Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:05

Kanzi schreef:
Marie_Anne schreef:

In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Die 10.000 oversterfte zijn er ‘maar’ 10.000 vanwege alle strenge maatregelen die zijn getroffen.
Als we door hadden geleefd zoals voorgaande jaren, dus zonder maatregelen, hoeveel hadden we er dan geteld? 100.000? 200.000? Lijkt me echt geen massahysterie.

Dat weet niemand. Ik denk niet de aantallen die jij noemt eigenlijk. Als je ziet wat er in de verpleeghuizen is gebeurd. Daar is het eigenlijk al los gegaan alsof er geen maatregelen waren, die mensen zijn gewoon niet goed beschermd. Dus die groep is toch wel geraakt ondanks alle maatregelen. En dat is meteen ook de kwetsbaarste groep.
We kunnen het een beetje in Zweden zien misschien, waar ze veel soepeler maatregelen hadden, de sterfte is daar ook wel hoger dan in de omringende landen. Maar toch niet extreem. Nu is het afwachten of er een tweede golf komt in het najaar, en of die bij ons veel heftiger zal zijn dan in Zweden, zoals de Zweedse Jaap vam Dissel verwacht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:12

Even een praktische vraag (ik ga eigenlijk nauwelijks met het ov en ik hoop dat ook gewoon te vermijden ) maar je mag geen medische mond kapjes gebruiken? Mogen de stofmaskers die je gebruikt tijdens een verbouwing wel? Zitten nog in een verbouwing dus die hebben we.
Of ben je dan ook verplicht nog anderen aan te schaffen. Zoals ik zei ik ga eigenlijk nooit met het ov. Dus het is eerder stel dat het in nood nodig is mag het dan vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:16

lenaa_tje schreef:
Even een praktische vraag (ik ga eigenlijk nauwelijks met het ov en ik hoop dat ook gewoon te vermijden ) maar je mag geen medische mond kapjes gebruiken? Mogen de stofmaskers die je gebruikt tijdens een verbouwing wel? Zitten nog in een verbouwing dus die hebben we.
Of ben je dan ook verplicht nog anderen aan te schaffen. Zoals ik zei ik ga eigenlijk nooit met het ov. Dus het is eerder stel dat het in nood nodig is mag het dan.

Volgens mij zijn dat ffp2 of 3 maskers? Anders beschermen ze je ook niet tegen stof dacht ik.
Ik heb in ieder geval zelf een ffp3 masker, wat ik destijds bij de gamma heb gehaald voor een klus. Dat mag nu dus niet in het OV.
Je zou even moeten kijken wat voor maskers je precies hebt liggen dan.

lenaa_tje

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:20

Fffp3 inderdaad. Wel jammer. Ze worden hier nog steeds gebruikt in groot verbruikt en dan word je voor een nood verplaatsing verplicht nog 1 andere aan te schaffen. Maar ik snap het aan de andere kant ook wel.

Bedankt voor je reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:36

Marie_Anne schreef:
Dat weet niemand. Ik denk niet de aantallen die jij noemt eigenlijk. Als je ziet wat er in de verpleeghuizen is gebeurd. Daar is het eigenlijk al los gegaan alsof er geen maatregelen waren, die mensen zijn gewoon niet goed beschermd. Dus die groep is toch wel geraakt ondanks alle maatregelen.

Er zijn ook nog een heleboel verpleeghuizen waar dat niet is gebeurd, onder andere omdat men de mazzel had dat personeel niet ziek was / thuis mocht blijven als ze wel ziek waren. Nog heel veel mensen die nog steeds een flink risico lopen als we het virus door laten gaan en niet stoppen.

Citaat:
We kunnen het een beetje in Zweden zien misschien, waar ze veel soepeler maatregelen hadden, de sterfte is daar ook wel hoger dan in de omringende landen. Maar toch niet extreem.

Hmm, toch een paarduizend meer. Ik geloof niet dat we in een andere context ooit zo achteloos zouden reageren op een paarduizend overlijdens. (En het zal jou leven maar zijn.)

Bedenk de impact die het heeft gehad toen 23 mensen overleden bij de vuurwerkramp in Enschede. 14 bij de cafe-brand in Volendam. 298 bij het neerstorten van MH17. Dat vonden we toen dat gebeurde niet bepaald triviaal. Het heeft een enorme impact. Bij MH17 was er nationale rouw.

En nu gaan we duizenden doden ineens doen alsof het allemaal wel meevalt? Dat lijkt mij niet te kloppen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:38

Eigenlijk is dat kwats, want bij de bouwmarkten kan je nog gewoon ffp2 en ffp3 maskers kopen, ok je betaald er 8 tot iets van 12 euro voor maar dat is eigen keus als je wil/kan betalen en die zouden dan niet toegestaan zijn..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:53

speurneusc schreef:
Eigenlijk is dat kwats, want bij de bouwmarkten kan je nog gewoon ffp2 en ffp3 maskers kopen, ok je betaald er 8 tot iets van 12 euro voor maar dat is eigen keus als je wil/kan betalen en die zouden dan niet toegestaan zijn..

Dit voelt voor mij dus ook krom. Ik moet dus voor een nood verplaatsing (hopelijk hoef ik dus geen gebruik te maken van het ov) iets nieuws aanschaffen terwijl ik die anderen in huis heb.
Daarvoor moet ik dus of een winkel bezoeken of online bestellen. Het voelt heel dubbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:02

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:
Dat weet niemand. Ik denk niet de aantallen die jij noemt eigenlijk. Als je ziet wat er in de verpleeghuizen is gebeurd. Daar is het eigenlijk al los gegaan alsof er geen maatregelen waren, die mensen zijn gewoon niet goed beschermd. Dus die groep is toch wel geraakt ondanks alle maatregelen.

Er zijn ook nog een heleboel verpleeghuizen waar dat niet is gebeurd, onder andere omdat men de mazzel had dat personeel niet ziek was / thuis mocht blijven als ze wel ziek waren. Nog heel veel mensen die nog steeds een flink risico lopen als we het virus door laten gaan en niet stoppen.

Citaat:
We kunnen het een beetje in Zweden zien misschien, waar ze veel soepeler maatregelen hadden, de sterfte is daar ook wel hoger dan in de omringende landen. Maar toch niet extreem.

Hmm, toch een paarduizend meer. Ik geloof niet dat we in een andere context ooit zo achteloos zouden reageren op een paarduizend overlijdens. (En het zal jou leven maar zijn.)

Bedenk de impact die het heeft gehad toen 23 mensen overleden bij de vuurwerkramp in Enschede. 14 bij de cafe-brand in Volendam. 298 bij het neerstorten van MH17. Dat vonden we toen dat gebeurde niet bepaald triviaal. Het heeft een enorme impact. Bij MH17 was er nationale rouw.

En nu gaan we duizenden doden ineens doen alsof het allemaal wel meevalt? Dat lijkt mij niet te kloppen.

Nogmaals, dat doen we al jaren.
Citaat:
In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:05

lenaa_tje schreef:
speurneusc schreef:

Dit voelt voor mij dus ook krom. Ik moet dus voor een nood verplaatsing (hopelijk hoef ik dus geen gebruik te maken van het ov) iets nieuws aanschaffen terwijl ik die anderen in huis heb.
Daarvoor moet ik dus of een winkel bezoeken of online bestellen. Het voelt heel dubbel.

Het is ook raar. Maar ik snap het ook, omdat ze niet willen dat iedereen zich op de medische maskers stort. Dus heel dubbel ja, zoals je zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:13

Marie_Anne schreef:
[/quote]

Ik vond dat ook toen al niet normaal hoor... maar dat was zoveel doden zonder lockdown. Dit is verdorie met. Dan gaan we toch niet doen alsof het allemaal best meevalt?

Marie_Anne schreef:
Het is ook raar. Maar ik snap het ook, omdat ze niet willen dat iedereen zich op de medische maskers stort. Dus heel dubbel ja, zoals je zegt.

Maar die maskers gaan helemaal niet naar de zorg, dus wat is het punt nou helemaal? Schijn, alleen maar schijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:21

Misschien kunnen we het dan ‚eindelijk‘ ook niet meer normaal gaan vinden dat jaarlijks ruim 200.000 kinderen onder de 5 en miljoenen ouderen sterven aan het RS-virus wereldwijd? Wanneer komt daar een spoedvaccin voor?
Waarom is het normaal dat de kinderafdeling ieder jaar vol ligt met kinderen aan de zuurstof?

Ik wil covid absoluut niet als overdreven weg zetten, het is een heel ernstig virus waar we voorzichtig mee moeten zijn. Echter is het nog steeds hypocriet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:26

Sizzle schreef:
Misschien kunnen we het dan ‚eindelijk‘ ook niet meer normaal gaan vinden dat jaarlijks ruim 200.000 kinderen onder de 5 en miljoenen ouderen sterven aan het RS-virus wereldwijd? Wanneer komt daar een spoedvaccin voor?
Waarom is het normaal dat de kinderafdeling ieder jaar vol ligt met kinderen aan de zuurstof?

Ik wil covid absoluut niet als overdreven weg zetten, het is een heel ernstig virus waar we voorzichtig mee moeten zijn. Echter is het nog steeds hypocriet.

Er is al een vaccin voor het RSV. Kinderen die een verhoogd risico lopen worden gevaccineerd. Wel heeft dit vaccin beperkingen: het werkt kort en is kostbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:30

Dat is een actief vaccin, zoals je ook naast het normale vaccin voor tetanus bestaat. Het is meer een geneesmiddel te noemen dan een vaccin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:36

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar die maskers gaan helemaal niet naar de zorg, dus wat is het punt nou helemaal? Schijn, alleen maar schijn.

Als ze die maskers goedkeuren voor OV duikt iedereen natuurlijk op de maskers die wel naar de zorg zouden gaan. Want daar is door de producent en handel veel meer aan te verdienen als ze aan consumenten worden verkocht denk ik. Dat wil de overheid niet uiteraard. Daarom krijg je nu dit soort gekke situaties.
Ik heb er ook geen oplossing voor, je moet iets verzinnen voor het OV nu er weer meer mensen zich gaan verplaatsen. Mensen eindeloos verbieden of belemmeren met OV te reizen vind ik geen optie.
Ik heb van jou ook nog geen oplossing gehoord voor het OV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:55

Marie_Anne schreef:
Als ze die maskers goedkeuren voor OV duikt iedereen natuurlijk op de maskers die wel naar de zorg zouden gaan. Want daar is door de producent en handel veel meer aan te verdienen als ze aan consumenten worden verkocht denk ik. Dat wil de overheid niet uiteraard. Daarom krijg je nu dit soort gekke situaties.

Een boel aannames en invullingen, en geen zijn ze te controleren. Maar het probleem is dus nog steeds: de zorg krijgt die dingen helemaal niet. Ze gaan niet naar mensen in de zorg, wat er is gaat naar het buitenland. Het zou me zelfs niet verbazen als het de andere kant op zou werken: als wij als consumenten het eerste investeringsrisico dragen, dat er dan meer maskers deze kant op komen, waarbinnnen de zorg juist beter kan onderhandelen om aan spullen te komen.

Ook dat zijn aannames, waar ik graag meer over zou moeten weten, maar wat er nu gedaan wordt is vooral de dingen nodeloos complex maken. Niemand wordt er beter van, het maakt het alleen maar ingewikkelder.

Citaat:
Ik heb er ook geen oplossing voor, je moet iets verzinnen voor het OV nu er weer meer mensen zich gaan verplaatsen. Mensen eindeloos verbieden of belemmeren met OV te reizen vind ik geen optie.

Die was toch duidelijk lijkt me? Mensen voorlichten over zo goed mogelijke maskers en hoe die te maken, het gebruik ervan, maar ook medische maskers toestaan als mensen die willen gebruiken en hebben, of weten te verkrijgen. Gewoon, zo goed mogelijk ipv manieren te verzinnen om het moeilijker, onduidelijker en minder veilig te laten zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:59

Ik vind eerlijk gezegd de vrijwillige oplossing nog altijd beter. Door de verplichting weet je niet wie het serieus neemt en wie niet. Net zo goed zit je dan naast een recalcitrante protestvoerder die 2 weken lang hetzelfde masker gebruikt en ondertussen een onzichtbare loopneus heeft.
Als het vrijwillig is dan kun je er meer vanuit gaan dat de masker dragers het ook serieus nemen en daar je zit of sta plek op uitzoeken.
Is uiteraard ook maar een mening maar ik ben blij dat wij geen verplichting hebben maar slechts een advies en binnenkort op de grote stations dus ook automaten met maskers beschikbaar zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:02

Sizzle, daar valt ook iets voor te zeggen al denk ik dat het niet erg fijn is voor de conducteurs en chauffeurs.

Maar dat gaat nog niet over de afweging die de regering maakt om de maatregel met zo veel mogelijk ontmoediging en desinteresse in te voeren, en het mensen daadwerkelijk mogelijkheden ontzegt (goede maskers) zonder dat dat bijdraagt aan het krijgen van voldoende beschermende materialen in de zorg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:08

Chauffeurs komen bij ons niet in contact met de mensen, dat is al vanaf het eerste begin meteen afgezet geweest in de bussen.
De conducteurs krijgen gelaatsbescherming (al dan niet met spatscherm) als ze dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:14

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:

Een boel aannames en invullingen, en geen zijn ze te controleren. Maar het probleem is dus nog steeds: de zorg krijgt die dingen helemaal niet. Ze gaan niet naar mensen in de zorg, wat er is gaat naar het buitenland. Het zou me zelfs niet verbazen als het de andere kant op zou werken: als wij als consumenten het eerste investeringsrisico dragen, dat er dan meer maskers deze kant op komen, waarbinnnen de zorg juist beter kan onderhandelen om aan spullen te komen.

Ook dat zijn aannames, waar ik graag meer over zou moeten weten, maar wat er nu gedaan wordt is vooral de dingen nodeloos complex maken. Niemand wordt er beter van, het maakt het alleen maar ingewikkelder.

Citaat:

Die was toch duidelijk lijkt me? Mensen voorlichten over zo goed mogelijke maskers en hoe die te maken, het gebruik ervan, maar ook medische maskers toestaan als mensen die willen gebruiken en hebben, of weten te verkrijgen. Gewoon, zo goed mogelijk ipv manieren te verzinnen om het moeilijker, onduidelijker en minder veilig te laten zijn.

Tja, als je de meningen van een ander altijd maar afdoet als aannames en tegelijkertijd zelf ook alleen maar aannames doet, maar die van jezelf blijkbaar meer waarde toekent, dan houdt het een beetje op.

Mensen voorlichten gebeurt al, ook over hoe ze te maken. Kijk gewoon eens op de site van de overheid, doe je dat überhaupt wel eens? Jouw oplossing voor alles lijkt altijd neer te komen op: "gewoon zo goed mogelijk manieren verzinnen om ....." Je komt gewoon met helemaal niets, behalve dat je ook medische maskers wilt toestaan, wat mij echt een rampzalig idee lijkt, om de "aannames" die ik zonet al heb genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:17

Sizzle schreef:
Ik vind eerlijk gezegd de vrijwillige oplossing nog altijd beter. Door de verplichting weet je niet wie het serieus neemt en wie niet. Net zo goed zit je dan naast een recalcitrante protestvoerder die 2 weken lang hetzelfde masker gebruikt en ondertussen een onzichtbare loopneus heeft.
Als het vrijwillig is dan kun je er meer vanuit gaan dat de masker dragers het ook serieus nemen en daar je zit of sta plek op uitzoeken.
Is uiteraard ook maar een mening maar ik ben blij dat wij geen verplichting hebben maar slechts een advies en binnenkort op de grote stations dus ook automaten met maskers beschikbaar zijn.

Zijn deze mensen niet vooral voor zichzelf een besmettingsgevaar, met een vies masker? Niet dat ik er in de buurt wil zitten, maar dat geldt voor wel meer mensen in het OV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:53

Marie_Anne schreef:
Tja, als je de meningen van een ander altijd maar afdoet als aannames en tegelijkertijd zelf ook alleen maar aannames doet, maar die van jezelf blijkbaar meer waarde toekent, dan houdt het een beetje op.

Huh?? Ik wil juist meer informatie hebben om te weten welke aannames kloppen of niet.

Citaat:
Mensen voorlichten gebeurt al, ook over hoe ze te maken. Kijk gewoon eens op de site van de overheid, doe je dat überhaupt wel eens?

Natuurlijk, maar voorlichten is meer dan dat. Op tv heb ik het bijvoorbeeld nog niet gezien.

Citaat:
Jouw oplossing voor alles lijkt altijd neer te komen op: "gewoon zo goed mogelijk manieren verzinnen om ....."

Klopt! Dat lijkt me eigenlijk wel gewoon de kern van leven. Gewoon zo goed mogelijke manieren verzinnen om wat dan ook te doen. Je kunt ook kiezen om vooral geen manieren te verzinnen, of alleen maar slechte manieren te verzinnen, alleen ben ik dus benieuwd waarom.

Citaat:
Je komt gewoon met helemaal niets, behalve dat je ook medische maskers wilt toestaan, wat mij echt een rampzalig idee lijkt, om de "aannames" die ik zonet al heb genoemd.

Ik kom wel met iets, maar wil het dus vooral ook hebben over de situatie waarin er ten eerste een situatie gecreeerd wordt met meer verwarring (want meer regels = meer discussie met de handhavers) en daarnaast ontstaat een situatie waar mensen die een groot risico hebben om dood te gaan aan corona, zichzelf toch niet *mogen* beschermen tegen infectie. Ik vind dat een bizarre situatie, dat je niet mag doen wat veilig is.
Waarom vind jij dat acceptabel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:45

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:

Huh?? Ik wil juist meer informatie hebben om te weten welke aannames kloppen of niet.

Citaat:
Mensen voorlichten gebeurt al, ook over hoe ze te maken. Kijk gewoon eens op de site van de overheid, doe je dat überhaupt wel eens?

Natuurlijk, maar voorlichten is meer dan dat. Op tv heb ik het bijvoorbeeld nog niet gezien.

Citaat:
Jouw oplossing voor alles lijkt altijd neer te komen op: "gewoon zo goed mogelijk manieren verzinnen om ....."

Klopt! Dat lijkt me eigenlijk wel gewoon de kern van leven. Gewoon zo goed mogelijke manieren verzinnen om wat dan ook te doen. Je kunt ook kiezen om vooral geen manieren te verzinnen, of alleen maar slechte manieren te verzinnen, alleen ben ik dus benieuwd waarom.

Citaat:
Je komt gewoon met helemaal niets, behalve dat je ook medische maskers wilt toestaan, wat mij echt een rampzalig idee lijkt, om de "aannames" die ik zonet al heb genoemd.

Ik kom wel met iets, maar wil het dus vooral ook hebben over de situatie waarin er ten eerste een situatie gecreeerd wordt met meer verwarring (want meer regels = meer discussie met de handhavers) en daarnaast ontstaat een situatie waar mensen die een groot risico hebben om dood te gaan aan corona, zichzelf toch niet *mogen* beschermen tegen infectie. Ik vind dat een bizarre situatie, dat je niet mag doen wat veilig is.
Waarom vind jij dat acceptabel?

Iemand in de risicogroep die met met het OV moet reizen kan natuurlijk gewoon zo'n ffp2 of 3 ding opzetten. Dan gebeurt er echt niets. Zo lang de vergrote meerderheid dat maar niet doet. De vervoerbedrijven hebben al aangegeven niet eens actief op zoek te gaan naar mensen zonder masker om te beboeten. Ik vind het geen issue eigenlijk. Ik vind het belangrijker dat niet iedereen achter de mondkapjes voor de zorg aan gaat.

Je bent alleen maar lekker makkelijk aan het roepen dat het allemaal niet goed is vanaf de zijlijn. Kom eens zelf met een oplossing. En nee, zeggen dat "we manieren moeten verzinnen" is geen oplossing.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:58

Is het nog steeds zo dat zorgmedewerkers die maskers niet hebben?
Want dit klinkt een beetje als de 'Rutte heeft een vliegtuig beschermingsmiddelen weggegeven' discussie..?

Als je bij de Gamma een stofmasker kan kopen dan kan ik me voorstellen dat die gewoon mogen in het OV. Want de zorg koopt zn maskers niet bij de Gamma denk?

Over het gebruik van die maskers.. nu ik ze wat vaker zie, zie ik ook meer mensen die maar wat doen met die maskers :j Maar goed, zolang dat alleen een risico voor de drager is, is dat prima en niet veel aan te doen denk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:05

Cer schreef:
Is het nog steeds zo dat zorgmedewerkers die maskers niet hebben?
Want dit klinkt een beetje als de 'Rutte heeft een vliegtuig beschermingsmiddelen weggegeven' discussie..?

Als je bij de Gamma een stofmasker kan kopen dan kan ik me voorstellen dat die gewoon mogen in het OV. Want de zorg koopt zn maskers niet bij de Gamma denk?

Over het gebruik van die maskers.. nu ik ze wat vaker zie, zie ik ook meer mensen die maar wat doen met die maskers :j Maar goed, zolang dat alleen een risico voor de drager is, is dat prima en niet veel aan te doen denk..

Nee, zo'n Gamma masker mag dus niet in het OV als het een masker met een keurmerk is.

Ik heb begrepen dat er nu voldoende maskers voor de zorg zijn, maar er moet natuurlijk continu aanvoer zijn. Er gaan er miljoenen in een maand door in de zorg heb ik begrepen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:08

Gister een 6tal maskers gemaakt voor een vriendin :) effen donkerblauw zodat het bij haar bedrijfskleding past. Binnenkant wel met een kleurtje