Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:30

Wolfwomen schreef:
Werken aan je relatie en de term "het is geven en nemen" heb ik nooit begrepen en ook nooit zo ervaren. In geen enkele relatie.

Naar mijn idee ben je gewoon samen in alles en maak je de beslissingen die beide aan gaat gezamenlijk. Kom je er niet uit dan sluit je een compromis.

Zo zou het moeten zijn ja, maar niet alle mensen zijn zo helaas......
Je hebt er van die starre bij die om elke scheet pissig zijn en die je niks mag zeggen want dan zijn ze kwaad.
Geloof mij dat op je tenen moeten lopen killing is voor je relatie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:45

Mindim schreef:
Wat me wel op valt, is dat het vaak zo is dat het een man is met meerdere vrouwen, andersom kom je het veel minder tegen. Ik vraag me af waarom dat is.

1. de zwakke schakel van poly samenlevende relaties is de relatie tussen de vrouwen
2. de meeste vrouwen zijn minimaal latent bisexueel
De meest voorkomende duurzame driehoek is daardoor twee goede vriendinnen, in gradaties van sexuele betrokkenheid, met een man welke ze beiden leuk vinden.

Hoe verder je voorbij mid veertig komt hoe meer het verschuift naar poly LAT omdat de betrokken dames gescheiden met uitwonende kinderen zijn. Prima alles op orde, willen wel een betekenisvolle intieme relatie maar niet de muizenissen ervan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:54

Geven en nemen an sich is zo erg nog niet, zo lang het gelijkwaardig blijft en je jezelf niet vergeet hierin. :)
Denk aan iets koken wat de ander heel lekker vindt en jij niet, voetbal kijken terwijl jijzelf het eigenlijk niks aan vind maar er voor de gezelligheid toch bij gaat zitten (met koptelefoon op en Netflix aan ofzo :+).

Mijn laatste partner is dol op Nederlandstalige muziek, ik iets minder maar ik ben eens mee geweest naar een optreden van Jannes en heb zitten genieten van hoe blij zij was. :D
Ik ben daarna wel gewoon eerlijk geweest dat hoezeer ik ook genoot van haar blijdschap en hoezeer ik haar het ook gunde, dat ik dit niet elke keer ging doen dus de keren daarna is ze met vrienden gegaan. :)
Net zoals zij mij mijn dingen liet doen en we daarna aan elkaar vertelden hoe fijn die dag was.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:59

Wolfwomen schreef:
Werken aan je relatie en de term "het is geven en nemen" heb ik nooit begrepen en ook nooit zo ervaren. In geen enkele relatie.

Naar mijn idee ben je gewoon samen in alles en maak je de beslissingen die beide aan gaat gezamenlijk. Kom je er niet uit dan sluit je een compromis.

Een compromis is toch geven en nemen :') Daarbij: emotionele wederkerigheid is ook geven en nemen. De ene keer luister ik, de andere keer word ik gehoord. De ene keer zet ik mezelf eens opzij, de andere keer hij.

Een langere relatie loopt door meerdere levensfasen heen. Beide partners ontwikkelen zich. In de ene fase ben je dichterbij elkaar dan in de andere fase. Denk aan: carrières, kinderen, andere doelen. Onder werken aan je relatie versta ik dat je de ander blijft zien en horen, bewust tijd blijft maken voor elkaar, je in de ander blijft verplaatsen, ook eens jezelf opzij kunt zetten voor de ander. De ander blijvend laten voelen dat je "samen" bent en dit op een constructieve manier ook terug kunnen vragen. In relaties waarbij geklaagd wordt dat de ander "geen aandacht heeft" is er niet zelden sprake van een wisselwerking waarbij "de niet geziene partner" niet op een goede manier in staat is om de juiste aandacht te vragen (bijv.: geleerd om zelf alles op te knappen en de ander daarmee emotioneel buiten te sluiten, of geleerd om zich stelselmatig weg te cijferen en daardoor in een bepaald patroon of bij een bepaalde partner terecht gekomen). Een lange relatie = niet alleen naar de ander wijzen bij problemen, maar naar jezelf kunnen kijken.

Iedere lange relatie maakt wel eens een mindere fase door. De frase "het moet vanzelf gaan en anders maar niet" is echt de minst helpende die ik in dit verband ooit gehoord heb. :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:00

lor1_1984 schreef:
Geven en nemen an sich is zo erg nog niet, zo lang het gelijkwaardig blijft en je jezelf niet vergeet hierin. :)
Denk aan iets koken wat de ander heel lekker vindt en jij niet, voetbal kijken terwijl jijzelf het eigenlijk niks aan vind maar er voor de gezelligheid toch bij gaat zitten (met koptelefoon op en Netflix aan ofzo :+).

Mijn laatste partner is dol op Nederlandstalige muziek, ik iets minder maar ik ben eens mee geweest naar een optreden van Jannes en heb zitten genieten van hoe blij zij was. :D
Ik ben daarna wel gewoon eerlijk geweest dat hoezeer ik ook genoot van haar blijdschap en hoezeer ik haar het ook gunde, dat ik dit niet elke keer ging doen dus de keren daarna is ze met vrienden gegaan. :)
Net zoals zij mij mijn dingen liet doen en we daarna aan elkaar vertelden hoe fijn die dag was.

Mijn partner heeft bijvoorbeeld een hekel aan Coldplay, maar begreep wel hoe graag ik naar het concert wilde en hoe belangrijk het voor mij was die herinnering met hem te delen.
Dus hij is mee gegaan.
Hij heeft nog steeds een hekel aan Coldplay... Maar dat concert met die lasershow en mijn blijheid... Het is nog steeds zijn gaafste concert ooit en wij bezoeken toch wel 4 tot 5 concerten per jaar :')

Urbanus

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:11

Als je net een jaar samen bent is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat het nog zo vanzelf gaat.

Ik vind een relatie goed houden echt wel pittig zo nu en dan. Tuurlijk doe ik graag dingen waar hij blij van wordt maar soms moet de energie uit 6 dubbele espresso's worden gehaald.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:15

MarcoBorsato schreef:
Als je net een jaar samen bent is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat het nog zo vanzelf gaat.

Ik vind een relatie goed houden echt wel pittig zo nu en dan. Tuurlijk doe ik graag dingen waar hij blij van wordt maar soms moet de energie uit 6 dubbele espresso's worden gehaald.

Precies ja..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:24

MarcoBorsato schreef:

Ja, precies dit. Ik noem het dan wel ‘werken’ maar ik doe het graag en vanuit liefde, en weet dat het andersom ook voor mij gebeurd als ik het nodig heb. Maar dat gaat niet flierefluitend en vanzelf en ik moet er dan wel een bak energie in investeren. En dan heb ik het zelf niet over dingen in de categorie meegaan naar een voetbalwedstrijd voor je partner terwijl je er zelf geen reet aan vind. Bovenstaand is wel meer uitzondering dan regel.

Ik vraag me van mensen die aangeven ‘werken aan de relatie’ raar te vinden ook echt af of jullie dan nooit een hele zware periode in jullie leven met je partner meegemaakt hebben, of worstelen jullie je daar zo makkelijk doorheen? Misschien is jullie definitie van ‘werken’ ook wel heel anders.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:27

Memories schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ja, precies dit. Ik noem het dan wel ‘werken’ maar ik doe het graag en vanuit liefde, en weet dat het andersom ook voor mij gebeurd als ik het nodig heb. Maar dat gaat niet flierefluitend en vanzelf en ik moet er dan wel een bak energie in investeren. En dan heb ik het zelf niet over dingen in de categorie meegaan naar een voetbalwedstrijd voor je partner terwijl je er zelf geen reet aan vind. Bovenstaand is wel meer uitzondering dan regel.

Ik vraag me van mensen die aangeven ‘werken aan de relatie’ raar te vinden ook echt af of jullie dan nooit een hele zware periode in jullie leven met je partner meegemaakt hebben, of worstelen jullie je daar zo makkelijk doorheen? Misschien is jullie definitie van ‘werken’ ook wel heel anders.

Dit vind ik dus zo de spijker op zijn kop slaan _/-\o_

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:35

Nja met 'werken aan een relatie' denk ik aan communiceren met elkaar. In het begin gaat alles nog vanzelf, maar als je samen door gaat, zou het wel heel idyllisch zijn als je nooit eens botst, of problemen tegen komt. Die problemen kunnen klein of groot zijn, afhankelijk van hoe je er samen mee omgaat. Bij mijn relatie is praten essentieel geweest. Anders hadden wij niet meer samen geweest. Dat was soms hard werken, om eerlijk te zijn, en hard werken voor de ander om het aan te horen. Maar dat heeft onze band wel sterker gemaakt.

Voorbeeld: Ik heb best een heftige jeugd achter de rug, en daardoor wat bindingsangst. Dat was echt heel heftig waardoor ik soms vertrok. Het overviel me vaak en daardoor vloog ik er vandoor. Maar toch kwam ik elke keer weer terug. Toen ik het gevoel leerde kennen en kon zien aankomen, hielp het me alleen als ik tegen mijn man zei dat ik weg wilde, dat mijn gevoel voor hem even zoek was. DAt was voor mij heel moeilijk, maar voor hem des te meer. Want hij wilde me niet kwijt. Ik hem achteraf ook niet, maar dat vertrouwen dat het uiteindelijk goed kwam moest echt bij beide groeien, en lukte alleen als ik er eerlijk over was. Nu heb ik dat gelukkig nooit meer, heel soms nog eens dat het 'touwtje tussen mijn hart en de zijne' even los is. Dan voel ik iets minder connectie. Maar dat schrikt me niet meer af. Dat komt vanzelf weer als een boomerang terug en dan voel ik me weer helemaal verliefd :')
Maar het ging niet zonder slag of stoot om hier te komen, dat was dus letterlijk hard werken ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:44

MarcoBorsato schreef:

dit dus :j

En echte liefde is dan ook 'moeite doen voor elkaar en eventuele problemen oplossen', imo.
En problemen niet oplossen door buiten de deur te gaan eten...

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 19:49

MarcoBorsato schreef:

Wat voor dingen zijn dat dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:50

Serieus?

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 19:59

Ja omdat jij zegt dat je daar weinig energie voor hebt.

Ik kan mij niets bedenken dat mij energie kost wat ik voor mijn man zou doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:01

Hebben jullie kinderen samen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:04

Memories schreef:

Geen schreeuwend moeilijke zaken. Maar ernstig zieke (kanker, met overlijden als gevolg) schoonouders was geen walk in the park. Mijn man heeft een wat krakkemikkige gezondheid waardoor we vaak een paar keer per jaar op onmogelijke tijden op de spoedeisende hulp zitten is wat minder leuk. Anderszins hebben wij in de afgelopen 17 jaar 2x echt gehad dat we boos waren op de ander (wat in beide gevallen in 24 uur opgelost was)

We hebben een redelijk 'makkelijk' leven (so far) en bij ons gaat het nagenoeg vanzelf en we ervaren het beiden niet als werken.

Edit:
We kunnen ook prima samen klussen en IKEA meubels in elkaar zetten als een goed geoliede machine
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-11-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:08

Nou, hier is het regelmatig wel werken.
Ik zelf mega hormonaal met 3e zwangerschap en dus zorg voor de andere 2 kids, huishouden en de beestenbende.

Manlief die zich stort op zijn bedrijf en zijn eigen sociale aangelegenheden, waardoor hij soms blind is voor mijn behoeften. Ik die hem soms moet remmen en soms juist moet steunen.

Andere opvoeding waardoor verwachtingen niet altijd overeenkomen (lees conservatief versus wat moderner).

Dus regelmatig water bij de wijn van beide kanten en in gesprek blijven.
Overigens vanaf het begin, het was echt niet zo dat het 1e jaar alleen maar roze wolk was (maar kwam misschien ook omdat ik na 4 maand zwanger was).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:16

Qimm schreef:
Memories schreef:

Geen schreeuwend moeilijke zaken. Maar ernstig zieke (kanker, met overlijden als gevolg) schoonouders was geen walk in the park. Mijn man heeft een wat krakkemikkige gezondheid waardoor we vaak een paar keer per jaar op onmogelijke tijden op de spoedeisende hulp zitten is wat minder leuk. Anderszins hebben wij in de afgelopen 17 jaar 2x echt gehad dat we boos waren op de ander (wat in beide gevallen in 24 uur opgelost was)

We hebben een redelijk 'makkelijk' leven (so far) en bij ons gaat het nagenoeg vanzelf en we ervaren het beiden niet als werken.

Dan ligt mijn definitie of gevoel denk ik gewoon heel anders, wat jij omschrijft zou ik voor mezelf wel degelijk als pittig en energie kostend beschouwen en ik kan me eigenlijk geen situatie voorstellen waarin ik dat niet zo zou zien. Maar gaat er uiteindelijk om wat je samen voelt en of dat goed zit, klinkt alsof dat prima het geval is :j

Boosheid in de relatie is hier eigenlijk ook totaal geen sprake van, ik ben zo easygoing dat iemand dan wel extreem z’n best zou moeten doen. Discussies over dat de een de vaat niet goed in de machine stopt en de ander de was niet goed ophangt is wel het ergste wat hier voorbij is gekomen, daar houd het ook wel mee op :')

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 20:21

MarcoBorsato schreef:

Serieus? :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:22

Wolfwomen schreef:
MarcoBorsato schreef:

Serieus? :?

Ik mag toch hopen dat je snapt dat kinderen hebben een aardige berg energie kost waarvan je niet kunt zeggen 'vandaag even niet hoor'. Je komt echt als heel erg jong en naief over

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:23

Qimm dank je, ik dacht dat het alleen mij opviel.

Ik vind al dat gewroet in m'n liefdesleven ook een beetje gek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:24

Beetje boel

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 20:27

MarcoBorsato schreef:
Qimm dank je, ik dacht dat het alleen mij opviel.

Ik vind al dat gewroet in m'n liefdesleven ook een beetje gek.

Je wilt wel mee praten maar als er een vraag gesteld wordt wil je niet antwoorden.

Dan is het wel heel lastig om mij, in je situatie in te kunnen leven.

Maar dat heb ik zoiezo al met mensen die vreemd gaan of hun partner als energierovend ervaren. Dan zit er wat mij betreft iets chronisch mis.

Ik mis gewoon de uitleg om dit te kunnen begrijpen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:30

Wolfwomen schreef:
Je wilt wel mee praten maar als er een vraag gesteld wordt wil je niet antwoorden.

Dan is het wel heel lastig om mij, in je situatie in te kunnen leven.

Maar dat heb ik zoiezo al met mensen die vreemd gaan of hun partner als energierovend ervaren. Dan zit er wat mij betreft iets chronisch mis.

Ik mis gewoon de uitleg om dit te kunnen begrijpen.

Wait, what :') Niemand is verplicht alle informatie te geven die de ander eist :')

Ik was met naïef nog te vriendelijk...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:31

Wij hebben maar 1 heel rustig kind en dat kost niet veel energie, ik kan me echter voorstellen dat het een ander verhaal wordt als je slechte slapers hebt en meerdere kinderen hebt.
Onze ‚problemen‘ waar over gepraat moest worden is veel meer op het gebied van werk. We zijn beide rete ambitieus en dat hebben we beide evenredig op een spaarvlam gezet voor onze dochter. Dan moeten we elkaar wel eens terug fluiten.
Ruzie hebben we eigenlijk zeer zelden. Misschien dat het 2 of 3 keer voorgekomen is de afgelopen 15 jaar.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-11-20 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt