De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:13

sureido schreef:
Mondkapje met uit eten is wel lastig! :')

Joh :') ...maar horeca is ook wel een dingetje.Vermoed dat restauranten met cabines van doorzichtig plastic gaan werken per tafel.En minder tafels.
Hoe het lopende buffet gaat in de toekomst is mij een raadsel.Dat is hier in frankrijk nogal populair

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:13

purny schreef:
Duhelo schreef:
De kloof tussen arm en rijk zal zo nog groter worden.

Minder mensen in openbare gelegenheden = duurdere prijzen. Mensen met minder te besteden vallen dan uit de boot.

Daarnaast. Een quarantaine idee dat mensen buiten de eigen gezinnen 1.5 m afstand moeten houden zal werken voor een 6 tal maand misschien. Daarna zullen ze er wel iets op vinden. Dan zal het teruggaan naar home parties ipv in uitgaansgelegenheden.

Voor de homeparties hebben we geen 6 maanden nodig.

Inderdaad. Dat zie je nu al terug. Resultaat zal zijn dat er ook minder uitgegeven wordt in uitgaansgelegenheden waardoor het op lange termijn ook weer slecht is voor de economie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:17

geerke schreef:
Joh :') ...maar horeca is ook wel een dingetje.Vermoed dat restauranten met cabines van doorzichtig plastic gaan werken per tafel.

Dat zou voor mij echt een dealbreaker zijn....
Dan eet ik wel thuis

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:17

purny schreef:
Ik zou het wel een oplossing vinden. Bepaald aantal gasten in pretpark of musea.

De afweging tussen wat ik fijn zou vinden en wat betaalbaar blijft is best lastig.

Als autist heb ik ook liever niet dat de tafeltjes stoel tegen stoel opgesteld staan.

Of 40 minuten in een rij staan wachten voor 1 attractie...

Maar ik wil weg graag deze dingen kunnen blijven doen, moet niet onbetaalbaar gaan worden. dus moet ik bij mezelf te raden gaan wat ik wel en niet trek.

Geen rijen voor de achtbaan en €60 betalen voor een dagje uit, of op een rustig moment gaan en €32 betalen voor een dagje uit?

Geef mij die rustige dag maar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:18

geerke schreef:
sureido schreef:

Joh :') ...maar horeca is ook wel een dingetje.Vermoed dat restauranten met cabines van doorzichtig plastic gaan werken per tafel.En minder tafels.
Hoe het lopende buffet gaat in de toekomst is mij een raadsel.Dat is hier in frankrijk nogal populair

Nou naar de wok zie ik voorlopig ook nog even niet voor me. In NL ook veel buffet restaurants.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:46

sureido schreef:

Haha :')
Beelddenker _O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:34

sureido schreef:

Toen ik in Doha (quatar) eens een tussenstop had vroeg ik mij af hoe vrouwen dat doen als ze een boerka dragen.

Nou het kapje gaat dan even opzij of omhoog en dan word het eten zo naar binnen geschoven. :D

Astorga

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:38

Maar juist voor en na het aanraken van een mondkapje moet je je handen reinigen. Dat zie ik niet helemaal voor me. Wanneer je die handhygiëne niet toepast is het gebruik van mondmaskers zinloos.
Zo ook het gebruik van handschoenen bij caissières wanneer ze iedere 10 seconden aan hun neus/gezicht zitten (heb er met verbazing naar gekeken). Dan voegen die handschoenen niets toe en is het enkel schijnveiligheid.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:05

Astorga schreef:
Maar juist voor en na het aanraken van een mondkapje moet je je handen reinigen. Dat zie ik niet helemaal voor me. Wanneer je die handhygiëne niet toepast is het gebruik van mondmaskers zinloos.
Zo ook het gebruik van handschoenen bij caissières wanneer ze iedere 10 seconden aan hun neus/gezicht zitten (heb er met verbazing naar gekeken). Dan voegen die handschoenen niets toe en is het enkel schijnveiligheid.

Ik werk dagelijks met mondkapje en handschoenen en sta echt te kijken van hoe mensen denken dat die dingen werken. Je kan net zo goed zonder handschoenen lopen als je toch alles aanraakt.

Denk dat als we over gaan naar een samenleving waar we dit soort middelen moeten gaan gebruiken er ook intructie filmpjes moeten komen. Kinderen op scholen moeten lessen gaan krijgen etc

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:47

Ik moet wel lachen om jullie berichten. Dit gaat het toch nooit allemaal worden?
Veel te duur en dan komen er geen gasten of lagere prijs en de bedrijven kunnen het niet trekken ivm minder gasten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:53

PSvanLot schreef:
Ik moet wel lachen om jullie berichten. Dit gaat het toch nooit allemaal worden?
Veel te duur en dan komen er geen gasten of lagere prijs en de bedrijven kunnen het niet trekken ivm minder gasten.

Inderdaad. Want je kunt dan wel met minder personeel toe, misschien, maar de overige kosten, zoals huur, gas/licht en belastingen gaan wel allemaal door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:58

PSvanLot schreef:

En nu dan? Nu zijn ze dicht... Had je ooit verwacht dat dat zou kunnen, alles dicht?

Dan zijn de genoemde opties toch beter dan de huidige situatie? Tijdelijk uiteraard, ik snap niet waarom sommige mensen denken dat dit voorgoed zou zijn. We moeten iets bedenken om de overgang te maken.

Het zal niet in een keer weer gewoon open gaan, zet dat maar uit je hoofd. Dus wat is jouw oplossing? Behalve roepen dat het allemaal niet kan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:06

Maar als de kosten niet op te brengen zijn zullen veel bedrijven toch failliet gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:16

Marie_Anne schreef:
PSvanLot schreef:

En nu dan? Nu zijn ze dicht... Had je ooit verwacht dat dat zou kunnen, alles dicht?

Dan zijn de genoemde opties toch beter dan de huidige situatie? Tijdelijk uiteraard, ik snap niet waarom sommige mensen denken dat dit voorgoed zou zijn. We moeten iets bedenken om de overgang te maken.

Het zal niet in een keer weer gewoon open gaan, zet dat maar uit je hoofd. Dus wat is jouw oplossing? Behalve roepen dat het allemaal niet kan?

Tijdelijk zou een optie zijn, maar ook niet langer dan een half jaar.
Een bedrijf kan niet zomaar van zijn vaste personeelsbestand af. Die zullen ze moeten doorbetalen.

Klinkt leuk, in horeca etc meer ruimte. Een kroeg van 80M2 kan normaal 100 gasten kwijt, nu 14... Daar is dus niets mee gewonnen. Dan is een faillissement niet af te wenden.

Mijn oplossing? Geen, ik hoef daar niets in te beslissen gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:23

Er zullen er wel een aantal omvallen ja. Dat gebeurt nu al.

Ik vind het gewoon zo nutteloos als mensen maar blijven zeggen dat het niet kan. Natuurlijk kan het niet voor iedere onderneming, Maar voor heel veel problemen is wel een oplossing te vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:23

Die 1,5m is inderdaad "leuk" voor even. Een tussen oplossing tussen 100% dicht en 100% open. Maar dat even kan niet te lang gaan duren want dan gaan ze alsnog failliet.

En ik vermoed dat er ook zaken dicht gaan blijven, daar waar de kosten tijdens opening hoger zijn dan als ze gesloten blijven.

Maar dan denk ik vooral aan pretparken enzo. Die verbruiken nu natuurlijk weinig stroom, terwijl als alle attracties draaien, ze wel veel stroom verbruiken.

Die blijven dan liever dicht natuurlijk.

Ik heb er de meeste moeite mee met het feit dat ik (en waarschijnlijk heel veel mensen) dacht "eventjes 2 a 3 maanden tandenbijten en weer dóór met het normale leven"

En dat dat normale leven nu waarschijnlijk wel eens een jaar of langer op zich gaat laten wachten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:41

Marie_Anne schreef:
Er zullen er wel een aantal omvallen ja. Dat gebeurt nu al.

Ik vind het gewoon zo nutteloos als mensen maar blijven zeggen dat het niet kan. Natuurlijk kan het niet voor iedere onderneming, Maar voor heel veel problemen is wel een oplossing te vinden.

Het is gewoon een realistische kijk op het leven. Ouders met verschillende ondernemingen en daardoor ook heel veel vrienden en bekenden in die hoek.
Die zeggen allemaal hetzelfde. Half is geen doen. Zeker niet bij bedrijven die ook nog eens alcohol schenken, dan houd je mensen helemaal niet op 1.5 meter.

We hebben het bij vrienden al getest in het restaurant op 1.5m afstand, het was werkelijk een grote grap...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:51

Ik vind het maar van weinig creativiteit getuigen hoor. Nee, als je alles precies zo probeert te doen als 2 maanden terug, maar dan met anderhalve meter afstand, dan werkt het niet.

Maar hallo, toon die ondernemersgeest! Wees creatief! We hadden hier (maar ja, ook al weer tijden ten onder gegaan) een sushibar of zoiets die een lopende band hadden waarop je maaltijd langskwam. Dekseltje optillen en gaan. We hebben drones, 3d printers, apps, ipads. Maak er een concept van en mensen staan te popelen om het een keertje uit te proberen.

Of doe het niet, dat kan ook, want het is natuurlijk prima om het niet te doen. Maar dan geldt voor ondernemers wel dat het dus einde verhaal kan zijn. Maar de overheid heeft niet een plicht (mi) om volksgezondheid te offeren zodat het een beetje leuk voor de ondernemers is.
(Wat dat betreft vind ik de horeca als sector uberhaupt wat snel de verantwoordelijkheid buiten zichzelf leggen. Bv klagen dat klanten wegblijven, maar niet investeren in de gastvrijheid van je personeel, dat soort dingen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:55

Nee, ik vind het lang niet altijd realistisch. Ik vind het getuigen van weinig creativiteit, van niet willen of kunnen denken in oplossingen. Er zijn veel ondernemers, ook in de horeca, die dat wel kunnen. Daar zijn zat voorbeelden van te vinden nu, die heel graag aangepast open willen en heel veel ideeën hebben. Als ondernemer moet je dat ook kunnen vind ik. Degenen die het niet kunnen zullen het wellicht niet redden de komende tijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:59

Shadow0 schreef:
Ik vind het maar van weinig creativiteit getuigen hoor. Nee, als je alles precies zo probeert te doen als 2 maanden terug, maar dan met anderhalve meter afstand, dan werkt het niet.

Maar hallo, toon die ondernemersgeest! Wees creatief! We hadden hier (maar ja, ook al weer tijden ten onder gegaan) een sushibar of zoiets die een lopende band hadden waarop je maaltijd langskwam. Dekseltje optillen en gaan. We hebben drones, 3d printers, apps, ipads. Maak er een concept van en mensen staan te popelen om het een keertje uit te proberen.

Of doe het niet, dat kan ook, want het is natuurlijk prima om het niet te doen. Maar dan geldt voor ondernemers wel dat het dus einde verhaal kan zijn. Maar de overheid heeft niet een plicht (mi) om volksgezondheid te offeren zodat het een beetje leuk voor de ondernemers is.
(Wat dat betreft vind ik de horeca als sector uberhaupt wat snel de verantwoordelijkheid buiten zichzelf leggen. Bv klagen dat klanten wegblijven, maar niet investeren in de gastvrijheid van je personeel, dat soort dingen.)

En wie gaat dat betalen?

Ik heb een preventie scherm besteld, €100, ex...
En heb ze ook al veel duurder gezien

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:49

Shadow0 schreef:

De oplossingen die je noemt zal iedereen met liefde en plezier willen toepassen waar mogelijk.

Maar al 1.5 maand geen inkomsten, wel uitgaven, dan is een grote, waarschijnlijk tijdelijke, investering vaak niet mogelijk.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 00:30

mvdende schreef:
Ik vraag me vooral af, voor hoe lang die 1,5m samenleving moet gaan duren?

Is dat 1 maand, 2 maanden, 6 maanden, 1 jaar....?

Dat maakt het voor ondernemers natuurlijk ook lastig. Je gaat niet voor heel veel geld je toko verbouwen, om over 6 maanden weer terug te kunnen verbouwen naar hoe het was voor corona.

Er zullen dus tijdelijke maatregelen bedacht moeten worden, die ook zo weer omkeerbaar zijn als de 1,5m regels weer verdwijnen.

Met wat virologen denken ( en wat wel strookt met wat al jaren wordt geroepen )
Denk ik niet dat de maatschappij nog wordt zoals die was.

We moeten rekening houden met meerdere van dit soort uitbraken, je zou kunnen zeggen, het rijke verwende westen, daar is de werkelijkheid nu ook aangekomen.
En dat is wel zo fair, want we, tussen aanhalingstekens, hebben een hoop naar de kl§ten geholpen.

Ik vind het allemaal niet zo erg,aanpassen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 06:58

geerke schreef:
sureido schreef:

Buffalo grill is er al op ingericht met hun eethoekjes :j . Die kunnen aardig vooruit. Hooguit iets bredere paden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:18

Rakkie123 schreef:
mvdende schreef:
Ik vraag me vooral af, voor hoe lang die 1,5m samenleving moet gaan duren?

Is dat 1 maand, 2 maanden, 6 maanden, 1 jaar....?

Dat maakt het voor ondernemers natuurlijk ook lastig. Je gaat niet voor heel veel geld je toko verbouwen, om over 6 maanden weer terug te kunnen verbouwen naar hoe het was voor corona.

Er zullen dus tijdelijke maatregelen bedacht moeten worden, die ook zo weer omkeerbaar zijn als de 1,5m regels weer verdwijnen.

Met wat virologen denken ( en wat wel strookt met wat al jaren wordt geroepen )
Denk ik niet dat de maatschappij nog wordt zoals die was.

We moeten rekening houden met meerdere van dit soort uitbraken, je zou kunnen zeggen, het rijke verwende westen, daar is de werkelijkheid nu ook aangekomen.
En dat is wel zo fair, want we, tussen aanhalingstekens, hebben een hoop naar de kl§ten geholpen.

Ik vind het allemaal niet zo erg,aanpassen!

Het wordt nooit meer zoals het was is zo'n onzin..Het klinkt lekker dramatisch, maar is nergens op gebaseerd. De geschiedenis heeft altijd al dit soort uitbraken gekend, en daarna ging het toch altijd weer in een stijgende lijn
omhoog. Hier is niets nieuws aan.

Hier merk je al duidelijk dat mensen minder bezig zijn met corona.
Dit weekend was het gewoon weer druk op de wegen, bij de winkels, buiten en op het strand.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:15

Jup, ik merk ook dat steeds meer mensen de teugels een beetje laten vieren. We zullen het zien. Ik denk wel dat die protesten steeds meer gaan komen en dat snap ik ergens wel, het was al voorspelt maar mensen houd je niet zolang tegen.