Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:15

Ja ik ook, al Is dat niet helemaal eerlijk...
mijn verhaal. Geboren en getogen in oost groningen, daar 28 jaar gewoond. Toen naar Amsterdam verhuisd omdat mijn man een Amsterdammer is. Vanuit daar naar Badhoevedorp, omdat ik wel een beetje moeite had met de drukte van de stad. En na 2,5 jaar Badhoevedorp ben ik naar Drenthe verhuisd.
Het voelt voor mij als thuis komen. Ik hou van de rust en de ruimte en de gemoedelijkheid van de dorpen.
Als er nu iets is zet ik het in de buurtapp en komt er hulp aan. (Simpel voorbeeldje, dochter was gevallen, geappt of er iemand groene biotex in huis heeft, en het word in een boterhamzakje gebracht) de mensen hier willen me echt wel graag helpen. Het is wel zo dat ik direct lid ben geworden van de buurtvereniging, als onbekende toch ben meegegaan met het nieuwjaars diner. Lid geworden van de carnavals vereninging. Ook daar meegedaan.
Als je open staat voor je nieuwe dorp met hun bewoners en laat zien dat je ze graag wil leren kennen, ontvangen ze je met open armen.
Teminste dat is mijn ervaring. Mischien helpt het ook dat ik niet een westerse mentaliteit heb. En van oorsprong relatief uit de buurt kom.

Afgelopen week bezoek gehad van Amsterdammers; stukje gewandeld op de hei. En die waren helemaal verbaasd van de natuur die ik zo dichtbij heb; jeetje wat voelt de lucht hier gezond....

Ik las ergens de opmerking in 1,5 uur ben je terug. Dat is niet zo, in 1,5 uur ben je nog niet eens in Almere.... zeker nu het overal 100km is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:23

Janneke2 schreef:
... ik zou dan geneigd zijn te zoeken op Goeree of Schouwen.

Maar ik wil juist weg van de kust ;)

En op Goeree denk ik niet dat huizen met een stuk grond veel betaalbaarder zijn dan hier :=

Rivjenn

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:55

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:15

ik zie niks

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:06

Ik wil nog wel even reageren op het beeld dat Superpony van de Veluwe schetst.

Ook op de Veluwe ligt het heel erg aan wáár je gaat wonen. Dorpen als Uddel, Elspeet, Putten daar kom je gewoon niet tussen en moet je niet willen wonen...

Maar waar wij wonen, net onder Apeldoorn is iedereen ontzettend vriendelijk en open. Gezellige praatjes met onbekenden komen vaak voor en iedereen groet elkaar in het bos en op straat. Natuurlijk zal het hier nooit zo open en recht voor zijn raap zijn als in het Westen, maar dat hoeft ook niet.

Mijn ervaring met Achterhoekers is dan weer wat negatiever (werk). Ik heb het achter de ellebogen veel ervaren in mijn werk.

Zo zie je maar dat iedereen anders is en dingen anders ervaart...welke mentaliteit bij jou past is persoonlijk :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:11

Is denk ik ook heel afhankelijk van hoe je als persoon bent.

Ik vind het gezellig om een praatje te maken, maar ben er niet op gebrand om 'erbij' te horen. Goed contact met buren is wel fijn, maar zit er niet op te wachten dat ze onaangekondigd binnen staan.
Ben ook niet het type dat zich met buren oid bemoeid. Lekker leven en laten leven en zorgen voor vriendelijkheid onderling.

Vraagt iemand mij om mijn mening, dan ben ik eerlijk. Dat wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:08

Inderdaad Dilan. En als je niet kunt accepteren dat mensen niet volgens jouw 'regeltjes' leven, dan ga je nog een zware dobber krijgen aan het leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:31

Kinke schreef:
Inderdaad Dilan. En als je niet kunt accepteren dat mensen niet volgens jouw 'regeltjes' leven, dan ga je nog een zware dobber krijgen aan het leven.

Dus je begrijpt toch dat ik dat als zwaar heb ervaren in de Achterhoek?
Want de regels zijn niet van mij, behalve het iedereen vrij laten in hoe hij of zij wil leven, en van je hart geen moordkuil maken.

In de Achterhoek zijn er behoorlijk wat regeltjes. Stap 1 is dat je moet buurt maken zoals zij dat willen, anders kun je het sowieso vergeten. Mijn kennis die zich uitgesloofd had met hapjes en drankjes en daar veel werk en tijd in had gestoken werd opgedragen dat allemaal weg te gooien en meer bier en sterke drank te gaan halen.
Lekker vriendelijk en respectvol :n -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:12

Nikass schreef:
Kinke schreef:

Dus je begrijpt toch dat ik dat als zwaar heb ervaren in de Achterhoek?
Want de regels zijn niet van mij, behalve het iedereen vrij laten in hoe hij of zij wil leven, en van je hart geen moordkuil maken.

Nouja, jij schrijft dat jij jezelf ook stoort aan de conservatieve ideeen. Vind ik ook niet echt een voorbeeld van iedereen vrij laten in hoe hij of zij wil leven.

En nu ben ik progressief en nogal links en ook nogal groen. Maar het idee dat op het platteland uitsluitend conservatieven wonen klopt niet. Er zijn hier genoeg mensen met vergelijkbare opvattingen als de mijne. Die geen -zwarte- piet willen, die zich verdiepen in duurzame energie en landbouw of natuurvriendelijke erven met uilenkasten. Om maar wat voorbeelden te noemen. En ten tweede: het is een keuze om je te storen aan conservatieve opvattingen van een ander. Je kunt die mensen ook gewoon hun leven laten leiden zoals zij dat willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:51

Ik heb gezegd dat ik mij niet thuis voel in een conservatieve omgeving. Niet dat ik ooit iemand anders heb bejegend vanwege conservatieven opvattingen. Want dat heb ik niet.

Ik vind dat je mensen wel op respectloos of overlast gevend gedrag kunt aanspreken. Zou dat ook zeker accepteren als men dat bij mij doet.
Maar dat vind ik heel wat anders dan dat bijvoorbeeld mensen uit de buurt achter mijn rug om tegen anderen vertellen dat er anonieme dreigberichten op fb zijn geplaatst en dat die waarschijnlijk van ons afkomstig zijn omdat wij "niet van hier" zijn. Waarbij ze simpelweg vergeten zijn dat wij niet eens fb hebben en dat de informatie die in de dreig berichten vermeld staat persoonlijke informatie betreft die niet bij ons bekend is. En dat het niet in ons op zou komen om mensen te bedreigen.
En zo heb ik nog heel wat meer voorbeelden.

Lees mijn berichten even terug Safina, ik heb nergens vermeld dat het over iedereen op het platteland of in de Achterhoek gaat. Net zo min als dat andere posters hier vermelden dat iedereen in een Drents dorp hetzelfde is, ook al lees ik dat ze er nooit zouden willen wonen ivm de mentaliteit daar.

Maar wel bijzonder dat een paar bokkers hier mijn ervaring zo ter discussie stellen. :?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:59

Leuk Diever! Mooie omgeving daar en lijkt me prima gemeente om te wonen.
Kom geregeld in Dwingeloo (nou ja Dwingelderveld), t is echt zo'n prachtige omgeving daar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:03

Jij hebt daar wel heel bijzondere dingen meegemaakt. Hier is het ook nog de gewoonte om 'buurt te maken'. Nog nooit meegemaakt dat men zei om hapjes en drankjes weg te gooien. En deze, voor jouw waarschijnlijk conservatieve buurt, heeft ook gewoon de nieuwe bewoners (homo stel uit het westen van het land) hartelijk ontvangen, net zoals bij ieder ander zou gebeuren.
Rotte appels zijn er overal, ook in grote steden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:50

Er zijn bepaalde ervaringen met dorpen op de Veluwe, in Drenthe en in de Achterhoek. Dat blijkt uit dit topic.
Ook komt naar voren dat het afhankelijk van de persoon is wat er bij je past.
Ik denk dat vooral de ervaringen van mensen die vanuit andere provincies naar het oosten verhuisd zijn het meest bijdragen aan dit topic (voor ts), positief en negatief.
Want dat is wat zij van plan zijn te gaan doen. En dat is nou eenmaal anders dan er geboren en getogen zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:54

nou, dan kan ik dus gewoon meepraten, want ik ben hier ook naartoe verhuisd :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:27

Uiteraard :D Waar heb je nog meer gewoond, behalve Overijssel, Drenthe en Den Haag? En hoe oud was je toen je naar het Oosten vertrok?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:49

Den Haag? Daar heb ik nooit gewoond.
Geboren en getogen noord Drenthe/bijna randje Groningen (daar in verschillende dorpen gewoond)
Op mijn 37ste verhuisd naar Overijssel (Salland)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:05

Kinke schreef:
Geboren en getogen noord Drenthe/bijna randje Groningen (daar in verschillende dorpen gewoond)

Oh sorry, verkeerd gelezen. Ik denk dat van Drenthe naar Overijssel niet zo'n cultuur shock is :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 01:54

Kinke schreef:

Ben ik het deels mee eens.

Wel is het zo dat we feitelijk 1Nederland zijn. Het is geen groot land, maar toch denken mensen dat hun dorp en of privincie van hun is en als mensen uit een andere plaats/provincie daar willen wonen, ze zich moeten aanpassen aan gewoonte's die men zich daar aangemeten heeft. Op zich best vreemd.

Ik ben Amsterdammer en vroeger waren daar ook per wijk/buurt wel meningen over de andere buurten en wijken, werden de verschillen genoemd etc. Het was op sommige plekken ook heel dorps en ons kent ons. Er werden ook echt wel grapjes en meningen gedeeld over alles buiten Amsterdam. Maar echt hatelijk of pesten kan ik me niet herinneren.
Misschien wat belachelijk maken als mensen anders spraken, maar dat soort grapjes zijn daar vrij normaal en niet hatelijk bedoeld in eerste instantie.

tenzij zoals de laatste jaren mensen echt van alles willen veranderen en zeuren.

En dat is altijd raar. Je gaat van een dorp of buitenwijk naar de stad en wil daar per se wonen, maar wel van alles aanpassen.
Of van de drukke stad naar een dorp en daar niet de geuren bijvoorbeeld accepteren van de landerijen en agrarische bedrijven.

De rest moet niet uitmaken.

Wij hadden in Ermelo eerst netjes kennis gemaakt en aardig contact met de buren. Ons huis werd verhuurd aan buitenlanders en was wat uitgewoond. We werden dus warm onthaald, want ze waren blij van die buitenlanders af te zijn. Oke, prima, kan......

Onze buren begonnen zich daarna gewoon asociaal te gedragen. Lijken een keurig stel, maar heel egoistisch en schijt aan anderen. En dit was een nette buurt, maar kan echt een boek schrijven. Heb de eerste jaren mn mond gehouden en bleef echt netjes en vriendelijk.

Maar als ik ergens kwam en andere mensen van buitenaf sprak, liepen ze tegen hetzelfde aan. Het ging niet om ons, de persoon, die wij zijn. Maar de mentaliteit die ergens heerst.

En hier is het ook een compleet andere cultuur, maar heb echt goed contact met de buren. We komen net nog van buren vandaan.

Het gaat erom of je ondanks de verschillen elkaar netjes en met respect kan behandelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:54

Nikass schreef:
Kinke schreef:

Oh sorry, verkeerd gelezen. Ik denk dat van Drenthe naar Overijssel niet zo'n cultuur shock is :D

En als je in Salland woont, grens je aan Twente (niet aan de Achterhoek) en tukkers zijn gezelliger dan Achterhoekers :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:57

leuk geprobeerd. Ik ben vanaf hier sneller in de Achterhoek dan in Twente.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:41

Gut, over generaliseren gesproken... voordat ik weer in de Achterhoek ging wonen heb ik 17 jaar in Twente gewoond. En ik kan je vertellen dat de verschillen daar net zo groot zijn als hier. Enschede, waar ik 10 jaar woonde, is écht een grote stad. Met alles er op en er aan, inclusief slechte buurten, maar ook grote vinex wijken, een altijd levendig centrum, etc. Hengelo is meer een groot dorp, in de straat waar wij woonden hebben we niet echt buurt gemaakt, maar de buren trokken wel regelmatig met elkaar op, inclusief mooi maken en een borrel bij onze bruiloft.
De Lutte, waar mijn paard jaren heeft gestaan is weer heel anders, daar merk je echt de effecten van het toerisme. Later heeft mijn paard in Rossum gestaan, dat is weer heel anders.
In Noord Oost Twente vond ik de mensen gemiddeld niet echt open en welkom voelde ik me er ook niet altijd. Maar goed, ik woonde er ook niet, mijn paard stond daar alleen.
Op mijn werk wel te maken gekregen met de tukker mentaliteit, ik moet eerlijk zeggen: doe mij dan maar Sallanders en Achterhoekers. Minder grote bek, over het algemeen. En betrouwbaarder. Ik heb altijd het idee gehad dat het met Tukkers juist lastiger is om écht contact te maken. Die gezelligheid waar Nikass het over heeft is in mijn ervaring juist een flinterdun laagje en zegt helemaal niets over hoe ze echt over je denken. Persoonlijk heb ik dan liever een wat stugger contact, maar wel oprecht.
Oh wacht, nu generaliseer ik zelf :D ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:03

Uiteindelijk hangt het er vooral vanaf wie je treft in je buurt. En als je van buiten naar een buurt verhuist, weet je dat gewoon niet (zeker). Je kunt geluk of pech hebben. Maar laten we wel wezen, dat is in een woonwijk in het westen echt niet anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:26

Achterom schreef:
Gut, over generaliseren gesproken... voordat ik weer in de Achterhoek ging wonen heb ik 17 jaar in Twente gewoond. En ik kan je vertellen dat de verschillen daar net zo groot zijn als hier. Enschede, waar ik 10 jaar woonde, is écht een grote stad. Met alles er op en er aan, inclusief slechte buurten, maar ook grote vinex wijken, een altijd levendig centrum, etc. Hengelo is meer een groot dorp, in de straat waar wij woonden hebben we niet echt buurt gemaakt, maar de buren trokken wel regelmatig met elkaar op, inclusief mooi maken en een borrel bij onze bruiloft.
De Lutte, waar mijn paard jaren heeft gestaan is weer heel anders, daar merk je echt de effecten van het toerisme. Later heeft mijn paard in Rossum gestaan, dat is weer heel anders.
In Noord Oost Twente vond ik de mensen gemiddeld niet echt open en welkom voelde ik me er ook niet altijd. Maar goed, ik woonde er ook niet, mijn paard stond daar alleen.
Op mijn werk wel te maken gekregen met de tukker mentaliteit, ik moet eerlijk zeggen: doe mij dan maar Sallanders en Achterhoekers. Minder grote bek, over het algemeen. En betrouwbaarder. Ik heb altijd het idee gehad dat het met Tukkers juist lastiger is om écht contact te maken. Die gezelligheid waar Nikass het over heeft is in mijn ervaring juist een flinterdun laagje en zegt helemaal niets over hoe ze echt over je denken. Persoonlijk heb ik dan liever een wat stugger contact, maar wel oprecht.
Oh wacht, nu generaliseer ik zelf :D ;)

Ah je hebt vast gelijk ;)
Maar zo zie je, dat elke buurt/streek zijn eigen mentaliteit heeft, en dat je daar als nieuwkomer soms niet tussen komt, en in elk geval iets van kunt vinden.

Kinke in het Westen heb je ook dorpen en regio's uiteraard. In grotere steden aldaar heb je ook wijken en sfeer, maar ben je meestal veel minder afhankelijk van de buurt en heb je veel meer verscheidenheid in één buurt.
En als er iets echt niet klikt en mensen hebben het hart op de tong, dan is er minder gauw sprake van geroddel of achterbaks gedoe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:14

Zelfs een buurt heeft vaak niet eens z'n eigen mentaliteit. Want binnen een buurt wonen ook weer allemaal verschillende individuen met hun eigen mentaliteit. De variatie tussen individuen binnen een groep is vaak groter dan de verschillen tussen groepen mensen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:45

Ik woon fijn in mijn huidige woonplaats, het dorp 6 km verderop zou ik dood niet gevonden willen worden.