Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:22

germie schreef:
Shaggy09 schreef:
Je mag best zeggen dat er geen klimaatverandering is, betekend niet dat andere mensen daarin mee gaan. Als je zoiets tegen mij zou zeggen zou ik je ook dom of onwetend noemen.

Dus is het een taboe. Je mag het niet uitspreken. Over taboes hoor je niet te praten. Dat is immers een taboe

Het mag wél uitgesproken worden!
Maar als jij vind dat er geen klimaatverandering gaande is, en ik vind van wel, dan zijn dat twee verschillende meningen. Maar niet één van die meningen is een taboe

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:23

Dat is niet doordramnen, maar je mag kennelijk de afwijkende mening dom noemen en beledigen, maar dan heeft de afwijkende mening het laatste woord. Dus gewoon niet meer dom noemen of beledigen, of negeren. Problem solved.

Het gaat er om dat de afwijkende mening niet geaccepteerd wordt. Dat is een taboe. En nee, je bent dan niet direct dom.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-12-19 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:23

germie schreef:
Shaggy09 schreef:
Je mag best zeggen dat er geen klimaatverandering is, betekend niet dat andere mensen daarin mee gaan. Als je zoiets tegen mij zou zeggen zou ik je ook dom of onwetend noemen.

Dus is het een taboe. Je mag het niet uitspreken. Over taboes hoor je niet te praten. Dat is immers een taboe

Nee natuurlijk niet. Als jij zegt 'alle moslims moeten dood' dan is dat toch niet gewoon een taboe? Dan gaan mensen je het zwijgen opleggen omdat je zwaar respectloze kreten uit.
Daarom is er zoveel antipathie naar meneer Wilders. Omdat hij loze kreten uit, die naast enorm racistisch ook nog eens enorm kort door de bocht zijn. Je mag er best over praten, maar het is toch logisch dat je dan de wind van voren krijgt?

germie

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:25

Dat negeren werkt beter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:27

Hm... goed lezen blijken maar weinigen te beheersen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:28

Cer schreef:
Hm... goed lezen blijken maar weinigen te beheersen :j

Klopt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:30

Je onderschrift zegt het eigenlijk al Germie. Met jou valt geen discussie te voeren.
Er is namelijk maar 1 waarheid en dat is die van jou. Jij hebt altijd gelijk.
Dat is niet de uitgangspositie van een fijne discussie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:36

Mijn onderschrift bestaat uit quotes die ik overal en nergens gevonden heb.There is no redundancy for stupidity sta ik geheel achter. De rest vond ik grappig. Ik wissel af en toe van onderschrift. Leuk dat het gelezen wordt. :D
Niets is geheel waar en zelfs dat mogelijk niet zal ik toevoegen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:37

germie schreef:
Dat is niet doordramnen, maar je mag kennelijk de afwijkende mening dom noemen en beledigen, maar dan heeft de afwijkende mening het laatste woord. Dus gewoon niet meer dom noemen of beledigen, of negeren. Problem solved.

Het gaat er om dat de afwijkende mening niet geaccepteerd wordt. Dat is een taboe. En nee, je bent dan niet direct dom.

Dus eigenlijk is het taboe bij jou dat een ander jouw mening of jou niet dom mag vinden? Voor mij is dat bvb geen taboe. Veel mensen vinden bepaalde meningen van mij dom en daar kan ik over praten en ik vind het ook niet erg.
Als mensen mij dom vinden of noemen is dat voor mij ook geen taboe.

Iets niet accepteren maakt het geen taboe vind ik. Dat is het pas als het onbespreekbaar is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:39

Dom is iemand met een laag iq.

Onbespreekbaar zijn ook genoeg dingen die geen taboe zijn. Als jij als jonger dan 75 vindt dat je een voltooid leven hebt, dan mag je toch geen hulp verwachten. Dat is eigenlijk best raar. Dus dat is dan ook weer een taboe als je het zo bekijkt.

In sommige gemeenschappen is niet naar de kerk gaan of uit de kerk stappen (nog erger) een taboe.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:45

germie schreef:

Gewaagde uitspraak.
Niet iedereen met een laag iq is dom. Er zijn genoeg mensen met domme acties of uitspraken met een hoog iq.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:48

Daar is idd discussie over. Intelligentie wordt gedefinieerd als een score op een is test. Of die domheid is slimheid meet is maar de vraag.

Ikzelf vind het alleszins een indicatie maar je kunt op sommige vlakken erg intelligent zijn en op andere weer niet.

Domme meningen is nog iets anders e germie. Als iemand mijn mening dom vindt wil dat niet zeggen dat ze mij ook dom vinden en omgekeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:54

Ik denk juist wel weer dat op jongere leeftijd leeftijdsbeeidiging wensen een taboe is, net zoals uit de kerk stappen ...
waarom meen je dat dit geen taboes zijn, Germie?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:57

germie schreef:
Onbespreekbaar zijn ook genoeg dingen die geen taboe zijn. Als jij als jonger dan 75 vindt dat je een voltooid leven hebt, dan mag je toch geen hulp verwachten. Dat is eigenlijk best raar. Dus dat is dan ook weer een taboe als je het zo bekijkt.

In sommige gemeenschappen is niet naar de kerk gaan of uit de kerk stappen (nog erger) een taboe.

Ik denk dat je hier inderdaad wel 2 taboes aanhaalt. Zeker als je van die eerste maakt: Jonger dan 40 (daarna ook, maar daarvoor helemaal).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:57

Is taboe niet alles buiten het maatschappelijk geaccepteerde?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:59

LadyMadonna schreef:
Is taboe niet alles buiten het maatschappelijk geaccepteerde?

Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd.
Ik heb er nog niet echt een duidelijk antwoord op voor mezelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:59

Als je de defenities erop naleest, is het wel iets wat lastig te pinpointen is...
en dat merk je ook aan dit topic denk :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:37

Fem schreef:
germie schreef:

Gewaagde uitspraak.
Niet iedereen met een laag iq is dom. Er zijn genoeg mensen met domme acties of uitspraken met een hoog iq.

Ook dat klopt. Maar gemiddeld genomen is een laag iq toch echt wel iemand die niet intelligent te noemen is. En niet intelligent is synoniem voor dom dan, of minder begaafd als je het voglens sommigen netjes wilt houden. Al heb je natuurlijk gradaties. Dom gedrag staat weer los van intelligentie, maar dan moet wel het woordje 'gedrag' er achter staan, anders verwijs je naar laag iq. Het is misschien ook wel hetzelfde geneuzel als 'zwarte' piet, 'negerzoen' en dat soort dingen.

Voor mij is een taboe inderdaad iets wat buiten het maatschappelijk geaccepteerde valt, alles waar je eigenlijk geen mening over mag hebben, of als je dat wel hebt en je zou dat uit mogen spreken je commentaar krijgt. Maar het is tevens zo dat binnen bepaalde groepen iets een taboe is en binnen anderen niet. Op zondag sporten is voor mij geen taboe, maar in sommige gelovige gemeenschappen wel degelijk.

en juist het uit de kerk stappen is wel degelijk een taboe. Toen ik dat deed (ik schaam me er niet voor) gingen mijn ouders niet naar de kerk toen dat afgekondigd zou worden: 'Vertrokken met belijdenis attestatie uit onze gemeente' (zonder een nieuwe gemeente te noemen).
Ook levensbeëindigingwensen op jongere leeftijd is iets wat niet mag en waar niet over gesproken wordt. Maar ook vertellen dat je een abortus hebt laten doen kan niet overal. Voor mij zijn dit geen taboes. Maar voor sommigen wel.
Ik denk dat het best zwaar is als je er niet over kunt praten en de abortus als levensgeheim altijd bij je moet dragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:29

Cer schreef:
Als je de defenities erop naleest, is het wel iets wat lastig te pinpointen is...
en dat merk je ook aan dit topic denk :j

Heel weinig dingen zijn echt waterdicht te definiëren. Probeer maar eens een allesomvattende definitie voor 'stoel' te bedenken, waar dan ook niets anders onder kan vallen dan wat wij als stoel beschouwen.
Onmogelijk. En dan gaat dat nog over een tastbaar en zichtbaar object. Hier hebben we het dan zelfs over abstracte concepten zoals taboe. Dan zou ik me echt niet te veel bezighouden met het te willen definiëren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:15

Dat je niet mag zeggen dat je niks maar dan ook helemaal niks met het koningshuis hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:20

purny schreef:
Dat je niet mag zeggen dat je niks maar dan ook helemaal niks met het koningshuis hebt.

Huh dat is toch heel bespreekbaar? Wordt ook in de politiek over gesproken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:26

Als ik zeg dat ik niks met het koningshuis heb word ik zo ongeveer gelyncht :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:54

Ik lees vanaf het begin mee en vind het een geweldig thema, maar inderdaad erg lastig te definieren.
Bijna alles wat hier langs komt zijn vooral afhankelijk van de kringen waarin je je in bevindt en niet perse een algemeen taboe.

Ik heb het idee dat echte taboes vaak samenhangen met illegaal of borderline illegaal gedrag zoals necrofilie, toegeven dat je sex met je huisdier hebt, met zelfmoord plannen rondlopen, toegeven dat je vaak aggressief gedrag vertoond (kinderen slaan bijv).
Wat denk ik ook een maatschappelijk onbesproken probleem is, is toegeven dat je drugs nodig hebt om je werk te kunnen doen, of dat je met drank op naar je werk komt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:03

Spijt hebben van je kind(eren) is volgens mij wel het grootste taboe anno nu.
Mensen durven dat alleen maar toe te geven aan bewust kindvrijen of anoniem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:07

Of het bespreken zelf ervan taboe is weet ik niet (we hebben het er pas aan de koffie tafel nog over gehad namelijk), maar als je kinderen dat direct ervaren kan dat uiteraard ook erg schadelijk zijn dus het lijkt me verstandig dat je dat met gepaste anonimiteit doet.

Ik denk bij taboes meer aan thema‘s waarbij het ook je baan kan kosten door maatschappelijk onbegrip en schaamte om iets met die persoon te maken te hebben.