Kleding retour webshop, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kleding retour webshop, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:11

Ja we hadden het hier natuurlijk over de retouren, ik dacht aan een gewone order :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:18

Wat Ibbel uitlegt is voor een gewone order.
Ibbel schreef:
Jij levert iets voor 100 euro ex BTW, dus je stuurt een rekening aan je klant voor 121 euro. Afterpay en consorten rekenen een percentage over 121 euro. Stelt dat is 2,5%, dan betaalt je 3 euro aan afterpay. Jij moet die 21 euro BTW aan ome staat afgeven, dus je betaalt in feite 3 euro aan afterpay over 100 euro, en dat is 3% ipv 2,5%.

Als er iets retour gestuurd wordt komt dit er bovenop :
Citaat:
Wanneer de klant retour stuurt, moeten de kosten voor afterpay nog wel betaald worden natuurlijk.

Dus de kosten zijn gemaakt, maar de winst waar deze kosten normaal van betaald zouden worden is er niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:27

Bij achteraf betalen niet, lijkt me, want dan is die factuur niet verstuurd, toch? En bij een retour komt die factuur er ook niet.
Dus bij vooraf betalen (wat Wehkamp nu dus wil van TS) krijgt Wehkamp in feite méér kosten om z'n oren, want er gaan eerst facturen uit waar kosten voor betaald worden, daarna komen de spullen terug, moet er geld terug betaald worden terwijl de kosten voor de betalingsafhandeling wel gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:29

Er komt altijd een factuur Ibbel en daarna een creditnota, misschien niet bij de klant, maar wel in de systemen van de ondernemer :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:29

Ibbel schreef:
Bij achteraf betalen niet, lijkt me, want dan is die factuur niet verstuurd, toch? En bij een retour komt die factuur er ook niet.
Dus bij vooraf betalen (wat Wehkamp nu dus wil van TS) krijgt Wehkamp in feite méér kosten om z'n oren, want er gaan eerst facturen uit waar kosten voor betaald worden, daarna komen de spullen terug, moet er geld terug betaald worden terwijl de kosten voor de betalingsafhandeling wel gemaakt zijn.

Wanneer mensen vooraf moeten betalen, denken ze wel beter na wát ze bestellen en hoeveel. Want je moet t meteen betalen, de kans dat er met vooraf betalen net zo veel retour komt als met achteraf betalen, is daarmee kleiner en dus is de winst groter omdat er meer producten gehouden worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:31

Relaxed schreef:
Er komt altijd een factuur Ibbel en daarna een creditnota, misschien niet bij de klant, maar wel in de systemen van de ondernemer :j

Dat is wel cashen voor de "tussenhandel" dan. Kosten in rekening brengen voor facturen die nooit verstuurd worden en betalingen die nooit opgevolgd hoeven te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:36

_San87_ schreef:
Ibbel schreef:

Wanneer mensen vooraf moeten betalen, denken ze wel beter na wát ze bestellen en hoeveel. Want je moet t meteen betalen, de kans dat er met vooraf betalen net zo veel retour komt als met achteraf betalen, is daarmee kleiner en dus is de winst groter omdat er meer producten gehouden worden.

Ik denk ook dat het een drempel is zodat mensen veel gerichter bestellen, dikke twijfel over iets dan niet in de winkelmand. Het is zo gemakkelijk om er heel veel in te kieperen onder het mom ; wel leuk terwijl je er in een winkel nmeteen aan voorbij loopt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:37

Ibbel schreef:

Hmm, je kan gelijk hebben, bij afterpay weet ik het niet. Ik dacht eerder aan Paypal. Kan me moeilijk inbeelden dat ze niks doorrekenen als de transactie omgedraaid wordt want zij hebben er ook werk aan gehad.
Voor Visa weet ik het zeker. Als een klant iets ter plaatse koopt en met Visa betaalt is die kost gemaakt. Als de klant het daarna terugbrengt krijg je van Visa echt niks terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:37

Huh? Wat bedoel je Ibbel? Er moet altijd een factuur gemaakt worden om het financieel in je systemen correct af te handelen.. Hier zitten nauwelijks kosten aan, is gewoon een geautomatiseerd proces.. Die factuur krijg je toch eigenlijk altijd in je mail bij de orderbevestiging?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:44

Ik bestel volgens mij nooit bij webshops met betaling achteraf, dus ik zou niet weten of ik al een factuur krijg bij alleen een bestelling waarbij je na afloop betaalt. Als ik iets bestel, betaal ik eerst, en dan krijg ik idd een factuur per mail.

Als webshop betaal je afterpay en consorten toch om de betaling te innen en op te volgen/aan te manen als er niet betaald wordt? Afterpay is toch in feite een soort incassobureau? Waarom zou je afterpay betalen voor facturen die pro forma gemaakt worden, waar geen opvolging voor nodig is?

Volgens mij heb ik bij betaling achteraf altijd pas de factuur ontvangen ná aflopen van de 30 dagen terugbrengperiode, nu ik er over nadenk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:01

_San87_ schreef:

Denk ik ook. Ik vrees dat er in de totaalprijs van een artikel heel veel kosten verrekend zijn die eigenlijk te vermijden zouden zijn. In het vervolg ga ik proberen in webshops te bestellen waar geen achterafbetaling mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:08

Ieder bedrijf rekent kosten door in hun prijs, zelfs koersverschillen worden berekend als de spullen zijn ingekocht in een andere valuta.. Invoerrechten, vrachtkosten, verpakkingsmateriaal.. Alles wordt doorberekend in de prijs die de klant betaalt.
Daar ziet de klant niks van, je ziet gewoon de prijs die je betaalt en moet voor jezelf bepalen of dat het waard is :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:30

Mwa, mensen worden toch hoe langer hoe kritischer over waar ze juist voor betalen. Er wordt meer gekeken naar een eerlijke prijs voor de producent, naar het ecologische, etc.
En bedrijven spelen daar ook op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:34

Relaxed schreef:
...voor jezelf bepalen of dat het waard is :j

Dat zeg ik :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:36

Webshops werken wel op het scherpst van de snede qua kostendoorberekening. De consument wil tóch voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat zie je bij alles. Zolang er nog T-shirt voor 2,50 liggen bij de Action en die verkocht worden valt het met die kritische consument wel mee. (of tegen)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:45

Ik denk dat veel consumenten echt wel willen betalen voor een eerlijk product. Maar willen er dan ook zeker van zijn dat ze niet gefopt worden.
Zo is er in mijn dorpje een bioboerderij annex winkeltje. Flink duurder dan in de supermarkt en de groenten zien er minder fraai uit. Wel lekkerder. Heeft heel veel succes.
Maar bv. biolabel in de supermarkt, dan moet je al vele moeite doen om te achterhalen waar het exact voor staat. Zo wil bio niet persé zeggen dat het diervriendelijk is. Bij 'onze' bioboer zie je de kippen gewoon lopen, dat overtuigt blijkbaar meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:03

Sclimpre schreef:
En inderdaad dit !
Het spook van de BTW met zijn verborgen kosten.

Vergeet ook niet de kosten die je eventueel nog maakt om de spullen van je leverancier bij jou te krijgen, dat is ook een stiekeme. Ik heb er artikelen bij in het assortiment waar ik geld op toe leg... vanwege dure verzending naar mij toe en naar de klant.

Ik bied zelf geen gratis retourzendingen aan, wel dat mensen bij een bestelbedrag van 49,95 euro gratis geleverd krijgen. Niet iedereen snapt dan dat gratis betekent: voor hun. Maar dat ik het wel gewoon moet betalen aan de post. En ja het komt ook soms voor dat mensen gepikeerd zijn dat ze het retour verzenden zelf moeten betalen, maar dat is gelukkig maar zelden want de meeste mensen kunnen er wel begrip voor opbrengen :)

Overigens ik weet niet zo zeker of elke winkel een groter verkoop-percentage zal behalen bij stoppen met gratis retourneren. Zelf wil ik als consument toch wel erg graag die winterjas voor die kleine met 1x verzendkosten in huis hebben. Vandaar dat ik er een paar bestel met het idee om er 1 (of soms 2) te houden. En dat de rest dan retour kan en ik niet nog een nieuwe bestelling hoef te plaatsen :)

Ik heb zelf in mijn eigen webshop eigenlijk ook liever dat mensen met een paardje op de grens van 2 maten, allebei de maten bestellen en er dan 1 terugsturen die ik terug moet storten, dan wanneer ze er 1 bestellen. Hij niet past. Ze die terugsturen. Ik een andere maat op moet sturen. En dat die dan soms toch ook niet lekker past := Dan heb ik liever dat ze meteen beide maten passen en vergelijken :j

Vind het ook wel jammer als je spullen zo van het paard getrokken weer terug in de verpakking gedonderd krijgt. Allemaal riempjes los, onderdeeltjes los erbij.... doe het dan in ieder geval weer even netjes in elkaar zetten zoals je het ontving / dat het er weer netjes uitziet...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:50

Toevallig net een mailtje dat Wehkamp €2.99 gaat rekenen voor retouren die thuis afgehaald worden. Denk dat ze zelf ook in zien dat er wel heel veel retour komt tegenwoordig.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 14:55

Kreeg dat mailtje ook Froukje! Voor thuis afhalen, breng je het naar een DHL punt dan is het nog steeds gratis. Of je betaald 5,95 voor een heel jaar. Ik vind betalen voor een retour ook prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:00

https://mudjeans.eu/?lang=nl
Ik wilde even dit toffe concept onder de aandacht brengen hier... duurzaam jeans dragen :) met een érg goede matencalculator.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:24

Dat mag dan ook wel voor €119 per broek :oo

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:27

Je hebt ook andere duurzame jeans merken die goedkoper zijn.

Voor mij voelt het persoonlijk vrij doelloos zolang er ketens als primark etc nog blijven bestaan. Maar ik koop gewoon waar ik me fijn bij voel. Ik koop niet veel, denk dat het daar vooral begint.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:33

Magrathea schreef:
https://mudjeans.eu/?lang=nl
Ik wilde even dit toffe concept onder de aandacht brengen hier... duurzaam jeans dragen :) met een érg goede matencalculator.

Goh, interessant idd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:45

Mars schreef:
Dat mag dan ook wel voor €119 per broek :oo

Zit wel gratis reparatieservice in. En ik heb dit toch liever dan 10x een broek van 20 euro die binnen no time versleten is :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:56

Ik vind het geen probleem om vooraf te betalen terwijl ik ook alles in 2 maten en soms ook 2 kleuren bestel. Zelf bestel ik voornamelijk bij bonprix maar ook wel 'ns bij zalando. Bij bonprix moet je altijd verzendkosten betalen dus daar verzamel ik leuke dingen op m'n verlanglijstje en bestel bewust veel in één keer. Zalando verstuurt gratis dus dan bestel ik sneller wanneer ik één leuk artikel gezien heb.