‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:25

Mij is thuis altijd geleerd 'Wat je krijgt, mag je laten staan. Wat je zelf opschept, eet je op''. Dit ging dan voornamelijk over het avond eten. Ook werd ons geleerd alles te proeven, en lust je het echt niet mag je het laten staan.

Voor wat betreft de traktatie, als je het echt niet lust en/of je hebt een twijfel erover, dan kun je ook eerst netjes zeggen ''mag ik een klein stukje proberen?' Dan voorkom je eventueel het weg gooien van eten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:26

Nouja in mijn omgeving is het dus wel onbeleefd. Je vindt het in de Turkse cultuur dus niet erg daar rekening mee te houden begrijp ik? Of zou je daar ook iets afslaan?

Ik heb inderdaad meegekregen (en ik vind dat een heel mooie waarde)dat je rekening houdt met elkaar. Dát vind ik een mooie kant van mezelf en als we dat allemaal zouden doen een mooiere, minder egoïstische wereld. Maar dat is inderdaad mijn kijk erop. Ik betrap mezelf er dan ook inderdaad op dat ik een beetje een allergie heb voor mensen die zichzelf het belangrijkste vinden. MAAR wat ik al zei, het is maar net hoe je iets afslaat en hoe je het brengt. Vaak heb ik er geen moeite mee, alleen moet je het gewoon netjes en beleeft doen en in bepaalde contexten niet en gewoon even doorzetten en iets eten.

Brainless

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:35

@Snuffie123
Maar rekening met elkaar houden werkt 2 kanten op.
Waarom moet degene die iets (toch) niet lust wel rekening houden met degene die het heeft gemaakt/gegeven.
Terwijl diegene dus geen rekening houdt met dat mensen het weleens niet lusten, want ze moeten het maar opeten; want dat is beleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:38

Brainless schreef:
@Snuffie123
Waarom moet degene die iets (toch) niet lust wel rekening houden met degene die het heeft gemaakt/gegeven.
Terwijl diegene dus geen rekening houdt met dat mensen het weleens niet lusten, want ze moeten het maar opeten; want dat is beleefd.

Goed punt. Misschien is het wel onbeleefd om te verwachten dat mensen iet opeten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:51

Ik ben half Turks, maar ook in de Turkse cultuur zou ik bedanken voor iets dat ik niet wil eten/lust.

Andersom ook, ik maak wel eens veganistische gerechten of taarten. Wil iemand dit niet, dan vind ik dit geen probleem. Komt alleen niet zo vaak voor, mijn niet-veganistische (schoon)familie vinden mijn baksels altijd heerlijk. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:09

Maar er is een verschil tussen je eigen ontwikkeling, smaak die verandert door de jaren, dingen zelf willen proberen of dingen moeten eten, want eten wat de pot schaft.

Ik eet ook veel meer dan 40 jaar geleden, maar wel wat ik zelf wil.

Mijn ouders vonden ook wel dat je op moest scheppen wat je dacht te gaan eten, Ik at vreselijk langzaam, dus zat uren aan tafel soms. Heb echt weleens teveel opgeschept en het niet opgegeten. Dan werden ze niet boos, maar er werd wel over gesproken en je probeert dat te voorkomen.

We hadden best wat koekjes en chipjes in huis, maar ik pakte nooit wat. Gewoon snoep zoals wine gums etc heb ik helemaal niks mee.
Onze zoon exact hetzelfde. Hij kon altijd alles pakken, maar het enige waar hij zich eens in de zoveel tijd aan zou kunnen vergrijpen is chips. Hij eet op zijn werk, op vakantie, bij vrienden etc veel meer dan ik hem ooit heb leren eten.

Zowel een vriendinnetje vroeger als mijn man, mochten thuis heel beperkt zelf kiezen, iets uit de kast pakken en er was ook veel minder aanwezig. Van beiden weet ik dat de drang om te pakken, geen grenzen daarin ook veel lastiger is.

Dus vaak is het toch zo wat gedwongen is, werkt tegen je. Maar wat je niet heb gehad, niet mocht, wekt waarschijnlijk juist de behoefte.

Het is ook echt onzin dat alle kinderen alleen patat of pannenkoeken kiezen als ze mogen kiezen. Onze zoon wilde vroeger altijd spaghetti ( die ik uitsluitend vers maak, saus ook ) en ik koos altijd zuurkool. Wij bezitten niet eens een frituurpan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:12

Brainless schreef:
@Snuffie123

Behalve dan dat je waarschijnlijk een traktatie meeneemt omdat je het leuk vindt je collega's iets lekkers te geven bij de koffie. En je kunt dus wel aannemen dat die persoon iets meeneemt waarvan diegene verwacht dat (veel) mensen het lekker zullen vinden. Maw als het voor zou komen dat iets niet in de smaak valt zal dat niet opzettelijk zijn gegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:20

Magrathea schreef:
Brainless schreef:
@Snuffie123

Behalve dan dat je waarschijnlijk een traktatie meeneemt omdat je het leuk vindt je collega's iets lekkers te geven bij de koffie. En je kunt dus wel aannemen dat die persoon iets meeneemt waarvan diegene verwacht dat (veel) mensen het lekker zullen vinden. Maw als het voor zou komen dat iets niet in de smaak valt zal dat niet opzettelijk zijn gegaan.

Mwa, dat is maar net wat je zelf gewend bent.

Ik wil niet flauw zijn, maar wij geven gasten echt goed vlees van een goede slager, gaan naar een goede banketbakker etc. Niet omdat we rijk zijn, maar zeker gasten goed spul geven.
Als ik dan bij mensen kom en slecht eten of niet zo beste kwaliteit krijg, vind ik dat best een afknapper.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:21

Is het trouwens ook wel eens bij mensen opgekomen dat iemand die kookt of een traktatie voorbereidt daarover nadenkt? Dat diegene dus een combinatie maakt die bij elkaar past. En dat die paprika/ui/blauwe kaas of noten er niet inzitten om iemand te pesten, maar omdat het bij het gerecht past.
En dat een gerecht zonder dat ingrediënt vaak niet meer 'klopt'.
Best frustrerend als je mooi voorbereide gerecht weer uit elkaar getrokken moet worden. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:28

Maar dat is echt geen ramp hoor. Hooguit als je met 4 man rond een tafel zit. Maar als je met veel mensen eet, het is gezellig en iedereen kletst, kijkt niemand naar je bord en wat je laat liggen.

Tenzij je naar een restaurant gaat en menu krijgt. Dat vind ik zelf best irritant. Heb je bijv een gezelschap van 20 man en moet iedereen verplicht hetzelfde eten.

Maar als ik bijv gevulde paprika maak, komt ie echt niet zo mooi in je buik als ik hem in de oven zette. Maar samen eten moet vooral gezellig zijn.

De rest vd tijd denk ik aan gezond, voeden etc

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 04:17

Wat een drama maken sommige mensen er eigenlijk toch van :')

Als een collega een traktatie meeneemt, ben je toch ook niet verplicht om het te nemen? Als ik bijvoorbeeld op mijn gewicht let, ga ik echt niet een taartje lopen eten, omdat het volgens andere niet netjes is als ik het niet eet? Daar gaat die collega echt niet van lopen janken in het wc hokje omdat ik haar taartje niet wil eten.

Vind het ook echt bizar dat mensen die vegetarisch eten zelfs vlees bij andere gaan eten, omdat ze het anders niet netjes vinden..Dan ben je toch ook gewoon geen vegetariër als je zo snel bij een ander weer overstapt op vlees. _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 04:25

Palmera schreef:
Is het trouwens ook wel eens bij mensen opgekomen dat iemand die kookt of een traktatie voorbereidt daarover nadenkt? Dat diegene dus een combinatie maakt die bij elkaar past. En dat die paprika/ui/blauwe kaas of noten er niet inzitten om iemand te pesten, maar omdat het bij het gerecht past.
Best frustrerend als je mooi voorbereide gerecht weer uit elkaar getrokken moet worden. :)

Dat is het leven. Ik had een vegan feta gemaakt voor mijn gasten, dure ingrediënten en tijdrovend maar de enige aan wie ik hem kwijt kon was mijn oude opaatje :')

Lachen en weer doooorrrrr met het leven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:44

Ianthe schreef:

Als een collega een traktatie meeneemt, ben je toch ook niet verplicht om het te nemen? Als ik bijvoorbeeld op mijn gewicht let, ga ik echt niet een taartje lopen eten, omdat het volgens andere niet netjes is als ik het niet eet? Daar gaat die collega echt niet van lopen janken in het wc hokje omdat ik haar taartje niet wil eten.

Vind het ook echt bizar dat mensen die vegetarisch eten zelfs vlees bij andere gaan eten, omdat ze het anders niet netjes vinden..Dan ben je toch ook gewoon geen vegetariër als je zo snel bij een ander weer overstapt op vlees. _O-

Precies! Ik eet dan zelf zo veel mogelijk veganistisch, maar sowieso 100% vegetarisch. Geef dit ook aan als ik ergens ga eten. Zit er dan per ongeluk melk of ei in een burger ofzo, dan is dit geen grote ramp.

Maar er zijn wel eens stijfkoppige mensen die vragen: 'wil je dan toch niet een keer een uitzondering maken voor vis, want dat is geen vlees'. Nee, dat wil ik niet, want ik mis vlees/vis/gevogelte gewoon helemaal niet. En ja, dan zijn sommige mensen beledigd (of komen met dat vlees onmisbaar is), maar dat is dan hun probleem. :')

Ik maak er ook nooit een probleem van als mensen wel vlees eten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:50

Palmera schreef:

Alsof iedereen zo'n geweldig gevoel heeft voor bij elkaar passende smaken. Ik gok dat meer mensen dat niet hebben dan wel eerlijk gezegd. En dan nog, smaken verschillen en daar kan iemand anders dus heel anders over denken.

Ik heb weleens meegemaakt dat iemand in een chocoladecake stukjes paprika had gestopt, dat vond ze zo'n geweldige combi...echt iedereen heeft die stukjes eruit lopen plukken. Kan ze er nog zo goed over nagedacht hebben...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:51

Dilan93 schreef:
Ianthe schreef:

Precies! Ik eet dan zelf zo veel mogelijk veganistisch, maar sowieso 100% vegetarisch. Geef dit ook aan als ik ergens ga eten. Zit er dan per ongeluk melk of ei in een burger ofzo, dan is dit geen grote ramp.

Maar er zijn wel eens stijfkoppige mensen die vragen: 'wil je dan toch niet een keer een uitzondering maken voor vis, want dat is geen vlees'. Nee, dat wil ik niet, want ik mis vlees/vis/gevogelte gewoon helemaal niet. En ja, dan zijn sommige mensen beledigd (of komen met dat vlees onmisbaar is), maar dat is dan hun probleem. :')

Ik maak er ook nooit een probleem van als mensen wel vlees eten.

Het concept dood beest = vlees is voor sommige mensen een ongrijpbaar concept :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:12

Qimm schreef:
Dilan93 schreef:

Het concept dood beest = vlees is voor sommige mensen een ongrijpbaar concept :')

Jep, want een koe is natuurlijk veel zieliger als een vis als ie geslacht wordt := :') zo redeneren sommigen echt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:54

Volgens mij moeten heel veel mensen in dit topic beter lezen. Het gaat helemaal niet om een traktatie van een collega wat je afslaat, het gaat om een traktatie die je aanneem, dat je een hapje neemt en dan vervolgens zegt dat het vies is en het zo in de prullenbak deponeert.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:58

Als ik weet dat iemand vega(n) is en diegene komt hier eten vraag ik of diegene samen boodschappen wil doen en met me wil koken of een recept doorschuift ofzo.
Zo kan ik iets serveren wat voor diegene ook lekker is en aan de wensen/eisen voldoet en evt maak ik er voor mezelf apart een stukje vlees bij.
Zegt diegene bijv stamppot boerenkool te willen dan zoek ik een vega(n) jus erbij en serveer de spekjes en rookworst apart of pak de vega(n) vleesvervangers ervan, evt kijk ik nog of ik een recept kan vinden waarbij beide niet nodig zijn oid.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:27

lor1_1984 schreef:
Als ik weet dat iemand vega(n) is en diegene komt hier eten vraag ik of diegene samen boodschappen wil doen en met me wil koken of een recept doorschuift ofzo.
Zo kan ik iets serveren wat voor diegene ook lekker is en aan de wensen/eisen voldoet en evt maak ik er voor mezelf apart een stukje vlees bij.
Zegt diegene bijv stamppot boerenkool te willen dan zoek ik een vega(n) jus erbij en serveer de spekjes en rookworst apart of pak de vega(n) vleesvervangers ervan, evt kijk ik nog of ik een recept kan vinden waarbij beide niet nodig zijn oid.

Dat is altijd een goede oplossing :D

Als ik bij mijn schoonouders ga eten, zorgen zij ook altijd dat er voor mij en mijn vriend vleesvervangers zijn, al eten zij zelf wel vlees. Ben heel blij dat ze daar niet moeilijk over doen. :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:53

Brainless schreef:
@Snuffie123

Daarom geef ik ook aan dat ík het vaak zou opeten, maar dat alles komt of staat met de manier waarop je iets afslaat of niet opeet. Zoals uit het voorbeeld van ts, klinkt het voor mij in eerste instantie niet respectvol.
Ik vind dat je al dankbaar mag zijn dat iemand de moeite doet iets te eten voor je te maken. Het gaat dan ook om het feit dat iemand aan je denkt. Dat is bijv net hetzelfde als een cadeau krijgen waar je misschien niets aan vindt. Daar ga je (neem ik aan) ook niet tegen zeggen dat je het geen leuk cadeau vindt en het de prullebak ingooien. Of in het bijzijn van diegene vragen of iemand anders misschien het cadeautje wil.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:03

Ianthe schreef:

Jou voorbeeld zou ik dus ook echt niet erg vinden. Net zoals iemand allergisch is of wat voor reden dan ook.
Het feit dat iemand een hap eet van je gemaakte cake, dan aangeeft het niet lekker te vinden en daarna hup de prullebak ingooien vind ik alleen niet respectvol. Dat kan wel wat tactischer. Ik zou er echt niet van wakker liggen, maar ik zou de collega wel onrespectvol vinden.

En dat laatste stukje slaat geloof ik op wat ik eerder heb geschreven. Gelukkig heb ik nergens geschreven dat ik vegetarisch ben, ik eet meestal vegetarisch. Ik wil andere mensen daarmee niet tot last zijn en dus heb ik ervoor gekozen vegetarisch te eten als dat kan. Anders pas ik me aan inderdaad en dat vind ik netjes ja. Je praat alsof ik een soort relegie aanhang die ik laat vallen als ik bij een ander op bezoek ga. Zo zie ik het niet. Ik eet gewoon zo min mogelijk vlees, maar ga het mezelf of andere niet moeilijk maken omdat ik presé geen vlees wil eten.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:21

Wij aten van maandag tm donderdag altijd aardappels, groente en vlees. We moesten eerst onze aardappels en groente op eten voordat we het vlees mochten pakken en eten. Wilde we dus onze groente niet op eten? Jammer, dan ook geen vlees. En aangezien wij vlees erg lekker vinden, ging de groente ook altijd op.

Wij mochten een groente kiezen die we niet wilde eten en dan kregen we daarvoor in de plaats een potje groente wat we wel lekker vonden. De rest moesten we gewoon eten.

Vrijdag was bij ons patat dag en op zaterdag en zondag aten wij vaak iets van pizza, pasta, rijstgerecht, shoarma oid. Mijn broer hield daar echt niet van dus die at dan vaak brood of hij moest zelf iets maken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:31

Ik ga niet iets aannemen of eten wat ik niet lust. Als het een traktatie is en ik ontdek tijdens het eten dat ik het niet lekker vind, laat ik het even liggen en gooi het daarna gewoon weg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:08

Qimm schreef:
Niet verdragen en niet lekker vinden zijn verschillende dingen wat mij betreft

Maar ja, je weet vaak niet wat wat is, tot het misgaat.
Ik vond bepaalde dingen minder lekker worden, tot ik er een keer flink ziek van werd.

( en dat is niet fijn als je op de snelweg zit en toch de garnalen op de pizza op hebt gegeten :+ )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:12

Nog steeds niet hetzelfde