Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Myrsky schreef:Soms kom ik langs van die akkers die er precies uitzien als weilanden qua wat er groeit, alleen is het dan echt heel erg geel (en de weilanden ernaast zijn wel groen dus het is niet een tekort aan water). Wat voor gewas wordt daar geteeld? Het is echt net gewoon geel gras.
Doodgespoten met gif. Wordt later opnieuw ingezaaid.
germie schreef:Ik fotografeer veel zoals bekend is. Nu heb ik enige jaren terug een foto van een duiker gemaakt en deze duiker de foto gegeven. Dat betekent volgens de wet voor privegebruik. Ik hou te allen tijden het auteursrecht. Nu heeft deze duiker de foto doorgespeeld aan een winkel en de foto staat nu nogmaals zonder delen (ik had hem ook op fb staan, maar dan verspeel je geen auteursrechten) op fb EN (dat is het ergste), zonder overleg op het originele formaat op hun domein. Er staat dus geen naam bij en ik ben niet gevraagd of dit mag.
Nu mag ik volgens de wet (particulier of niet maakt niet uit) een schadevergoeding eisen. Maar ik lees ook weer dat particulieren dit verliezen, hoewel je in je recht staat.
Zal ik er een mail aan wagen? Ik kan echt een leuk bedrag vragen als schadevergoeding. Ja, enerzijds krijg je dan dat dat bedrijf denkt dat is een rotduiker, en dan roddel en negatieve praat, maar aan de andere kant, zij gebruiken voor commerciële doeleinden mijn foto. En ik krijg er niets voor. Ik heb alle bewijzen al opgeslagen.
Heb je zonder advocaat überhaupt een kans als particulier? Alleen verwijderen en zeggen sorry vind ik persoonlijk niet genoeg omdat er echt duidelijke regels zijn die zeker een contentbeheerder van een website dient te weten.
germie schreef:Ik fotografeer veel zoals bekend is. Nu heb ik enige jaren terug een foto van een duiker gemaakt en deze duiker de foto gegeven. Dat betekent volgens de wet voor privegebruik. Ik hou te allen tijden het auteursrecht. Nu heeft deze duiker de foto doorgespeeld aan een winkel en de foto staat nu nogmaals zonder delen (ik had hem ook op fb staan, maar dan verspeel je geen auteursrechten) op fb EN (dat is het ergste), zonder overleg op het originele formaat op hun domein. Er staat dus geen naam bij en ik ben niet gevraagd of dit mag.
Nu mag ik volgens de wet (particulier of niet maakt niet uit) een schadevergoeding eisen. Maar ik lees ook weer dat particulieren dit verliezen, hoewel je in je recht staat.
Zal ik er een mail aan wagen? Ik kan echt een leuk bedrag vragen als schadevergoeding. Ja, enerzijds krijg je dan dat dat bedrijf denkt dat is een rotduiker, en dan roddel en negatieve praat, maar aan de andere kant, zij gebruiken voor commerciële doeleinden mijn foto. En ik krijg er niets voor. Ik heb alle bewijzen al opgeslagen.
Heb je zonder advocaat überhaupt een kans als particulier? Alleen verwijderen en zeggen sorry vind ik persoonlijk niet genoeg omdat er echt duidelijke regels zijn die zeker een contentbeheerder van een website dient te weten.
dees_daan schreef:germie schreef:Ik fotografeer veel zoals bekend is. Nu heb ik enige jaren terug een foto van een duiker gemaakt en deze duiker de foto gegeven. Dat betekent volgens de wet voor privegebruik. Ik hou te allen tijden het auteursrecht. Nu heeft deze duiker de foto doorgespeeld aan een winkel en de foto staat nu nogmaals zonder delen (ik had hem ook op fb staan, maar dan verspeel je geen auteursrechten) op fb EN (dat is het ergste), zonder overleg op het originele formaat op hun domein. Er staat dus geen naam bij en ik ben niet gevraagd of dit mag.
Ik zou eerst even contact opnemen, je weet niet of zij weten dat het niet zijn eigen foto was. Geef ze eerst de kans het netjes op te lossen.
dees_daan schreef:Tussen mogen en willen zit ook een verschil.. Waarom niet eerst even contact opnemen? Je geeft ze niet eens de kans om het te herstellen, volgens mij moet je ze die kans wel geven trouwens maar goed, of dat nou wel of niet verplicht is, iedereen maakt fouten en het is wel zo netjes om dan eerst zelf te melden dat ze die fout gemaakt hebben, doen ze er niks mee dan kan je altijd nog verdere stappen ondernemen. Of gaat het puur om het geld dat je er uit kan halen?
germie schreef:dees_daan schreef:Tussen mogen en willen zit ook een verschil.. Waarom niet eerst even contact opnemen? Je geeft ze niet eens de kans om het te herstellen, volgens mij moet je ze die kans wel geven trouwens maar goed, of dat nou wel of niet verplicht is, iedereen maakt fouten en het is wel zo netjes om dan eerst zelf te melden dat ze die fout gemaakt hebben, doen ze er niks mee dan kan je altijd nog verdere stappen ondernemen. Of gaat het puur om het geld dat je er uit kan halen?
Nee, daar gaat het niet om. Ik hoef ze officieel dus NIET de kans te geven om het te herstellen, ik mag zelfs naast geld gewoon eisen dat ze het weghalen. Dat zijn ze dus verplicht ben ik nu al achter. Maar ik zit helemaal niet in zulke materie en ben ook niet iemand van het onderste uit de kan. Maar omdat mensen nu zeggen je moet er werk van maken en niet te lief zijn zit ik dus enorm in dubio. Ze melden dat het niet mag, ja, absoluut. Ben alleen niet zo goed in zulke dingen. Wel voor een ander, maar niet voor mezelf. Dan heb ik meer assertiviteitstraining nodig.![]()
Ik denk dat ik maar eens ga bellen morgen.
laraxXxemma schreef:Hoe ze ooit de kcal hebben "gevonden" en zijn gaan meten?
"Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen." Aldus Wikipedia.
Hoe hebben ze dit ooit getest? Hoe weet je dan hoeveel ervan in je kaas zitten?