Gini schreef:Het is in dit geval ook een beetje wat je zelf wilt. Als je bitloos wilt starten omdat je pony daar beter op loopt, dan heb je dat hoofdstel gewoon nodig, dus dan valt er weinig van je af te praten. Als er echter geen verschil is als je met bit rijdt en je wilt het geld echt niet aan een nieuw hoofdstel spenderen, dan kan je met het bithoofdstel starten.
Maar de meeste bitloze ruiters starten toch zo omdat ze een uitgesproken voorkeur hebben of zelfs principieel niet met bit willen rijden, dus dat is afhankelijk van waar jij staat. Rijd je bitloos omdat het kan of omdat je het wil.
En dat is dus precies waarom ik ervan af gepraat wilde worden. Voor mijn paard maakt het namelijk niet uit of ik met of zonder bit rij. Bitloos is dus omdat het kan, uit gemakszucht, niet omdat het moet of omdat ik dat per se wil. En inderdaad, Femke_tweety, waarom mijn sidepull niet toegestaan is maakt daarbij geen verschil. (overigens lees ik nergens welk bit/bitloos, alleen maar waarom niet met dit hoofdstel)