Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:52

Ik verbaas me sowieso als ik hoor of lees hoe weinig sommigen naar nieuws kijken. Die Netflixen alleen en kijken vloggers op YT.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:07

Niet iedereen laat zich zo meeslepen.
Dat is een betere benaming, nuchter, volgend en je niet gek laten maken.

Ik heb wel wat beters te doen met mijn clienten.
Handen vol aan om die niet te laten ontsporen met alle maatregelen, dus een beetje onderkoeld blijven, is in mijn ogen het beste.

Ik hou rekening dat het uit de hand loopt maar het net zo goed reuze meevallen.

En nee, kijk geen netflix, weet niet eens hoe het werkt, luister naar NPO 1.
En naar https://www.youtube.com/watch?v=u5PG7aRYS1k

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:08

Rakkie123 schreef:
Loretta
En jij denkt dat mensen veranderen, ik denk dat als de situatie voorbij is de meeste mensen eerst flink feest gaan vieren en kinderen maken.
Daarna gaan ze gewoon weer door waar ze gebleven zijn en de economie weer terug naar het oude peil en groeiende brengen.

Ze zullen zo nu en dan eens terugdenken aan het feit dat de rust heerlijk was...

Maar verder dan dat, nee

Mizora, das een hoop....maar bij een griepepidemie is dat toch altijd dichter bij en veel meer....
Ik kwam ruim een jaar geleden uit Uden hierhien, dat schijnt het episch centrum te zijn....
Maar ook daar ken ik niemand die het heeft, terwijl ik daar mijn hele leven heb gewoond, 3 meiden heb wonen.

Dus het blijft ver van mijn bed, tot nu toe.
Wellicht stilte voor de storm.

Dan maar hopen dat jouw meiden geen medische zorg nodig hebben.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6fa0ffd/

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:14

Altijd weer wonderbaarlijk dat mensen menen dat je mensen met afwijkende meningen als dom, niet empatisch moet bestempelen.

Zegt wel weer voldoende over Bokt....

En Qerty mijn meiden zijn net zo nuchter als ik, die hebben niet zo'n boodschap aan bangmakerij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:17

Rakkie123 schreef:
Niet iedereen laat zich zo meeslepen.
Dat is een betere benaming, nuchter, volgend en je niet gek laten maken.

Ik heb wel wat beters te doen met mijn clienten.
Handen vol aan om die niet te laten ontsporen met alle maatregelen, dus een beetje onderkoeld blijven, is in mijn ogen het beste.

Ik hou rekening dat het uit de hand loopt maar het net zo goed reuze meevallen.

En nee, kijk geen netflix, weet niet eens hoe het werkt, luister naar NPO 1.
En naar https://www.youtube.com/watch?v=u5PG7aRYS1k

Jij haalt een aantal zaken goed door elkaar. Onderkoeld is toch echt iets anders dan ontkenning. Is wat jij niet ziet bestaat dus niet en je hebt met cliënten te maken en vind het blijkbaar lastig om met de nieuwe regels om te gaan omdat JIJ het eigenlijk allemaal niet zo erg vind .

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:20

Rakkie123 schreef:
Altijd weer wonderbaarlijk dat mensen menen dat je mensen met afwijkende meningen als dom, niet empatisch moet bestempelen.

En Qerty mijn meiden zijn net zo nuchter als ik, die hebben niet zo'n boodschap aan bangmakerij.

Dat heeft toch niets met bangmakerij te maken? Ook met een huis-tuin-keuken ongelukje of op straat kan je iets overkomen waardoor het fijn is als je terecht kunt bij de dichtstbijzijnde spoedeisende hulp.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:22

Ignorance is bliss zeggen ze toch, of is het tegenwoordig ‘Bla, bla, bla, chocoladevla’.

Het is ook onwerkelijk. Ik denk dat mensen zich daarom bewust of onbewust distantiëren van zoiets groots.

Het ene moment zit ik in mijn dagelijkse sleur taken, het volgende moment stress ik over of we Italië niet teveel achterna gaan of ik hoor en lees over mensen die het allemaal met een korrel zout nemen (springbreakers, de mensen op het strand van Australië) of hoe het er straks in Amerika aan toe gaat met de run op wapens...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:53

Ik ben het wel met Rakkie eens eigenlijk!

Waarschijnlijk heeft een vriendin van mij ook corona, maar op wat gesnotter en iets benauwd na, voelt ze zich prima. Haar 6 jaar oude zoontje heeft dezelfde symptomen en voelt zich ook best.

Voor 80% van de bevolking is COVID-19 niet meer dan een verkoudheid.

En natuurlijk is 20% van 17000000 mensen veel, maar het gros merkt er niet zoveel van.

Ik vind de maatregelen dan ook veel te ver gaan.

Restaurant dicht! Terwijl er misschien een prima tussen oplossing te vinden zou zijn geweest in alleen terras open en voldoende ruimte tussen de tafeltjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:03

Electra63 schreef:
Ik verbaas me sowieso als ik hoor of lees hoe weinig sommigen naar nieuws kijken. Die Netflixen alleen en kijken vloggers op YT.

Er zijn ook mensen zonder tv en zonder netflix. Die hebben genoeg aan youtube en een internetverbinding.

@mvndende en @Rakkie123, jullie hebben gelijk.
Rakkie123 schreef:

mvdende schreef:

Waarschijnlijk heeft een vriendin van mij ook corona, maar op wat gesnotter en iets benauwd na, voelt ze zich prima. Haar 6 jaar oude zoontje heeft dezelfde symptomen en voelt zich ook best.

En natuurlijk is 20% van 17000000 mensen veel, maar het gros merkt er niet zoveel van.

Restaurant dicht! Terwijl er misschien een prima tussen oplossing te vinden zou zijn geweest in alleen terras open en voldoende ruimte tussen de tafeltjes.

Maar het merendeel van de mensen wat nu 'ziek' is heeft geen corona, op dvhn.nl (kan het zo even niet terugvinden) stond dat 20% van de geteste mensen griep heeft en 8% corona. Je zou eigenlijk hopen dat het altijd corona is bij de niet geteste mensen, dan zijn veel mensen al immuum.

Veel winkels hier zijn overigens al dicht of hebben aangepaste openingstijden. Waarom? het kan niet uit om ze open te houden. Dus mensen houden zich wel degelijk aan social distancing. En dat merken ze ook aan de omzet, die is soms 0 geworden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:11

Ik woon alleen en heb weinig vrienden. Dus normaal gesproken toch al weinig sociaal contact.

Ik zoek juist evenementen op om lekker uit huis te zijn, dat gaat natuurlijk niet meer.

Vanochtend komen mijn ouders weer voor het weekend, gewoon net zoals iedere om de week.

Vind ik erg fijn, want het wordt nu wel erg lonely.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:36

Bij m'n vader op het werk zijn gisteren ook de eerste drie ontslagen :(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:47

moonsparkle schreef:
Bij m'n vader op het werk zijn gisteren ook de eerste drie ontslagen :(

Naar!

Ik zie vandaag mijn ouders en dan hoor ik wel of zij nog op hun werk mogen blijven.

Mijn vader verwacht ik van wel, als die weg gaat, heeft dat bedrijf een heel groot probleem.

Mijn moeder is één van de laatste die erbij is gekomen op haar kantoor, dus hopelijk heeft ook zij zich daar onmisbaar gemaakt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:36

mvdende schreef:

Als je vooral in je eigen wereldje zit, dan is die 20% ook het probleem niet, zolang het maar niet gaat om mensen die je zelf kent. Maar wat wel een probleem is, is dat die 20% medische hulp nodig hebben. En geen enkel land in de wereld heeft een medisch systeem dat 20% van de bevolking in een heel korte tijd tegelijk kan behandelen. En dan wordt het wel een probleem, want dan is er opeens geen spoedeisende hulp over voor iemand met een hartaanval, dan laten ze je helaas in huis liggen met een hersenbloeding, dan kom je met een blindedarmontsteking op een wachtlijst en zo kan je nog heel lang door gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de gigantische uitval die dit voor de mensen in de zorg gaat geven inclusief PTSS, burnout en meer van dat soort gevolgen.

Dat is de reden waarom social distancing van belang is, om te zorgen dat de verspreidingssnelheid voldoende omlaag gaat. Want dan blijft het verlenen van zorg behapbaar. Niet gemakkelijk en probleemloos maar behapbaar. Daarom zijn de genomen maatregelen belangrijk en daarom is het belangrijk dat iedereen met z'n stomme harses gewoon even moet ophouden naar zijn eigen ikke te kijken en te accepteren dat hij de komende tijd z'n gedrag moet aanpassen. En als blijkt dat de huidige maatregelen nog niet voldoende zijn om de verspreidingssnelheid te verlagen, dan moet je gewoon accepteren dat er nieuwe maatregelen bijkomen en die uitvoeren.

Weten jullie wat het grootste probleem is met die groep mensen die vinden dat alles overdreven is en die proberen zo goed mogelijk hun eigen oude leventje door te blijven leven en die zich niks van de maatregelen aantrekken? Dat zijn de mensen die social distancing laten mislukken, dat zijn de mensen die ervoor zorgen dat de verspreidingssnelheid te weinig omlaag gaat en daarmee zijn dat de mensen die zelf ervoor zorgen dat er steeds strengere maatregelen nodig zijn...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:39

Helemaal met Karl66 eens!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:40

Was ook al iets aan het typen, maar jij verwoord het beter Karl! _/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:42

Eens Karl, hier zitten de kids de hele week binnen, op de LO- Opdrachten van school na, bewegen lopen of fietsen buiten, opnemen via Strava en naar school sturen als bewijs,verder heb ik me deze week verbaasd over de markt, dat was een gekkenhuis, ik wil de marktkooplui echt de handel niet ontnemen, maar zet het ruimer op en gebruik voor mijn part hekken om rijen te verdelen, ik reed erlangs met m'n mond open van verbazing

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:03

Karl, wat kun je het toch steeds goed verwoorden! _/-\o_

Vraag mij alleen af of het ook echt doordringt bij mensen...
Ben bang van niet...
-O-

In 2018 overleden er in Nederland 153.000 mensen, dat is een heel jaar.
Bij Corona gaan er zonder maatregelen in het gunstigste geval met 2% overlijdenskans op 70% besmettingen ruim 238.000 mensen dood in korte tijd.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:38

Heel moor verwoord inderdaad Karl! Volledig met je eens!!

En voor alle mensen die hier graag ongelovige Thomas zijn omdat ze zelf niemand kennen, misschien eens gaan meelezen in het topic over mensen in de zorg op dit moment, heel confronterend.

Geen idee of het mag om het topic hier te linken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:42

Link maar, lijkt me confronterend genoeg voor iedereen om te lezen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:53

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:13

Even een vraag, misschien weet iemand het. Ik dacht wat fijn van die uitkering voor zzpers, maar als ik me in lees lijkt het een lening te zijn? Eigenlijk durf ik daar niet aan omdat je niet weet hoe lang dit gaat duren. Weet iemand er wat meer over te vertellen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:15

Als je de bijzondere bijstand bedoelt, dat is geen lening, maar een uitkering.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:22

Qerty schreef:
Als je de bijzondere bijstand bedoelt, dat is geen lening, maar een uitkering.

Volgens mij is dat weer anders dan die uitkering voor zzpers? Ik kom op bbz uitkering waar dan weer bij staat dat het een lening of een uitkering tot bijstand niveau kan zijn. Heeft iemand het misschien al aangevraagd die er meer over weet? En wat de eisen precies zijn? Anders bel ik maandag het loket maar kan me voorstellen dat er veel mensen in de wachtrij staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:44

moonsparkle schreef:
Even een vraag, misschien weet iemand het. Ik dacht wat fijn van die uitkering voor zzpers, maar als ik me in lees lijkt het een lening te zijn? Eigenlijk durf ik daar niet aan omdat je niet weet hoe lang dit gaat duren. Weet iemand er wat meer over te vertellen?

deze info staat op de website van de gemeente waar ik woon:

De regeling extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Voor hen heeft het kabinet financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. De regeling werkt terug tot 1 maart 2020.

Wanneer u vanaf 1 maart 2020 in de financiële problemen bent gekomen, als gevolg van corona-gerelateerde maatregelen, kunt u bij de gemeente waar u woont een aanvraag indienen. Op basis van deze tijdelijke regeling kan de gemeente u voor maximaal drie maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum bieden. Hoe hoog dit bedrag precies is, hangt af van de samenstelling van uw huishouden en uw inkomen. U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets. Daarnaast kunt u een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van maximaal € 10.517. Dit bedrag moet u wel terugbetalen. Het rentepercentage is nog niet bekend, maar zal in ieder geval onder het bij het Bbz gehanteerde percentage van 8% liggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:47

Kijk dat is een stuk duidelijker dan de informatie op de website van mijn gemeente, hartstikke bedankt! Ik kon het daar wel al aanvragen maar ik wou niet iets aanvragen waarvan ik niet zeker wist of het een lening was.