Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:21

Kinderen lopen van een maand thuis zitten echt geen enorme achterstanden op.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:22

Zonnetje81 schreef:

Zeker als dit gewoon landelijk is van kracht is en iedereen thuis is. Dan pakken ze straks met iedereen tegelijk alles ook weer op. Ok, dat klinkt waarschijnlijk makkelijker als het gaat zijn, maar jullie snappen wel wat ik wil zeggen denk ik. Wordt alsnog gewoon heel erg zoeken denk ik straks naar wat het beste gaat werken. Maar daarom is dit voor het onderwijs in dat opzicht wel beter als dat de helft thuis gehouden wordt terwijl school door blijft gaan - want op veel scholen werd de afgelopen week gewoon nog normaal les gegeven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:22

Och, en anders állemaal toch. Dus dan past men de doelen en examenstof maar aan.

Zonnetje81

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:24

Juist omdat er nu 1 lijn is, is er geen probleem.....ik stond les te geven aan 2 tot 8 leerlingen. Dan krijg je scheef groei.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:27

Dat geloof ik ook niet. Daarbij heb ik een kleuter. Het is wellicht een ander verhaal voor examenleerlingen etc

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:31

Mijn dochter (nu groep 8) is vorig jaar 3 maanden niet naar school geweest ivm ziekte. Heeft haar achterstand binnen 2 weken ingehaald. Dat komt echt wel goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:33

Zonnetje81 schreef:

Ligt eraan hoe oud je kind is. Als je nu in de examenklas zit, is er nu dus geen les meer tot de examens. Ben je klaar mee.
Dan kan je zo een jaar vertraging op lopen als je geen ouders hebt die je kunnen helpen.
Vind ik best veel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:35

verootjoo schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ligt eraan hoe oud je kind is. Als je nu in de examenklas zit, is er nu dus geen les meer tot de examens. Ben je klaar mee.
Dan kan je zo een jaar vertraging op lopen als je geen ouders hebt die je kunnen helpen.
Vind ik best veel.

De examens zullen verzet worden. Dat kan en is ook een goede oplossing.
Anders zouden al mijn 86 examenleerlingen zakken. Dat is natuurlijk onmogelijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:37

Zou dat niet zo stellig zeggen, dat ze er niets van oplopen. Dat verschilt enorm per kind.

Wij balen als een stekker maar zullen het beste ervan moeten maken.
Eerdaags even overleggen met de juf :)

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:38

Hier kunnen ze online schoolwerk doen.
Heeft onze jongste net gedaan in cloudwise.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:40

Als het bij 3 weken blijft is de achterstand wel goed in te halen. Maar 3 maanden thuis kan idd echt niet elk kind op 2 weken tijd weer inhalen. Dat is helemaal top als dat wel kan, maar niet realistisch voor velen denk ik.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:50

Ik ben blij dat ik nu een kleuter heb die nog niet leerplichtig is en dus ook nog geen enorme wijsheden op school leert.
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ik het moet gaan rooien.. ik werk 5 dagen.. kan moeilijk mijn kind 5 dagen, 3 weken lang bij m'n moeder brengen...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:51

koend schreef:
Hola, ook even aan het personeel denken.
Wij moeten nu de kinderen opvangen, alsof wij niet ziek kunnen worden. (België) Wij kunnen (en willen) ze heus niet op een m afstand houden. ... tegelijk moeten wij proberen om hen digitaal te bereiken en op niveau te houden. Waarbij men gemakshalve vergeet dat 10 a 20 % thuis hopeloos achterloopt op digitaal vlak. Die mogen natuurlijk ook niet verder achtergesteld worden. Bestuurders praten daar wel netjes omheen

Dan zou je ons in de vakantie door laten werken. Wat stel je voor qua financiele regeling?
Bovendien klaagt men nu al over het tekort aan leraren basisonderwijs.

Al die mensen die moeite hebben met hun eigen kinderen ... ik heb er wel 24 in de klas!
En ik moet ze nog doen werken ook! Als kers op de taart word ik dan nog af en toe in de rug geschoten door een ouder die het allemaal beter weet.

De vakantie? Ik heb ze gewoon nodig om op 1 sept. alle kinderen weer door een postieve bril te kunnen bekijken, steeds weer kansen te geven, en mee te nemen op weg naar volwassenheid.

Couldn't agree more.

Iedereen doet nu ineens ook of leerstof levensnoodzakelijk is, komaan seg, van wat minder leerstof gaat niemand dood hoor.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:52

Hier jetzelfde probleem. Grootouders vallen weg, want risicogroep met onderliggende klachten. Dus wat moet ik nu? Vakantie nemen en dan 8 maanden doorwerken? Lijkt mij niet echt te doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:55

Ze leren meer op school dan alleen lezen en rekenen. Óók de kleuters leren heel erg veel.
Dus ja, ik hecht grote waarde aan de leerstof en structuur die school aan mijn kind bied. En dus ja, wij balen stevig. Gelukkig geen opvang probleem

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:07

Als je eindexamenleerlingen nu zouden zakken op twee weken geen les is er toch ergens wel een probleem. Mijn leerlingen moeten 29 maart alle toetsen af hebben. Dan nog 3 lessen herhaling en hebben ze geen les meer. Buiten mijn mening wordt daar echt wel een oplossing voor gezocht.

Maw alles wordt opgelost!!! Weet ik zeker!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:16

Veriye schreef:
Hier jetzelfde probleem. Grootouders vallen weg, want risicogroep met onderliggende klachten. Dus wat moet ik nu? Vakantie nemen en dan 8 maanden doorwerken? Lijkt mij niet echt te doen.

Waarom niet? Ik ben al jaren niet op vakantie geweest en heb hooguit max. 2 weken vrij gehad

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:22

Op vakantie zelf gaan wij dit jaar waarschijnlijk zowieso niet dus dat is niet het probleem. Hoezo het niet te doen is zonder vakantie heeft een aantal redenen die ik hier nu niet wil benoemen. Maar als het moet dan moet het :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:22

:+ "omdat ik het altijd zo doe, kan jij het toch ook?"
:+

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:50

Balte schreef:
koend schreef:
Hola, ook even aan het personeel denken.
Wij moeten nu de kinderen opvangen, alsof wij niet ziek kunnen worden. (België) Wij kunnen (en willen) ze heus niet op een m afstand houden. ... tegelijk moeten wij proberen om hen digitaal te bereiken en op niveau te houden. Waarbij men gemakshalve vergeet dat 10 a 20 % thuis hopeloos achterloopt op digitaal vlak. Die mogen natuurlijk ook niet verder achtergesteld worden. Bestuurders praten daar wel netjes omheen

Dan zou je ons in de vakantie door laten werken. Wat stel je voor qua financiele regeling?
Bovendien klaagt men nu al over het tekort aan leraren basisonderwijs.

Al die mensen die moeite hebben met hun eigen kinderen ... ik heb er wel 24 in de klas!
En ik moet ze nog doen werken ook! Als kers op de taart word ik dan nog af en toe in de rug geschoten door een ouder die het allemaal beter weet.

De vakantie? Ik heb ze gewoon nodig om op 1 sept. alle kinderen weer door een postieve bril te kunnen bekijken, steeds weer kansen te geven, en mee te nemen op weg naar volwassenheid.

Couldn't agree more.

Toch bijzonder dat alle andere beroepen die met dezelfde doelgroep werken dat dus wél geacht worden. In de jeugdzorg zitten diezelfde kinderen nu fulltime op de groepen, met dezelfde risico’s, maar dat hoor je niet. Zonder die 10 a 12 weken vakantie per jaar, met de gedragsproblemen. En dat doe je omdat je hart er ligt.

Overigens; als docent heb je ze 5/6/7 uur per dag, je hebt onderwijsprogramma’s en activiteiten om ze mee te vermaken. Je werkt het jaar rond met vooropgestelde programma’s en planningen. In deze situatie heb je als ouder ze de hele dag, zonder al die dingen. Je hebt nog geen ritme omdat niemand deze situatie kent, mag de deur niet uit voor activiteiten en achten ze dat je ook je werk er even tussendoor doet. Dat is toch niet te vergelijken...?

Begrijp me goed; ik weet hoe het is in het onderwijs en heb er veel respect voor. Je moet het maar kunnen.. Maar ben het gewoonweg niet eens met het bovenstaande stuk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:52

ik ben toch wel van plan om een soort schema te gaan maken. met schoolwerkjes, boekjes lezen. Schrijven en sommetjes. gymen etc... om de tijd in te vullen en ook wat nuttig bezig te zijn. We gaan niet 3 weken lang netflixen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:59

Ben benieuwd of school komt met iets van werkjes ofzo, voor groep 1/2.
Ben niet zozeer bang dat ie eea mist, want daar heeft iedereen last van. Maar gewoon, om wat structuur te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:00

Keet schreef:
:+ "omdat ik het altijd zo doe, kan jij het toch ook?"
:+

Dat zeg ik niet. Maar een tijd geen vakantie kan meestal echt wel, ook al is het niet fijn/leuk/prettig

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:01

Hier twee meiden met dyslexie en gelukkig de mappen met oefeningen thuis liggen. Verder boeken lezen. De jongste kan mooi haar spreekbeurt voorbereiden en de oudste haar boekbespreking. Ik geloof dat school ook digitaal huiswerk zou gaan sturen.

Deze week is onze woning opgeleverd en kunnen ze mooi helpen met poetsen. We maken er maar het beste van. Mijn oudste is afgelopen week door school al naar huis gestuurd, omdat ze moest hoesten. Inmiddels flink hoesten en verhoging. We blijven maar zoveel mogelijk thuis. Boodschappen doe ik alleen zonder kinderen. Met 9 en 12 jaar kunnen ze best even alleen thuis blijven.

Ik hoop echt dat iedereen een beetje oplet en niet onnodig overal heen gaat. Afgelopen vrijdag riep een plaatselijk café op dat ze in het café 99 mensen en in de feestschuur 99 mensen kwijt konden. Blijkbaar aardig druk geweest. Ik vind dat gewoon asociaal en enorm ondoordacht. Ik ben er niet zo bang voor als wij het zouden krijgen. Maar ik zou dit niet door willen geven aan de mensen met een zwakkere gezondheid. Mijn oudste heeft een klasgenoot met cystic fybroze. Ik hoop van harte dat die klasgenoot naast CF niet ziek wordt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:02

gillian schreef:
Ben benieuwd of school komt met iets van werkjes ofzo, voor groep 1/2.
Ben niet zozeer bang dat ie eea mist, want daar heeft iedereen last van. Maar gewoon, om wat structuur te houden.

Mocht dat niet zijn, kun je eens naar squla kijken! Ik vond dat altijd erg leerzaam voor de kinderen. Je zou eens kunnen vragen of school gebruik maakt van squla. Dan kun je het nog gratis gebruiken ook.