Kanzi schreef:Marie_Anne schreef:
In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Die 10.000 oversterfte zijn er ‘maar’ 10.000 vanwege alle strenge maatregelen die zijn getroffen.
Als we door hadden geleefd zoals voorgaande jaren, dus zonder maatregelen, hoeveel hadden we er dan geteld? 100.000? 200.000? Lijkt me echt geen massahysterie.
Dat weet niemand. Ik denk niet de aantallen die jij noemt eigenlijk. Als je ziet wat er in de verpleeghuizen is gebeurd. Daar is het eigenlijk al los gegaan alsof er geen maatregelen waren, die mensen zijn gewoon niet goed beschermd. Dus die groep is toch wel geraakt ondanks alle maatregelen. En dat is meteen ook de kwetsbaarste groep.
We kunnen het een beetje in Zweden zien misschien, waar ze veel soepeler maatregelen hadden, de sterfte is daar ook wel hoger dan in de omringende landen. Maar toch niet extreem. Nu is het afwachten of er een tweede golf komt in het najaar, en of die bij ons veel heftiger zal zijn dan in Zweden, zoals de Zweedse Jaap vam Dissel verwacht.