Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:31

Mellow schreef:
Domino_2006 schreef:
Een grote ergernis voor mij is ook het vrachtautotreintje.

Vooral op een tweebaansweg. Als je dan een afslag moet hebben moet je al kilometers van te voren met 90 achter ze gaan hangen, want ertussen kom je niet.

Of wanneer je de snelweg op komt en ze gewoon doorrijden, waardoor je niet kan invoegen.

En nee met een vrachtwagen ga je niet aan de kant voor een invoegende auto simpelweg omdat het niet zo snel en makkelijk gaat met een vrachtwagen. Dus jij als automobilist kan daarop anticiperen. Of achter invoegen of gas bij. Als ik zie dat er achter mij bijvoorbeeld ook weinig ruimte is zorg ik vaak wel dat ik wat ruimte creëer.

En ja ik weet dat er echt rotte appels zitten in het vak als vrachtwagenchauffeur maar er zijn er ook die hun werk en het rijden op zo'n groot ding wel serieus nemen.

Ik moet zeggen dat ik vrij regelmatig positief verrast word als ik met de trailer rij en moet invoegen. Meestal krijg ik ruimte van vrachtwagenchauffeurs (die schuiven dan een baan op), zodat ik makkelijk kan invoegen. Ik sein dan altijd even als ze weer terug kunnen naar de rechterbaan, krijg dan altijd gezellige knipperlichtjes terug :)
En als ze niet opschuiven komt dat eigenlijk altijd omdat er iemand naast ze op de baan zit. Tja, dan past het uiteraard niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:34

Dat vrachtwagen treintje heb je ook op de A4 richting schiphol vlak na het wegrestaurant. Je moet echt goed vooruit kijken wil je proberen er tussen te komen want vaak genoeg zijn die 2 rechterbenen erg langzaam (90-100 km pu tussen 130 km pu wat er gereden mag worden) en erg dicht op elkaar waardoor inhalen vaak een moeilijke taak is. Dan moet je gewoon hard op je rem trappen mocht je door een gaatje kunnen komen.

Mijn vraag aan de vrachtwagenchauffeur hier, waarom rijden vrachtwagens vaak zo vlak achter elkaar? Ik zie vaak dat er maar een paar meter tussen elkaar zit, ook bij stukken waar wel ingehaald mag worden. Is toch ontzettend gevaarlijk mocht er opeens geremd worden? Ook achter personen auto’s gebeurt dit vaak genoeg. En daarbij heeft inderdaad invoegend en uitvoegend verkeer moeite met op de juiste baan te komen omdat er geen plek is...

Nou heb ik er zelf geen last van, ik vind mn weg wel, maar zie het vaak genoeg bijna fout gaan op de snelweg en vraag mij oprecht af waarom er niet voldoende afstand word gehouden...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:50

Als ik zo’n treintje vrachtwagens zie ga ik eerder al rechts rijden, dan maar even wat langzamer. Dat is toch geen ramp? Niet zo dat ik nooit denk het mag wel wat vlotter maar ergeren, Nee. Je ergeren beïnvloed je rijstijl.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:58

Ik had vanmiddag een pikkie in een Volvo C-nogwat die hem nog even snel voor mijn auto wilde plempen op de rotonde. Hij bedacht zich toch maar op het laatste moment dat hij geen Peugeot 308 SW van 1375kg in zijn zijkant wilde :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:55

Mensen die niet begrijpen dat een auto met rolstoelsticker achterop best eens langzaam over de rotonde gaat en traag optrekt en remt .
Jij wil toch ook niet dat oma op zijn kop de taxi weer uitkomt op locatie .
En aanvullend daarop ,
Mensen die met 2 centimeter achter mijn rolstoel caddy parkeren waardoor ik geen rolstoel meer kan inladen bij een ziekenhuis .
LEER LEZEN !

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:15

little_birdy schreef:
Mensen die niet begrijpen dat een auto met rolstoelsticker achterop best eens langzaam over de rotonde gaat en traag optrekt en remt .
En aanvullend daarop ,
Mensen die met 2 centimeter achter mijn rolstoel caddy parkeren waardoor ik geen rolstoel meer kan inladen bij een ziekenhuis .
LEER LEZEN !

Maar hoe heb jij je Caddy dan geparkeerd? Want tenzij het file parkeren zonder aangegeven vakken is, zetten mensen hun auto waarschijnlijk gewoon netjes binnen de lijntjes in een parkeervak.

Als jij dan achteruit hebt ingeparkeerd omdat het vak achter je leeg was, dan is het heel goed mogelijk dat iemand zn auto in dat vak gaat parkeren.... zou ik ook doen, ga geen lege plek overslaan.... ( vaak is een plekje vinden in de buurt van de ingang van het ziekenhuis toch al een crime)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:22

Mellow schreef:
Domino_2006 schreef:

Vooral op een tweebaansweg. Als je dan een afslag moet hebben moet je al kilometers van te voren met 90 achter ze gaan hangen, want ertussen kom je niet.

Of wanneer je de snelweg op komt en ze gewoon doorrijden, waardoor je niet kan invoegen.

Normaal ben ik niet zo van het hierop reageren want begrip krijg ik waarschijnlijk toch niet maar ik wil het toch proberen.

Op je eerste punt, dat vrachtwagentreintje, ik snap dat het best lastig is maar daar kun je op anticiperen, vaak mag je op een 2 baans weg als vrachtwagen niet inhalen dus ontstaan die treintjes. En ja dan zul je er even achter moeten blijven hangen om uit te voegen. Net als dat automobilisten graag zien dat wij vooral niet op die linkerbaan mogen komen.

En nee met een vrachtwagen ga je niet aan de kant voor een invoegende auto simpelweg omdat het niet zo snel en makkelijk gaat met een vrachtwagen. Dus jij als automobilist kan daarop anticiperen. Of achter invoegen of gas bij. Als ik zie dat er achter mij bijvoorbeeld ook weinig ruimte is zorg ik vaak wel dat ik wat ruimte creëer.

En ja ik weet dat er echt rotte appels zitten in het vak als vrachtwagenchauffeur maar er zijn er ook die hun werk en het rijden op zo'n groot ding wel serieus nemen.

Autorijden is anticiperen op het overige verkeer en rekening houden met elkaar.

Ik zeg altijd maar zo wat is nou die paar seconden/minuten.

Het gaat mij niet om de minuten, maar om het feit dat ik soms op de oprit stil moet gaan staan, omdat er 20 vrachtwagens mij er niet tussen laten. Als het er maar een paar zijn oké.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:34

mvdende schreef:
little_birdy schreef:
En aanvullend daarop ,
LEER LEZEN !

Maar hoe heb jij je Caddy dan geparkeerd? Want tenzij het file parkeren zonder aangegeven vakken is, zetten mensen hun auto waarschijnlijk gewoon netjes binnen de lijntjes in een parkeervak.

Als jij dan achteruit hebt ingeparkeerd omdat het vak achter je leeg was, dan is het heel goed mogelijk dat iemand zn auto in dat vak gaat parkeren.... zou ik ook doen, ga geen lege plek overslaan.... ( vaak is een plekje vinden in de buurt van de ingang van het ziekenhuis toch al een crime)

Op de kiss and ride plek bij het ziekenhuis waar er zelfs verkeersregelaars staan om te zorgen dat we kunnen laden en lossen en alsnog zetten mensen hem bumper aan bumper neer :')
Ben trouwens een taxi dus mag op iets meer plekjes staan als een ander.
Ik ga er uiteraard niet vanuit dat als ik in een gewoon vak sta dat mensen er rekening mee houden hoor :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:40

Citaat:
Meneer stelde het niet zo op prijs, haalde me in en ging voor me rijden waarna hij vol op de rem ging. Tja, als jij daar blij van wordt vent. Ík had geen haast :')

Haha dit had ik laatst een vriendin van mijn reed achter mijn ik had combinatie auto trailer en paard er ook nog in.
Dus zei gepaste afstand voegt er nog snel een gast in waardoor vriendin toch moest remmen omdat hij ook boos remde voor haar en hij haar dus tegen hield en langzaam ging rijden.

Maar ik zag dat gebeuren en ik had mijn vriendin aan de lijn. Tja prima ipv 80 ben ik 60 gaan rijden. Die man is daarna afgeslagen om vervolgens op een langs gelegen weg te rijden en wij geven ineens gas. Geweldig

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:56

Domino_2006 schreef:

Een vrachtwagen kan nu eenmaal trager versnellen en afremmen.
Over het treintje: meestal zet ik gewoon mijn knippertje aan en dan word ik er netjes tussen gelaten. Als je het een beetje sympathiek “vraagt” is men eerder geneigd om je er tussen te laten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:31

Britt_xxx schreef:
Domino_2006 schreef:

Een vrachtwagen kan nu eenmaal trager versnellen en afremmen.
Over het treintje: meestal zet ik gewoon mijn knippertje aan en dan word ik er netjes tussen gelaten. Als je het een beetje sympathiek “vraagt” is men eerder geneigd om je er tussen te laten.

Andersom ook, ff seinen naar de vrachtwagenchauffeur dat hij/zij ruimte heeft om in te voegen voor me.

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:34

Ik had vanochtend iemand achter me die net nodig vond om in m'n kofferbak te kruipen terwijl ik al te hard reed. Hoop dat die persoon dat snel heeft afgeleerd. Ik moest stoppen en remde ietsje te laat, waardoor wat harder. Zat ie bijna tegen me aan. Daarna bleef ie wel wat verder achter me vandaan

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:41

Ik reed met mijn 45km auto over een 80 km weg (zal ongetwijfeld ook een ergernis zijn van velen :+ ) en voor me reed een echte, gewone auto die dusdanig langzaam reed dat ik behoorlijk moest inhouden... hij reed net aan wel of geen 40km per uur.... Ik kon hem helaas pas na een km of 10 inhalen wegens tegenliggers... :+ (ik rijd met mn brommobiel tussen de 60 en 65 kmph...)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:49

Banjer, dat komt ook niet vaak voor dat je moet inhalen denk ik? _O-

Eerlijk is eerlijk, ik heb een heel stuk minder irritaties sinds ik buiten de spits reis. Dus in de ochtend om 5:45 vertrekken en in de middag om uiterlijk 15:15 weer naar huis. Meestal heb ik dan in de middag wat vastlopers, maar geen idiote files en daarmee dus ook een stuk minder idiote of opgefokte weggebruikers!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:55

haha nee, ik stond er ook wel van te kijken :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:58

Banjer schreef:
Ik reed met mijn 45km auto over een 80 km weg (zal ongetwijfeld ook een ergernis zijn van velen :+ ) en voor me reed een echte, gewone auto die dusdanig langzaam reed dat ik behoorlijk moest inhouden... hij reed net aan wel of geen 40km per uur.... Ik kon hem helaas pas na een km of 10 inhalen wegens tegenliggers... :+ (ik rijd met mn brommobiel tussen de 60 en 65 kmph...)

:')

Ghostattack schreef:
Banjer, dat komt ook niet vaak voor dat je moet inhalen denk ik? _O-

Eerlijk is eerlijk, ik heb een heel stuk minder irritaties sinds ik buiten de spits reis. Dus in de ochtend om 5:45 vertrekken en in de middag om uiterlijk 15:15 weer naar huis. Meestal heb ik dan in de middag wat vastlopers, maar geen idiote files en daarmee dus ook een stuk minder idiote of opgefokte weggebruikers!

Doet mijn man ook, maar als hij dan toch in de spits rijdt luistert hij naar luisterboeken. Zou voor sommige chauffeurs een goede tip zijn. Als je een goed boek hebt wil je wellicht liever niet te snel op je werk of thuis zijn. :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:46

Ik hou het bij goede muziek en extra vals meezingen! :)) Daardoor vind ik het geen ramp meer om in de file te staan. Beetje mensen kijken, je verbazen, meezingen, etc. Mijn Android Auto leest mijn appjes voor dus ik kan ook nog eens luisteren wat er allemaal geappt wordt :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:00

Ik vind al die afleiding dood eng . Ik vind het al lastig om mijn concentratie er bij te houden als iemand naast me zit . Zeker in de binnen stad .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:11

Absolem schreef:
Ik vind al die afleiding dood eng . Ik vind het al lastig om mijn concentratie er bij te houden als iemand naast me zit . Zeker in de binnen stad .

Vind podcasts wel fijn! Audiobooks nog nooit geprobeerd.
Heb ook wel eens een YouTube filmpje in de auto opgehad (geen zorgen, alleen luisterend). Maar als ik extra op moet letten bijv. in een drukke stad of als ik niet weet waar ik moet zijn zet ik die podcast oid wel even zacht of op pauze :j. Maar op de snelweg (moet geregeld van Amsterdam naar limburg) is het wel ideaal!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:15

Afbeelding
:')

Ik heb niet zo snel last van afleiding trouwens, maar als ik echt ergens nieuw ben dan doe ik vaak ook het geluid zachter of ik stop even met kletsen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:42

Banjer schreef:

Volgens mij mag je helemaal niet met een 45km auto op een 80 weg rijden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:47

mvdende schreef:
Banjer schreef:

Volgens mij mag je helemaal niet met een 45km auto op een 80 weg rijden?

Volgens mij is de minimumsnelheid de helft toch? Dus op een 80km weg moet je 40km rijden, op een autoweg minimaal 50, op een autosnelweg minimaal 60?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:52

Er zijn geen minimumsnelheden meer, ook niet op de snelweg. Je moet wel minimaal 60 kúnnen rijden, maar als jij 50 wilt rijden (ook zonder files) dan mag dat. Of het verstandig is, is een ander verhaal, en onder het mom 'de veiligheid in gevaar brengen' word je er alsnog wel van af geplukt vermoedelijk.

45 km auto's mogen op 80 km-wegen rijden (net als tractoren), maar niet op autowegen (blauw bord met een auto, meestal zijn dat 100 km-wegen).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:59

Als er trekkers toegestaan zijn mag een brommobiel er ook rijden, dus nee niet op alle 80 km wegen is dat verboden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:00

Ibbel schreef:
Er zijn geen minimumsnelheden meer, ook niet op de snelweg. Je moet wel minimaal 60 kúnnen rijden, maar als jij 50 wilt rijden (ook zonder files) dan mag dat. Of het verstandig is, is een ander verhaal, en onder het mom 'de veiligheid in gevaar brengen' word je er alsnog wel van af geplukt vermoedelijk.

45 km auto's mogen op 80 km-wegen rijden (net als tractoren), maar niet op autowegen (blauw bord met een auto, meestal zijn dat 100 km-wegen).

Officieel niet maar je kan wel een boete krijgen voor roekeloos gedrag als je zo langzaam rijdt op de snelweg toch?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wegverkeer

Edit: sorry eroverheen gelezen, je hebt gelijk :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-02-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt