamen, realiseerde dat mensen waarschijnlijk eerst uitgebreid aan 't kerstontbijt gezeten hebben.

Onze camper kijkt uit op het fiets-wandel-ruiterpad naar zee en het is de hele middag behoorlijk druk geweest, ook met groepen groter dan 2 volwassenen die ongetwijfeld niet allemaal van 1 huishouden waren.

Wij waren toen zelf lekker alweer terug gelukkig.

Haha ja wij liepen rond 10u in het natuurgebied en zagen ook weinig mensen. Maar zijn bewust vroeg gegaan zodat het rustig was en we misschien nog beestjes konden zien.

Hebben uiteindelijk alleen runderen gezien, die volgens mij ook voor drukte niet weg gelopen waren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:58

Op mijn vorige woonplaats werd het bos afgezet als er gejaagd werd. Je kreeg dan als bewoner netjes een brief in de bus. Al hield men zich niet aan de uren. We wisten dat ze het bos in de namiddag gingen sluiten, dus ging ik nog snel een ritje in de voormiddag doen. Bos zo in kunnen gaan en na een half uurtje kon ik er aan de andere kant niet meer uit. Heb het lint wel netjes terug aaneen geknoopt nadat ik er langs was.

Moet wel zeggen dat de mensen hier, enfin de meesten toch, opzij gaan staan of achter mekaar gaan lopen. Normaal zeg ik altijd danku of knik ik ff vriendelijk. Een tijdje terug moesten we langs een pad waar een paard in de wei een showtje begon te verkopen. Mijn uk dacht: he, dat kan ik ook! En wilde zijn beste moves tonen. Niet het beste moment, aangezien er best wel wat volk was. Had dan ook alle aandacht bij mijn paard en vergat beleefd te danken. De mensen zagen wel dat ik mijn paard in hield voor hen en gaven me de ruimte, maar er was toch iemand die me boos na riep dat ik haar had moeten bedanken omdat ze opzij ging. Sommige mensen beseffen echt niet dat je met een levend wezen buiten bent en dat je focus wel eens 100% bij je dier ligt ipv bij de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:03

Winged, je doet me eraan denken dat er binnenkort ook een soort trail georganiseerd wordt hier in de buurt waar ik normaal rij. Er zijn zowel wandeltrails voorzien (5 en 10km) en dan looptrails tot 25km denk ik. In ieder geval heb ik het kaartje gezien, maar kon niet inzoomen. Er staat ook 0,0 uitleg bij of ze alleen bewegwijzerd zijn of op bepaalde delen ook afgesloten voor andere recreanten. Best belangrijk aangezien ze volgens mij voor best wat gedeeltes over de ruiter- en mtb paden gaan én onder andere aan mijn weiland passeren waar ik mijn hooi bewaar en met wat pech ook aan het stukje waar mijn pony's staan. Als dat zo is, dan wil ik de toegangen afsluiten. Geen zin dat ze daar alles stukrijden om te parkeren of doodleuk pony's gaan voeren.
Maar ook als ik een buitenrit wil maken, dan wil ik gewoon weten of we die paden kunnen gebruiken of niet. En ik kan geen contactgegevens vinden -O-

Ik ga vanmiddag met 2 bomproof paarden als begeleiding een rondje proberen maken met mijn (nog) niet zo bomproof Tinker. Geen idee hoe druk het zal zijn. Ik verwacht niet veel volk op de meeste graspaden ivm veel regen voorbije dagen, maar de passage aan de bosrand zou wel eens wat meer bevolkt kunnen zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:47

Door dit topic heb ik een heerlijk rustige bosrit gehad. Donderdag zou het hier gaan regenen, dus ik lange regenjas aan, waterdichte rijbroek en naar het bos. Maar geen regen (paar spetters) en ook nog eens maar 4 mensen tegen gekomen! Het was heeeeeeerlijk! Wel vrij nat overal, dat was wel jammer. Bepaalde stukken daardoor ook echt heel glad met blubber en blaadjes combi. Maar echt heel fijn. Was ons laatste bosritje voor dit jaar denk ik. Maar wel een top idee om met “slecht weer” te gaan.