Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:51

Het is meestal groenbemester gras. Akkers mogen 's winters niet braakliggen, vanwege erosie. Groenbemester ploeg je onder en werkt als bemesting (stikstof).

Bovendien wordt er meestal mais of tarwe of zo ingezaaid, of aardappelen gepoot en je wilt geen gras tussen je gewas hebben groeien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:56

germie schreef:
Myrsky schreef:
Soms kom ik langs van die akkers die er precies uitzien als weilanden qua wat er groeit, alleen is het dan echt heel erg geel (en de weilanden ernaast zijn wel groen dus het is niet een tekort aan water). Wat voor gewas wordt daar geteeld? Het is echt net gewoon geel gras.

Doodgespoten met gif. Wordt later opnieuw ingezaaid.

Ik leerde afgelopen najaar dat het ook wel eens iets anders is...
Zo hebben ze vlak bij mij ook alles ogenschijnlijk doodgespoten. Daarna moet er gemaaid worden binnen een x aantal dagen, en maaien ze dus eigenlijk gewoon nog groen gras. Daarna wordt ALLES helemaal bruin, alleen komt het gras weer terug en het onkruid niet.
Duurt een paar weken, dan is alles weer groen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:12

Groenbemester wordt vaak een periode voordat het ondergeploegd wordt doodgespoten omdat daarmee beter te sturen is wanneer de voedingsstoffen vrij komen.

Groenbemesting is het telen van planten op een stuk grond om deze vervolgens onder te ploegen of te mulchen. Dit wordt gedaan om het percentage organische stof en het stikstofgehalte in de bodem te verhogen. Een deel van die organische stof wordt in de bodem omgezet in humus. Andere redenen zijn dat groenbemesters kunnen optreden als vanggewassen voor de opvang van meststoffen, dat ze kunnen helpen de bodemstructuur te verbeteren, bodemerosie kunnen tegengaan en soms ongewenste gewassen (onkruid) helpen onderdrukken.

Het gebruik van groenbemesters is in Nederland na een aantal gewassen verplicht.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:22

Schotse mannen dragen een quilt, wat dragen Schotse vrouwen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:26

Geen bh :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 14:57

een fles whisky

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:35

Waarom oorpijn zo lang moet duren?
Lig al een week plat. Huisarts en huisartsenpost zegt dat ik de tijd uit moet zitten.
Maar echt, het schiet totaal niet op. Keelpijn, hoesten, koorts of lichte koorts... duizelig.
Hoesten tot braken aan toe.

Stomen helpt heel kort. Iemand nog tips?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:45

Ik krijg oorpijn als de buis van Eustachius verstopt zit. De huisartsassistente heeft me toen aangeraden om neusspray te gebruiken als ik er weer last van had.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:45

waardoor heb je pijn?
(is er iets ontstoken en wat? En hebben ze een behandeling ingezet?)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:41

Ik fotografeer veel zoals bekend is. Nu heb ik enige jaren terug een foto van een duiker gemaakt en deze duiker de foto gegeven. Dat betekent volgens de wet voor privegebruik. Ik hou te allen tijden het auteursrecht. Nu heeft deze duiker de foto doorgespeeld aan een winkel en de foto staat nu nogmaals zonder delen (ik had hem ook op fb staan, maar dan verspeel je geen auteursrechten) op fb EN (dat is het ergste), zonder overleg op het originele formaat op hun domein. Er staat dus geen naam bij en ik ben niet gevraagd of dit mag.
Nu mag ik volgens de wet (particulier of niet maakt niet uit) een schadevergoeding eisen. Maar ik lees ook weer dat particulieren dit verliezen, hoewel je in je recht staat.
Zal ik er een mail aan wagen? Ik kan echt een leuk bedrag vragen als schadevergoeding. Ja, enerzijds krijg je dan dat dat bedrijf denkt dat is een rotduiker, en dan roddel en negatieve praat, maar aan de andere kant, zij gebruiken voor commerciële doeleinden mijn foto. En ik krijg er niets voor. Ik heb alle bewijzen al opgeslagen.
Heb je zonder advocaat überhaupt een kans als particulier? Alleen verwijderen en zeggen sorry vind ik persoonlijk niet genoeg omdat er echt duidelijke regels zijn die zeker een contentbeheerder van een website dient te weten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:44

c_alsemgeest schreef:
waardoor heb je pijn?
(is er iets ontstoken en wat? En hebben ze een behandeling ingezet?)

Advies het uit te zitten. Wss een bacteriële infectie. Ben allergisch voor penicilline.
Beetje stomen. Maar lig al een week plat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:46

germie schreef:
Ik fotografeer veel zoals bekend is. Nu heb ik enige jaren terug een foto van een duiker gemaakt en deze duiker de foto gegeven. Dat betekent volgens de wet voor privegebruik. Ik hou te allen tijden het auteursrecht. Nu heeft deze duiker de foto doorgespeeld aan een winkel en de foto staat nu nogmaals zonder delen (ik had hem ook op fb staan, maar dan verspeel je geen auteursrechten) op fb EN (dat is het ergste), zonder overleg op het originele formaat op hun domein. Er staat dus geen naam bij en ik ben niet gevraagd of dit mag.
Nu mag ik volgens de wet (particulier of niet maakt niet uit) een schadevergoeding eisen. Maar ik lees ook weer dat particulieren dit verliezen, hoewel je in je recht staat.
Zal ik er een mail aan wagen? Ik kan echt een leuk bedrag vragen als schadevergoeding. Ja, enerzijds krijg je dan dat dat bedrijf denkt dat is een rotduiker, en dan roddel en negatieve praat, maar aan de andere kant, zij gebruiken voor commerciële doeleinden mijn foto. En ik krijg er niets voor. Ik heb alle bewijzen al opgeslagen.
Heb je zonder advocaat überhaupt een kans als particulier? Alleen verwijderen en zeggen sorry vind ik persoonlijk niet genoeg omdat er echt duidelijke regels zijn die zeker een contentbeheerder van een website dient te weten.

Waag er eens een mail aan. Leg uit dat jij de auteursrechten hebt. Of een bronvermelding wil, of een gepaste vergoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:48

germie schreef:

Ik zou eerst even contact opnemen, je weet niet of zij weten dat het niet zijn eigen foto was. Geef ze eerst de kans het netjes op te lossen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:23

van
dees_daan schreef:
germie schreef:

Ik zou eerst even contact opnemen, je weet niet of zij weten dat het niet zijn eigen foto was. Geef ze eerst de kans het netjes op te lossen.

Ik zal het wel netjes doen, maar de eigenaar fotografeert zelf en ook een contentbeheerder moet het weten, het is algemeen bekend en vorig jaar heeft er nog een stuk in een duikmagazine over gestaan.
Ik lees online dat je behoorlijke bedragen als schadevergoeding mag vragen. Tussen niets en een behoorlijk bedrag zit natuurlijk ook een middenweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:40

Tussen mogen en willen zit ook een verschil.. Waarom niet eerst even contact opnemen? Je geeft ze niet eens de kans om het te herstellen, volgens mij moet je ze die kans wel geven trouwens maar goed, of dat nou wel of niet verplicht is, iedereen maakt fouten en het is wel zo netjes om dan eerst zelf te melden dat ze die fout gemaakt hebben, doen ze er niks mee dan kan je altijd nog verdere stappen ondernemen. Of gaat het puur om het geld dat je er uit kan halen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:57

dees_daan schreef:
Tussen mogen en willen zit ook een verschil.. Waarom niet eerst even contact opnemen? Je geeft ze niet eens de kans om het te herstellen, volgens mij moet je ze die kans wel geven trouwens maar goed, of dat nou wel of niet verplicht is, iedereen maakt fouten en het is wel zo netjes om dan eerst zelf te melden dat ze die fout gemaakt hebben, doen ze er niks mee dan kan je altijd nog verdere stappen ondernemen. Of gaat het puur om het geld dat je er uit kan halen?

Nee, daar gaat het niet om. Ik hoef ze officieel dus NIET de kans te geven om het te herstellen, ik mag zelfs naast geld gewoon eisen dat ze het weghalen. Dat zijn ze dus verplicht ben ik nu al achter. Maar ik zit helemaal niet in zulke materie en ben ook niet iemand van het onderste uit de kan. Maar omdat mensen nu zeggen je moet er werk van maken en niet te lief zijn zit ik dus enorm in dubio. Ze melden dat het niet mag, ja, absoluut. Ben alleen niet zo goed in zulke dingen. Wel voor een ander, maar niet voor mezelf. Dan heb ik meer assertiviteitstraining nodig. :+
Ik denk dat ik maar eens ga bellen morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:06

germie schreef:
dees_daan schreef:

Nee, daar gaat het niet om. Ik hoef ze officieel dus NIET de kans te geven om het te herstellen, ik mag zelfs naast geld gewoon eisen dat ze het weghalen. Dat zijn ze dus verplicht ben ik nu al achter. Maar ik zit helemaal niet in zulke materie en ben ook niet iemand van het onderste uit de kan. Maar omdat mensen nu zeggen je moet er werk van maken en niet te lief zijn zit ik dus enorm in dubio. Ze melden dat het niet mag, ja, absoluut. Ben alleen niet zo goed in zulke dingen. Wel voor een ander, maar niet voor mezelf. Dan heb ik meer assertiviteitstraining nodig. :+
Ik denk dat ik maar eens ga bellen morgen.

Ik weet niet wat voor adviezen jij krijgt, maar ik zou persoonlijk gewoon heel rustig, simpel en vooral vriendelijk beginnen. "Goh die foto die jullie daar hebben staan, ik schrok er een beetje van, dat is namelijk mijn foto en ik wist niet dat die hiervoor gebruikt is."
Aan de hand van hun reactie kun jij zelf weer verder.
Het is nu nog een mug, niet meteen een olifant van (laten) maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:19

Zo zit ik er ook een beetje in hoor Tica, maar ja, anderen zeggen direct er bovenop. En zo ben ik eigenlijk helemaal niet. Denk dat ik ze gewoon netjes bel.

Iets compleet anders, ik rij met dit rotweer dus echt geen paard, ik ben alleen van het werk naar de trein lopen al doorweekt geworden. Rijden jullie wel (als je geen binnenbak hebt)? Paard komt wel buiten, die lijkt het niet erg te vinden om buiten te staan overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:22

Ik heb een hekel aan dat "direct er bovenop" gedoe. Nergens goed voor, drama en gedoe om niets over het algemeen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:37

Als je jezelf een goeie reputatie op na wil houden, gewoon vriendelijk er op af gaan. Zou best kunnen dat hun er helemaal niks van af weten dat het jóuw foto is.

Ik heb een soortgelijk iets. Op de website en social media van een vorig stagebedrijf staan mijn foto's, waarvoor ze nooit toestemming hebben gevraagd of hebben gekregen. Door een niet al te positieve relatie en mijn professionele toekomst in een erg klein wereldje, heb ik het er maar bij gelaten want ik wist van te voren al dat het er toch niet goed uit zal komen te zien voor mij. Ik heb ze ontvolgd op alle social media zodat ik niet steeds m'n eigen foto's - door hun 'nabewerkt' notabene - voorbij zou hoeven te komen zien.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:12

Waarom bij de ene Nike air force een heel lekker zacht zooltje/voetbed heeft en de ander niet. Weet iemand hoe je dat kan herkennen op internet?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:49

Hoe ze ooit de kcal hebben "gevonden" en zijn gaan meten?
"Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen." Aldus Wikipedia.
Hoe hebben ze dit ooit getest? Hoe weet je dan hoeveel ervan in je kaas zitten?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:08

laraxXxemma schreef:
Hoe ze ooit de kcal hebben "gevonden" en zijn gaan meten?
"Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen." Aldus Wikipedia.
Hoe hebben ze dit ooit getest? Hoe weet je dan hoeveel ervan in je kaas zitten?

Heel simpel / kort door de bocht gezegd, gewoon een afgemeten hoeveelheid kaas onder een meetinstrument leggen en in de brand steken totdat er alleen nog maar as over is. Daarna meten hoeveel het instrument opgewarmd is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:23

Meliaforever schreef:
Waarom bij de ene Nike air force een heel lekker zacht zooltje/voetbed heeft en de ander niet. Weet iemand hoe je dat kan herkennen op internet?

Ik wil deze schoenen binnenkort gaan kopen dus ik volg even :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:02