Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:24

Peanutbutter schreef:
Lau schreef:

Ik projecteer niks ik zeg alleen dat mensen die zo denken zelf vaak ook beschadigd zijn.
Maakt niet uit door wat. Ik geloof niet dat iemand zo word zonder wat mee te maken. Dus bekijk het eens andersom hoe heeft de samenleving er voor gezorgd dat iemand zo is geworden.

Nee sorry , ik ben niet beschadigd.
Eerder hebberig of egoïstisch.

Of ben je dan beschadigd ? Als je zo bent ?

Nog steeds vaak, niet altijd. Sommige mensen zijn echt zo andere hadden een traumatische jeugd. Daaronder ik ook VAAK.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:37

Peanutbutter schreef:
Ander voorbeeld!!

Crackie die zelf GHB produceerd in zijn achtertuin en het aan jan en alleman verkoopt.

Heeft een handeltje verkocht aan jonge marokanen die het doorhandelen aan alle en iedereen die intresse heeft.

Crackie heeft 15K verdient.
Gaat in het bos even keihard op zijn eigen GHB , en loopt naar huis.
En vergeet zijn tas , met 15K.

Je weet welke slachtoffers die verkochte GHB maakt toch? De bijnaam is er niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:44

Ayasha schreef:
Peanutbutter schreef:
Ander voorbeeld!!

Crackie die zelf GHB produceerd in zijn achtertuin en het aan jan en alleman verkoopt.

Heeft een handeltje verkocht aan jonge marokanen die het doorhandelen aan alle en iedereen die intresse heeft.

Crackie heeft 15K verdient.
Gaat in het bos even keihard op zijn eigen GHB , en loopt naar huis.
En vergeet zijn tas , met 15K.

Je weet welke slachtoffers die verkochte GHB maakt toch? De bijnaam is er niet voor niets.

Klopt , het was een tegenhanger voor ‘ misschien is er een ouder paar overvallen ‘..
Overvallen ouder paar , zou ik inleveren.
Crackie die drugsgeld vergeet.
Houd ik.

Houd het geld een jaar verstopt, als ik er in die tijd niets over heb gehoord ga ik het daarna uitgeven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:47

Ik heb eens een vergeten camera van meer dan 4000 euro op een parkeerplaats teruggegeven. Ik heb van die mensen nog een weekendje weg tegoed. Op hun kosten uiteraard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:39

Peanutbutter als jij dat geld vind ken je het verhaal erachter niet. Dus door het niet te melden neem je het risico dat je slachtoffers benadeeld.

GHB maakt ook slachtoffers, maar ik begrijp dat dat meer indirect is in jouw voorbeeld (ik weet niet of dat minder erg is, maar dat terzijde). In dat geval maak je je nog altijd schuldig aan heling en neem je in elk geval het risico op een veroordeling/strafblad.
Het kan zijn dat jij dat risico acceptabel vind natuurlijk.

Ik weet niet of jij ook zo denkt, maar mensen die zeggen: "ik zou het niet stelen, maar als ik het vind is het van mij" houden zichzelf natuurlijk voor de gek. Heling is net zo goed een misdrijf en je bent voor de wet niet minder schuldig dan een dief.
En in het geval het géén crimineel geld blijkt te zijn, is het natuurlijk wèl gewoon diefstal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:47

Peanutbutter schreef:
Crackie die drugsgeld vergeet.
Houd ik.

En komt Crackie die via via heeft gehoord dat jij het meegenomen hebt het bij jou ophalen.
Ik zou het er niet op wagen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:56

hagelslag schreef:
Anne_GTI schreef:
Mijn man vond ooit een portemonnee op een toilet bij een banenbeurs. Hij spoorde de eigenaar op en kreeg een baan

Dat is wel geniaal, was dat omdat hij alles netjes had terug gebracht?

Was wel een aanzet om aan de praat te komen. Vechtgenoot kwam uit een andere tak van sport en werkgever had daar geen goed beeld bij. Na het gesprek was dat beeld aardig bijgesteld en had mijn man een baan en werden meerdere oud-collega's ook aangenomen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:53

Nies_ schreef:
Zou eigenlijk fijn zijn als dat automaat een knopje heeft om het geld terug in te slikken. Hoe lang zou je anders moeten wachten?

ik weet ook niey precies hoelang dat zou duren hahaha. Maar een knopje zou indd een stuk handiger zijn

KDonna

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:34

Hmm lastige...
Ik ben altijd van het eerlijk teruggeven van portemonnees, geld etc.
Maar een tas met zo’n bedrag op een rare locatie. Dan zal het wel ‘crimineel geld’ zijn en zou ik er een stuk minder moeite mee hebben om daar iets leuks van te kopen. Of misschien toch niet... Eigenlijk weet ik het gewoon niet, eerst maar eens vinden haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:52

Het lijkt me ergens wel grappig om hier een test mee uit te voeren, a la verborgen camera. Maar dat is vast al eens gedaan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:07

Dergelijke tests zijn zo triestig als dit topic doet weergeven dat de maatschappij is. :)
Zelfs een test waar het overduidelijk is (voor de nietsvermoedende voorbijganger.) dat er een meisje verkracht wordt, wordt er zelden tot nooit ingegrepen. Slechts een enkeling greep in (en van die kleine groep was de meerderheid niet eens mannelijk terwijl puur theoretisch, een man geschikter zou zijn voor het ingrijpen dan een vrouw.)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:31

Ayasha schreef:
Dergelijke tests zijn zo triestig als dit topic doet weergeven dat de maatschappij is. :)
Zelfs een test waar het overduidelijk is (voor de nietsvermoedende voorbijganger.) dat er een meisje verkracht wordt, wordt er zelden tot nooit ingegrepen. Slechts een enkeling greep in (en van die kleine groep was de meerderheid niet eens mannelijk terwijl puur theoretisch, een man geschikter zou zijn voor het ingrijpen dan een vrouw.)

Maar is dat ook niet een beetje angst. Want straks doet hij mij wat. Wat natuurlijk erg egoïstisch is maar geen hele onlogische gedachten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:35

Ik zie niet in wat er triest aan is om dat geld te pakken.
Iemand lastig gevallen zien worden en gewoon rustig doorlopen is een heel ander verhaal.
Ik kijk vaak naar hufterproef en zie vaak genoeg dat er word ingegrepen in dergelijke situaties.
Ik vind zo´n tas met geld echt totaal niet hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:36

Angst onder andere. Maar ook zich losmaken van de verantwoordelijkheid. "niet mijn zaak."
Hoe publieker een misdrijf is, hoe minder groot de kans dat je effectief hulp zal krijgen om de simpele reden dat mensen er niet alleen van uit gaan dat "iemand anders wel zal reageren." maar ook denken "als niemand reageerd, waarom zou ik dan reageren?" :)
Er liggen verschillende oorzaken aan de basis van dit soort dingen. :)

Er is bv. een even grote kans dat de mensen die nu beweren dat ze de zak met geld zouden op pakken en gebruiken, dat niet zouden doen als het zich zou voor doen want een zak met zoveel geld die daar nog steeds staat (ergo: niemand anders was hen voor/niemand anders heeft zich er al aan gewaagd.) kan zelfs bedreigend voelen waardoor je eieren voor je geld kiest. :) als dat de mensen die nu beweren dat ze het niet zouden doen, de zak zouden gebruiken. :)
Verrassend veel hangt af van de situatie waarin je die zak met geld tegen komt. ;) Misschien wel meer van de omgevingsfactoren die je beïnvloeden als van je eigen motivaties om iets al dan niet te doen. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:55

Interessant ik heb het aan de hand gehad als tiener meisje. We deden een duinwandelingen. Ieder voor zich we waren met de club "ik ging toen een aantal keer per week naar de club voor na schoolse activiteiten" nouja wat gebeurde mij? Ik vond een soort dokters tas vol met geld. Maar dus in de duinen op een afgelegen gebied. Ik ben toen met een van de begeleiders naar het politie buro gegaan. We moesten het natuurlijk afgeven. Ik had er de kriebels bij ik dacht is misschien zwart geld en misschien ligt ergens nog wel een lijk ofzo ik ging wel rare dingen denken, ik vond het luguber. We hebben. Nooit iets vernomen van een andere vonst of over wat er verder mee gebeurd is.
Ik was het eigenlijk vergeten. Denk er net aan bij het zien van dit topic.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:05

BeFunny schreef:
Interessant ik heb het aan de hand gehad als tiener meisje. We deden een duinwandelingen. Ieder voor zich we waren met de club "ik ging toen een aantal keer per week naar de club voor na schoolse activiteiten" nouja wat gebeurde mij? Ik vond een soort dokters tas vol met geld. Maar dus in de duinen op een afgelegen gebied. Ik ben toen met een van de begeleiders naar het politie buro gegaan. We moesten het natuurlijk afgeven. Ik had er de kriebels bij ik dacht is misschien zwart geld en misschien ligt ergens nog wel een lijk ofzo ik ging wel rare dingen denken, ik vond het luguber. We hebben. Nooit iets vernomen van een andere vonst of over wat er verder mee gebeurd is.

Waarom beweren mensen hier dan dat als er niks mee gedaan word je het krijgt omdat je het gevonden hebt :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:08

Ik weet niet of het al genoemd is... Maar er is jurisprudentie hierover.

Een bouwvakker ofzo vond eens enkele tienduizenden euro's op een bouwplaats. Keurig aangegeven, is een rechtszaak geworden. Hij werd rechtmatige eigenaar uiteindelijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:10

Ben eigenlijk wel oprecht benieuwd wat de wet over deze kwestie zegt ja.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:13

sureido schreef:
BeFunny schreef:

Waarom beweren mensen hier dan dat als er niks mee gedaan word je het krijgt omdat je het gevonden hebt :+

Ik zeg niet dat er niks gevonden is. Maar dat ik er niks meer over heb gehoord. Ik was met een volwassen persoon op het politie buro en misschien heeft die wel meer gehoord naar niet aan mij verteld? Het is iets van 20 jaar geleden minimaal. Maar de vraag was. Wat doe je. Ik ging dus naar die begeleider en daarmee naar de politie

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:16

Ik zou een foto maken (van de locatie), de politie bellen en er niet eens aankomen. Zeker met zo'n bedrag verwacht ik dat daar ergens geen zuivere koffie is, en daar wil ik sowieso niets mee te maken hebben.

Ook als het kleinere bedragen zijn, zal ik het nooit houden. Stel, ik vind een portemonnee met 100 euro- daar heeft iemand waarschijnlijk hard voor gewerkt, en ik wil het voor mezelf houden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:17

Ik vertrouw de popo niet zo. In ieder geval niet als het om zo´n kwestie gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:09

Ayasha schreef:

Je zegt zelf dat je pas weet wat je zal doen als je in de situatie komt. Ik vind dan ook dat je mensen niet zomaar kunt veroordelen op het moment dat ze niet ingrijpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:49

Nikass schreef:
Ayasha schreef:

Je zegt zelf dat je pas weet wat je zal doen als je in de situatie komt. Ik vind dan ook dat je mensen niet zomaar kunt veroordelen op het moment dat ze niet ingrijpen.

Dat ik het begrijp betekent niet dat ik het niet triest kan vinden. :) triest voor het slachtoffer om maar wat te noemen.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:45

als het geld in een beurs zit zou ik natuurlijk wel gewoon de eigenaar zoeken.
Maar zou er gewoon zonder iets een briefje van 5 euro zou ik het zelf houden ja. Tenzij iemand duidelijk aan zoeken is of tenzij er ergens duidelijk een berichtje staat dat degene het verloren heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:32

5 euro is wel echt iets heel anders dan 15.000...