Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:05

8nnemiek schreef:

Ik vind ze prachtig! Ben benieuwd hoe ze bevallen!

Aliexpress noemen in een topic over duurzaamheid vind ik dan wel weer bijzonder :') Die rietjes hebben qua transport zoveel rotzooi veroorzaakt aan het milieu dat je misschien net zo goed in plastic had kunnen kopen.

Ik heb al een jaar of 10 zo'n venus scheermes. Met wegwerpmesjes waar ik makkelijk 2 maanden mee doe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:12

Chubby schreef:
Aliexpress noemen in een topic over duurzaamheid vind ik dan wel weer bijzonder :') Die rietjes hebben qua transport zoveel rotzooi veroorzaakt aan het milieu dat je misschien net zo goed in plastic had kunnen kopen.

Klopt ja, dat blijf ik ook lastig vinden.
Ik heb in Nederland gezocht naar glazen rietjes, maar stuk voor stuk zijn het dezelfde rietjes, ze komen allemaal uit China, alleen zit er bij de Nederlandse winkels nog eens een extra tussenhandelaar tussen, nog eens extra vervoer, extra verpakkingen, en de prijzen zijn 5x zo hoog. Dat geldt voor zo veel duurzame artikelen.. Zonde eigenlijk.
Ik koop ook het liefst gewoon uit Nederland, maar bij sommige producten zie ik er te weinig voordelen in als ze via een omweg alsnog uit China komen.
Het ergste is dat zelfs die plastic rietjes vaak uit China komen :=

Chubby

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:26

Bizar he

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:18

Datzelfde heb ik ook met Alie. Maar als het zóveel geld scheelt en zij het ook uit China halen, dan zie ik er weer minder 'kwaad' in.

Ik had van Seepje een tester van het wasmiddel gekregen/aangevraagd. Nu eerste wasje gedraaid met de helft van wat zij aanraden aan hoeveelheid, en mijn volle wastrommel ruikt lekker fris en schoon! Dus aanrader wat betreft geur en je kan er (zoals bij veel wasmiddelen) een stuk minder van in doen ;).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:25

Ik ben stiekem ook wel heel nieuwsgierig naar het wasbare maandverband :j ik gebruik nu het maandverband van Yoni, dat is het enige wat geen klachten veroorzaakt. Tampons en de menstruatie cup waren hier geen succes.
Ik heb wel ervaring met wasbare luiers en zoogcompressen en daar heb ik met veel plezier gebruik van gemaakt :j

Verder ben ik wel vrij bewust bezig met minder plastic gebruiken. Ik heb een herbruikbaar boterhamzakje, een netje om groente en fruit mee te nemen/kopen in de supermarkt, gebruik veel tupperware bakjes ipv wegwerp alternatieven maar kan me er ook ontzettend aan storen dat er op de meeste vlakken nog zo weinig alternatief is.

Daarnaast koop ik kleding en spullen altijd 2e hands, zelden dat we iets nieuw kopen (tenzij het tweedehands niet meer te krijgen is).
Ik probeer winkels als H&M en zara te boycotten, nieuw koop ik daar sowieso niet.

Deo gebruik ik van 'lekkerineenpotje' oid. Gewoon te koop bij de Albert heijn, bevalt goed :j

Daarnaast zag ik van de week bij een vriendinnetje dat een een soort etuitje had om haar bestek in mee te nemen. Als ze dan ergens eet dan hoeft ze geen plastic wegwerp bestek te gebruiken.
https://www.blokker.nl/p/mepal-to-go-be ... it/1324432
Geniaal als je het mij vraagt.

Oja en ik gebruik regelmatig wasnoten met essentiële oliën.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:19

Je hebt bij outdoor zaken ook opvouwbaar bestek, mocht je dat zelf mee willen nemen. Wordt ook per setje in een zakje geleverd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:40

Lapje stof en bestek uit de keukenla/kringloopwinkel werkt ook...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:42

Noeps schreef:
In het kader van minder afval/meer herbruikbare spullen zoek ik een alternatief voor de wegwerp koffiefilters. Wat is beter/duurzamer denken jullie?

https://www.ecomondo.nl/winkel/permanent-koffiefilter/
of
https://www.greenjump.nl/Product/Eten-e ... -set-van-2

https://www.dille-kamille.nl/nl/accesso ... 18859.html

Ik gebruik deze sinds een maand dagelijks. Wordt goed schoon als je hem afspoelt.
Heb hem specifiek genomen, omdat er geen plastic in zit en een katoenen me niet stevig genoeg leek.
Hij schijnt een jaar of 5 mee te kunnen gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:44

En wat gebruiken jullie ipv plastic vuilniszakken ?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:09

Als je een kliko hebt en een afvalbak met binnenemmer kun je de boel daar gewoon los in smijten, hem als hij vol is in de kliko legen, omspoelen en weer binnenzetten.
Wij hebben helaas een ondergrondse container op een eindje lopen hier vandaan, dus we zoeken hier nog een handige oplossing. We hadden een keer een rol biologisch afbreekbare zakken, maar die waren ook veel dunner dan de standaard zakken, dus de meeste lekten en dat vonden de buren niet zo tof, zo’n spoor door het trappenhuis.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:20

Ik zet de grijze kliko lang niet altijd buiten, dus een vuilniszak is dan wel fijn ( anders gaat het mega stinken erin ) En idd die biologische zakken gaan maar 1 of 2 dagen mee, daarna lekken ze. Dus daarom was ik benieuwd naar alternatieven.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:23

Wij moeten plastic zelf naar een centrale bak brengen, op zo'n 200m afstand, dat doe ik eens in de 3 dagen. Het plastic verzamel ik in een vuilnisbak onder de gootsteen en ik loop gewoon met die bak naar de centrale bak, leeg mee terug en omspoelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:27

Kaka schreef:
Wij moeten plastic zelf naar een centrale bak brengen, op zo'n 200m afstand, dat doe ik eens in de 3 dagen. Het plastic verzamel ik in een vuilnisbak onder de gootsteen en ik loop gewoon met die bak naar de centrale bak, leeg mee terug en omspoelen.

Ik bedoel niet het plastic op zich, maar gewoon huisvuil wat in de grijze kliko moet. Wat gebruiken jullie dan ipv plastic vuilniszakken ?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:32

Wij hebben nog maar een hele kleine "rest afval" bak. Daar gebruik ik plastic tasjes voor waar groente in hebben gezeten ofzo.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:34

Gaat eigenlijk op dezelfde manier, alleen gaat het dan los in de kliko. Ik gebruik daarvoor geen plastic zakken. Maar daarbij moet ik wel opmerken dat wij een vast bedrag per jaar betalen voor vuilnis ophalen en niet, zoals sommige vuilnisophaalbedrijven, een bedrag per kilo of leegbeurt. Het maakt dus niet uit dat ik de bak elke 2 weken aan de weg zet.

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:29

Maris schreef:
Kaka schreef:

Ik bedoel niet het plastic op zich, maar gewoon huisvuil wat in de grijze kliko moet. Wat gebruiken jullie dan ipv plastic vuilniszakken ?

Misschien een idee om die plastic zakken waar vlas in zit te gebruiken? Die zijn aardig groot, goed te gebruiken als vuilniszak en het zou anders sowieso al afval zijn. Als je het zelf niet gebruikt maar af en toe ergens op een stal komt kan je het misschien ook aan iemand anders vragen die wel vlas gebruikt

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:21

Ik gebruik sinds kort shampoobars.
Lijkt me een goed alternatief voor flessen met shampoo.
Voordeel is ook dat mijn jongste zoon er niet allergisch voor is.
Vanwege zijn allergie en zijn droge huid gaat hij maar 2 keer per week onder de douche.
En dat hebben we gaandeweg ook meer en meer zelf overgenomen.
Alleen na het intensief sporten van mijn man en andere zoon wordt er kort extra gedoucht.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:32

Wat gebruiken jullie voor het toilet? Ik heb nu eco reiniger van de lidl maar daar ben ik bijna door. Ik heb nog azijn, maar wordt het daar schoon genoeg van?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:38

We hebben hier een septic tank dus gebruiken in principe altijd iets ecologisch bewust gemaakt voor de septic tank en 2 hooguit 3x per jaar als ik zie dat er kalkaanslag teveel komt (water is hier zeer kalkrijk) , dan gooi ik er twee tabletten in die mensen gebruiken voor het schoonmaken van hun kunstgebit. Dat laat ik dan 2 uur liggen en trek door en maak schoon. Fantastisch spul en dat heb ik ooit van zusters geleerd toen ik in een klooster werkte. Meestal doe ik daarna een zakje gezonde bacteriën voor de fosse septic en dan is het wel weer klaar. Helemaal ecologisch krijgen wij dus niet voor elkaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 12:52

Onder in de pot doe ik baking soda met schoonmaakazijn. Eerst even zoveel mogelijk water eruit halen, dan een paar scheppen baking soda, en daar giet ik schoonmaakazijn overheen totdat de kalk onder staat. Dat bruist schitterend :D En dat laat ik dan een paar uurtjes erin zitten.
De rest doe ik gewoon met een sopje. Onder de rand is het me nog niet gelukt om alle kalk goed weg te krijgen helaas. Gewone azijn loopt te snel weg. Gelukkig valt het niet op tenzij je op je kop erin zou gaan hangen :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:09

Haha, mooie omschrijving Annemiek! Ik ga binnenkort dan eens baking soda halen :). Voor het lig-gedeelte :') van de pot gebruikte ik al jaren azijn, maar heb toch het gevoel dat er meer schoongemaakt moet worden. Maar misschien is dat psychisch, alles wordt weggespoeld als het goed is natuurlijk :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:40

Ik heb wel gelezen dat het mengen van soda en azijn geen zin heeft omdat soda alkalisch is en azijn een zuur en dat die twee elkaars werking opheffen. Dus nadat het klaar met bruisen is, zou het niets meer doen. Of dat ook voor baking soda zou gelden weet ik niet, maar dat is volgens mij ook een base?

Ik heb zelf niet zo goed opgelet vroeger bij scheikunde, dus weet niet of het klopt, maar voor de zekerheid meng ik zelf maar niets meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 20:22

Volgens mij is het inderdaad vooral het bruisen, het koolzuur, wat het vuil los bruist. Als je eerst de soda oplost of vermengt met het vuil/kalk, en je voegt dan de azijn toe, dan drukt dat het vuil als het ware uit elkaar en lost het op. Daarom werkt het (bij mij iig) behoorlijk goed als ontstopper, als er vet en etensresten in het putje zitten. En ik denk dat het ook in of achter de kalk kruipt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:46

Het lukt me even niet om dit topic te doorzoeken maar waar kun je goed wasmiddel kopen?
Ik heb het momenteel even te druk om te gaan experimenteren met zelfgemaakt wasmiddel of wasnoten dus een tip voor plasticvrij wasmiddel is zeer welkom :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:55

Wat is er duurzamer aan die safety razors?

Bovenste rand van de wc: doeken in warme azijn drenken en op de rand draperen!