Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:22

Als je een condoom gebruikt is het niet zondig hoor, dan krijg je immers geen soa. ;) edit, sorry, was al gezegd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:24

anjali schreef:
Het is toch echt zo dat als je monogaam leeft met een eveneens monogame partner,dat je dan geen soa kunt oplopen. Die komen nl. niet uit de lucht vallen.

Ik heb meer partners gehad dan ik kan tellen en nog nooit iets opgelopen omdat ik er altijd een rubbertje omheen doe.

Zondigen is je volstoppen met ongezond vreten, seks met veel mensen is leuk.

Je hoeft hier echt niet het evangelie te verkondigen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:44

anjali schreef:
shilady schreef:
Het is tot op zekere hoogte verslavend
en mn moeder slaakt ook vaak een zucht als ik WEER ga..
Maar het is ook bijzonder om te zien op hoeveel manieren je mensen kan manipuleren en hun vertrouwen kan winnen.
Bv de jongere avonden worden bij de pastoor en zn vrouw thuis gehouden ipv de kerk waar ze naast wonen..dat vond ik eerst apart... maar toen dacht ik erover na en het is bv thuis bij de pastoor en zn gezin dat ze meschien eerder in huiselijke sfeer het vertrouwen van deze tieners kunnen winnen en goed op ze in kunnen praten om veel dingen die "slecht" zijn niet te doen of bepaalde zonde los te peuteren..

Ik vroeg me altijd af wat er zich afspeelde bij de gemeente en daarom ben ik het dus bij gaan wonen.
Dus met al deze dingetjes die ik dus zie bij kerken die als redelijk normaal beschouwd worden kan ik me alleen maar voorstellen hoe heftig het er in bv jahova etc eraan toe kan gaan.

Hier in de omgeving waar ik nu zit zijn er pastoors die makkelijk jaarlijks 1 miljoen dollar per jaar of meer verdienen
Als zulke bedragen worden verdient en er betaald personeel is dan noem ik het meer een bedrijf dan kerk.
https://crosswaybc.org/staff eddie is degene die dus zegt dat de ziekte k door zonde komt.
En mark kan ook elke week op vakantie. Ik weet dit uit betrouwbare bron.

Ik zal nog even de aflevering van vice opzoeken waarin tongentaal te zien is
https://cip.nl/65806-vice-documentaire- ... gskinderen scrol naar beneden

Bedankt voor de informatie. Volgens mij zijn de Baptisten geen sekte.Maar een van de vele niet-Katholieke Christelijke groeperingen.Overigens worden sommige ziektes inderdaad vaak door zondig gedrag veroorzaakt, bijv. soa's.

klopt maar bv k dat kwam gewoon even hard aan omdat ik zelf deze zomer iemand eraan had verloren
en diegene gewoon heel duidelijk had gezegd dat het door dna kwam en haar 3 dochters moesten toen ook getest worden. Ik vind het helemaal niet erg als pastors ook wat dingen uit de maatschappij willen bespreken maar medische dingen en dingen met geaardheid vind ik riskant .

We waren die avond uitgenodigd voor een musical in die kerk en dat ging over kerst en om dan zo te eindigen met die toespraak over waarom mensen die ziekte krijgen vond ik niet leuk. Dus het is een beetje verschillend de ene dienst is best leuk en positief maar als je dingen hoor die je van het leven uit anders hebt ervaren en weet dat het niet klopt dan is dat minder. Er zijn zelfs mensen die geloven dat dinosaurussen bv ook niet hebben bestaan dat we met mensen zijn begonnen terwijl je in menig museum de botten kan bewonderen :))

mysa schreef:
Als je een condoom gebruikt is het niet zondig hoor, dan krijg je immers geen soa. ;) edit, sorry, was al gezegd.

Ja maar hoevaak hebben we bv op tv niet gezien dat in afrika door veel kerken condooms worden afgekeurd
terwijl mensen hardstikke arm zijn en ze zichzelf haast niet eens degelijk kunnen voeden? Om over het aids probleem nog maar te zwijgen

lieveli schreef:
anjali schreef:
Het is toch echt zo dat als je monogaam leeft met een eveneens monogame partner,dat je dan geen soa kunt oplopen. Die komen nl. niet uit de lucht vallen.

Zondigen is je volstoppen met ongezond vreten, seks met veel mensen is leuk.

Helaas heb ik beide gedaan }:)
Dat heerlijke eten en de ene nog leuker in bed dan de andere :=
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 26-12-18 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:02

Babootje schreef:
anjali schreef:

Klopt dat als je geen losbandig leven leidt je minder kans hebt op een SOA. Maar dat geldt ook als je wel losbandig leeft maar jezelf goed beschermt. Dus je gedrag is maar ten dele de oorzaak.

De enige echte oorzaak van ziekte en dood is de zonde die wij van Adam hebben ge-erfd.

Tuurlijk alleen maar als je een geloof aanhangt, ik heb geen last van die verhalen gelukkig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:31

Maar, dit topic gaat toch niet over zondigen, soa's of wie hoeveel partners heeft gehad? Of over wie gelooft wat we van Adam en Eva hebben georven?

Hier in Limburg was een tijd geleden een sekte ook nog in het nieuws:
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20160801_ ... rsenspoeld

Vreselijk lijkt het me om iemand zo te zien veranderen, en niets te kunnen doen.

shilady

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:33

Wat een naar verhaal Khirshanta!
ik wil wel haar boek graag lezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:46

khirshanta schreef:
Maar, dit topic gaat toch niet over zondigen, soa's of wie hoeveel partners heeft gehad? Of over wie gelooft wat we van Adam en Eva hebben georven?

Vreselijk lijkt het me om iemand zo te zien veranderen, en niets te kunnen doen.

Grappig, ze komt uit mijn dorp, helemaal geen gereformeerde omgeving.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:34

Meschien iets ondergronds?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:35

Nee joh, je zal overal wel gereformeerde mensen hebben, dat hoeft niet per sé ondergronds te zijn. We hebben hier ook kerken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:00

Babootje schreef:
Misschien moet je daar dan toch eens naar toe dan :D. Niets heftigs op de bijeenkomsten van Jehovahs Getuigen.
De diensten van Jehovahs Getuigen bestaan alleen uit onderwijs uit de bijbel.

Nee dat doe ik liever niet
Ze komen elke week bijna aan de deur omdat we om de hoek wonen en de mensen die ze sturen tja wat moet ik ervan zeggen... een vrouw met een pasgeboren baby in enkelt een dekentje in december terwijl het toen bitterkoud was. En laatst helaas mijn eigen buurvrouw die onze straat woont die ze een paar jaar geleden hebben kunnen "winnen" .Onze buurvrouw heeft veel kwalen en is ouder en ze stond dus samen met een andere bejaarde vrouw incl 2 rollators aan onze deur.
Ze had altijd mooie spulletjes maar nu gaat alles wat ze na aftrek van haar rekeningen naar de "gratis" kerk.

Ook het hele aspect van de gemeente verlaten en dat je dan word vermeden door je eigen familie staat me niet aan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:08

khirshanta schreef:

Sipke Vrieswijk werd in 1997 met zijn vriendin Aagje Folkerts aangehouden in Sussex (Engeland) vanwege jarenlang seksueel misbruik van minderjarigen, en uitgeleverd aan Nederland. In 1999 werden ze veroordeeld tot TBS met dwangverpleging. Officier van justitie Brughuis vertelde, dat met name Vrieswijk zo overtuigend kon vertellen over een toekomst onder zijn leiding, dat zelfs doorgewinterde psychiaters het er moeilijk mee kregen: Ze raakten nog maar net niet onder invloed.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gemeent ... _Vrieswijk)

Aagje heeft haar 8jarige dochter verlaten voor vrieswijk
https://www.nederlands.nl/nedermap/verh ... 45477.html

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:17

shilady schreef:
Babootje schreef:
Misschien moet je daar dan toch eens naar toe dan :D. Niets heftigs op de bijeenkomsten van Jehovahs Getuigen.
De diensten van Jehovahs Getuigen bestaan alleen uit onderwijs uit de bijbel.

Nee dat doe ik liever niet
Ze komen elke week bijna aan de deur omdat we om de hoek wonen en de mensen die ze sturen tja wat moet ik ervan zeggen... een vrouw met een pasgeboren baby in enkelt een dekentje in december terwijl het toen bitterkoud was. En laatst helaas mijn eigen buurvrouw die onze straat woont die ze een paar jaar geleden hebben kunnen "winnen" .Onze buurvrouw heeft veel kwalen en is ouder en ze stond dus samen met een andere bejaarde vrouw incl 2 rollators aan onze deur.
Ze had altijd mooie spulletjes maar nu gaat alles wat ze na aftrek van haar rekeningen naar de "gratis" kerk.

Ook het hele aspect van de gemeente verlaten en dat je dan word vermeden door je eigen familie staat me niet aan.

Daar zou ik even achteraan gaan, als niet wilt dat ze zo vaak bij je aankloppen, want bijna elke week is imo bizar veel namelijk. Dat klinkt alsof iemand het idee heeft dat je geinteresseerd bent, en dat jij het prettig vind als ze steeds bij je langs komen. Als je dat niet wilt zou ik het echt even bij ze aan geven zodat het stopt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:25

@Shillady: je hebt zo'n raar beeld van hoe het er bij Jehovah's Getuigen aan toe gaat dat ik helaas ook moet gaan twijfelen aan je andere verhalen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:52

Telpeva wij hebben ook gevraagd of ze ons idd op de lijst wilde zetten van niet meer aanbellen etc
Maar het helpt niet . Plan ook zeker om is een keer een goed met buuf aan te gaan maar dan in het engels zij is een immigrant uit ierland. Ik vermoed dat eenzaamheid haar ook een beetje dat extra duwtje naar die gemeente heeft gegeven
Vind het zwaar om te zien hoe ze al haar hebben en houden aan die kerk geeft.

Babootje meschien de vele filmpjes op youtube is kijken van mensen die eruit zijn gestapt?
Ze hadden vorig jaar in 2017 australie nog een rechtzaak hoe zelfs slachtoffers van seksueel misbruik werden vermeden..
Maar geloof vooral wat je zelf wilt dat doet iedereen. Ik ga zelf erg vaak naar de kerk maar ik blijf voor een groot gedeelte toch ook mn eigen dingen geloven zoals bv rondspoken na de dood op aarde .. of wie weet reincarnatie..

Laat nu verders een beetje het topic voor wat het is
Pb mag altijd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:07

shilady schreef:
Babootje meschien de vele filmpjes op youtube is kijken van mensen die eruit zijn gestapt?
Ze hadden vorig jaar in 2017 australie nog een rechtzaak hoe zelfs slachtoffers van seksueel misbruik werden vermeden..

Misschien is het goed om - voordat je ergens een oordeel over geeft - zaken van twee kanten te bekijken?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:41

Babootje schreef:
shilady schreef:

Misschien is het goed om - voordat je ergens een oordeel over geeft - zaken van twee kanten te bekijken?

Welke zaken?
Heb de rechtzaak best uitgebreid bekeken en ik snap dat de jahova vertegenwoordigers bij hun standpunt blijven en zo hun reden erachter hebben. Maar ben het ontzettend met de rechter eens dat het heel vreemd over komt dat als jij misbruikt bent en liever wat afstand van die gemeente neemt dat je dan ook in het (gemeden) hokje komt.

Ik vind het gewoon ontzettend bijzonder als je als moeder bv je eigen dochter kan negeren en verbannen omdat ze niet meer bij de gemeente zit.
Ik snap de charme van de jahova wel hoor ze hebben een bijzonder charisma..mijn vader ging met een ex getuigen.
Op een gegeven moment ging dat stuk en ben wel een beetje in contact met haar gebleven maar ze is al een jaar officieel dakloos en daardoor zitten de meeste van haar kinderen nu in jeugdzorg. Zij heeft 5 broers met goede banen en inkomens maar niemand neemt haar in huis. Ik heb ook de jahova in onze buurt zelf benaderd en gevraagt of ze haar konden opvangen en asn een huis konden helpen vanuit de (gemeente/kerk) maar ze zeiden heel stellig dat ze daar niets aan konden doen.. .

Voor derest laat ik het echt effe hierbij
probeer van mn vakantie te genieten ver weg van de gemeente O:)

Ik las hier eerder iets in het topic over amish
Ja vanaf de tv in holland zagen we veel regels en ook shunning. Maar hier in Springfield missouri zie ik zowel de amish vrouwen als de menonites lekker in hun 4x4 rijden en ook shoppen in de Aldi en op Blackfriday.. dus ik heb de indruk dat voor hun dingen zijn verandert en ze vrijer zijn geworden.. ze dragen wel hun kapjes :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:24

Shilady je hebt je duidelijk niet van meerdere kanten in het geloof verdiept want anders zou je niet zulke kortzichtige dingen verkondigen.

Ik ga iets zeggen wat ieder normaal denkend mens zelf ook zou moeten weten. Namelijk dat mensen nog altijd zelf bepalen hoe ze handelen.

Ik ben zelf opgevoed als Jehova getuigen. Ik heb destijds besloten om er mee te stoppen. Simpel weg omdat ik daar geen zin in had. Het zal je wellicht verbazen maar ik heb nog altijd het zelfde contact met mijn familie. Sterker nog als ik getuigen tegen kom nu 17 jaar later nog steeds steeds word ik vriendelijk begroet en maken we praatjes over alles behalve het geloof. Geen overhaal praatjes geen gekke dingen. Puur en alleen hoe het nu met me is en wat ik in het leven doe.

Nogveen punt dat je zal verbazen. Mijn broer is getrouwd met een man. En ook hij is bij iedereen welkom. Ook hij word gewoon begroet door getuigen.

Niks uitsluiting. Tuurlijk hadden ze liever gezien dat we nog kwamen. Maar het is ook prima als we dat niet doen.

Een geloof is een geloof. Mensen zetten dat naar eigen hand. De 1 blijft een lief mens en de ander word een secreet. Dat kun je het geloof niet kwalijk nemen.

Er worden richtlijnen aangeboden en hoe streng je die maakt ligt aan jezelf.

Wat betreft de geld klopperij. Mijn vader is aannemer en helpt af en toe met onderhoud maar geld word hem echt niet afhandig gemaakt. Ik weet zelfs van meerdere gezinnen die in financiële moeilijkheden zaten dat deze zijn bij gestaan door de rijkere getuigen. 1 man was met zijn bedrijf bijna failliet en heeft het hoofd boven water kunnen houden door een mede jehova getuigen.

Negatieve dingen zijn nou eenmaal voor mensen veel leuker om over te praten.

Hoe wel ik al jaren geen jg meer ben kijk ik er alleen maar positief op terug.
Ik denk zelfs dat als ik daar morgen binnen zou lopen met problemen ik direct hulp aangeboden krijg. Weet ik 99% zeker.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 03:28

Ik heb je pb gedaan anders word het topic teveel vervuild :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:13

En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:00

germie schreef:
En waarom ken ik dan een ongelukkig getrouwde jehova, maar bij de man weggaan en uit het geloof stappen gaat niet, verstoten? Nee, dit is niet verzonnen.

Tja... waarom ken ik een homo-atheïst met atheïstische ouders die het maar niet kunnen verkroppen dat ie homo is en nu samenleeft met een man? Heeft ook geen contact meer met zijn ouders.

Zulke dingen komen niet uitsluitend binnen een bepaald geloof voor :n

Als diegene die jij kent wil stoppen met haar huwelijk is het verschrikkelijk dat ze daarvoor zo’n hoge prijs moet betalen. Zelf vind ik dat niet Bijbels. Maar het betekent niet dat het niet kan. Het kan altijd, want ook zij leeft gewoon onder de Nederlandse wet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:24

Babootje schreef:
@Shillady: je hebt zo'n raar beeld van hoe het er bij Jehovah's Getuigen aan toe gaat dat ik helaas ook moet gaan twijfelen aan je andere verhalen.

Denk niet dat Shillady een 'raar'beeld heeft van JG maar een ander beeld dan jij. Dat is toch een verschil lijkt me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:16

Babootje schreef:

CharleyT schreef:
Denk niet dat Shillady een 'raar'beeld heeft van JG maar een ander beeld dan jij. Dat is toch een verschil lijkt me.

Als Jehovahs Getuige ken ik de organisatie van binnenuit al heel wat jaren want ik ben erin opgegroeid. Mijn man is ook Jehovahs Getuige en mijn dochter die daar ook in is opgegroeid kiest daar op het moment niet (volledig) voor, dat wil zeggen dat ze met hele andere dingen bezig is. Dat vind ik jammer maar het zij zo. Zij kan en mag natuurlijk zelf kiezen. (En ze is nog steeds gezellig bij ons.) Dat de gemeenschap van Jehovah's Getuigen daar ook zo over denkt, blijkt wel uit het feit dat je pas kan worden gedoopt als je daarover zelf een goed afgewogen beslissing hebt kunnen maken. We 'sleuren' echt geen kindertjes gehuld in dunne dekentjes in de winter langs de deuren en we komen zeker ook niet iedere week langs.
Kortom, het beeld dat Shillady heeft strookt niet met de werkelijkheid en ze is natuurlijk van harte uitgenodigd om zelf een kijkje te komen nemen.

Voor wat betreft het kindermisbruik binnen de gemeenschap het volgende. Kindermisbruik komt overal voor, ook in onze gemeenschap helaas. Het is een gemeenschap waar het vertrouwen in elkaar groot is; dat is heel mooi, maar tegelijkertijd ook een valkuil. Via het onderwijs dat we krijgen wordt ook daarvoor gewaarschuwd en wordt aangemoedigd je kind(eren) weerbaar te maken. Als zich een misbruikzaak voordoet is er inderdaad een intern rechtsspraaksysteem. De misbruiker wordt - afhankelijk of hij/zij berouw heeft of niet - wel of niet uit de gemeenschap gesloten. De misbruiker kan nooit meer een ambt (ouderling of dienaar) bekleden en wordt voortdurend gemonitord, ouders met kinderen gewaarschuwd. Ook als hij/zij verhuist naar een andere gemeente, het gaat met hem/haar mee. Het slachtoffer kan gewoon aangifte doen en wordt daarin ook gesteund als zij dat willen. Ook in het zoeken van eventuele psychische hulp,

Hoe hiermee in individuele gevallen mee om is gegaan weet ik natuurlijk niet; ik ken ze uiteraard niet allemaal en diverse zaken zijn ook van lang geleden. Maar bovenstaand is de lijn, zoals ik hem ken en zeker in de laatste jaren (en dan heb ik het zeker over minimaal 10) ligt er ook zeker de nadruk op aangifte doen, al is dat ieders vrije keuze natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:26

verootjoo schreef:
germie schreef:

Tja... waarom ken ik een homo-atheïst met atheïstische ouders die het maar niet kunnen verkroppen dat ie homo is en nu samenleeft met een man? Heeft ook geen contact meer met zijn ouders.

Zulke dingen komen niet uitsluitend binnen een bepaald geloof voor :n

Als diegene die jij kent wil stoppen met haar huwelijk is het verschrikkelijk dat ze daarvoor zo’n hoge prijs moet betalen. Zelf vind ik dat niet Bijbels. Maar het betekent niet dat het niet kan. Het kan altijd, want ook zij leeft gewoon onder de Nederlandse wet.

Dat het volgens de wet kan betekent nog niet dat de keuze ook zo vrij is.
Ik heb een poos terug gevaarlijkste wegen gezien met Dennis Wening. Hij vertelde daarin dat hij vroeger Jehova was. Nu gescheiden en daardoor verstoten. Maar dus ook weinig tot geen contact heeft met zijn kinderen uit dat huwelijk.
Dat is geen keuze die je zo ff maakt.
Je moet wel heel ongelukkig zijn om die keuze te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:33

Dat weet ik, en daarom zeg ik ook dat ik het verschrikkelijk vind dat ze zo’n hoge prijs moet betalen voor die keuze ;)

Maar dat er mensen zijn die zo denken ligt niet perse aan het JG geloof maar aan het feit dat het mensen zijn.
Het is nl mi niet bijbels om je zo te gedragen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:47

Toch hoor je dit van zo ongeveer iedere ex JG......
Mijn vriend gelooft het allemaal niet meer. Ook hij is uitgesloten, zijn familie heeft totaal geen contact meer met hem. En zo ken ik er meer.