Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:31

Die app is toch net zo goed schijnveiligheid? De meeste mensen zullen 'm niet installeren en nou fijn dat je een waarschuwing krijgt dat je 2 weken geleden bij iemand in de buurt was die nu corona blijkt te hebben. Als je er wat van had opgelopen dan zit je nu zelf al in de incubatietijd, dus ben je toch al de sjaak. Je kunt beter die 1,5 meter afstand blijven respecteren.

Ik heb liever dat ze die honden gaan trainen voor corona-opsporing trouwens, bij massale toestanden gewoon zo'n speurhond laten snuffelen om te kijken of je het vliegtuig of festivalzaal in mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:33

elnienjo schreef:
Die app is toch net zo goed schijnveiligheid? De meeste mensen zullen 'm niet installeren en nou fijn dat je een waarschuwing krijgt dat je 2 weken geleden bij iemand in de buurt was die nu corona blijkt te hebben. Als je er wat van had opgelopen dan zit je nu zelf al in de incubatietijd, dus ben je toch al de sjaak. Je kunt beter die 1,5 meter afstand blijven respecteren.

Ik heb liever dat ze die honden gaan trainen voor corona-opsporing trouwens, bij massale toestanden gewoon zo'n speurhond laten snuffelen om te kijken of je het vliegtuig of festivalzaal in mag.

De app werk alleen als voldoende mensen hem gebruiken en er voldoende getest wordt denk ik. Maar schijnveiligheid, nee, dat zie ik niet direct ivm de app.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:45

Shadow0 schreef:
Wat voor schijnveiligheid? Ik hoor het steeds aangehaald worden maar in de praktijk kan ik het niet echt bevestigen. Dus in welke situaties speelde dat?

Daar kan ik een boek over schrijven :D

Nee, echt waar, het is geen grapje: PPE geeft aanleiding tot onnozel en dom gedrag op alle opleidingsniveaus.
Mensen wanen zich ineens onschendbaar of zo, geen idee hoe dat werkt in het brein.
Alleen al deze week heb ik mensen in de supermarkt zien bellen met een mondkapje over hun kin en daarna na het luidrichtig bellen met die hand waar je het goorste apparaat ter aarde mee aangeraakt hebt het kapje weet bevestigen terwijl je er 10 minuten over heen hebt staan tetteren 8)7

Ook geweldig, mondkapje aan je spiegel in de auto hangen terwijl je handsfree zit te bellen, of nog geweldiger, hem als een zonnebril op je hoofd zetten.

Het meest effectieve is niet praten, dat is echt veel beter dan wat dan ook. We hebben die test zelfs wel een gedaan op een lab. Gewoon je mond houden is het schoonste.

Waar ik me ook mateloos aan stoor is dat mensen het nu blijkbaar normaal vinden om dan na het winkelen hun handschoenen op het parkeervak te gooien en te laten liggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:21

Pareltjes schreef:
Wat ik kwalijk vind is dat er aankomende dinsdag de maatregelen voor ná 28 april worden aangekondigd en kennelijk dat er dan een app MOET zijn.

Deze app is een haastklus. Dat maakt het des te meer twijfelachtig. Nog meer als serieuze adviezen worden weggewuifd. Ik begrijp dat er actie nodig is maar niet tegen elke prijs.

Nogmaals mijn vraag. Jij Hebt het steeds over DE app. En DEZE app. Vertel mij eens, voor welke app is de keuze gevallen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:37

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:
Wat voor schijnveiligheid? Ik hoor het steeds aangehaald worden maar in de praktijk kan ik het niet echt bevestigen. Dus in welke situaties speelde dat?

Daar kan ik een boek over schrijven :D

Nee, echt waar, het is geen grapje: PPE geeft aanleiding tot onnozel en dom gedrag op alle opleidingsniveaus.
Mensen wanen zich ineens onschendbaar of zo, geen idee hoe dat werkt in het brein.
Alleen al deze week heb ik mensen in de supermarkt zien bellen met een mondkapje over hun kin en daarna na het luidrichtig bellen met die hand waar je het goorste apparaat ter aarde mee aangeraakt hebt het kapje weet bevestigen terwijl je er 10 minuten over heen hebt staan tetteren 8)7

Ook geweldig, mondkapje aan je spiegel in de auto hangen terwijl je handsfree zit te bellen, of nog geweldiger, hem als een zonnebril op je hoofd zetten.

Het meest effectieve is niet praten, dat is echt veel beter dan wat dan ook. We hebben die test zelfs wel een gedaan op een lab. Gewoon je mond houden is het schoonste.

Waar ik me ook mateloos aan stoor is dat mensen het nu blijkbaar normaal vinden om dan na het winkelen hun handschoenen op het parkeervak te gooien en te laten liggen.

Dit!

Ik werk trouwens op een lab, wij worden geleerd hoe wij onze handschoenen moeten uittrekken op de juiste manier/schone manier.
Indien je die manier niet toepast heeft het dragen van handschoenen geen zin en is het schijnveiligheid. Want dat "besmet" je juist je handen waarvan je dus denkt dat ze schoon zijn.

Shadow0

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:56

Miss-Lizje: maar een lab is niet een situatie van alledag. En een van die misverstanden is dat je in een lab de regel hebt (en ook moet hebben) dat iedere fout er een is die je tests / onderzoek ongeldig maakt.

Maar het dagelijks leven is niet zo zwartwit. Daar zijn kleine fouten minder erg dan grote.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:01

Shadow0 schreef:
Miss-Lizje: maar een lab is niet een situatie van alledag. En een van die misverstanden is dat je in een lab de regel hebt (en ook moet hebben) dat iedere fout er een is die je tests / onderzoek ongeldig maakt.

Maar het dagelijks leven is niet zo zwartwit. Daar zijn kleine fouten minder erg dan grote.

Nee, niet mee eens.
Verkeerd gebruikt PPE is erger dan geen gebruik.
Ik ken eigenlijk niemand die ervaren is in het gebruik die achter gebruik in openbaar staat.
Onze overheid begint er (gelukkig) ook niet aan.

Als iedereen gewoon braaf zijn klep dicht en telefoon thuis houdt met winkelen dan is dat de schoonste oplossing, daar kan bijna niets tegenop.

Maar als jij graag PPE gebruikt, ga je gang.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:05

miss_lizje schreef:
Ik werk trouwens op een lab, wij worden geleerd hoe wij onze handschoenen moeten uittrekken op de juiste manier/schone manier.
Indien je die manier niet toepast heeft het dragen van handschoenen geen zin en is het schijnveiligheid. Want dat "besmet" je juist je handen waarvan je dus denkt dat ze schoon zijn.

Vandaar ook: leg mensen uit hoe ze veilig te gebruiken. Aantrekken, gebruik, uitdoen en wegwerpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:06

Heb begrepen dat de “ experts” de handen hebben af gehaald van de te testen Corona apps.
Gaat allemaal te snel en niet grondig genoeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:08

Dat kun je echt amper ‚even‘ uitleggen.
Ik heb echt genoeg ervaring met uitleggen en iedere keer sla ik weer stijl achterover hoe ‚creatief‘ mensen zijn.
Met handschoenen doen mensen dingen die ze zonder handschoenen nooit in hun hoofd zouden halen.

In de bepaalde industrie worden mensen regelmatig bijgeschoolt op handschoen gebruik en dan is het vaak nog steeds echt niet OK.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:11

Pareltjes schreef:
Heb begrepen dat de “ experts” de handen hebben af gehaald van de te testen Corona apps.
Gaat allemaal te snel en niet grondig genoeg.

Oh. Daar heb ik in de Appathon niks van meegekregen.

Wel dat open source de voorkeur heeft. Maar dat gaan ze nu allemaal doen meen ik.
De App die van Block chain gebruik maakt zal t niet worden denk ik.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 18-04-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:12

Maar handschoenen zijn niet het voornaamste punt nu. Het gaat eerst en vooral om mondkapjes. Ik geloof best dat niet praten ook goed werkt, maar ook dat heeft nadelen.
Dus laten we denken in wat wel werkt, ipv bij alles te bedenken dat we het niet perfect kunnen doen.

Vooral daar waar het vrij laagdrempelige maatregelen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:16

Dan doe jij toch een mondkapje om?
Een mondkapje bij ‚leken‘ vind ik echt gewoon onverstandig en zelfs vies. Het gaat niet om perfect, echt niet. Maar het heeft ook geen nut om het zo te gebruiken zoals mensen doen. Verplichten is voor mij eerder teken van populistisch optreden dan verstand.

Maar het staat je uiteraard volledig vrij om het zelf anders te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:20

Je mag daar toch zelf voor kiezen inderdaad? Ik zie ze genoeg :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:23

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:

Nee, niet mee eens.
Verkeerd gebruikt PPE is erger dan geen gebruik.
Ik ken eigenlijk niemand die ervaren is in het gebruik die achter gebruik in openbaar staat.
Onze overheid begint er (gelukkig) ook niet aan.

Als iedereen gewoon braaf zijn klep dicht en telefoon thuis houdt met winkelen dan is dat de schoonste oplossing, daar kan bijna niets tegenop.

Maar als jij graag PPE gebruikt, ga je gang.

Dit dus!
En er zijn meerdere soorten labs en testen. Dus ik ga maar niet in op je veronderstelling over zwart-wit. Want het werk wat ik voornamelijk doet heeft er nog 50 tinten grijs tussen zitten.

Wat mij vandaag in de super trouwens opviel was dat de mensen met mondkapje dichterbij kwamen staan als mensen zonder.
Anyway, ik rol regelmatig met mijn ogen in de super en het frustreert echt om dit foutieve gebruik van deze materialen te zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:24

Verplichten vind ik sowieso nooit een eerste stap. Maar de antipathie tegen mondkapjes kan ik niet rijmen met de conclusies van onderzoek. En het is gewoon feitelijk onjuist dat mondkapjes meteen nutteloos zijn als je 1 keer iets verkeerd doet, zeker in het dagelijks leven.

(Overigens, ja, ik zou het dragen, maar merk ook dat het best lastig is om in je eentje dingen te beginnen die vooral werken als het normaler wordt. Maar daarnaast vnd ik het vooral jammer dat de ontwikkeling zo geremd wordt. Als veel mensen ermee aan de gang gaan, dan kunnen dingen verbeteren. Als we niet beginnen, gebeurt er ook niks.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:29

miss_lizje schreef:
Anyway, ik rol regelmatig met mijn ogen in de super en het frustreert echt om dit foutieve gebruik van deze materialen te zien.

Kun je anders wat meer kennis delen. Wat is 'dit foutieve gebruik', welke dingen snap ik niet, wat gaat er mis? Wat zijn de meest voorkomende fouten en op welke manier hebben die impact? In welke situaties kan het wel of niet zinvol ingezet te worden?

Want ik wil niet een discussie over wie er meer gelijk heeft, ik wil beweging richting verbetering - welke kant dan ook. Met alleen maar bedenken wat er allemaal niet kan schiet dat niet op.

(Ik neem het onze regering ook erg kwalijk, dat gebrek aan interesse en innovatie. We moeten toch meer kunnen dan dit?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:29

Mizz_Lizje, Ja, dat dichter bij komen is inderdaad typisch gedrag bij mondkapjes :j
Dan komt namelijk een soort gevoel omhoog dat zegt: ik ben veilig want ik heb een mondkapje. Dat is die ingebeelde ‚onschendbaarheid‘ waar ik over schreef.

Ik heb daar in het verleden voorbeelden van gezien die letterlijk gevaarlijk waren voor de eigen gezondheid.

Shadow, het staat ieder vrij een pak mondkapjes te kopen of om ze zelf te maken.
Als mensen dat willen dan staat ze niets in de weg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-04-20 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:31

Sizzle: zijn dat soort persoonlijke observaties al getoetst? Dat is toch iets dat je gewoon zou kunnen testen in een supermarkt, of het echt zo is? (Ik heb namelijk heel uiteenlopende ervaringen gehoord, dus ... kom maar op met toetsbare informatie.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:33

Nogmaals, je bent vrij om een stapel te kopen en te gebruiken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:34

Nee, ik wil het echt graag weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:38

20 jaar ervaring inclusief opleiden van mensen vertelt mij dat ik om een grote boog om mensen met mondkapjes in het openbaar moet heenlopen.

Mondkapjes kunnen helpen als mensen ziek zijn bijvoorbeeld, dan kun je zeker wat verbeteren.
Maar gezonde mensen zijn zich te weinig bewust wat ze doen.

Nee, ik heb er geen proefschrift over geschreven dus je kunt mijn mening rustig bij het huisvuil zetten, dat maakt me weinig uit.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-04-20 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:40

Maar in welke context leidde je mensen op en hoe en waarom werden die maskers dan gebruikt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:42

Is dit een sollicitatiegesprek of zo?
De omstandigheden zijn ondergeschikt, het gaan om grondprincipes menselijk gedrag.

Ik ben niet van plan een essay op bokt te plaatsen. Ik ben geen ‚blogger‘.

Ik neem aan dat je in jouw beroep ook ervaringen opgedaan hebt die niet perse gestoeld zijn op het uitpluizen van 10 jaar literatuur inderzoek?

Zo raadt mijn garage meneer mij aan niet een bmw te kopen als je niet zelf handig bent :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-04-20 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:47

Nee, ik wil gewoon echt graag meer van de materie begrijpen. En met name gedrag van gebruikers interesseert me hoe dan ook, waarom doen mensen wat ze doen, hoe kun je dat helpen/sturen/beinvloeden. In een andere tijd had ik bv ook graag nog meer Industrieel Ontwerp gevolgd. Ik ben ook gewoon echt nieuwsgierig.