Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:23

Kinderen krijgen zit nogal diep verankerd in ons. Niet in elk individu even veel, maar als we als mensheid alleen maar kinderen zouden krijgen in perfecte omstandigheden weet ik vrij zeker dat we hier niet hadden gezeten :)

En de toekomst van kinderen bieden wij ook als maatschappij, bijvoorbeeld door goed onderwijs en goede studiemogelijkheden, dat is niet een zaak van ouders alleen.

Shaggy09

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:26

Ik zie best vaak stellen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven en toch kinderen nemen.
Zij zeggen dan kinderen neem je niet, die krijg je. Maar ik ben het daar echt absoluut niet mee eens.
Maar dat is een discussie apart :D

Ik zou het mooi vinden ook als er meer geld ging naar het stimuleren van gezond eten op bijvoorbeeld scholen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:28

Ik zou het al mooi vinden als er meer geld ging naar scholen!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:29

Ik heb nooit het gevoel gehad dat scholen zelf tekort komen op gebied van onderwijs. Het lerarentekort vind ik dan persoonlijk zorgwekkender.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:33

Op veel scholen wordt al alleen water en thee gedronken en mag er geen koek meegegeven worden maar alleen fruit. Of zijn er bepaalde fruitdagen waarop dat zo is.
Maar er mag van mij ook meer geld naar scholen zodat ze die belachelijk grote klassen eens kunnen splitsen. Voor de meeste kids helpt zo’n grote groep niet echt mee aan het leerproces.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:10

Ik had altijd het idee dat ik best een luxe leven had, maar als ik dit topic zo lees, voel ik me meer een arme sloeber :+

Zo zie je maar hoe de opvatting luxe van persoon tot persoon kan verachillen.

Ik heb echt geen geld om elke week een broodje of kopje thee te halen buiten de deur. Neem dus ook gewoon mijn eigen boterhammetje en drinken (flesje water van de kraan) mee. En is het eten op, dan heb ik pech. Ik zit soms inderdaad met honger en knorrende buik op school. Ja, jammer dan had ik maar meer boterhammetjes moeten smeren.

En ik kan niet op mezelf gaan wonen, want geen geld Dit, terwijl ik thuis heel vaak niet lekker in mijn vel zit/veel ruzie, dus niet optimaal. Ik heb al 2 jaar bijna geen nieuwe kleding gekocht, geen geld voor. Heb bijna ondergewicht, zou denk ik op te lossen zijn door bepaalde voeding, maar geen geld voor. Net zioals dat ik nooit geld uitgeef om te zwemmen, naar de bioscoop te gaan, of andere betaalde uitjes. Er zijn zoveel gratis alternatieven. Zwemmen doe ik bijvoorbeeld in de zomer in de zee.

Maar voel me echt niet arm. Ik heb een dak boven mijn hoofd en loop er netjes bij. Met vrienden spreek ik meestal gewoon thuis af of we gaan naar de stad (gewoon lekker kijken, maar niet kopen). Wil ik een avondje stappen? Dan neem ik 20 euro contant mee voor heel de avond (maar dat is hooguit 4 x per jaar) en dan heb ik de avond van mijn leven. En ik heb nog mijn studentenov waardoor ik overal wel kan komen. Sporten doe ik thuis of in de buitenlucht. En ik probeer 1 keer per jaar op vakantie te gaan, dat is dan echt mijn luxe waar ik ook heel het jaar naar uit kan kijken.

Maar al met al voel ik me dus echt niet arm. Best rijk zelfs. Ik denk dat iemands instelling ook al veel kan doen. Mensen hebben heel erg de neiging om te kijken naar wat ze niet hebben ipv wat ze allemaal wél hebbden. En ik snap dat je het niet leuk vindt om heel de dag alleen thuis te zitten, maar kijk wat je allemaal wel niet gratis kan en ook ontzettend leuk is.

Ik heb een gezin geholpen die in de schuldsanering terecht waren gekomen. Die hadden het daarvoor altijd heel goed. Maar hadden ook het beeld dat leuke dingen onwijs veel geld kostte. Gingen elke maand naar het pretpark en dierentuin. Abbonement voor de bioscoop, etc. Toen dat opeens niet meer kon, was er eerst veel weerstand. Tot ze er gaandeweg achterkwamen dat het ook heel leuk was om met zijn allen met een leenhondje naar het bos te gaan. Lekker uit te razen op het strand of met eigen picknickmand in het parkje met voetbalveldje een middag door te brengen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:34

Wat is trouwens jullie definitie van armoede?

Want voor de ene betekent het van 50 euro per week moeten rondkomen, voor de ander betekent het minder hebben dan de buurman of niet kunnen kopen wat je wilt en weer voor een ander betekent het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften, namelijk voedsel, water, gezondheidszorg en onderdak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:40

In mijn ogen ben je arm op de moment dat je niet meer in staat bent om te voorzien in jou basisbehoeften. Dus als je nog maar 2 maaltijden ipv 3 kunt nuttigen op een dag. Als je geen medicatie of dokter meer kunt betalen. Als je de verwarming niet kunt opzetten etc.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:48

Maar ben je dan ook arm als je dat niet kunt doordat je je geld aan een vakantie/auto/tv oid hebt uitgegeven en daardoor je rekeningen niet hebt betaald?

Als ik aan armoede denk dan denk ik niet aan het Somalische gezin in de Bijlmer die van een uitkering moet rondkomen, maar het gezin in Somalië dat in een krottenwijk woont en hoopt die week nog wat voedsel te kunnen vinden/kopen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:05

Elise_0o schreef:
Wat is trouwens jullie definitie van armoede?

Want voor de ene betekent het van 50 euro per week moeten rondkomen, voor de ander betekent het minder hebben dan de buurman of niet kunnen kopen wat je wilt en weer voor een ander betekent het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften, namelijk voedsel, water, gezondheidszorg en onderdak.

Het is niet helemaal een definitie, maar ik zou het zelf tot armoede rekenen als je niet in staat bent tot je basisbehoeften en een klein beetje extra. Dus geen ruimte meer hebt voor een paar van die keuzes.

Ook is het niet zo makkelijk om precies te zeggen wat de grens is bij gezondheidszorg. Bijvoorbeeld omdat dat niet altijd zo zwartwit is. Labonderzoek doe je bv om dingen uit te sluiten - en uit veel van die onderzoeken komt dat er verder niets aan de hand is, en dat is heel zinnig vanuit de gezondheid maar voor die persoon verandert het in feite niets. Ook bij het uitproberen van medicatie, of medicatie die vooral op lange termijn werkt is dat lastig. 385 euro uitgeven (als ik het eigen risico neem) aan iets wat gegarandeerd werkt en nodig is vind ik een vrij makkelijke keuze. Maar 385 euro voor de kans dat het uberhaupt niet nodig is of veel frustratie geeft maar niet goed werkt? Dat is al een keuze die een stuk lastiger is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:11

Steenrijk Straatarm is trouwens nu op tv. Ook mooi om te zien :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:25

De kreet "minima" heeft een aantal betekenissen, maar ik kies voor de inhoud van 'beschikt iemand over de hoeveelheid geld die bijstandsnorm heet'.

In principe O:) kun je van de bijstand leven ipv overleven.
En ik citeer Marga Klompë, de minister die verantwoordelijk was voor de eerste vorm van de algemene bijstandswet
"...en het bloemetje op tafel hoort er ook bij."

Dus rondkomen van minder dan 2 euro per dag, "dat hoeft niemand in Nederland".
...wat niet wil zeggen dat er dus geen armoede is.

(Ik vind het ook minder kies, een soort van de ene vorm van armoede uitspelen tegen een andere vorm van armoede.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:20

Ligt er natuurlijk ook aan in welke regio je woont, ik woon toevallig heel goedkoop (ong €350,- kale huur) maar in een andere regio betaal je voor mijn huisje rustig het maximale vd huurtoeslaggrens als je pech hebt.
En natuurlijk krijg je als minima je toeslagen en afvalstoffenheffing maar met een dergelijke hoge huur is dat nog best lastig rond te breien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:39

Ik denk dat er tussen de mensen in de bijstand heel erg veel verschil zit. Ik las laatst dat er een schatting is dat 50-70% van de mensen in de bijstand niet kúnnen werken, vaak door chronisch ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat geeft nogal een ander idee aan het bijstandtrekkers-verhaal, dat zijn echt uitzonderingen. Denk dus nog even aan het eigen risico dat er standaard bijkomt en aan allerlei medicatie en hulpmiddelen die überhaupt niet vergoed worden.

Of je kan rondkomen, ligt verder nogal aan de grote uitgaven die je moet doen, je hebt net mazzel als je voor een lage huur kan wonen, sociale huur moet je in veel regio's jaren voor wachten.

Als je zo chronisch schaarste en stress ervaart, zorgt dat ervoor dat je hersenen anders gaan werken. Het is aangetoond dat je dan veel meer in korte termijn gaat denken, terwijl mensen die geen stress hebben veel meer aan de lange termijn denken. Het kan dus zeker zo zijn dat mensen in armoede soms onlogische keuzes maken in de ogen van mensen die die schaarste niet kennen.

Ik denk dat mensen gewoon behoefte hebben aan geld. Op de een of andere manier vinden we dat allemaal heel lastig om geld te geven, maar laat die mensen gewoon zelf beslissen wat ze nodig hebben. Je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen vragen aan iemand als je iets wil doen, misschien zijn er wel hele specifieke wensen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:44

Ik vind een laag budget of mensen met schulden niet zoveel verschillen eigenlijk. Het verschil an sich wel, maar niet de keuzes die ze moeten maken.

En vrij in keuzes?? Dat blijft iedereen maar zo hard roepen, maar soms zijn slechte keuzes wel degelijk een maatschappelijk probleem. Ongezond leven, schulden, overgewicht, verslaving hebben we links of rechts allemaal last van.

En ben je alleen, zeg ik; doe je best als je mij niet lastig valt. Maar heb je kinderen, dan moet je toch gezond eten. De kinderen hebben geen keus en zijn afhankelijk.
Maar iedereen steigert meteen als je wat zegt. Net als hier al heel vaak geschreven wordt dat je zoveel medelijden moet hebben met rokers, want zijn verslaafd en stoppen is zo moeilijk. Ja, zolang we dat blijven roepen en steunen, blijft dat zo.
Ik ben zelf echt cold turkey gestopt als kettingrookster. Geen smoesjes, gewoon doen. Ik word daar toch echt een beetje suf van dat je dat niet mag zeggen en de verslaafden slachtoffers zijn etc.

Als mensen ongezonde keuzes maken en ik mag er niks van zeggen en me er niet mee bemoeien of er iets van vinden, mag ik dan ook over ze heen stappen als ze voor mn neus instorten op straat?? Nee toch?

In mijn ogen is het wel een heel groot probleem dat mensen die meer moeite hebben met leren, minder kansen krijgen of hebben om te ontwikkelen. Er zit ook onwijs weinig groei in loon bij mensen die weinig verdienen en niet verder kunnen groeien. Als mensen dan iets willen, gaan ze vaak lenen, want die tv, die auto etc etc.......Moet er toch komen. Maar als je loon altijd laag blijft is er weinig extra ruimte en die komt er ook niet. Ook als je leent, moet het bedrag ( en rente ) vrij komen uit je maandelijks te besteden budget.

Kinderen zijn duur, maar mensen denken er vaak niet over na. Juist ook de groep die niet goed budgetteren, niet goed leren hun toekomst uit te stippelen etc.
Ik weet mensen die geen huis hadden, maar wel gewoon zwanger werden van nr3.

Misschien raken mensen ook gewend aan het geholpen worden en zien ze niet eens meer hoe ernstig het is.
Er zijn mensen die hun post echt al tijden niet meer openmaken, want het is toch ellende. Dan komt de deurwaarder en die begint met ze te praten, er komt een budget coach en het gaat weer een tijdje goed.

Er is ook een grote tussen groep. Toen wij jong waren, verdienden we teveel voor het een en te weinig voor het ander. Dat was soms best pittig, want in het begin kostte meer verdienen ons geld. Begin 20 en nog een beetje huursubsidie viel weg bijv. Dan moet je gemotiveerd blijven om door te gaan, te ontwikkelen, te sparen etc etc. Buren van ons gingen uit elkaar en apart wonen om meer over te houden.

Maar goed, ik vind wat je jezelf aandoet, prima. Heb je kinderen, dan moet je er goed voor kunnen zorgen en daar gaat echt heel veel mis. Het is algemeen bekend dat kinderen zonder ontbijt naar school komen, geen 10uurtje hebben en geen lunch.
Niet naar een sportclub kunnen, geeft vaak op straat rondhangen, verveling, afzetten, want je kan er niet bij horen etc etc.
Liefde en gezondheid is belangrijk, maar je leeft samen in een maatschappij en kinderen hebben er echt wel last van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:57

Lalidan schreef:
Waar veel mensen zich volgens mij ook op verkijken, is dat het vaak geen tijdelijk iets is. Een maand of een half jaar niet mee kunnen met vrienden, beperkt boodschappen kunnen doen en daarmee moeten puzzelen, alleen maar wandelen in de directe omgeving van je huis omdat je nergens anders kan komen, niet een middagje de stad in kan omdat je er niet kan komen, niet naar familie en dingen als verjaardagen kunnen, geen geld hebben voor nieuwe kleding (hoe goedkoop ook) kan allemaal best. Maar als dat het uitzicht voor de rest van je leven is, wordt het wel een erg trieste, kale, lege en eenzame bedoening. Ja, dan heb je misschien een dak boven je hoofd en eten, maar naast eerste levensbehoeften wil een mens graag iets meer in het leven.

Het is vaak geen kwestie van 'even tijdelijk de juiste keuzes maken'.

Hier gaat het om. Het is vaak niet een 'tijdelijk' iets, maar structureel. Dat maakt het moeilijk. Een maand of een half jaar valt nog wel te overzien, maar wat als dat 5 jaar is. Of inderdaad voor de rest van je leven? Dat het inderdaad niet beter gaat worden.
De eerste jaren is het nog wel te doen, maar dan gaan de wasmachine en de koelkast kapot, beginnen de kleren er toch echt wel versleten uit te zien en is er nergens meer rek of reserve in.
Langdurig op een heel laag inkomen zitten zorgt er vaak voor dat mensen alsnog in de schulden komen. Heel lang gaat het goed, maar dan valt op gegeven moment alles in elkaar als er iets teveel tegelijkertijd kapot gaat/mis loopt/gezondheidszaken.

Die trieste, kale, lege en eenzame bedoening, dat is het probleem. Vereenzaming.

Gelukkig zijn er ook veel initiatieven in buurhuizen endergelijke waar bijvoorbeeld een koffie-ochtend is waar mensen voor 50 cent een kopje koffie kunnen drinken. Dat helpt vaak iets. Buurthuis wat ik ken heeft ook een dergelijk initiatief twee keer in de week. Elke keer zitten er zeker 5/6 mensen aan een kopje koffie en een praatje met elkaar te maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:54

Apple, maar in hoeveel van die gevallen had het voorkomen kunnen worden door toch te gaan werken of op te schuiven naar een andere uitkering?

Superpony, ik vind ook dat stoppen met roken vaak moeilijker wordt gemaakt dan dat het daadwerkelijk is. Het belangrijkste is dat je eerst je kop goed moet hebben staan en een heel klein beetje strijdlust nodig hebt om dat zo te houden. Het is een strijd met jezelf en die kun je toch altijd winnen ;) ?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:59

Ik vind dat toch zo akelig om te lezen: Ik kon stoppen, dus een ander moet dat ook kunnen. Zo niet, dan ligt dat aan die persoon zelf.
Jij bent niet die ander, die ander zit in andere omstandigheden, heeft een ander leven, andere ervaringen.
Dat het iemand wel lukt is mooi, maar komt niet altijd door die persoon zelf. Omstandigheden, achtergrond, urgentie gevoel, alles werkte ook samen. En dat werkt voor iedereen weer anders...
Waarom maakt jouw stoppen het nodig over een ander te oordelen?
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 31-01-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:59

Pipodipo schreef:
Apple, maar in hoeveel van die gevallen had het voorkomen kunnen worden door toch te gaan werken of op te schuiven naar een andere uitkering?

Doorschuiven naar een andere uitkering is niet zo makkelijk, hoor. Daar moet je maar net voor in aanmerking komen en dat is niet zo vanzelfsprekend voor bijvoorbeeld chronisch zieken als dat mensen wel eens denken. Vandaar dat er een hoop ook in de bijstand zitten. Dan is toch gaan werken geen oplossing. Ik denk namelijk dat er enorm veel mensen een uitkering hebben die echt niet toch kunnen gaan werken. We kennen allemaal voorbeelden van mensen die niet willen, maar er zijn er ook een hoop die niet kunnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:08

josien_m_ schreef:
Ik vind dat toch zo akelig om te lezen: Ik kon stoppen, dus een ander moet dat ook kunnen. Zo niet, dan ligt dat aan die persoon zelf.
Jij bent niet die ander, die ander zit in andere omstandigheden, heeft een ander leven, andere ervaringen.
Dat het iemand wel lukt is mooi, maar komt niet altijd door die persoon zelf. Omstandigheden, achtergrond, urgentie gevoel, alles werkte ook samen. En dat werkt voor iedereen weer anders...
Waarom maakt jouw stoppen het nodig over een ander te oordelen?

Ja inderdaad, als stoppen niet lukt dan ligt dat aan de betreffende persoon. Waar zou het anders aan moeten liggen??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:13

Ik geef een aantal opties toch?
Mensen willen graag denken een vrije keuze te hebben. Toch wordt wel betwijfeld of die vrije wil zelfs maar bestaat. Mocht die toch bestaan, dan is die wel beperkt door alle omstandigheden, de levenservaring enzovoort. Denken dat je zelf iets kiest, is voor de helft misschien wel jezelf voor de gek houden, cognitieve dissonantie. Het voelt fijner voor de mens als we het idee hebben iets zelf te kunnen sturen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:17

Omstandigheden en achtergrond spelen geen rol bij een succesvolle stopexpeditie. De omstandigheden veranderen namelijk niet als je wel weer gaat roken zodrat het tegen zit of er iets ergs gebeurt. Achtergrond is al helemaal niet relevant, stoppen is voor de koning net zo lastig als voor iemand in de bijstand. Het zit in je hoofd en niet in je portomonnee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:23

Pipodipo schreef:

'Door schuiven naar een andere uitkering' is makkelijker gezegd dan gedaan. Heel vaak is dat gewoon niet mogelijk en uiteindelijk komen veel uitkeringen neer op een minimum op gegeven moment. In de bijstand zitten ook heel veel mensen die eigenlijk ziek zijn en niet meer goed belastbaar zijn als het gaat om werk. Vergeet niet dat mensen die ziek zijn daar ook vaak extra kosten aan hebben, reiskosten naar ziekenhuis of therapie, eigen bijdrage medicijnen. Dat soort situaties.

'Werk' is ook lastig. Vind maar eens een werkgever die het ok vindt dat je 16 uur per week komt werken en daarbij ook nog twee dagen in de week later begint omdat je therapie hebt :\

Veel mensen in eendergelijke situatie doen vaak vrijwiligerswerk bij de Voedselbank of bij de Kringloopwinkel. Zijn ze toch onder de mensen, dagbesteding. Dit zijn helaas wel banen die niet echt doorstroming hebben naar een reguliere baan op de arbeidsmarkt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:26

Apple schreef:
Pipodipo schreef:

'Door schuiven naar een andere uitkering' is makkelijker gezegd dan gedaan. Heel vaak is dat gewoon niet mogelijk en uiteindelijk komen veel uitkeringen neer op een minimum op gegeven moment. In de bijstand zitten ook heel veel mensen die eigenlijk ziek zijn en niet meer goed belastbaar zijn als het gaat om werk. Vergeet niet dat mensen die ziek zijn daar ook vaak extra kosten aan hebben, reiskosten naar ziekenhuis of therapie, eigen bijdrage medicijnen. Dat soort situaties.

'Werk' is ook lastig. Vind maar eens een werkgever die het ok vindt dat je 16 uur per week komt werken en daarbij ook nog twee dagen in de week later begint omdat je therapie hebt :

Veel mensen in eendergelijke situatie doen vaak vrijwiligerswerk bij de Voedselbank of bij de Kringloopwinkel. Zijn ze toch onder de mensen, dagbesteding. Dit zijn helaas wel banen die niet echt doorstroming hebben naar een reguliere baan op de arbeidsmarkt.

Dan is er dus ook behoefte aan het creeeren van passende banen en dus wel die doorstroming mogelijk te maken. We moeten ook niet vergeten dat het huidige stelsel ook is zoals het is omdat er in het heden en verleden veel misbruik is gemaakt van de voorzieningen die er zijn. Uitkeringsfraude is een reeel probleem en niet iets dat alleen maar in de krant bestaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:26

Stoppen met roken: het is gebleken dat het veel meer kost aan kalmerende en rustgevende medicijnen dan aan rookwaar als bepaalde groepen worden gedwongen om te stoppen met roken. (Licht) verstandelijk gehandicapten bijvoorbeeld, of psychiatrische patiënten. Instellingen in de gehandicaptenzorg en psychiatrie zijn dan ook gestopt met het stimuleren van het 'stoppen met roken' voor hun klanten.