je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:16

Blue_Eyes schreef:
Maar Nederlands gereformeerd, evangelisch, charismatisch - die zijn eigenlijk nooit zo strak geweest.

Bij de Nederlands Gereformeerde mogen vrouwen pas sinds 2017 ouderling/diaken/voorganger zijn.
Dus ze zijn best strak geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:19

verootjoo schreef:
Nee maar dat lijkt me logisch. Net als dat je niet in je paardenkloffie op je werk verschijnt. (Tenzij het je werk is)

Op mijn werk zijn er kledingvoorschriften, maar de kerk zou die niet hebben; toch?
Je moet/mag komen zoals je bent (en dus toch niet..).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:26

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Nee maar dat lijkt me logisch. Net als dat je niet in je paardenkloffie op je werk verschijnt. (Tenzij het je werk is)

Op mijn werk zijn er kledingvoorschriften, maar de kerk zou die niet hebben; toch?
Je moet/mag komen zoals je bent (en dus toch niet..).

Bij ons wordt je ook niet geweigerd hoor in je paardenkloffie.
Er zitten ‘s zomers ook medekerkgangers met kleding die ik niet zou aantrekken. ‘S winters trouwens ook. Die worden de kerk niet uitgezet.

Zou het alleen zelf wat raar vinden. Maar goed ik vind het ook raar als mensen in paardenkloffie of pyjama naar de winkel gaan.

Saskia9

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:33

Ik woon in een gelovig dorp. Mijn jongste kind gaat ook naar een gelovige school, geloof gereformeerd christelijk en school draagt dat ook uit.
Zelf niet echt gelovig, in de zin van een geloof aanhangen. Ik vind het prima dat kinderen dat mee krijgen, maar vind niet dat je aan regels moet voldoen om ergens bij te horen zegmaar.
Verder is het dorp waar ik woon een beetje verwarrend, hier zitten geloof ik 3 geloven in 1 gemeente.
Op zondag is hier alles dicht, en zie je de vrouwen nog steeds met rok en hoedje op naar de kerk gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:36

Maar dat is niet overal zo. Ik ken geen Katholieke kerken in Nederland, maar in Italie kom je er echt niet in met blote schouders bijv.

En je mag wel geloven, maar ook het geloof had wel kunnen ontwikkelen. Het maakt mij niet uit, maar dat de paus en bisschoppen nog steeds in jurken lopen en zo vasthouden aan ouderwetse tradities en ideeën, kan je natuurlijk wel je vragen bij stellen.
Zou het anders zijn als ze gewoon in een pak gingen lopen? Als ze wat meer mee gingen in vrijheden van mensen wat betreft sexuele voorkeuren bijv?

Waarom moeten mensen bang gemaakt worden? Waarom zou het geloof anders of minder zijn als je bepaalde tradities laat vallen?

Ik vind het daardoor juist iets van dwang geven wat voor niet gelovigen een negatief beeld kan geven.

En na in christelijke dorpen gewoond te hebben, vind ik veel ook eenrichtings verkeer. Ik moet wel begrip hebben voor de gelovigen, hun in hun waarde laten etc. Maar andersom willen ze gewoon niet begrijpen waarom ik niet in "het verhaal" geloof. Veel snappen gewoon echt niet dat ik het grote larie vind.

Maar ik zeg niks, want laat mensen in hun waarde en begrijp echt dat veel mensen er waarde aan hechten. Maar iets moderner zou bij velen echt wel mogen. We leven nu in 2020. En al zou er iets na de dood zijn, hebben we daar hier en nu zo weinig aan. Ik geloof er absoluut niet in en moet er ook niet aan denken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:46

SP Je kunt lang niet altijd aan het uiterlijk of kleding zien hoe vooruitstrevend of behoudend iemand is.
Blijf vooral nieuwsgierig en vul niet in voor een ander...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:47

senna21 schreef:
SP Je kunt lang niet altijd aan het uiterlijk of kleding zien hoe vooruitstrevend of behoudend iemand is.
Blijf vooral nieuwsgierig en vul niet in voor een ander...

Dat zeg ik toch niet?

Ik ben verder niet nieuwsgierig naar het geloof en vul niks in. Het is een eigen mening, waar we in Nederland tot nu toe nog recht op hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:48

Brainless schreef:
Blue_Eyes schreef:
Maar Nederlands gereformeerd, evangelisch, charismatisch - die zijn eigenlijk nooit zo strak geweest.

Bij de Nederlands Gereformeerde mogen vrouwen pas sinds 2017 ouderling/diaken/voorganger zijn.
Dus ze zijn best strak geweest.

Nou.... De Nederlands gereformeerde kerk is een kerk zonder overkoepelend bestuur. Dat betekent feitelijk dat iedere kerk dat voor zichzelf mag uitmaken. Bij ons mogen vrouwen al zo'n 20 jaar 'in het ambt' dus als diaken of ouderling, en ik heb in ieder geval 1 kennis van wie ik weet dat ze al sinds 2012 predikant is in de NGK. Dus dat klopt niet.
Edit: even opgezocht: het advies van de commissie was er al in 2003. https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouw-in ... e-1.180685
Citaat:
Ambten van ouderling en predikant kunnen ook voor vrouwen worden opengesteld. Zo luidt een aanbeveling van een commissie in de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK), na vijf jaar bezinning en Schriftonderzoek.

Gedateerd 11-6-2003

Ik denk overigens dat je bij ons in de kerk ook niet weggestuurd zou worden als je in je paardenkloffie binnenkomt. Mensen zullen wel kijken, want ja, je doet iets wat niemand anders doet. Dat is menselijk. Maar als je ziet hoe mijn jongste puber af en toe in de kerk zit... := En daar zegt niemand iets van. Hoogstens ik. :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:08

Even terug naar het topic: Ik maak me toch wel zorgen over kinderen op bepaalde religieuze scholen zitten. Ooit op een bibliotheekbus gewerkt, waar schoolkinderen van een bepaalde religieuze school geen boekjes over heksen mochten lezen. Dus Heksje Lilly was bijvoorbeeld absoluut not done. Zo onschuldig als de pest, maar het werd venijnig uit de kinderhandjes getrokken. Waarom?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:22

Shenavallie schreef:
Even terug naar het topic: Ik maak me toch wel zorgen over kinderen op bepaalde religieuze scholen zitten. Ooit op een bibliotheekbus gewerkt, waar schoolkinderen van een bepaalde religieuze school geen boekjes over heksen mochten lezen. Dus Heksje Lilly was bijvoorbeeld absoluut not done. Zo onschuldig als de pest, maar het werd venijnig uit de kinderhandjes getrokken. Waarom?

Harry Potter mag vaak ook niet. Magie mag niet, behalve als er een wereld geschapen moet worden of als de zoon van God wonderen moet verrichten. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:43

Shenavallie schreef:

Momenteel mogen ze geen bibliotheekboeken waar Zwarte Piet in staat.Ik ben echt tegen alle vormen van discriminatie. Anders kun je niets leren.Je moet alles mogen zien en overal over mogen discussieren.En dan pas kan een eigen mening gevormd worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:49

anjali schreef:
Shenavallie schreef:

Momenteel mogen ze geen bibliotheekboeken waar Zwarte Piet in staat.Ik ben echt tegen alle vormen van discriminatie. Anders kun je niets leren.Je moet alles mogen zien en overal over mogen discussieren.En dan pas kan een eigen mening gevormd worden.

Christenen zijn toch niet anti Zwarte Piet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:05

elnienjo schreef:

In zekere zin wel natuurlijk. Want ook tegen (elke vorm van) slavernij.
Het stereotype (domme lollige knechtje van goede blanke rijke heilige) staat ver af van waar je als christen volgens mij voor zou moeten staan.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:16

Hier komt sinterklaas ook niet op school :Y)
Ze vieren het wel, als in krijgen cadeautjes.
Maar eigen intocht, sinterklaas in de klas nee dat niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:33

Idd babootje, niet omdat in de Bijbel staat dat zwarte Piet niet mag, maar er staat wel in dat je je naasten met respect moet behandelen. Als nu overduidelijk is dat zwarte Piet racistisch is en er mensen pijn mee gedaan wordt, vind ik dat je het als christen niet kan maken voor zwarte Piet te zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:34

verootjoo schreef:
Idd babootje, niet omdat in de Bijbel staat dat zwarte Piet niet mag, maar er staat wel in dat je je naasten met respect moet behandelen. Als nu overduidelijk is dat zwarte Piet racistisch is en er mensen pijn mee gedaan wordt, vind ik dat je het als christen niet kan maken voor zwarte Piet te zijn.

Mooi gezegd.
Hier niet vanwege geloof, maar hier sta ik helemaal achter!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:10

Babootje schreef:
elnienjo schreef:

In zekere zin wel natuurlijk. Want ook tegen (elke vorm van) slavernij.
Het stereotype (domme lollige knechtje van goede blanke rijke heilige) staat ver af van waar je als christen volgens mij voor zou moeten staan.

De Sint heeft de slaaf/slaven juist bevrijd en die helpen hem uit dankbaarheid met de pakjes bezorgen. Zo is het verhaal mij pakweg 50 jaar geleden verteld. Een keurige Christelijke versie dus.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 05:52

elnienjo schreef:
De Sint heeft de slaaf/slaven juist bevrijd en die helpen hem uit dankbaarheid met de pakjes bezorgen. Zo is het verhaal mij pakweg 50 jaar geleden verteld. Een keurige Christelijke versie dus.

Een beetje off topic, maar dat is natuurlijk wel erg naïef voor iemand die de hele tijd verkondigd dat de bijbel en andere godsdienstige boeken fabeltjes boeken zijn >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:48

elnienjo schreef:

Hmm ik vind het wel apart dat je dat verhaal een keurige Christelijke versie noemt. De oorsprong van het sinterklaasfeest is namelijk allerminst christelijk.
https://historianet.nl/maatschappij/geb ... e-te-maken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:53

Topic gedeeltelijk gelezen. Wil wel even reageren omdat ik zelf "christelijk" ben opgevoed, maar ik zet het tussen aanhalingstekens want het was niet bepaald standaard.
Ik ben zeer progressief opgevoed, zowel maatschappij kritisch als tav de kerk. Mijn moeder was zeer wars van dogma's en dat ben ik ook.
Tot ongeveer mijn zestiende elke zondag naar zowel een protestantse als een ontmoetingskerk geweest, dit was een "samen op weg" kerk, dwz een samenwerking tussen katholiek, gereformeerd en hervormd. Ik heb mijn gelovige opvoeding zeker niet als belemmering ervaren. Ik kan me niet herinneren dat er verboden waren. Maar ik heb zelfs van mijn moeder geleerd dat de tien geboden géén verboden zijn, maar een belofte van hoe de toekomst er ooit uit zal zien (niet "je mag niet stelen", maar "er zal een tijd zijn dat er niemand meer zal stelen")
Ook heb ik in mijn opvoeding geleerd dat wat in de bijbel staat lang niet altijd letterlijk gebeurd is, en dat dat ook niet relevant is, maar dat het gaat om de boodschap van het verhaal.
De verhalen, van David en Goliath, van Samson, van Mozes, vond ik als kind fantastisch!
Mijn moeder heeft wel voor een aantal zaken gevochten, bijvoorbeeld dat wij als kinderen mochten deelnemen aan het avondmaal en dat er niemand werd afgewezen op "anders" zijn, op wat voor manier dan ook.

Van mijn Godsdienst leraar op school leerde ik dat de mens een religieus wezen is: als je niet gelooft in het feit dat morgen de zon weer op gaat heb je geen leven. En toch is er geen enkel bewijs voor...

Religies met veel regels wat moet en wat niet mag, daar heb ik niets mee, en ik denk dat ze er zijn omdat mensen niet in staat zijn hun sterfelijkheid te accepteren en houvast zoeken in hun bestaan.
De grootste uitdaging in het leven vind ik echter juist loslaten...

Edit: ik mag toch hopen dat hier geen zwarte pieten discussie ontstaat, want dan haak ik direct af. -O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:31

Samen op Weg was toch niet incl. katholiek? Voor zo ver ik weet was dat hervormd en gereformeerd die samen optrokken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:31

Babootje schreef:
Hmm ik vind het wel apart dat je dat verhaal een keurige Christelijke versie noemt. De oorsprong van het sinterklaasfeest is namelijk allerminst christelijk.
https://historianet.nl/maatschappij/geb ... e-te-maken

Van vroeger weet ik nog dat een aantal kinderen uit Christelijke gezinnen juist het sinterklaasfeest niet vierden omdat het idd allerminst een Christelijk feest zou zijn. Die paganistische achtergrond die je hier noemt was daar inderdaad een factor in. Maar ook het tegen je kind moeten liegen over Sint (en liegen = verboden) en het straffen/belonen van kinderen door de Sint en de ‘vererende’ aspecten waren een probleem omdat die alleen aan God waren voorbehouden.
In de context van dit topic leverde dat ook wel leuke wrijving op tussen de kids die wel in Sint geloofden vs de kids die dat niet deden... heeft het feest voor een aantal kids wel verpest kan ik me nog herinneren :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:33

Blue_Eyes schreef:
Samen op Weg was toch niet incl. katholiek? Voor zo ver ik weet was dat hervormd en gereformeerd die samen optrokken.

Waren idd gereformeerd en hervormd samen, wat nu PKN is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:02

Citaat:
Ons overbuurmeisje komt uit groot gelovig gezin, moeder is pastoor.
Onze kinderen hebben veel met haar gespeeld en zien ze dan ook bidden als ze bij hun eten.

Citaat:
Ik ben :o nieuwsgierig : anglicaans? Of Oud-katholiek?

Citaat:
Geen flauw idee haha. Christelijk? Ik heb er geen verstand van.

Ergens is het jammer dat mensen zo weinig weten...

De roomse kerk heeft om sexistische redenen alleen mannen als priester, die op 'basis niveau' aangeduid worden als 'pastoor', herder.
In de bijbel en de vroege kerk was dit anders, maar het christendom heeft helaas veel van de Romeinen overgenomen... |(

In de 60er jaren verzonnen een aantal roomse theologen 'we slopen 1 letter uit het woord pastoor, dan hebben we het Latijnse woord voor herder, en ook een vrouw kan pastor zijn'.

De Anglicaanse en de Oud-katholieke kerk hebben dit anders aangepakt: daar staan gewoon alle ambten open voor vrouwen en zijn er dus vrouwelijke pastoors.

En de kerken die Luther en Calvijn volgen (maar net zo goed katholiek zijn) hebben 'het algemene priesterschap der gelovigen' (ik schijn dus ook priester te zijn, ;) in de wandelgangen heet het 'het ambt van gelovige') en het belangrijkste sacrament is de preek.
De ambten staan in bijna alle kerken open voor vrouwen.

De moraal van het verhaal : er gebeurt heel veel, maar het enige wat het nieuws haalt zijn de verkrampte (in mijn ogen kleingeestige) uitersten.
Waarbij het beeld van : 'rare mensen die dingen doen omdat het in een oud sprookjesboek staat' wordt bevestigd.
Waardevolle gebeurtenissen zoals het kerkasiel voor de familie Tamrazyan in de Bethel kapel zijn kennelijk alweer vergeten. (Er was een heel rooster en mijn clubpie deed mij, voor dag en dauw de trein in, en dan een paar uur zingen voor het goede doel.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:14

Mavelle schreef:
elnienjo schreef:

Een beetje off topic, maar dat is natuurlijk wel erg naïef voor iemand die de hele tijd verkondigd dat de bijbel en andere godsdienstige boeken fabeltjes boeken zijn >;)

Dat zijn 't ook, maar dat wil niet zeggen dat alle bisschoppen slecht zijn en kindertjes misbruikten. Er zullen er best met 'n goed hart zijn geweest die juist kinderen en/of slaven in bescherming hebben genomen.