Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:47

Je hebt in dit topic een bepaald superieur toontje dat een sneer triggert Nikass. Niks lijkt namelijk goed genoeg voor je, zelfs als je maar er over denkt dat het je zou kunnen gebeuren en je daarom maatregelen wilt nemen om dat te voorkomen, dan vind je iemand al "koekoek" terwijl dat juist EXACT hetgene is dat ouders zouden moeten doen: bewust zijn van risico's en die zo klein mogelijk maken.

Bij jou lijkt de enige optie te zijn dat je het gewoon niet moet vergeten? Want je tas altijd op de achterbank zetten dat zijn maar rare fratsen, symptoombestrijding enzo.

Dat je gewoon je kind niet moet vergeten omdat dat geen optie is, dat is voor iedereen logisch.
Maar je hebt nu eenmaal geen controle over wat je wel of niet vergeet :)*

Mensen die in de auto stappen met: mij overkomt het niet, IK vergeet mijn kind niet!
Lopen volgens mij meer risico dan mensen die wel het besef hebben dat het IEDEREEN kan overkomen, en die daarom ook bewust zichzelf aanleren om te dubbelchecken of er geen kind op de achterbank is blijven zitten.

Beter je handtas van de achterbank halen dan heel superieur wegwandelen in de overtuiging dat het je niet gebeurd.

Net zoals die sneer naar mij dat ik dan anders met mijn paarden om ga dan jij, dat doe jij ook weer beter blijkbaar terwijl je geen idee heb hoe die paarden er hier bij staan of hoe er voor gezorgd wordt :P Waarom moet dat nou?

Het is toch niet zo gek dat iemand dan jouw superieure wijze van perfect zijn gaat benoemen? :)

Ik vind een heel aantal tips overigens niet zo best. Een kabeltje tussen kind en ouder lijkt me ronduit gevaarlijk. En allerlei stickers, doekjes en attributen zijn ook zaken waar je overheen kan kijken. Al helemaal als die constant in de auto aanwezig blijven voor het gemak en je ze daardoor dus niet meer ziet zeg maar, omdat je dingen die er altijd zijn, nu eenmaal niet meer opmerkt.

Iets dat je ALTIJD meeneemt als je uit de auto stapt, ook als je geen kind bij je hebt, bij je kind leggen en jezelf aanwennen om ALTIJD even je kinderstoeltje te checken op aanwezigheid van een kind voordat je bij de auto wegloopt, zijn volgens mij de enige echt betrouwbare methodes waarmee je een kind niet vergeet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:09

Magrathea schreef:
Om even mee te gaan in de gedachtengang: ja, sommige risico's vinden we acceptabel. Waarom? Omdat je anders beter meteen jezelf van kant kan maken. Want waar ik eigenlijk wilde typen: omdat je je dan moet opsluiten in je huis zodat je geen ongeluk krijgt, bedacht ik me dat de meeste ongelukken binnenshuis gebeuren :oo
Dus alles wat jij omschrijft als symptoombestrijding is in feite gewoon het beperken van risico's. En dat doe je dus niet door 24/7 alert te zijn (waar haal je vandaan dat dat uberhaupt fysiek mogelijk is?)

En los daarvan: het hoeft niet. Als je een gemiddelde dag helemaal zou uitschrijven naar elke handeling dan zul je zien dat je aan een paar uur alertheid per 24 uur voldoende hebt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:19

Overigens, voor iedereen die klaagt dat de geheugensteuntjes waar de TS om vraagt symptoombestrijding zijn: Wellicht hebben jullie gelijk. Echter...

Als het het leven van een kind (of hond, of andere 'vergeten' passagier) red, laten we dan vooral aan symptoombestrijding doen.

czarina

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:36

Het hele leven bestaat toch uit symptoombestrijding. We hebben allemaal een agenda om niks te vergeten, een wekker om niet te laat te komen, een piepje in de auto bij achteruitrijden, veiligheidsstoeltjes, hekjes, we zetten de thee en gevaarlijke schoonmaakmiddelen weg.
Allemaal symptoombestrijding want het zou voor kunnen komen dat er wat gebeurt.

Paar maanden terug zaten we in het brandwondencentrum (ja ik ben een loedermoeder) nou er zat een moeder, ze vertelde dat ze iedereen verafschuwde die onvoorzichtig was geweest met een kindje. Brandwonden, harde vallen van commode etc dat zou haar nooit overkomen. Nu zat ze huilend daar met een kindje die zijn handje had verbrand en moest ze al haar opvattingen bijstellen want helaas het was haar overkomen in een moment van een seconde. Iets wat xe zo niet had verwacht omdat ze 24 uur per dag met veiligheid bezig was.
En ik denk dat iedereen die kinderen heeft of wel mensen in de omgeving hebben waarbij soortgelijke dingen voorkomen. Je kan gewoon simpelweg niet 24 uur per dag hyperalert zijn met de voorstelling dat dit je niet gaat overkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:55

Margathea: ik wist niet dat jij 24/7 in een auto zat met dertig graden! Dan wordt het inderdaad heel lastig om extra alert te zijn.

Pmarena jou bericht heb ik alleen de eerste paar regels gelezen. Enige wat jij doet is woorden verdraaien, op de persoon spelen en ongefundeerde conclusies trekken :wave:

Even met betrekking tot ongelukken:
Er zijn mensen die het feit dat hun paard door hun prikkeldraad omheining rent en zwaar gewond raakt, een ongeluk noemen.
Je kunt het uiteraard zo noemen, maar je had het kunnen voorkomen als je een deugdelijke omheining had neergezet.
In dat opzicht heb je ongelukken en ongelukken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dan nog even voor de goede orde: ik heb gewoon een mening en die zet ik hier neer. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, geen probleem.
Maar ik hoef ook geen opmerkingen over wie ik ben -al dan niet perfect of superieur- jullie kennen mij geen van allen; blijf lekker inhoudelijk, zoals de bedoeling is in een discussie. Mij proberen te diskwalificeren is alleen maar een zwaktebod.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:53

Nikass, Margaretha bedoelde niet alleen het gevaar in de auto, maar ook met alle andere ongelukken die kunnen gebeuren met kleine kinderen. Zoals je hebt kunnen lezen is het onderwerp inmiddels niet alleen maar vergeten kinderen in een auto, maar ook het alert zijn op andere tijdstippen.

Een deugdelijke omheining is inderdaad beter dan prikkeldraad, maar ook dan kunnen er ongelukken gebeuren, zoals bij een kennis van mij waar een veulen zijn nek brak, toen hij in dichte mist tegen die deugdelijke omheining knalde.

Achteraf is het altijd gemakkelijk praten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:05

Pff, wat wordt de discussie hier ongezellig.
Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat niemand wil dat zijn kind of dier iets overkomt. Echter sh*t happens. Ik denk dat heel veel mensen dit kan overkomen (in welke variant dan ook). Dit bewijst de wetenschap ook. Die paar mensen die dit ontkennen zijn kennelijk onfeilbaar en ik hoop dat ze toch niet ooit in hun leven hier zelf of bij anderen mee te maken krijgen. Blijft over hoe je zelf met de risico’s omgaat. Tips zijn altijd nuttig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:09

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:19

Mondy schreef:
Wat ik dan apart vind is dat je dus schijnbaar je tas nooit denkt te vergeten.... waarom je tas niet en je kind wel?

Ik denk omdat je kind niet altijd mee is. Stel dat je kind op maandag en donderdag meegaat en de andere dagen rijd je rechtstreeks naar je werk kan je jezelf eens vergissen. Iemand die elke dag hetzelfde doet zal minder vergeet kans hebben.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:27

Zonnetje81 schreef:
Mondy schreef:
Wat ik dan apart vind is dat je dus schijnbaar je tas nooit denkt te vergeten.... waarom je tas niet en je kind wel?

Ik denk omdat je kind niet altijd mee is. Stel dat je kind op maandag en donderdag meegaat en de andere dagen rijd je rechtstreeks naar je werk kan je jezelf eens vergissen. Iemand die elke dag hetzelfde doet zal minder vergeet kans hebben.

En je tas kom je snel achter dat je die niet bij je hebt als je daar je sleutels, portemonnee, telefoon, deo, pasjes enzo in hebt zitten. Kind niet want je denkt dat je die naar kinderopvang oid gebracht hebt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:30

Gister was ik bij mijn moeder geweest, uurtje rijden. En op de terug weg moest ik nog wel een half uur toen mijn darmpjes een beetje begonnen op te spelen. Maar goed ben dus gewoon naar huis gereden, want beide kinderen lagen heerlijk achterin te tukken en no way dat ik ze dus bij een tankstation in de auto zou laten zitten om naar de wc te gaan. Dan doe ik het (sorry) nog liever in mijn broek als dat ik ze met dat weer had laten zitten en wakker maken wilde ik ook niet, want ze hadden het echt nodig na een halve dag druk spelen en zwemmen. Gelukkig was het goed gegaan en heb ik thuis gewoon gered.
Vanochtend heb ik een keer de kinderen naar de opvang gebracht, doe ik normaal nooit alleen, omdat vl met de auto naar zijn werk gaat en ik wisselende tijden heb, dus niet altijd mee kan. Maar goed hoefde pas laat te beginnen, dus ik heb ze weggebracht en toch met dit topic in mijn achterhoofd heb ik thuis wel 4x de auto nagekeken of ze er echt uit waren. Ook al wist ik echt wel dat ik nog met de leidsters heb gepraat over hoe ze het aan zouden pakken met dit weer en wat ze gingen doen. Maar toch, omdat het voor mij niet 'normaal' is om ze in mijn eentje weg te brengen, twijfelde ik aan mezelf. Normaal zou ik dat niet hebben, want als ik bij de opvang ben maak ik altijd even een praatje met de meiden daar, dus het is niet zo van langs rijden, kinderen eruit en gaan. Op zich goed natuurlijk dat ik nog extra bewust ben door dit topic, maar ik merkte ook wel dat ik er onzekerder van werd. Maar goed ik check liever 3x teveel als 1x te weinig.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:51

De politie heeft donderdag twee kinderen bevrijd uit een snikhete auto die bij een supermarkt in het Zuid-Hollandse Ter Aar geparkeerd stond.
De vader van de kinderen, een 38-jarige man uit Kaag en Braassem, is aangehouden.

Staat op nu.nl

Dus inderdaad ook de vaders...zoals ik al zei, “ ja wacht maar even!” ...dan heb ik vraag tekens bij het IQ, wat ik ook al eerder aangaf...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:58

Indestal schreef:
De politie heeft donderdag twee kinderen bevrijd uit een snikhete auto die bij een supermarkt in het Zuid-Hollandse Ter Aar geparkeerd stond.
De vader van de kinderen, een 38-jarige man uit Kaag en Braassem, is aangehouden.

Staat op nu.nl

Dus inderdaad ook de vaders...zoals ik al zei, “ ja wacht maar even!” ...dan heb ik vraag tekens bij het IQ, wat ik ook al eerder aangaf...

Dit is naar mijn idee niet vergeten, maar bewust laten zitten. Dat mag keihard afgestraft worden. Vergeten is ook niet goed, maar een menselijke fout. Niet goed te praten, maar net een ander verhaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:14

In deze periode zijn dit geen menselijke fouten, niemand zit meer in een ongekoelde auto of midden in de zon met zijn pilsie...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:56

Er zit een groot verschil tussen bewust de keuze maken om je kinderen achter te laten of je kind onbewust achterlaten doordat je vergeet dat je kind in de auto zit. Bij het een is sprake van opzet bij het ander niet. Het een is een bewuste keuze het andere een verschrikkelijk ongeluk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:34

Zonnetje81 schreef:
Mondy schreef:

Kan me er niks bij voorstellen maar je hebt wel een punt. Vergeten gebeurd gewoon.

Je zou op die dagen kinderliedjes op kunnen zetten in de auto TS.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:07

Bron; telegraaf
Citaat:
Drie maanden oude baby vergeten en overleden in auto

Vandaag, 11:42 in BUITENLAND

INDIANAPOLIS - Wederom is een baby'tje overleden, nadat zijn moeder hem in de auto was vergeten. Het 3 maanden oude jongetje zat de hele dag in een bloedhete auto in de Amerikaanse staat Indiana. De hulpdiensten zijn radeloos en roepen mensen op om hun achterbank te checken voordat ze de auto verlaten.

De vader van het jongetje hoopt dat zijn hartverscheurende verhaal andere ouders waarschuwt. „Zodat dit niet nog een keer gebeurt”, aldus de vader.

BEKIJK OOK:
Baby overleden na 10 uur in hete auto
De moeder van het jongetje bracht haar dochtertje naar school maar vergat haar zoontje af te zetten bij de dagopvang en begon - net als iedere andere dag - aan haar werkdag. Toen zij rond half 5 terug kwam bij haar auto, was het 3 maanden oude jochie niet meer bij bewustzijn. Ze haalde hem uit de auto en begon hem mond-op-mondbeademing te geven, maar dit mocht niet meer baten. Haar zoontje, Aiden, was al overleden. Zo meldt The Independent.

„Ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Mijn hart is gebroken”, zegt de vader van Aiden tegen lokale media. De politie is een onderzoek gestart naar de dood van het jongetje.

Tragisch

Aiden is de 29e die dit jaar in Amerika is overleden in een hete auto. Hulpdiensten roepen automobilisten op om altijd voor de zekerheid hun achterbank te checken

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:09

Tas vergeet je ook, een in de zoveel keer, daar kom je achter als je je telefoon nodig hebt, als je moet betalen....tant pis, tas overlijd niet, bij de kassa sta je voor aap.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:28

Dan kies je iets anders dat je altijd meeneemt de auto uit. Een sleutelbos of GSM ofzo. Het gros van de mensen zit half vergroeid met hun GSM dus als je die dan bij je kindje legt (uitgeschakeld!) en gewend bent dat ding altijd te pakken, dan werkt dat ook :)

Maar het beste is imo dat je jezelf heel streng aanleert om altijd bij het uitstappen de auto rond te kijken.

Omdat ik weet dat ik ook maar een mens ben en het mij dus ook kan gebeuren, net als die andere mensen die het maar belachelijk vonden maar waarbij het toch gebeurd is, vrees ik zo'n ongeluk genoeg om altijd even te checken bij het uitstappen of ik toch echt geen kind bij me heb en dat werkt perfect :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:35

De auto rondkijken is sowieso geen slecht plan :j
Ik heb wel eens gezien wat er gebeurt als je een tray frisdrank in de vrieskou in de auto vergeet, hoewel het van een andere orde is dan je kind in de auto laten zitten is dat ook niet iets waar je heel gelukkig van wordt :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:36

Ik ben eens een mango vergeten, die was onder de stoel gerold...en dan een paar zomerdagen verder.... :r

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:38

Haha, vleeswaren uit de tas gevallen in achterbak..... :r

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:52

Gadver :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:09

Och mensen.. Dit gebeurt vaker dan je denkt..
Ik werk in een indoor speeltuin..
Hoevaak ik wel niet heb gevraagd: 8 kindjes voor het feestje?
Moeder: 8?nee 9.
Mevrouw ik tel er echt maar 8.

En dat er dan nog een in de auto zit.

En dat is dan nooit het eigen kind maar een kind die mee is naar het feestje.

Ik kan er met mn kop echt niet bij....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:24

Oh, dat kan ik me helemaal voorstellen! Opgetogen kinderen die blij zijn dat ze de auto uit mogen en rond rennen. Dan heb je daar het oog op, kijken of ze niet onder een auto lopen. En dan je auto van een afstandje op slot doen.