Roodvos schreef:Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.
Jenara schreef:Ik woon vrijstaand, in een (forensen)dorp. Het dorp bestaat onder deze naam al sinds de vroege Middeleeuwen. Een dorp zonder voorzieningen, want te weinig inwoners, m.u.v. een basisschool. Er is een bushalte op 1,2 km afstand, prima te fietsen of te lopen. Helaas doet het OV er 1,5 uur over om de 14 km naar mijn werk te overbruggen. Dat wil zeggen “in de spits”. Wil ik een keer een halve dag werken dan doet het OV er met een beetje pech meer dan 2 uur over.
Dus wat stel jij nu eigenlijk voor? De kleine 1000 inwoners van mijn dorp allemaal verplicht laten verhuizen naar één van de omliggende grotere dorpen waar wel winkels zijn, de historie overbrengen naar het provinciaal museum en dan de shovel er maar over? Terwijl er al groot woningtekort is?
Heb je wel enig idee wat je zegt?
Klopt. Maar wat mij betreft gaat dat meer over NL bereikbaar houden dan over vervuiling. Want het wegverkeer is maar een heel klein deel van de vervuiling.
En inderdaad, je hebt het niet te kiezen. zelfs binnen een stand zoals Den Haag (waar ik zelf woon) is het OV nog lang niet overal goed geregeld. In het centrum kun je heel goed zonder auto. En ik kan van mijn huis ook heel goed met de tram naar het centrum. Maar van mijn huis naar andere delen van de stad betekent toch vaker overstappen en meer reistijd. Van de ene kant van Den Haag naar de andere kant duurt net zo lang als bv naar Rotterdam reizen.