"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:04

Bij overlijden van mijn vader zouden wij er behoorlijk goed bijgezeten hebben ivm uitgebreide levensverzekering. Godzijdank was het niet nodig maar wat dat betreft hij mijn vader niets aan het toeval overgelaten ondanks dat het een enorme hap is uit je inkomen als je net startend zelfstandig bent.

Bij uitelkaar gaan en vechtscheidingen is het een groter probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:06

Niet iedereen heeft zo een verzekering.

Magrathea

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:12

Ja zo'n vriendin had mijn moeder ook, die stopte gewoon met werken toen ze ging trouwen, en toen de kinderen allemaal naar school gingen was ze verbaasd dat ze niet meer aan de slag kwam :o? Nee gek hè

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:13

Varekaj schreef:
Niet iedereen heeft zo een verzekering.

Nee, dat was dus een BEWUSTE keuze omdat hij niet wilde dat mijn moeder arm zou achterblijven :)
Noem het naief van zijn kant, maar het huis staat ook op haar naam.

Wij hebben er ook beide een afgesloten zodat mijn dochter in iederegeval geen financiele zorgen hoeft te hebben als we zouden komen te overlijden. Of in het geval van 1 overlijden, de ander niet voltijd hoeft te werken als alleenstaande ouder. Kost wel echt verrot veel geld iedere maand :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:28

Ik heb wel een uitvaartverzekering.
Niet dat die bijster veel zal bijdragen, maar iig beter dan niets.
Maar dat is dan weer voor elkaar zorgen. De meeste bewuste thuisblijvers, hebben die ook zo'n vangnet als het misgaat?
Want zij kiest bewust voor thuisblijven. In hoeverre kiest de man er dan mee voor om ook DAT in te calculeren als kostwinner?
Want dat mag er voor mijn part wel beslist tegenover staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:33

Een keuze om thuis te blijven komt hopelijk van beide partijen anders is het een kansloze missie dat geheid gaat een keer gaat falen. Ik zou dan inderdaad ook wel verwachten dat men dan ook een vangnet creeert, zoals mijn ouders dat gedaan hebben. Echter blijkt in de praktijk dat dit waarschijnlijk eerder uitzondering is.

Mijn vader had als instelling dat zelfs als alles mis zou gaan in de relatie, hij er altijd wel uit kon krabbelen. Hij had dus een vangnet voor de maatschappelijk zwakkere partij. Dat gaat natuurlijk wel met een grote dosis vertrouwen en vertrouwen is waar men tegenwoordig fiks tegen gewaarschuwd wordt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:38

Als mijn man overlijd wordt het huis direct afbetaald (verzekering vanuit de bank) en hij heeft ook een flinke levensverzekering :j
Mocht hem iets overkomen zou ik gewoon van mijn parttime salaris rond kunnen komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:03

Hier heeft mijn man een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering twv onze maandbegroting/maandelijkse lasten.

Als hij arbeidsongeschikt raakt,kan ik weer makkelijker werken. Val nu al af en toe weer in om het gat in kennis niet groter te laten worden. Ik ben leerkracht basisonderwijs. De jaren met de kinderen thuis heb ik ook veel bijgeleerd over omgang met kinderen door de hele ontwikkeling van mijn eigen kinderen en hun vriendjes.

De lesstof verandert niet echt, de manier van aanbieden, registreren en het werk er omheen wel.

Daarnaast inderdaad levensverzekering. Huis komt vrij, plus we sparen zelf voor pensioen.

Getrouwd in gemeenschap van goederen.

Maar het is inderdaad een risico om je eigen carrière op te geven en afhankelijk te worden van je partner.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:49

Een uitvaartverzekering is wel even wat anders dan een levensverzekering. Gaat om heel andere bedragen en ook met een ander doel.

Ik heb een tijdje thuis gezeten met de kinderen. Dat doe ik dus nooit weer. Sterker nog, ik zou het prima vinden dat ik wat meer werk en mijn partner dan wat minder gaat werken. Maar ik zou me ergeren aan een man die de kantjes er van af loopt.

Als je relatie klapt en je bent een huismoeder, dan zijn er echt nog wel banen die je op kunt pakken na er jaren uit geweest te zijn. Er is op dit moment werk zat. Je moet alleen wel willen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:41

Varekaj schreef:
Tuurlijk mag je dat prettig vinden. Het is alleen doodzonde dat je als het misgaat op het einde van de rit nog steeds dik in je vingers snijdt.
Maar van huismoeder kan je nu ook weer geen beroep maken om dat recht te trekken natuurlijk.

Dat wel ja. Maar er is op het moment erg veel werkgelegenheid, ook ongeschoold werk. Denk dat als je partner wegvalt dat je zo in de supermarkt kan gaan werken.
Of als je bijvoorbeeld goed met kapsels en dergelijke bent in de kapsalon.

Het is niet zo dat je als huismoeder gelijk in de put beland, je moet alleen even alle zeilen bijzetten
en aan het werk gaan zal sowieso even flink doorbijten zijn als je nog nooit hebt gewerkt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:42

SophievdV schreef:
Een uitvaartverzekering is wel even wat anders dan een levensverzekering. Gaat om heel andere bedragen en ook met een ander doel.

Ik heb een tijdje thuis gezeten met de kinderen. Dat doe ik dus nooit weer. Sterker nog, ik zou het prima vinden dat ik wat meer werk en mijn partner dan wat minder gaat werken. Maar ik zou me ergeren aan een man die de kantjes er van af loopt.

Als je relatie klapt en je bent een huismoeder, dan zijn er echt nog wel banen die je op kunt pakken na er jaren uit geweest te zijn. Er is op dit moment werk zat. Je moet alleen wel willen.

Klein detail: er komt vanzelf wel weer een dieptepunt en de arbeidsmarkt veranderd met de jaren. Ik zou hier niet al te hard op vertrouwen. (Als we het over een termijn van 3/5 jaar minstens hebben)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:47

Daarom ook: op dit moment :D

Hoe het straks wordt weet niemand. Ik ook niet. De prijzen van de huizen stagneren ook al weer schijnt.. Dus de rente gaat vast ook weer omhoog. Maar dat zal vermoed ik pas na dit jaar gebeuren. Hopelijk wordt de spaarrente dan ook wat meer, want die is momenteel te verwaarlozen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:52

Meestal is er een cyclus van 7 jaar, de top zijn we nu bijna gepasseerd. Dus nog een paar jaartjes en we kunnen weer huizen kopen!!

(Is wel heel zwart wit)
Ik las wel laatst dat het banenaanbod nog even blijft groeien het komende jaar. Voor nu zitten we goed.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:26

Vergeet niet dat je dan ook wat ouder bent, daar zit ook niemand op te wachten, zeker niet als je er een tijd uit bent geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:11

Bloodymary schreef:
Vergeet niet dat je dan ook wat ouder bent, daar zit ook niemand op te wachten, zeker niet als je er een tijd uit bent geweest.

Dat is wel heel negatief vind ik.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:03

Idd, en de gemiddelde moeder is dan echt nog niet tegen de 50. Of je moet terugkeren als cassiere bedoelen, want dan is er wel voldoende jonge aanwas natuurlijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:10

Viennanova schreef:
Idd, en de gemiddelde moeder is dan echt nog niet tegen de 50. Of je moet terugkeren als cassiere bedoelen, want dan is er wel voldoende jonge aanwas natuurlijk.
Eens, die jongeren komen en gaan. Maar toch heb je hier meerdere supermarkten waar toch echt al 7/8/9/10+ jaar dezelfde dames achter de kassa zitten. I.c.m. dus en groep jongeren die frequent wisselen, samen is dit denk ik een goede combinatie: Stabiele groep en sociaal/band opbouwen met de lokale mensen en jonge honden die flexibel zijn en een stuk minder kosten + wél werkervaring op doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:10

Ailill schreef:
Viennanova schreef:
Eens, die jongeren komen en gaan. Maar toch heb je hier meerdere supermarkten waar toch echt al 7/8/9/10+ jaar dezelfde dames achter de kassa zitten. I.c.m. dus en groep jongeren die frequent wisselen, samen is dit denk ik een goede combinatie: Stabiele groep en sociaal/band opbouwen met de lokale mensen en jonge honden die flexibel zijn en een stuk minder kosten + wél werkervaring op doen.

Meh, de supermarkt komt waarschijnlijk niet van ze af door een oud contract. Rond 18/20 jaar ben je te oud voor een supermarkt en willen ze liever van je af :Y)
Heeft niets te maken met de doordachtheid van hun personeelsvisie (uitzonderingen daargelaten).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:19

Als het nu 1/2 supermarkten zouden zijn, zou ik zeggen je kan gelijk hebben. Maar ik heb het hier over 7/8 supermarkten en daarnaast ken ik behoorlijk wat managers van supermarkten. Ik zal niet zeggen dat de verdeling tussen de harde kern en jongeren 50/50 is, maar er is zeer zeker een deel langdurig werkzaam en echt meer dan gewenst van(uit) beide partijen.

Vaste contracten klinken op papier leuk, maar in de praktijk is iedereen vervangbaar. Klinkt hard, ik ben het er ook volledig niet mee eens, maar het is wel de realiteit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:39

Ailill schreef:
Als het nu 1/2 supermarkten zouden zijn, zou ik zeggen je kan gelijk hebben. Maar ik heb het hier over 7/8 supermarkten en daarnaast ken ik behoorlijk wat managers van supermarkten. Ik zal niet zeggen dat de verdeling tussen de harde kern en jongeren 50/50 is, maar er is zeer zeker een deel langdurig werkzaam en echt meer dan gewenst van(uit) beide partijen.

Vaste contracten klinken op papier leuk, maar in de praktijk is iedereen vervangbaar. Klinkt hard, ik ben het er ook volledig niet mee eens, maar het is wel de realiteit.

Ik heb dit helaas ervaren bij meerdere supermarkten. Maar misschien andere regio en franchise of keten zal ook wel een verschil maken :) Laten we het in het midden houden.

Het is zoals je het nu beschrijft inderdaad niet prettig. Zeker omdat je de laatste jaren iets makkelijker mensen kunt ontslaan. Maar het gevolg is dat er meer doorloop op de arbeidsmarkt is. We hebben we nu dus ook een heel mooi aanbod met ik geloof 88 vacatures/100 werkzoekenden.

Ik ben ook benieuwd wat het economisch gaat doen als beide ouders zich gaan betrekken bij de opvoeding van een kind. Tijdens de recessie was er al veel sprake van eenmanszaken en dat er een tweede inkomen bijkwam per gezin. Ik ben benieuwd hoe dit/(en) of dit zich gaat vertalen naar economische groei.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:46

Ailill schreef:
Viennanova schreef:

Ik zie ook vaak ongeveer deze verdeling. :j Zelf in de supermarkt gewerkt en die rollen op jonge, goedkope krachten maar ook op wat oudere krachten. Ze willen naar mijn idee toch graag wat zekerheid hebben, en ik weet uit eigen ervaring dat jongeren dat niet altijd kunnen bieden waar de vaste krachten dat wel kunnen :Y) (Opzich niet raar hoor)

En hé, 50 is het nieuwe 40 toch? Ik denk dat je kansen tegenwoordig met 50 een stuk breder zijn als vroeger. Sterker nog, in sommige sectoren (ook juist in winkels) kun je soms beter mensen hebben die wat rijper zijn en wat meer ervaring hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:07

Toen ik in de supermarkt werkte (bij La Place overigens ook later) had je duidelijk 2 groepen: de jongeren die weekend- en avondwerk wilden doen en de volwassen garde die veelal kinderen had (en ook veelal vrouw was).
Logisch toch, jongeren zitten doordeweeks overdag op school en 's avonds en in het weekend hebben die ouders liever vrij. Vult elkaar mooi aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:09

Ik zie hier alle dames toch alle shiften draaien hoor, ongeacht leeftijd. Standaard dagdienst doen ze hier volgend mij niet aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:11

Oh, dan weet ik het niet :=
Ik zie hier iig wel een verschil tussen de dames die overdag er zitten en de jongeren in het weekend. Ok niet een strakke tweedeling maar 80/20 ongeveer

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:19

Hier zitten de dames ook echt van 9 tot 5 of iets soortgelijks en van ma tot vrij :)

Mijn ervaring vanuit HR/receruitment is dat er sinds 3 jaar aandacht/subsidie is voor ouderen/mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, daarvoor natuurlijk ook al, maar wel op een ander niveau. Maakt dit gelijk alles goed, abosluut niet. Nog steeds kost het meer moeite dan om een jonge man/vrouw te plaatsen zonder label en niet te oud. Maar de bewustwording zie je/ik, gelukkig, steeds meer.