Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:49

Ik denk dat veel van het huidige gedrag ook voort komt uit angst. Dat maakt het niet eerlijker, wel begrijpelijker. :(:)
Mensen zijn bang..
Bang door de onzekerheid (hoe lang gaat dit duren?) bang voor de ziekte, bang om opgesloten te zitten in hun eigen huis, bang om niet tijdig aan hun levensmiddelen te komen... Er zijn momenteel zoveel dingen waar men bang voor kan zijn.. De communicatie onderling zal er, met wat pech, niet makkelijker op worden de komende tijd. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:48

Dat is zonder meer waar en daarom is het juist goed om elkaar op te wijzen dat het niet nodig is.

We hebben het al zo moeilijk de komende tijd. Iedereen heeft het nu moeilijk en daarom is het zonde om de sociale contacten die je nu nog hebt (en ook via bokt hebben wij sociale contacten) negatief te laten beïnvloeden :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:16

Ik heb nu wel met de kinderen afgesproken dat ze alleen met elkaar spelen en niet met vriendjes/vriendinnetjes.
Ik vind het wel lastig als alleenstaande ouder. Vanmorgen moest ik schoolwerk ophalen van m'n oudste, maar er werd gevraagd om alleen te komen. Zo ook met boodschappen doen, de oudste van 9 kan wel even alleen blijven, maar ik heb er ook nog 2 van 3 en 5 jaar.

Vanmorgen is m'n vader even op wezen passen zodat ik naar school kon en ik heb gelijk even boodschappen gedaan. Maar eigenlijk is het ook niet de bedoeling om opa's en oma's op te laten passen.
Ik zit af en toe aardig in een spagaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:36

Hier ook spagaat maar dan omdat we 1 kind hebben. Heb haar toch buiten laten spelen vandaag. Anders heeft ze alleen ons. In dit soort situaties is een broertje of zusje wel een voordeel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:36

SusanH schreef:
Hier ook spagaat maar dan omdat we 1 kind hebben. Heb haar toch buiten laten spelen vandaag. Anders heeft ze alleen ons. In dit soort situaties is een broertje of zusje wel een voordeel.

Geen vast vriendinnetje waar ze om en om mee kan spelen? Dan beperk je de contacten nog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:37

Rizette schreef:
SusanH schreef:

Geen vast vriendinnetje waar ze om en om mee kan spelen? Dan beperk je de contacten nog.

Die woont tegenover. Maar mag niet spelen vanwege corona.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:53

Ik moest vanmorgen in het ziekenhuis zijn, ik werd al vroeg gebeld of ik eerder kon komen. Het was daar zo stil dat iemand zei je bent hier volgens mij het veiligste. Heel veel mensen zeggen af, en over een tijdje moeten.ze al die afspraken weg werken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:32

Zelf zit ik in complete sociale afzondering. Ben verpleegkundige en werk op een afdeling met alleen positief geteste Corona patiënten. Beschouw mezelf hierdoor ook eigenlijk als positief getest. Ik zou beschermd moeten zijn door alle maatregelen, maar alleen al doordat we bijvoorbeeld mondkapjes moeten hergebruiken voelt het niet zo.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:41

Respect voor jou en jullie teams aan inzet gedaan en wat nog op jullie afkomt +:)+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:30

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 00:35

Jongens ik kan dus echt werkelijk niet op de site van het RIVM vinden hoe de ziekte verloopt? Ik heb via via dit berichtje gekregen:

volgende informatie uit Zwitserland.

Eindelijk duidelijk beschreven hoe het hebben van Corona voelt en wat je kunt doen.....
Een Italiaanse arts die in het Shenzhen ziekenhuis in China heeft gewerkt, is door de Chinese regering benoemd tot lid van het Wuhan Pneumonia Virus (Corona) team. Hij heeft een zeer interessant artikel geschreven, waarvan hier een samenvatting: als een verkouden persoon neusafscheiding met sputum (dat wat je ophoest) heeft, is hij/zij niet besmet met het Coronavirus. Het Coronavirus veroorzaakt een longontsteking met droge hoest zonder neusafscheiding. Anderzijds is het goed om te weten dat het Coronavirus niet hittebestendig is en doodgaat bij een temperatuur van 26 tot 27 graden. Drink dus veel hete dranken, zoals thee enz. Dit zal niet genezen, maar het is wel goed voor je lichaam. Heet water/hete dranken doden effectief alle virussen. Probeer ijskoude dranken te vermijden. En ga in de zon zitten. Sowieso is buiten in de frisse lucht zijn goed.
Het virus is tamelijk groot (de cel heeft een diameter van ongeveer 400-500 nm), dus elk normaal masker kan het filteren. Als echter een geïnfecteerd iemand in de buurt niest, verspreid het virus zich ongeveer 3 meter voordat het op de grond belandt. Dat betekent dat het dan door de lucht zweeft.... (en dus overal op terecht kan komen: je kleding, handen, metaal enz in de omgeving etc)
Als het virus op een metalen oppervlak terecht komt, blijft het minimaal 12 uur leven. Houd er dus rekening mee dat als je in contact komt met een metalen oppervlak (deurklink etc) je je handen grondig met zeep moet wassen.
Het virus kan 6 tot 12 uur in weefsels (stoffen) actief blijven. Normale wasmiddelen doden het virus. Dus vaker een wasje draaien! Winterkleding die je niet regelmatig wast, in de zon leggen. Dat doodt het virus ook.

Symptomen van longontsteking door het Coronavirus veroorzaakt: eerst infecteert het virus je keel. Dat voelt in je keel als een droge keelpijn die 3 tot 4 dagen aanhoudt. Vervolgens voegt het virus zich samen met je neusvloeistof en zakt het via je luchtpijp af naar de longen, waardoor de Wuhan-longontsteking ontstaat. Dit proces duurt 5 tot 6 dagen. Dat betekent een situatie met longontsteking, hoge koorts en ademhalingsmoeilijkheden. Een verstopte neus is dan niet meer zomaar een verstopte neus. Het voelt alsof je verdrinkt. Dan moet je onmiddellijk medische hulp zoeken.

Preventie maatregelen: de meest gebruikelijke manier om geïnfecteerd te raken is door dingen in het openbaar aan te raken, zoals leuningen, deurklinken, handgrepen in bus of trein etc. Was daarom vaak je handen grondig. Het virus overleeft maar 5 tot 10 minuten in je handen, maar hoe vaak wrijf je niet even in je ogen etc... Aanbevolen wordt om je keel met Iso-betadine te gorgelen, om ziektekiemen te doden of te minimaliseren zolang ze nog in je keel zitten....

Het Coronavirus heeft een incubatietijd. Hoe weet je of je besmet bent of niet? Volgens de meest recente informatie kan de incubatietijd tot 20 dagen duren voordat symptomen van een Corona-infectie zichtbaar worden. Wanneer iemand koorts heeft en/of hoest en naar het ziekenhuis gaat, zijn de longen meestal al voor 50% aangetast (longfibrose, kunnen dan niet meer voldoende zuurstof opnemen) en is het al vrij laat.
Taiwanese experts bieden een eenvoudige zelfcontrole, die je elke ochtend kunt doen: haal diep adem en houd je adem langer dan 10 seconden vast. Als je dit kunt zonder hoesten, ongemak als benauwdheid enz, betekent dat, dat je geen fibrose in de longen hebt, en geen infectie. Elke ochtend doen!
Nog een advies van Japanse artsen: zorg ervoor dat je mond en keel vochtig zijn en nooit droog aanvoelen. Neem daarom minstens elk kwartier een paar slokjes water. Waarom? Mocht het virus in je mond komen, dan spoel je het weg naar je maag en daar overleeft het niet. Als je niet regelmatig genoeg drinkt, kan het virus via je luchtpijp in je longen komen en dan wordt het gevaarlijk.

Graag deze informatie verspreiden!

Vooral het stukje ‘dit proces duurt 5-6 dagen’. Waarom staat er dan op de site van het RIVM dat je na 24 uur klachtenvrij genezen bent?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:39

Gisteren werd gezegd op TV door artsen dat dit soort berichten niet juist zijn.

Met name dat over droge mond....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:48

@noox, lichaamstemperatuur is 37 graden. Virus dat dood gaat bij 26-27 graden zou ons dus niet ziek kunnen maken.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 01:38

noox schreef:
Jongens ik kan dus echt werkelijk niet op de site van het RIVM vinden hoe de ziekte verloopt? Ik heb via via dit berichtje gekregen:

Vooral het stukje ‘dit proces duurt 5-6 dagen’. Waarom staat er dan op de site van het RIVM dat je na 24 uur klachtenvrij genezen bent?

Het lijkt me handig als we hier op bokt (en elders) alleen informatie verspreiden met een factcheck, heldere bron etc. Dit is hoe nepnieuws de wereld in komt: berichtjes via via zonder welke onderbouwing dan ook.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 02:10

Paloedie schreef:
noox schreef:

Het lijkt me handig als we hier op bokt (en elders) alleen informatie verspreiden met een factcheck, heldere bron etc. Dit is hoe nepnieuws de wereld in komt: berichtjes via via zonder welke onderbouwing dan ook.

Maar ik vraag hier toch juist goed óf het klopt, omdat ik zelf de feiten niet kan vinden? :)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 02:29

noox schreef:
Paloedie schreef:

Maar ik vraag hier toch juist goed óf het klopt, omdat ik zelf de feiten niet kan vinden? :)

Dat is niet wat ik uit je post haal (en daar zal ik vast niet de enige in zijn) ;). Je deelt informatie met het verzoek dit te verspreiden, maar je weet niet of het klopt. Duidelijker zou het dus zijn om je vraag te stellen zónder dit bericht, zodat 1. je vraag helder is en 2. mensen dit 'via via bericht' niet als waarheid lezen. Voor je het weet beland er iemand in het ziekenhuis omdat ie had gelezen dat veel en heet drinken corona kon voorkomen/verhelpen en per ongeluk z'n slokdarm heeft verbrand.

Overigens zijn er inmiddels op nieuwssites verschillende interviews en ervaringsverhalen van mensen die corona hebben of hebben gehad, misschien kun je daar(iets van de) de informatie die je zoekt uithalen. Symptomen schijnen overigens redelijk te verschillen. Misschien ook door combinaties met een gewone verkoudheid/griep/hooikoorts? (Let op, dat laatste is wat ik me zelf afvraag!).

'Snotteren en een kriebelhoest: is het hooikoorts of ben je geveld door corona?'

https://www.destentor.nl/gezond/snotteren-en-een-kriebelhoest-is-het-hooikoorts-of-ben-je-geveld-door-corona~a9927e40/

Ik hoop overigens dat ik niet bot over kom, want zo bedoel ik het niet. Maar er komen zo enorm veel berichten met foutieve informatie in de wereld, waar mensen zich weer extra zorgen om kunnen maken en artsen vervolgens veel tijd aan kwijt zijn die ze mijn inziens beter kunnen besteden :)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 02:40

Nee ik snap wat je bedoelt, ik heb gewoon het stukje gekopieerd en geplakt, dus die oproep heb ik niet bewust er zelf bij gezet. Had eigenlijk even het bericht schuin moeten drukken of zo, maar ik kan het nu niet meer aanpassen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 02:45

noox schreef:
Nee ik snap wat je bedoelt, ik heb gewoon het stukje gekopieerd en geplakt, dus die oproep heb ik niet bewust er zelf bij gezet. Had eigenlijk even het bericht schuin moeten drukken of zo, maar ik kan het nu niet meer aanpassen.

Geen probleem!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 03:02

Ik vind het niet leuk, maar ik behoor toch tot de risicogroep, met mijn slechte gezondheid, astma, beperkte longinhoud, slechte nieren, lijstje gaat nog wel even door helaas.
Dus contact compleet beperkt tot thuis (Ik woon alleen) en mn ouders iets verderop, die ook in lockdown zitten, want die zijn 50+ en dus ook risicogroep, al zijn die wel aardig vitaal en gezond nog verder, maar dat zegt soms niks. We hebben wel pensiongasten, maar per toeval de afgelopen maanden een paar vertrokken en we wilden even geen nieuwe, dus dat komt nu mooi uit. We hebben het zo geregeld dat iedereen op de app aangeeft wanneer ze komen en dat iedereen op aparte tijden komt. Met ons kleine clubje werkt dat heel goed.
Helaas in de omgeving wel wat mensen die er super laks mee omgaan en de ernst nog niet zo inzien van het hele gebeuren.
Scholen gaan dicht en dan rustig zeggen dat dat geen zin heeft omdat de kinderen toch buiten met elkaar spelen. Kom op... Wat voor ouders ben je dan? Je kan je kinderen volgens mij prima thuis in je eigen huis en tuin laten spelen.
Zelfs iemand die in de zorg werkt, die rustig appt of ze niet even (voor de gezelligheid) langs zal komen, want ze heeft toch geen corona... :?

Mijn moeder was een paar weken terug, toen het in Italië begon, al zo slim om de situatie serieus te nemen en heeft toen al vast haar voorraden aangevuld. Werd ze uiteraard mee geplaagd en uitgelachen, maar zij is nu degene die lacht. Nu heeft zij altijd de kasten vol omdat we een groot gezin hebben met eigen kids en pleegkinderen. Ze kookt ook altijd voor ons (haar eigen kids) terwijl we allang uit huis zijn, maar met lange uren kunnen we altijd eind van de dag bakjes eten halen en zo even opwarmen <3
En zij hebben ook een redelijke moestuin en kippen en een oude kennis die kleinschalig nog kassen heeft en van alles kweekt waar ze al jaren altijd groente en aardappelen halen, dus dat is ook een groot voordeel.
Maar ze verspreid de boodschappen nu wel iets meer, normaal haalde ze bijvoorbeeld 10 pakjes boter tegelijk, maar er lag nu al niet veel meer dus neemt ze niet zoveel mee. Is ook wel een stukje fatsoen of schaamte denk ik, terwijl sommige mensen daar helemaal geen last van lijken te hebben en een kar vol van 1 product meenemen...
Ik was afgelopen week nog bij de Makro, daar was nog genoeg wc papier maar ik durfde gewoon niet eens mee te nemen :o
Nou heb ik eerst ook nog wel genoeg dus dat is niet zo'n probleem, maar ik ben dus wel zo iemand die zich dan bij zoiets opgelaten zou voelen, terwijl ik in een normale situatie mn kar ook vol zou gooien. Maanden terug bij de bouwmarkt hadden ze wc papier in de aanbieding, zo'n megapak van 40 of meer, die neem ik dan dus mee. Ik vind zo'n voorraad wel fijn, want heb een hekel aan dat mee te moeten zeulen met de gewone boodschappen.
Misschien ook wel een tip voor mensen die wel tekort komen, wellicht dat er bij de bouwmarkten nog wat staat?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 05:55

Sinds dinsdag thuis aan het werk omdat ik al anderhalve week hoest.

Hoesten wordt steeds erger, geen 5 minuten zonder dat ik zit te blaffen hier. Mijn hoofd knalt bijna uit elkaar van de druk erop vh hoesten.
Codeine werkt niet, hoestdrank niet, niks :n.
Zit nu dus ook al anderhalf uur wakker omdat ik niet kan slapen door het hoesten.
Huisarts kan natuurlijk niets 100% bevestigen zonder test, maar 'heeft sterke vermoedens dat'.
Zijn we lekker mee... Nu dus even uitvogelen hoe en wat wb de rest van ons gezin. Wat mag wel en niet exact.
Nogmaals, ik weet het natuurlijk níet zeker!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:17

Helderder schreef:
Zelf zit ik in complete sociale afzondering. Ben verpleegkundige en werk op een afdeling met alleen positief geteste Corona patiënten. Beschouw mezelf hierdoor ook eigenlijk als positief getest. Ik zou beschermd moeten zijn door alle maatregelen, maar alleen al doordat we bijvoorbeeld mondkapjes moeten hergebruiken voelt het niet zo.

_/-\o_ resoect voor jou en jpuw collega's

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:23

Ik hou onze dochter nu eigenlijk vrijwel helemaal thuis. Maar.. we hebben beiden een vitale baan.
Deze week wel kunnen regelen maar vandaag gaat ze naar school.. en daar lig ik nu toch al ruim 2 uur wakker van...

Ik doe zo min mogelijk boodschappen (grotere hoeveelheden zodat er minder contactmomenten zijn). En laat bezorgen.

We spelen thuis en in de tuin. Voor haar nichtjes geldt hetzelfde dus die kwamen gisteren even spelen. Maar nu ze naar school gaat weet ik niet of dat nog handig is..

Sociale dingen doe ik niet. Boodschappen zet ik bij de deur van mijn ouders.
Daar kom ik dus ook niet (kwetsbaar).

Ik haat dit echt. Ik hoop maar dat we dit toch onder controle krijgen..
Normaal ben ik niet continu op stap ofzo maar ik vind het voor mijn (schoon)ouders en onze dochter het meest naar (als ik puur naar mijn eigen kringetje kijk dan).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:31

Ik kan gelukkig thuis weken maar mijn jongste zoon moet daardoor helaas wel naar opa en oma. Ben ik niet blij mee maar anders kom je niet aan werken toe. Wil niet mijn baan kwijt raken.

Oudste van 11 is gelukkig heel zelfstandig. Gamen huiswerk maken en wat klusjes voor mij doen.

Als ik vrijdag weer 4 dagen vrij ben hou ik ze thuis en lopen we hoogstens rondje in het bos. Wel afgelegen en kom je misschien 5 fietsers tegen.

Was vaker hun handen en bij thuis komst ook goed handen wassen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:47

janouk schreef:
Helderder schreef:

_/-\o_ resoect voor jou en jpuw collega's

Hier sluit ik me bij aan
_/-\o_

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:07

idinn schreef:
Ik heb van de GGD advies gehad om 14 dagen in thuis quarantaine te gaan. Dit adviseren ze aan ALLE reizigers die nu terugkomen. Ook als je niet uit een risicogebied komt. Maar dan moet je ze wel opbellen om te vragen, dat is dan weer niet zo handig.

Vervelend maar ik snap het wel... Knuff.
Hier iemand die paar maand heeft rondgetrokkem en dood leuk bij iedereen langs gaat om bij te kletsen. Dat vind ik ook niet handig.... Toch dar vliegtuig waar je op elkaar zit.

Of had je 5 stoelen voor je zelf? Zullen wellicht nu veel leger zijn?