Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


Babootje

Berichten: 28614
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:15

Roodvos schreef:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Jenara schreef:
Ik woon vrijstaand, in een (forensen)dorp. Het dorp bestaat onder deze naam al sinds de vroege Middeleeuwen. Een dorp zonder voorzieningen, want te weinig inwoners, m.u.v. een basisschool. Er is een bushalte op 1,2 km afstand, prima te fietsen of te lopen. Helaas doet het OV er 1,5 uur over om de 14 km naar mijn werk te overbruggen. Dat wil zeggen “in de spits”. Wil ik een keer een halve dag werken dan doet het OV er met een beetje pech meer dan 2 uur over.

Dus wat stel jij nu eigenlijk voor? De kleine 1000 inwoners van mijn dorp allemaal verplicht laten verhuizen naar één van de omliggende grotere dorpen waar wel winkels zijn, de historie overbrengen naar het provinciaal museum en dan de shovel er maar over? Terwijl er al groot woningtekort is?
Heb je wel enig idee wat je zegt?


Klopt. Maar wat mij betreft gaat dat meer over NL bereikbaar houden dan over vervuiling. Want het wegverkeer is maar een heel klein deel van de vervuiling.
En inderdaad, je hebt het niet te kiezen. zelfs binnen een stand zoals Den Haag (waar ik zelf woon) is het OV nog lang niet overal goed geregeld. In het centrum kun je heel goed zonder auto. En ik kan van mijn huis ook heel goed met de tram naar het centrum. Maar van mijn huis naar andere delen van de stad betekent toch vaker overstappen en meer reistijd. Van de ene kant van Den Haag naar de andere kant duurt net zo lang als bv naar Rotterdam reizen.

Babootje

Berichten: 28614
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:17

LindyH schreef:
Edit: En juist omdat die manier van leven moeilijk te veranderen is lijkt mij die 100 km/h de meest voor de hand liggende maatregel die het minst ingrijpend is voor mensen.


En waarom denk je dat?

Babootje

Berichten: 28614
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:57

https://www.trouw.nl/wetenschap/langzam ... ~bf8a5d73/

Het effect van 130 naar 100 is 0,13% van de 6,1% wegverkeer. Op de totale stikstof depositie is dat nihil.
En daarvoor gaan we dus een miljoen of meer euro uitgeven (kosten nog niet eens inzichtelijk gebracht) om duizenden borden en hectometerpaaltjes te vervangen. Te bizar voor woorden.
Ik ken nog wel een paar posten die dat geld goed kunnen gebruiken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:07

Het gaat toch niet enkel om stikstof? Auto's verbruiken een pak minder bij 100 dan bij 130. Wat er in gaat moet er ook uitkomen. Dus komt er bij 100 ook een pak minder CO2 uit dan bij 130.
Aan de kost voor de borden hadden ze natuurlijk ook kunnen denken toen het van 120 naar 130 ging.

Babootje

Berichten: 28614
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:30

Sclimpre schreef:
Het gaat toch niet enkel om stikstof? Auto's verbruiken een pak minder bij 100 dan bij 130. Wat er in gaat moet er ook uitkomen. Dus komt er bij 100 ook een pak minder CO2 uit dan bij 130.
Aan de kost voor de borden hadden ze natuurlijk ook kunnen denken toen het van 120 naar 130 ging.


Het gaat inderdaad niet alleen om stikstof. Maar stikstof en ammoniak vormen wel verreweg het grootste probleem voor het milieu.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:31

Er is toch ook een klimaatprobleem, gelinkt aan CO2 ?
Is toch nogal uitgebreid in het nieuws geweest.

Roodvos

Berichten: 7487
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:02

Babootje schreef:
Roodvos schreef:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Jenara schreef:
Ik woon vrijstaand, in een (forensen)dorp. Het dorp bestaat onder deze naam al sinds de vroege Middeleeuwen. Een dorp zonder voorzieningen, want te weinig inwoners, m.u.v. een basisschool. Er is een bushalte op 1,2 km afstand, prima te fietsen of te lopen. Helaas doet het OV er 1,5 uur over om de 14 km naar mijn werk te overbruggen. Dat wil zeggen “in de spits”. Wil ik een keer een halve dag werken dan doet het OV er met een beetje pech meer dan 2 uur over.

Dus wat stel jij nu eigenlijk voor? De kleine 1000 inwoners van mijn dorp allemaal verplicht laten verhuizen naar één van de omliggende grotere dorpen waar wel winkels zijn, de historie overbrengen naar het provinciaal museum en dan de shovel er maar over? Terwijl er al groot woningtekort is?
Heb je wel enig idee wat je zegt?


Klopt. Maar wat mij betreft gaat dat meer over NL bereikbaar houden dan over vervuiling. Want het wegverkeer is maar een heel klein deel van de vervuiling.
En inderdaad, je hebt het niet te kiezen. zelfs binnen een stand zoals Den Haag (waar ik zelf woon) is het OV nog lang niet overal goed geregeld. In het centrum kun je heel goed zonder auto. En ik kan van mijn huis ook heel goed met de tram naar het centrum. Maar van mijn huis naar andere delen van de stad betekent toch vaker overstappen en meer reistijd. Van de ene kant van Den Haag naar de andere kant duurt net zo lang als bv naar Rotterdam reizen.

Quote verkl##t
Kan je het bericht nog aanpassen? Ik sta namelijk, zoals wel duidelijk is, absoluut niet achter de tekst van Jenara.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:12

Babootje schreef:
Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


En wie zorgt er voor de ouderen dan straks?

Maar allemaal Maar door fokken om verzorgers voor de oudjes te kweken en de vergrijzing te betalen is ook absoluut niet realistisch
Dan blijft de bevolkng maar groter worden
Ook geen goed idee

Queelens

Berichten: 8097
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:16

Jildau schreef:
Volgens mij zijn er nog 2 andere landen in Europa waar de maximumsnelheid 100 is en rijden alle andere landen sneller dan dat. Laten we het dan op Europees niveau aanpakken en niet alleen dit piepkleine landje. Het voelt heel zinloos vind ik dat alleen Nederland, op meerdere vlakken, zulke regels krijgt. Onze boeren moeten stoppen en Duitsland bouwt er wat megastallen bij. Wij gaan 100 rijden en in Bulgarije, Oostenrijk, Polen mogen ze 140. In Italië op sommige wegen zelfs 150.


Hier ben ik het wel mee eens ja. Vind de impact van de max. snelheid verlagen ook nihil, vooral in zo’n klein land. In mijn geval minder de moeite waard. Ik rijd regelmatig grote afstanden en voor mij is een extra kwartier toch wel waardevol :+

Ik hoor ook dat hier genoemd word dat het ‘hypocriet’ is om niet alles aan/voor het milieu te doen. Dat lijkt mij pittig hoor. Dan mogen we allemaal primitief op een postzegeltje gaan leven en alleen plantaardig eten (maar is dat uiteindelijk wel goed voor het milieu?!)
Ik denk dat het héél goed is als mensen kleine beetjes doen. Ik eet zelf vega of anders biologisch (vlees) en houd er uberhaupt rekening mee wat ik koop en consumeer, ik ga bewust om met energie. Ik kies er wel voor om 130 te rijden (hoewel ik wel heel erg voor ben om elektrisch rijden nog meer te stimuleren ipv de snelheid maar omlaag te gooien) of te vliegen zo nu en dan. Als we overal rekening mee moeten houden wordt het imo niet leefbaar. Het mag wel een beetje leuk blijven :)

_Snow_White

Berichten: 3341
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:39

Hier in Canada is de maximale snelheid overal 100km/h.

Ik woon in de buurt van Toronto (dus bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met NL) en het werkt niet echt; of er is zo veel verkeer dat je de max snelheid uberhaupt niet halt, of iedereen rijdt toch 120...
De enige die er echt nut bij heeft is de politie, want er kunnen nu meer boetes geschreven worden.
Daardoor zijn ze hier naar lang onderzoek nu over aan het denken om de snelheid op te schroeven naar 110 of 120 om het verkeer vloeiender te krijgen. Het grootste probleem is namelijk bestuurders die standaard 10km onder de max rijden en zo het verkeer opstoppen.

Qua milieu heeft het denk veel minder impact dan jullie denken, filerijden is bijvoorbeeld veel erger.
Vooral nu dat de auto's veel groener zijn is het echt ongeveer nihil.
Wil je een goede impact maken, kies er dan voor om niet te vliegen/niet op cruise te gaan of bijvoorbeeld geen beton te gebruiken.

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:55

Ik ben zo iemand die achter het werk aan trekt en daarom ook minstens 15 keer verhuist ben :+

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:59

Babootje schreef:
https://www.trouw.nl/wetenschap/langzam ... ~bf8a5d73/

Het effect van 130 naar 100 is 0,13% van de 6,1% wegverkeer. Op de totale stikstof depositie is dat nihil.
En daarvoor gaan we dus een miljoen of meer euro uitgeven (kosten nog niet eens inzichtelijk gebracht) om duizenden borden en hectometerpaaltjes te vervangen. Te bizar voor woorden.
Ik ken nog wel een paar posten die dat geld goed kunnen gebruiken.

Een miljoen is niks. En ben er bovendien van overtuigd dat we meer dan dat uitsparen doordat er minder ongevallen gebeuren of de gevolgen minder groot zijn, door de geringere snelheid.
Daarnaast sparen we allemaal brandstof uit. ;)

Jenara

Berichten: 1724
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Ergens in de buurt van Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:06

Roodvos schreef:
Jenara schreef:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Ik woon vrijstaand, in een (forensen)dorp. Het dorp bestaat onder deze naam al sinds de vroege Middeleeuwen. Een dorp zonder voorzieningen, want te weinig inwoners, m.u.v. een basisschool. Er is een bushalte op 1,2 km afstand, prima te fietsen of te lopen. Helaas doet het OV er 1,5 uur over om de 14 km naar mijn werk te overbruggen. Dat wil zeggen “in de spits”. Wil ik een keer een halve dag werken dan doet het OV er met een beetje pech meer dan 2 uur over.

Dus wat stel jij nu eigenlijk voor? De kleine 1000 inwoners van mijn dorp allemaal verplicht laten verhuizen naar één van de omliggende grotere dorpen waar wel winkels zijn, de historie overbrengen naar het provinciaal museum en dan de shovel er maar over? Terwijl er al groot woningtekort is?
Heb je wel enig idee wat je zegt?


Helaas weet ik heel goed wat ik zeg, er zijn meerder studies over ecologie en stedenbouw die stellen dat onze urban sprawl de oorzaak is van héél veel milieuproblemen en de hoofdoorzaak van ons fileprobleem. Lees eens het werk van Eric Rombaut.
De reden dat OV in dorpen zoals het jouwe geen optie is, is omdat het onbetaalbaar is om elke uithoek van elke alleenstaande woning te bereiken, dus er lopen 100'en buslijnen die amper bediend worden en daarom zetten ze er ook maar zo weinig bussen op in. Iedereen in zo'n dorp heeft een wagen, omdat de meeste zaken niet vlot genoeg bereikbaar zijn te voet of met de fiets, dus het aantal mensen dat werkelijk het OV neemt, is te laag om regelmatigere lijnen in te leggen.
Volgens studies zou een OV-halte nooit verder mogen zijn dan 500m van je deur, maar dat is alleen te realiseren door denser te wonen.

Let op, ik spreek hier niet over appartementsblokken en hoge torens waarin iedereen op elkaar gepropt zit, ook daar bestaan weer studies over wat de ideale densiteit zou zijn, zowel gekeken naar voorzieningen als naar sociaal welzijn (te weinig = te duur/asociaal, te veel = sociale onrust).
2-3 bouwlagen zou het ideale zijn, maar ook gewoon de rijwoning is een 'duurzame woonvorm".
Je hebt minder verliesoppervlakken, er moet minder lengte aan leidingen gelegd worden, OV kan centraler georganiseerd worden, minder mensen hebben dagdagelijks een auto nodig, …

Zoek dorpen zoals Curemborg en Houten eens op, 2 mooie Nederlandse voorbeelden van duurzamer en denser wonen, volledig gebaseerd op de principes uit de studies die ik aanhaalde. Voordat je je een beeld gaat vormen van een volgepropte stad met veel vervuiling.

Wat iemand zei over voedselproductie, is ook eenvoudiger, aangezien je buiten de stad/dorp je voedsel produceert en met rechtlijnige assen het naar de stad kan brengen. De supermarkt in de buitenwijken zit nl. ook niet naast de boer, dus daar moet het ook naartoe gebracht worden.
Of door microboerderijen in dorpen en steden, terug lokaler produceren.
Een stad of dorp hoeft echt geen gebetonneerde boel te zijn.
Door te centraliseren en te densifiëren, kan je alles eigenlijk efficiënter organiseren, waardoor je de hoeveelheid nodige bewegingen drastisch kan verminderen.

En ja, je hebt veel airco's en droogkasten in de stad, maar die heb je op de buiten ook.
Als je denser woont, heb je ook meer mogelijkheden tot collectieve zaken (wassen, grasmachine, …)

Babootje

Berichten: 28614
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:07

Prima dat men er inmiddels over nadenkt hoe OV en met name nieuwbouw beter aansluiten.
Maar Roodvos heeft gelijk als ze zegt dat mensen niet verplicht kunnen worden te verhuizen en bestaande woningen om die reden afbreken zou onbetaalbaar zijn.
Verder is een ideale dichtheid leuk op papier, maar in de stad werkt dat toch op een andere manier. ja er wordt gekeken naar de OV infra en daar verdicht waar deze al ligt of met weinig investering kan worden geoptimaliseerd. Betekent dus wel meer hoge appartementsgebouwen.
Microboerderijen in steden? Dream on... Hier wordt ieder grasveldje dat er nog is bebouwd want er is een gigantisch tekort aan woningen. De realiteit is toch echt een stuk weerbarstiger.

Aangezien de grootste vervuiling afkomstig is van onze intensieve veeteelt denk ik dat het veel belangrijker is daar de focus op te leggen. Volgens mij wil iedereen wel wat meer betalen voor een stukje vlees c.q. een stukje vlees minder eten als we zeker weten dat dat stukje vlees op een goede, diervriendelijke en milieuverantwoorde manier wordt geproduceerd. Weg met die varkensflats kan toch niemand meer tegen zijn. Geen gesleep meer met voedsel. Eerst de eigen markt bedienen en het overschot exporteren in plaats van andersom. Dat heeft een veel groter effect dan die snelheid op de autoweg.

Jenara

Berichten: 1724
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Ergens in de buurt van Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:29

Babootje schreef:
Prima dat men er inmiddels over nadenkt hoe OV en met name nieuwbouw beter aansluiten.
Maar Roodvos heeft gelijk als ze zegt dat mensen niet verplicht kunnen worden te verhuizen en bestaande woningen om die reden afbreken zou onbetaalbaar zijn.
Verder is een ideale dichtheid leuk op papier, maar in de stad werkt dat toch op een andere manier. ja er wordt gekeken naar de OV infra en daar verdicht waar deze al ligt of met weinig investering kan worden geoptimaliseerd. Betekent dus wel meer hoge appartementsgebouwen.
Microboerderijen in steden? Dream on... Hier wordt ieder grasveldje dat er nog is bebouwd want er is een gigantisch tekort aan woningen. De realiteit is toch echt een stuk weerbarstiger.

Aangezien de grootste vervuiling afkomstig is van onze intensieve veeteelt denk ik dat het veel belangrijker is daar de focus op te leggen. Volgens mij wil iedereen wel wat meer betalen voor een stukje vlees c.q. een stukje vlees minder eten als we zeker weten dat dat stukje vlees op een goede, diervriendelijke en milieuverantwoorde manier wordt geproduceerd. Weg met die varkensflats kan toch niemand meer tegen zijn. Geen gesleep meer met voedsel. Eerst de eigen markt bedienen en het overschot exporteren in plaats van andersom. Dat heeft een veel groter effect dan die snelheid op de autoweg.


Ik ben het absoluut met je eens dat het niet makkelijk is en dat het niet op korte termijn te realiseren is.
Maar over een termijn van een generatie proberen een nieuwe stedenbouw te realiseren, lijkt mij zeker een goede ambitie. Ik ben ook zeker niet pro mensen nu onmiddelijk laten verhuizen en alles wat "slecht staat" af te breken, maar op lange termijn een nieuw plan uittekenen en allerlei maatregelen nemen om dat op bv. 50j te realiseren, zou prima kunnen (voorkooprechten, ...)
Microboerderijen in steden kan prima, in Gent hier zijn een paar leuke voorbeelden van collectieve moestuinen ed., het ligt er maar aan hoe je de nieuwbouwzones organiseert. Daarnaast zijn daktuinen ook een enorme opkomst aan het maken en die kunnen voor enorme meerwaardes zorgen.
Daarnaast zijn dorpen ook een perfect valabele optie naast steden, het zijn alleen de verkavelingen en lintbebouwingen die echt problematisch zijn.

Wat je zegt over onze vleesproductie ben ik ook volledig mee akkoord. Ik lust het enorm graag, maar ben er ook veel bewuster mee beginnen omgaan, veel minder, nadenken waar ik het koop, ... Terug naar extensievere veeteelt en inderdaad stoppen met de massa-export ben ik grote voorstander van!

Dat gezegd zijnde, het punt blijft inderdaad dat de snelheid op de snelweg 30km/u verlagen een zeer beperkte symptoombestrijding is van problemen die veel dieper geworteld zitten. Aan die problemen hoort de overheid iets te doen, ipv. te proberen hun eigen en ons geweten te sussen met dit soort dwaze maatregelen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:47

Babootje schreef:
LindyH schreef:
Edit: En juist omdat die manier van leven moeilijk te veranderen is lijkt mij die 100 km/h de meest voor de hand liggende maatregel die het minst ingrijpend is voor mensen.


En waarom denk je dat?

Omdat dat veel makkelijker te bewerkstelligen is dan iedereen op fietsafstand van zijn werk te laten wonen. Dát zou pas opschudding geven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:17

Jenara schreef:
En ja, je hebt veel airco's en droogkasten in de stad, maar die heb je op de buiten ook.

https://www.milieurapport.be/milieuthem ... -in-steden
Citaat:
Wat iemand zei over voedselproductie, is ook eenvoudiger, aangezien je buiten de stad/dorp je voedsel produceert en met rechtlijnige assen het naar de stad kan brengen. De supermarkt in de buitenwijken zit nl. ook niet naast de boer, dus daar moet het ook naartoe gebracht worden.
Of door microboerderijen in dorpen en steden, terug lokaler produceren.

Indedaad voedsel wordt buiten de stad geproduceerd en als je daar woont kan je een deel van je voeding lokaal kopen zodat het niet de hele weg via de veiling, groothandel, detailhandel moet afleggen, met alle transport van dien. Om nog maar van de verpakking te zwijgen. De supermarkt ligt op het platteland misschien niet naast de boer, maar je woont misschien wel in de buurt van een boer.

Als je zo drastisch wil ingrijpen op de manier van leven van de mensen moet je vooraf heel goed kijken naar alle neveneffecten. Kijk naar een stad als Parijs: op vrijdagavond komt eer een grote volksverhuizing op gang wanneer een heleboel mensen naar hun maison de campagne vertrekken. Op zondagavond iedereen in de file terug naar de stad. In de winter moet het maison de campagne toch ook basisverwarming hebben om vorstvrij te blijven. Ecologisch? Is er onderzocht hoe (verplicht) in een stedelijker omgeving wonen het vakantiegedrag van mensen beinvloed? Als mensen bv meer geneigd gaan zijn om vliegvakanties te doen omdat ze geen auto meer hebben, waar is dan de ecologische winst? Ik heb de indruk dat daar niet zo goed over nagedacht is en dat er sterk in 1 richting gedacht wordt en dat de nadelen ander de mat geveegd worden. Het is nooit slecht om een proefproject te doen en dan concreet te meten wat de + en de - is.

Maar ik vind dat we vooral moeten stoppen met elke concrete maatregel te counteren met dat we 'iets anders' moeten doen, ofdat 'iemand anders' het zou moeten doen. Want dat is synomiem voor 'we willen niks doen'. 100kmu gaat de zaak niet redden, maar het is een heel concrete maatregel die een kleine stap in de goede richting is en eigenlijk als enige nadeel heeft dat we wat afgeremd worden in onze manier van drukdrukdruk te doen. Mocht het niet werken is het ook gemakkelijk terug te draaien. Eigenlijk hebben we er niets mee te verliezen.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:41

Citaat:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.


Vanwege het milieu hebben wij gewoon de auto de deur uit gedaan. En geen haar op mijn hoofd heeft ooit gedacht aan de optie om verder dan een kwartier fietsen van een stevig station te gaan wonen.

Accoord, ivm werk kon dat ook, niet iedereen heeft helaas die gelegenheid.
Dus graag veel nieuwe sporen er bij.

Wel ben ik in Rotterdam geboren omdat mijn vader op fietsafstand van zijn werk wilde wonen.
Er was ook toen woningnood, mijn ouders hadden daarvoor getrouwd en wel op anderhalve kamer gewoond, maar ivm een baan kon er veel in Rotterdam.
(En nog steeds, gelukkig.)

Maar spaar mij het kinderachtige argument "dat hullie eerst maar eens maatregel X moeten uitvoeren en tot die tijd 'maakt het echt niet uit dat ik dertig kilometer harder scheur'".


Mind, ik ben een snelheidsgenieter.
Lang leve de trein die lekker 160 mag en op sommige trajecten boven de 200.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:58

Ik ben tegen de verlaging. In de spits en een groot deel van de dag kom je toch al nauwelijks boven de 100. Laat dan aub gewoon op rustige tijden gewoon 130 gereden kunnen worden.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:28

elnienjo schreef:
Ik ben tegen de verlaging. In de spits en een groot deel van de dag kom je toch al nauwelijks boven de 100. Laat dan aub gewoon op rustige tijden gewoon 130 gereden kunnen worden.

...zo is het toch ook?

Scheuren mag na (wat is het precies) zeven uur 'savonds.

Lagere snelheden voorkomen trouwens fileleed.