De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:40

Ik ben ook de sjaak, zit helemaal onder de bultjes en jeuk. Bij ons in de straat staan een blok verder twee eikenbomen. Gemeente heeft er wel een lintje omgeknoopt met rupsen maar dat is t. Blijkbaar waaien ze hier goed door de tuin en binnen. Afbeelding
Afbeelding

Hals armen en benen. Ook her en der op mijn buik en rug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:02

Kan me van vorig jaar niet herinneren dat er zoveel mensen en dieren last hadden, en vraag me af of zuidelijker in europa ook zoveel klachten zijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:38

Dat ja! Hoe doen ze dit in frankrijk?

Dat knoflook uit mengsel klinkt wel echt goed. Laat maar doorkomen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:52

In Frankrijk hebben ze toch wat minder monocultuur en meer natuurlijke bossen, en minder buxushagen omdat die niet zo van warm weer houden.

De dennenprocessierups is trouwens ook al in noordelijk België gesignaleerd, dat wordt volgend jaar helemaal een probleem....heel Brabant staat vol met eiken en grove dennen. En dat heeft de dennenprocessierups ook nog eens meer haartjes...

Ik begin ondertussen ook flink wat bultjes te krijgen, werk in een buiten gebied en ondanks dat we erop letten zit de helft van mijn collega's al helemaal onder. Of ik heb een hele fanatiek mug in mijn kamer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:54

Geen rups te zien hier maar inmiddels ook bultjes :=
Niet heel tof. Wel heel veel eikenbomen hier dus ongetwijfeld zitten er toch wat -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:58

Bij ons op stal dozijn eiken die vol hangen.
Gisteren in korte broek wezen voeren en nu zitten m’n benen ook vol. Was niet zo slim.
Gekke is wel dat sommige bulten bij mij pas na een nacht slapen opduiken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:01

Oh balen Nimber, sterkte ermee. Mijn nek zag er ook zo uit.

Ik liep gister hier in het park en toen hing op een halve meter boven de grond zo'n nest in de boom. Ze zijn echt naar beneden gekropen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:06

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:15

Anoniem schreef:
Bij ons op stal dozijn eiken die vol hangen.
Gisteren in korte broek wezen voeren en nu zitten m’n benen ook vol. Was niet zo slim.
Gekke is wel dat sommige bulten bij mij pas na een nacht slapen opduiken.

Ik krijg ze ook pas een dag later, vandaar dat ik nog twijfel of het niet van muggen is...maar dat moet dan wel een zwerm zijn zoveel bulten ik nu op mijn benen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:16

Dat dacht ik ook, maar geen een mug in huis..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:17

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:27

Hopelijk blijft de dennenprocessierups braaf in Belgie, sorry voor de Belgjes hier, maar die mag je houden :P

Ik woon aan het bos, deels eiken, deels dennen, jackpot zeg maar :x

Heb zelf sinds 2 dagen Loratadine genomen, moet zeggen dat de jeuk wel veel minder is.
Dus ducttape, koele lotion/gel smeren en anti histamine slikken, dan is het hier te doen.

Bijkomend voordeel is dat de dazensteek van gisteren op stal ook weinig reactie geeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:38

Dat dacht ik dus ook.. weinig dennen?
Hoewel me iets bij zit uit het liedje O Dennenboom, O Dennenboom...

Ik meen me te herinneren dat kerstbomen geen dennen zijn maar sparren? Misschien verwarren we dat wel en zijn er veel sparren en weinig dennen? Ik hoop dat in ieder geval.....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:22

Hoe lang blijven de bultjes en jeuk bij jullie aanhouden? Vergelijkbaar met een muggebult of langer?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:44

Nou ik mag me ook melden hier zondag met de kids naar het water geweest geen rups te bekennen toch staat iedereen onder brrr.

Maar het rare is dat ik eigenlijk nergens last van had maar vandaag van top tot teen ondersta .
Heb de huisarts gebeld en mag langs komen want wordt er gek van. En ik wil zeker weren dat onze kleine man van 5 weken het niet van mij over kan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:01

Benieuwd wat je huisarts voorschrijft.
Ik begin ook te twijfelen om die eens te bellen.
Alleen middelen zoals loratedine geeft bij mij als bijwerking altijd enorme slaperigheid..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:17

Bij mij jeukt een bultje ongeveer 2 weken. Soms een paar dagen niet en dan begint het toch weer opnieuw. Degene die een echt werkend wondermiddel uitvindt die wordt rijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:22

Ugh ik word gek!
Heb maandag door een 10 km lang fietspad moeten scooteren die ook omringd is met eikenbomen.
Sinds vandaag pas echt helse jeuk, overal rode bultjes. Heeft mn nachtrust ook behoorlijk verpest.

Ik vraag me nu echt af wanneer die jeuk overgaat. Heb dit nog nooit eerder gehad. :(

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:57

Heel herkenbaar ik werd de ochtend wakker. Gister nergens last van. Manlief ook niet( maar die is de afgelopen dagen weinig thuis geweest) daarom weet ik zeker dat t geen muggen zijn. Lijkt me niet dat ik 300 keer gestoken ben vannacht en hij niet

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:27

Het is echt gekkenwerk... wij wonen aan de bosrand, in een bos dat voor 90% bestaat uit eiken en naaldbomen... "vroegah" waren dazen en teken onze enige problemen.
Momenteel zitten we collectief helemaal onder de bultjes... nou heb ik nog geen mug gezien, en ik geloof zéker dat er wel kleine mugjes kunnen zitten... maar honderden? nah!

Paarden hebben er bij ons ook goed last van helaas. Ik ga maar eens beginnen met extra nestkastjes ophangen. Helpt voor dit jaar niks, maar misschien voor volgend jaar wel extra meesjes...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:28

Hier ook s nachts begint de ellende.

En net %) o horror. Met honden uitlaten op een erg verrassende plek. Een grote harige bos krioelende rupsen. Een fietspad van 400 meter langs de rivier. Zag het te laat en kon niets anders dan doorlopen. Helemaal aan het randje. Maar heb zeker opgepikt. Net met tape alle jeuk plekken gedaan en ga zo gemeente bellen. Goddank stond de wind naar de bomen toe.

Per boom zeker 5 nesten minimaal. Een boom ben ik gestopt met tellen met 10 nesten. En gemiddeld iedere twee meter een boom. Tel dus maar even uit. :oo Nesten die helemaal uithangen over het fietspad, de koolmezen gaan daar gewoon bovenop zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:09

Zag ik hier net ook toen ik over een laan met eiken reed. Allemaal mega nesten en niet eens hoog in de boom. Hoop dat ze die wel ff weghalen, ze hangen min of meer voor het oprapen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:43

Desty schreef:
Hoe lang blijven de bultjes en jeuk bij jullie aanhouden? Vergelijkbaar met een muggebult of langer?

Zeker twee weken.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:45

Anoniem schreef:
Benieuwd wat je huisarts voorschrijft.
Ik begin ook te twijfelen om die eens te bellen.
Alleen middelen zoals loratedine geeft bij mij als bijwerking altijd enorme slaperigheid..

Daarom neem ik de cetericine in de avond in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:01

Desloratine gaat vrij redelijk kwa moeheid als je blijft doorslikken. Iets meer moe maar het onderdrukt goddank aardig wat.
Tape heeft geholpen. Jeuk is minder nu. Duimen dat het vannacht niet alsnog opkomt